Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2426
Hei,

Blir det ikke litt feil hvis jeg kjøper en PS3, og dem sier at den har støtte for alternativt OS. Så plutselig en dag kan dem bare fjerne det? Jeg har kjøpt ett produkt som skal ha støtte for det, da kan dem ikke bare ta det vekk vel?

Bare fordi de ikke klarer å stoppe hackere, så betyr ikke det at de kan ta vekk rettighetene våres. PS3 var gøy med Linux og kommer aldri til å bli det samme uten det.

http://mdpcelaw.com/news.cfm?article=128
Vet ikke hvor aktuell den er for oss her i Norge. Er det noen som har peilig på hvordan det går?
Rent prinsipielt i avt.retten kommer det an på hvilke forbehold Sony har tatt i vedlagt skriftlig materiale. Å ikke protestere på vilkår som er blitt kjent i etterkant av kjøpet regnes som stilltiende aksept. Hvordan domstolene stiller seg til forbrukerens plikt til å finlese alt av dokumentasjon som følger med varer, og reagere deretter, husker jeg ikke nøyaktig, men den gjeldende tonen er vel at det er for mye forlangt av forbruker.

Noe søksmål i Norge, i håp om å tjene penger, kan du nok glemme, med mindre du beviselig har lidt et økonomisk tap, og du mener at grunnen til tapet er at Sony fjerner støtten for Linux. Deretter må du bevise at det er en faktisk årsakssammenheng mellom tapet og Sonys handlinger. Deretter må man argumentere for at årsakssammenhengen er adekvat. Det er den, etter min mening, ikke.

Det nærmeste du kan komme er vel å kreve heving av kjøpet grunnet mangel.

Hipp hipp.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvordan var PS3 gøy med linux ?

Det var bortimot helt ubrukelig som desktop.
Det var umulig å spille av noe materiale glatt under linux.
Det var ikke mulig å spille noe under linux.
Det ga deg omtrent fire e-penis poeng å ha det installert, men du kunne heller fått 30 e-penispoeng av å modifisere en Xbox til å kjøre linux.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvordan var PS3 gøy med linux ?

Det var bortimot helt ubrukelig som desktop.
Det var umulig å spille av noe materiale glatt under linux.
Det var ikke mulig å spille noe under linux.
Det ga deg omtrent fire e-penis poeng å ha det installert, men du kunne heller fått 30 e-penispoeng av å modifisere en Xbox til å kjøre linux.
Vis hele sitatet...
.mkv filer?
Sitat av vfen Vis innlegg
.mkv filer?
Vis hele sitatet...
Jeg kan da spille av .mkv filer uten linux på ps3'en min. Ihvertfall gjennom ps3 media server.
Dette er den sedvanlige sutringen fra piratene som forsøker å tildekke det i prinsippsuppa som vanlig. Jeg er selvsagt uenig i at man skal kunne strippe produkter for funksjoner årevis etter utgivelse, men dette tilfellet er ikke så sort/hvitt, og Sony har da vitterlig en skjellig grunn til å gjøre dette.

Om noe kunne de kanskje ha kompensert for det ved å tilby spillerne et eller annet i gjengjeld, men jeg kan ikke forstå at de ikke skal ha sitt på det rene.
Jeg fikk i alle fall spørsmål om jeg ville oppdatere min PS3, og der ble det ettertrykkelig nevnt at støtten for andre OS kom til å forsvinne med oppdateringen.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
ps3 med linux funker GULL til å bruteforce WEP keys ALLE 64bits keys går på ca 1 dag.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Mota Vis innlegg
Jeg kan da spille av .mkv filer uten linux på ps3'en min. Ihvertfall gjennom ps3 media server.
Vis hele sitatet...
Ja man kan spille .mkv filer på PS3, men ikke med undertekster.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Franklin Vis innlegg
Dette er den sedvanlige sutringen fra piratene som forsøker å tildekke det i prinsippsuppa som vanlig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje den sedvanlige sutringa fra pirater. Her er det snakkom at sony vil ta vekk et feature som produktet vart solgt med. Grunnen er at den featuren kan føre til cracks. Altså for å beskytte si ega ræv vil dei hindre deg i å bruke et produkt du har kjøpt slik du måtte ønske.

Velger du å ikkje oppgradere kan du brått ikkje bruke playstation sine nettverksmuligheter på samme måte som tidligere, og du kan ikkje spille nye spill.

Korleis ville du reagert om du brått fikk beskjed om at bilen du hadde kjøpt som skulle kunne frakte fem personer brått var omgjort til en treseter? Kvifor skal IT-relaterte ting vere annleis mtp. annonserte egenskaper enn andre produkter?
Om bilen jeg hadde kjøpt kom med gratis kartpakker ved uhell så hadde jeg ikke blitt dritsint om de fjernet den, nei, fordi jeg i lengden lider et større tap av at bilprodusenten lider av et gedigent tap i fortjeneste enn at jeg mister en funksjon jeg og brorparten av sjåførene ikke dro nytte av uansett. Det er jo ingen hemmelighet at mange, om ikke flesteparten, av de som nå nekter å oppgradere konsollen sin gjør det på grunn av forventninger til fremtidig piratkoperingsstøtte.

Som nevnt i den forrige posten min har jeg ingen problemer med å _forstå_ det prinsipielle, jeg mener bare ikke at alt er så sort/hvitt at man kan benytte de samle reglene om et hvilket som helst tilfelle.
Sist endret av Franklin; 10. mai 2010 kl. 16:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Franklin Vis innlegg
Om bilen jeg hadde kjøpt kom med gratis kartpakker ved uhell så hadde jeg ikke blitt dritsint om de fjernet den
Vis hele sitatet...
Uhell? Dei brukte det i markedsføringa, og det er nettopp det som er problemet. Hadde det vore eit feature som ikkje var opplyst om hadde dei nok hatt sitt på det (rimelig) tørre. Men når dei fjerner et feature dei har brukt i markedsføring så er det i utgangspunktet brot på markedsføringslova, samt at det i mine auge er ekstremt tvilsomt å fjerne features på den måten. Å godta det vil potensielt sette uheldig presedens.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Som nevnt i den forrige posten min har jeg ingen problemer med å _forstå_ det prinsipielle, jeg mener bare ikke at alt er så sort/hvitt at man kan benytte de samle reglene om et hvilket som helst tilfelle.
Vis hele sitatet...
For meg handler det om prinsippet: en produsent skal ikkje få lov til å fjerne et feature dei har annonsert med ustraffa. Det får vere deira problem at dei har gjort en fuckup; ikkje la det gå utover kunder!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
For meg handler det om prinsippet: en produsent skal ikkje få lov til å fjerne et feature dei har annonsert med ustraffa. Det får vere deira problem at dei har gjort en fuckup; ikkje la det gå utover kunder!
Vis hele sitatet...
Produsenten kan vel fjerne feature, har selv ikke sett noen PS3 reklamer fra Sony, men nå ser jeg aldri på TV eller lignende. Det er så vidt meg bekjenner de forskjellige forhandleren som har ansvar for det med å eventuelt få en erstatning siden det er de som har ansvaret for produktet.
Ja, men jeg mener også at en produsent av forbrukerartikler må kunne verne om egne interesser når funksjoner de legger til plutselig blir til gedigne bakdører for problemer som potensielt kan sette en seriøs støkk i spillsalg. Goodwill og så videre. Nå har ikke Sony håndtert dette optimalt, men jeg tror ikke en "bordet fanger"-mentalitet ved at man bare må bite i seg at man har lagt ved sårbar funksjonalitet setter heldig presedens heller.

Jeg er helt enig i at man ikke bare skal fjerne funksjoner helt uten videre, og det at de har brukt Linux-støtte som et eksplisitt markedsføringsmiddel er selvsagt graverende. Derfor mener jeg at de kunne ha kompensert brukere som beviselig hadde en av de tidligere PlayStation 3-maskinene med Linux-støtte i form av en gavekupong for spill, Blu Ray-filmer eller noe i den duren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Franklin Vis innlegg
Ja, men jeg mener også at en produsent av forbrukerartikler må kunne verne om egne interesser når funksjoner de legger til plutselig blir til gedigne bakdører for problemer som potensielt kan sette en seriøs støkk i spillsalg.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje der problemet ligg, men eg frykter kva som blir resultatet for at det blir en presedens for at du ikkje har råderett over produkta du eig. Apple prøver det med iPhone. Sony prøver det med ps3. Dei vil fjerne funksjonalitet fra et produkt du har kjøpt. Dei vil med andre ord kontrollere korleis du nyttar eit produkt du har kjøpt.

Når eg betaler i dyre dommer for et produkt, så har eg et visst ønske om å få bruke det slik /eg/ har lyst - ikkje slik apple eller sony har lyst til at eg skal bruke det.
Selvfølgelig har de rett til det, og hvis du ser på det så er det bare possitivt for oss. Ja US Air Force kommer til å få problemer, og ja, 2-3 personer over hele verden må nå ty til å ha en pc for å bruke Linux istedenfor. Faktummet er at dette er noe Sony gjorde fordi det var sjanse for at det skulle bli åpnet for piratkopiering på PS3. Jeg vet ikke med deg, men for meg så er en av de beste delene ved PS3en alle de fantastiske 1st party exlusive tittlene. Hvis Sony måtte begynne å fokusere på anti piratkopiering, så hadde det betydd mindre resurser for å utvikle platformen, og spillene videre. Jeg tror ikke noe på at dette er en stor konspirasjon om at de skal kontrollere alt vi gjør og bla bla bla. Hvem vet, kanskje de skrur på "KILL!" brikken i PS3en og får den til å drepe alle som eier en PS3 :O
Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja man kan spille .mkv filer på PS3, men ikke med undertekster.
Vis hele sitatet...
jo, er jo bare å hardcode subtitles i mkv fila??
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Selvfølgelig har de rett til det, og hvis du ser på det så er det bare possitivt for oss.
Vis hele sitatet...
Det er ikke selvfølgelig, det. Du har kjøpt et produkt med en helt spesifikk funksjon, og sannsynligvis veid denne funksjonen sammen med andre ting og gjort en avgjørelse på at produktet passer behovet ditt i stor nok grad til å rettferdiggjøre prisen du må betale. Når denne funksjonen så blir fjernet, så er ikke produktet verdt så mye for deg lenger, og du ville kanskje gjort en annen avgjørelse i utgangspunktet hvis denne funksjonen ikke var der.

Hva om Apple plutselig hadde fjernet muligheten til å gå på internett med iPhone, fordi det er mulig å jailbrake den og installere programmer utenom appstore? For enkelte er det kanskje ikke vesentlig, men mange hadde kanskje ikke kjøpt telefonen hvis den ikke hadde mulighet til å gå på internett i utgangspunktet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke selvfølgelig, det. Du har kjøpt et produkt med en helt spesifikk funksjon, og sannsynligvis veid denne funksjonen sammen med andre ting og gjort en avgjørelse på at produktet passer behovet ditt i stor nok grad til å rettferdiggjøre prisen du må betale. Når denne funksjonen så blir fjernet, så er ikke produktet verdt så mye for deg lenger, og du ville kanskje gjort en annen avgjørelse i utgangspunktet hvis denne funksjonen ikke var der.

Hva om Apple plutselig hadde fjernet muligheten til å gå på internett med iPhone, fordi det er mulig å jailbrake den og installere programmer utenom appstore? For enkelte er det kanskje ikke vesentlig, men mange hadde kanskje ikke kjøpt telefonen hvis den ikke hadde mulighet til å gå på internett i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Tingen er det er to brukere her:
1. De som kjøper PS3 for å spille, og kanskje sjekka ut Linux for morroskyld
2. De som kjøper PS3 bare for å bruke den til Linux for forskjellige tunge oppgaver.

Den første gruppen vil ikke bry seg, de har kjøpt den for å spille hovedsaklig, og taper ingenting på at det blir fjernet

den andre gruppen har fortsatt muligheten til å ikke opdatere. De har ikke kjøpt den for å spille, så derfor har de ikke noe bruk for PSN osv.

Det er virkelig ikke et så stort problem som folk skal ha det til og jeg håper du skjønner at det er en forskjell på dette og å fjerne internett på en iPod
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Tingen er det er to brukere her:
1. De som kjøper PS3 for å spille, og kanskje sjekka ut Linux for morroskyld
2. De som kjøper PS3 bare for å bruke den til Linux for forskjellige tunge oppgaver.

Den første gruppen vil ikke bry seg, de har kjøpt den for å spille hovedsaklig, og taper ingenting på at det blir fjernet

den andre gruppen har fortsatt muligheten til å ikke opdatere. De har ikke kjøpt den for å spille, så derfor har de ikke noe bruk for PSN osv.
Vis hele sitatet...
Det er tåpelig argument. Fordi du ikkje kan forestille deg at nokon blir skadelidande så er det fullstendig ok? Vel - eg har ekstremt store problemer med at en kjøper et produkt, uten å ha råderett over det. Det er den utgråinga av skilnaden mellom kjøp og leige som skremmer meg litt, og som eg ser delvis på som ein trussel mot uavhengig kultur - vi risikerer mediespillere som vi ikkje har kontroll over, og som ikkje vil spille uavhengige media.
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Det er virkelig ikke et så stort problem som folk skal ha det til og jeg håper du skjønner at det er en forskjell på dette og å fjerne internett på en iPod
Vis hele sitatet...
Nei, prinsipielt sett er det ingen forskjell.
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Tingen er det er to brukere her:
1. De som kjøper PS3 for å spille, og kanskje sjekka ut Linux for morroskyld
2. De som kjøper PS3 bare for å bruke den til Linux for forskjellige tunge oppgaver.

Den første gruppen vil ikke bry seg, de har kjøpt den for å spille hovedsaklig, og taper ingenting på at det blir fjernet

den andre gruppen har fortsatt muligheten til å ikke opdatere. De har ikke kjøpt den for å spille, så derfor har de ikke noe bruk for PSN osv.

Det er virkelig ikke et så stort problem som folk skal ha det til og jeg håper du skjønner at det er en forskjell på dette og å fjerne internett på en iPod
Vis hele sitatet...
Også har du de som er midt imellom
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Tingen er det er to brukere her:
1. De som kjøper PS3 for å spille, og kanskje sjekka ut Linux for morroskyld
2. De som kjøper PS3 bare for å bruke den til Linux for forskjellige tunge oppgaver.

Den første gruppen vil ikke bry seg, de har kjøpt den for å spille hovedsaklig, og taper ingenting på at det blir fjernet

den andre gruppen har fortsatt muligheten til å ikke opdatere. De har ikke kjøpt den for å spille, så derfor har de ikke noe bruk for PSN osv.

Det er virkelig ikke et så stort problem som folk skal ha det til og jeg håper du skjønner at det er en forskjell på dette og å fjerne internett på en iPod
Vis hele sitatet...
Uavhengig av hva man personlig måtte mene om nytteverdien til Linux-støtten, så er det problematisk at de trekker tilbake funksjonalitet som har blitt benyttet aktivt i markedsføringen av produktet. Det er minst like mye en prinsippsak som et praktisk problem. Sony har reklamert med Linux-støtte helt uten å nevne at man da mister mulighet til å oppdatere firmware, og kundene har dermed fått et produkt som ikke svarer til spesifikasjonene man baserte kjøpet på. At Sony har gjort dårlige beslutninger i designprosessen og dermed endt opp med sikkerhetshull bør og skal være Sonys problem, ikke kundens.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Sitat av ranvik Vis innlegg
ps3 med linux funker GULL til å bruteforce WEP keys ALLE 64bits keys går på ca 1 dag.
Vis hele sitatet...
Litt O/T innen nå, men likevel... Er det jeg som misforstår noe her? Knekking av WEP-keys går jo rimelig kjapt idag, selv på en low-end netbook. Gitt at man har nok IVs er en 128bits nøkkel tatt på maks 30sec, amirite?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er tåpelig argument. Fordi du ikkje kan forestille deg at nokon blir skadelidande så er det fullstendig ok? Vel - eg har ekstremt store problemer med at en kjøper et produkt, uten å ha råderett over det. Det er den utgråinga av skilnaden mellom kjøp og leige som skremmer meg litt, og som eg ser delvis på som ein trussel mot uavhengig kultur - vi risikerer mediespillere som vi ikkje har kontroll over, og som ikkje vil spille uavhengige media.


Nei, prinsipielt sett er det ingen forskjell.
Vis hele sitatet...
Så det er ikke det at Linux er borte du er sint for? det er det at du er redd dette er starten på en ny trend? det er forståelig, men jeg tror at selv om det kommer til å være noen som vil ta full kontroll over det du gjør (jeg tror personlig at Apple er klare for noe sånt) kommer det altid til å være noen som lager noe eget, som er åpent. Jeg tror virkelig ikke det er noe å være redd for.

Sitat av fomox Vis innlegg
Også har du de som er midt imellom
Vis hele sitatet...
Hvem? Jeg mener fortsatt den bittelille promillen av folk som er imellom er verdt å "ofre" for at vi skal få en bedre utvikling av konsollen og spillene
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nei, det er neppe selve funksjonaliteten han er redd for. Dette handler om det prinsipielle rundt saken. Dersom et produkt ikke samsvarer med opplysninger gitt i markedsføringen, foreligger det i henhold til forbrukerkjøpsloven en mangel. Dette dersom det er grunn til å tro at opplysningen(e) gitt kan ha virket inn på kjøpet. Det er all grunn til å tro at Linuxmuligheter er noe som kan dra i retning av anskaffelse.

Dersom mangel foreligger kan forbruker ihht. forbrukerkjøpsloven kreve retting eller omlevering (mindre aktuelt med omlevering i dette tilfellet..), kreve prisavslag tilsvarende differansen i verdi av produkt uten mangel og produkt med mangel, heve kjøpet, kreve erstatning eller holde tilbake deler av eller hele kjøpesummen. De to siste er relativt uaktuelle grunnet manglende økonomisk tap og allerede innkjøpt konsoll.
Sist endret av Nygaard; 13. mai 2010 kl. 21:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Så det er ikke det at Linux er borte du er sint for? det er det at du er redd dette er starten på en ny trend? det er forståelig, men jeg tror at selv om det kommer til å være noen som vil ta full kontroll over det du gjør (jeg tror personlig at Apple er klare for noe sånt) kommer det altid til å være noen som lager noe eget, som er åpent. Jeg tror virkelig ikke det er noe å være redd for.
Vis hele sitatet...
Det er eit eksempel på ein type praksis som eg misliker. Den praksisen risikerer vi er skadelig, og til forskjell fra programvare, så er maskinvare mangfoldige ganger dyrere å utvikle - og det krever produksjonsfasiliteter. Kven som helst kan ikkje lage sin egen PS3-lignande sak, men så kven som helst kan skrive ei MS Office-klone om dei vil. Men - programvare er null verdt om den ikkje har maskinvare å kjøre på. Difor er åpen maskinvare langt viktigere enn åpen programvare. Finst åpen maskinvare, så trur eg åpen programvare og åpen kultur alltid vil finnast.
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg

Hvem? Jeg mener fortsatt den bittelille promillen av folk som er imellom er verdt å "ofre" for at vi skal få en bedre utvikling av konsollen og spillene
Vis hele sitatet...
Så her er det verdt å ofre noko. Kven skal avgjere når det er verdt å ofre åpenhet da? Skal du avgjere det frå tilfelle til tilfelle? Eller er det fornuftig å krevje at ein har eigarskap til det ein har kjøpt, og at ikkje ein levrandør kan fjerne biter av det slik dei måtte føle for?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eit eksempel på ein type praksis som eg misliker. Den praksisen risikerer vi er skadelig, og til forskjell fra programvare, så er maskinvare mangfoldige ganger dyrere å utvikle - og det krever produksjonsfasiliteter. Kven som helst kan ikkje lage sin egen PS3-lignande sak, men så kven som helst kan skrive ei MS Office-klone om dei vil. Men - programvare er null verdt om den ikkje har maskinvare å kjøre på. Difor er åpen maskinvare langt viktigere enn åpen programvare. Finst åpen maskinvare, så trur eg åpen programvare og åpen kultur alltid vil finnast.

Så her er det verdt å ofre noko. Kven skal avgjere når det er verdt å ofre åpenhet da? Skal du avgjere det frå tilfelle til tilfelle? Eller er det fornuftig å krevje at ein har eigarskap til det ein har kjøpt, og at ikkje ein levrandør kan fjerne biter av det slik dei måtte føle for?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er noe som burde bestemmes fra sak til sak. Du har krav på det du har kjøpt, og du kan helt fint bare droppe å oppdaterer. Du akksepterer en avtale når du oppdaterer.

Jeg mener det er farligere at de ikke utvikler platformen sin i takt med omgivelsene og hendelser som kan påvirke oss.

Uansett er dette en diskusjon som vi aldri kommer til å bli enig om, så jeg takker for samtalen med dette
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Jeg mener det er noe som burde bestemmes fra sak til sak. Du har krav på det du har kjøpt, og du kan helt fint bare droppe å oppdaterer. Du akksepterer en avtale når du oppdaterer.

Jeg mener det er farligere at de ikke utvikler platformen sin i takt med omgivelsene og hendelser som kan påvirke oss.

Uansett er dette en diskusjon som vi aldri kommer til å bli enig om, så jeg takker for samtalen med dette
Vis hele sitatet...
Og når du oppdaterer mister du jo all psn støtte
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Jeg mener det er noe som burde bestemmes fra sak til sak. Du har krav på det du har kjøpt, og du kan helt fint bare droppe å oppdaterer. Du akksepterer en avtale når du oppdaterer.
Vis hele sitatet...
Velger du å ikkje oppdatere mister du jo tilgang til en del nett-tenester, mulighet for å spille bluray-filmar av nyare dato, og for spel utgitt i framtida. Da mister du mao. også muligheter som var del av reklamemateriellet.
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
Jeg mener det er farligere at de ikke utvikler platformen sin i takt med omgivelsene og hendelser som kan påvirke oss.
Vis hele sitatet...
Så du er villig til å ofre di personlige frihet for the greater good?

Sony burde fått til ei løsning med det beste fra begge verdener. Det burde jo ikkje vore umogeleg? Dessuten er det strengt tatt sony sitt problem om det eksisterer et hull som gjer piratkopiering mulig. Det er kun sony som har interesse av å tette det - for alle andre er det enten irrelevant, eller positivt, å ha det sikkerhetshullet. Men dei som må betale prisen for at sony tetter det er dei som ikkje blir påvirka negativt av det.

For å sei det enkelt så har sony eksternalisert prisen for fuckupen. Dei er einaste skadelidande av at det ikkje blir fiksa, men dei slepp å betale nokon av kostnadane ved fiksen (og fuckupen) dei har valgt.