Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3438
Lagde en låt for russebussen Save the Rave, keen på tilbakemelding. Idèen var å lage "publikumsvennlig", men original takeoff/rave, som passer under rulling og i ringen på Tryvann. Døm deretter. Skru opp lyden og hør!

Kaffedyr - Save the Rave '08
Er dette en bærumsbuss ? Mener jeg har en vennine der.
Skal høre lååta når jeg kommer heim
herregud for en deillig sang <3

eneste negative var stemmen, likte ikke den helt!
men bra at du ikke følger hyppen og har en tynn dame stemme
Den funket jo den, fikk litt feelingen av den.

Synes stemmen var fet, men burde ha vært annet tonefall for jeg fikk den ikke helt til å passe sånn som den var nå. Kansje stemmen blir fetere når man ruller..
Hm... altså, ikke for å være negativ, men til å hete "save the rave", så syns jeg den ble litt for standard og "tranceaktig" (dårlig beskrivelse, jeg vet, men det var faktisk den følelsen jeg satt igjen med). Skal se om jeg kan loke fram noen gode gamle oldschool-låter til deg som litt inspirasjon

Hilsen gamlefar

Edit: selvsagt, en litt bedre beskrivelse: hvor pokker er 303'en, evt pianoet?
Sist endret av atomet; 1. mai 2008 kl. 15:21.
Sitat av Lootfisk
Idèen var å lage "publikumsvennlig", men original takeoff/rave, som passer under rulling og i ringen på Tryvann. Døm deretter.
Vis hele sitatet...
Relativt publikumsvennlig, og ser for meg at det vil passe både til rulling og ringen på Tryvann.. Cred!
Sist endret av Coldfire; 1. mai 2008 kl. 15:31.
Sitat av Lebowski
Er dette en bærumsbuss ? Mener jeg har en vennine der.
Skal høre lååta når jeg kommer heim
Vis hele sitatet...
Ja, det er en bærumsbuss.
Snthen fra Kay Cee - Escape er så pen ;€

(Ja, er samme)
Sitat av atomet
Hm... altså, ikke for å være negativ, men til å hete "save the rave", så syns jeg den ble litt for standard og "tranceaktig" (dårlig beskrivelse, jeg vet, men det var faktisk den følelsen jeg satt igjen med). Skal se om jeg kan loke fram noen gode gamle oldschool-låter til deg som litt inspirasjon

Hilsen gamlefar

Edit: selvsagt, en litt bedre beskrivelse: hvor pokker er 303'en, evt pianoet?
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemelding! Men trenger ingen "oldschool-låter til inspirasjon", takk

Å si at låten er "standard" viser faktisk at du er noe på bærtur, eller bare at du ikke er kjent med dagens russelåter. Om du analyserer låta ser du at den har flere utradisjonelle elementer, som at 2'ern og 4'ern markeres veldig før første takeoff, en 2/4 takt som overgang, kromatiske temaer/glissando i vokal, relativt spesielle synther for sjangeren og så videre. Jeg prøvde som sagt å lage partymusikk med originale elementer.

Snthen fra Kay Cee - Escape er så pen (ja er samme)
Vis hele sitatet...
Kan ikke si meg helt enig her? Mener du tweaka malstrom-saw eller GitEm Lead?

Fortsett med tilbakemelding!
Hvorfor skal jeg analysere låta? det eneste som teller, er hvilken følelse en låt gir, og uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det er, så er det noe i den som gir meg veldig "trancevibber". Ja, det er noen elementer der som er annerledes enn "typiske" russelåter, men ellers er den faktisk veldig standard på mange måter. Bærtur? Tja, jeg arrangerte vel mitt første houseparty når du var 10-11 år gammel, og har sannsynligvis arrangert flere opp gjennom åra enn det du har vært på totalt, men for all del, jeg aner nok ikke hva jeg snakker om i det hele tatt.

Som russelåt er det sikkert relativt originalt (jeg hørte faktisk kjapt gjennom lista i den tråden dosky lagde for litt siden), men når låta heter "save the rave", så får jeg en viss forventning om litt "rave" sound, og det har ikke den låta her i det hele tatt (godt mulig det ikke er det du prøver på, men... da blir det litt rart navn). Det er derimot en del ting som minner meg *veldig* om diverse supercheesy trance fra 2001 og deromkring, og DET har ingenting med "rave" å gjøre.
Sist endret av atomet; 1. mai 2008 kl. 23:17.
Sitat av Lootfisk
Lagde en låt for russebussen Save the Rave, keen på tilbakemelding. Idèen var å lage "publikumsvennlig", men original takeoff/rave, som passer under rulling og i ringen på Tryvann. Døm deretter. Skru opp lyden og hør!

Kaffedyr - Save the Rave '08
Vis hele sitatet...
Sangen er helt rå da! Dritt bra Jobba
Du har ikke flere låter?
Sist endret av Dr.Feelgood; 2. mai 2008 kl. 22:46.
Sorry for sent svar;
Sitat av atomet
Bærtur? Tja, jeg arrangerte vel mitt første houseparty når du var 10-11 år gammel, og har sannsynligvis arrangert flere opp gjennom åra enn det du har vært på totalt, men for all del, jeg aner nok ikke hva jeg snakker om i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Du viser til din experience osv for å få mer tyngde i meningen din, men hjelper ikke mye når jeg er uenig.

Sitat av atomet
Som russelåt er det sikkert relativt originalt (jeg hørte faktisk kjapt gjennom lista i den tråden dosky lagde for litt siden), men når låta heter "save the rave", så får jeg en viss forventning om litt "rave" sound, og det har ikke den låta her i det hele tatt (godt mulig det ikke er det du prøver på, men... da blir det litt rart navn). Det er derimot en del ting som minner meg *veldig* om diverse supercheesy trance fra 2001 og deromkring, og DET har ingenting med "rave" å gjøre.
Vis hele sitatet...
Å høre kjapt gjennom de ti nominerte sangene fra russ.no setter deg dessverre ikke mye inn i denne type russemusikk. Ingen av de låtene er laget av "amatører" (med unntak av lightstorm? ) som selger låtene.

Som sagt var planen å lage publikumsvennlig musikk som funker i ringen og under rulling. Dette er en jentebuss, da forstår du at ekte hardcore RAVE ikke fungerer. Jeg fikk i tillegg sterkt inntrykk av at de ikke var helt klar over hva det betydde. Jeg kunne skrudd BPM opp til 220, men dette er vanskelig å danse til for casual russ.

Silvercrest: Har ingen flere låter atm nei, men poster noe nytt her igjen snart!
Sist endret av Lootfisk; 3. mai 2008 kl. 18:01.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Må si meg enig med atomet her.

Du kler sangen inn i et visst image, et image sangen ikke oppfyller det minste grann.
Det er nesten som at hannah montana kler seg i litt opprevne bukser og plutselig er en "Rock star" selv om hun synger like sukkersøt barnepop som før.
Nå skrur dere topic litt bort;

Det er snakk om en jentebuss som heter Save the Rave, mener dere jeg skulle kalt låten noe annet da? "Kaffedyr - Pedobear Returns" eller "Kaffedyr - I luv trance 2008"? Da teksten save the rave naturlig nok sies nokså ofte og dette er bussnavnet så ble navnet slik. At dere mener navnet ikke passer til sangen og det ikke er ekte hardcore rave er en kveruleringssak, bærumsjenter som bruker 60 000,- hver på russetiden vil bare ha det gøy til gira partymusikk.

Jeg driter kort og godt i om dere synes navnet ikke passer, please gi tilbakemelding på det viktige: musikken! Uansett, takk for svar
Grunnen til at den heter nettopp save the rave er vel fordi bussen heter det, ikke fordi han ville lage en hardcore rave-låt?

EDIT: Litt for sen :P
Anyways, sangen: Jeg er ingen trance/techno/rave/w/e tilhenger i det hele tatt (vet knapt forskjellene mellom sjangrene), men jeg er vel en ganske standard russ i den forstand. Likte melodien veldig godt, har virkelig potensiale til å bli en gjenganger. Eneste jeg ikke likte var vokalen, selv om jeg er enig i at det var bra du ungikk den klassiske "trance-dama".

Well done!
Sist endret av ifni; 3. mai 2008 kl. 19:09.
Du kunne vært litt mer trofast til sjangeren når du får en slik tittel på bordet. De kjører et musikalsk konsept, og da blir det ganske tåpelig når sangen deres krasjer såpass med det.
Når det gjelder sangen så føler jeg egentlig ikke at den skiller seg så veldig mye fra andre russesanger, så den funker sikkert til sitt formål.
Hardcore? Hvem har snakka om hardcore og 220bpm? Tror du bør sjekke litt mer... Her har du litt klassiske tunes

http://www.youtube.com/watch?v=Qw-92pCkOOc
http://www.youtube.com/watch?v=kBnlBLfAdBY
http://www.youtube.com/watch?v=N_Qwo8sT9U0
http://www.youtube.com/watch?v=0rSLIddFBLs
http://www.youtube.com/watch?v=MT9pH9C7Oew

Minner fint lite om hardcore spør du meg.

Det jeg sier er, som dodecha og pnut også nevner, at låta og navnet ikke passer sammen, og skjønner ikke DU det, så er det ikke JEG som er på bærtur.
Sist endret av atomet; 4. mai 2008 kl. 19:02.
Atomet. Dette begynner å bli latterlig.

Det jeg sier er, som dodecha og pnut også nevner, at låta og navnet ikke passer sammen, og skjønner ikke DU det, så er det ikke JEG som er på bærtur.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om en jentebuss som heter Save the Rave, mener dere jeg skulle kalt låten noe annet da? "Kaffedyr - Pedobear Returns" eller "Kaffedyr - I luv trance 2008"? Da teksten save the rave naturlig nok sies nokså ofte og dette er bussnavnet så ble navnet slik. At dere mener navnet ikke passer til sangen og det ikke er ekte hardcore rave er en kveruleringssak, bærumsjenter som bruker 60 000,- hver på russetiden vil bare ha det gøy til gira partymusikk. Jeg driter kort og godt i om dere synes navnet ikke passer, please gi tilbakemelding på det viktige: musikken! Uansett, takk for svar
Vis hele sitatet...

Som sagt; jentene likte utkastet jeg hadde på låten, og bussen deres heter Save the Rave. Om du hadde hatt noe innsikt i hvordan det er å være russ hadde du skjønt at å hente inspirasjon fra Moby og Black Box er ganske nærme verdiløst. Kort låt med punch og noe eget for bussen + takeoffs er sentralt. Som også sagt så driter jeg i om du synes navnet ikke passer, da dette er det minst viktige aspektet ved musikk. Takk for at du har gjort meg mer obs på det, jeg er enig i at navnet blir noe misvisende for erfarne lyttere, men vennligst ikke kveruler mer i tråden min så jeg må be mods locke den.

Noen flere tilbakemeldinger på musikken?
Har ikkje nok erfaring innenfor rave sjangeren til å delta i den nye debatten her, men det som er viktig å huske her er vel at publikumet sannsynligvis har enda mindre peiling på rave enn meg igjen.. Om dette er hardcore rave eller barnepop techno - spiller det ingen rolle for drita russ som egentlig planlegger andre aktiviteter mens de "danser"..

- Låten vil slå ann blant publikum
- Den passer meget pent til russebussens navn

Job well done!
Likte best Bass og beat i sangen din.. var mykje variasjon her. savna ei lang oppbygging før takeoff. men den skal kanskje vere kort og lett gjennkjennelig?..

EKTE ravemusikk
http://youtube.com/watch?v=5pTBW8bT1Dg

har innslag av Hardtrance..
Herregud... ja kjære deg, jeg er helt enig i at det begynner å bli tåpelig. At jentene liker låta di er fint for dem, men du spurte om tilbakemeldinger, og du fikk det. At du ikke liker tilbakemeldingene får du bare finne deg i. At du ikke skjønner at navnet på en låt er viktig, forteller meg derimot et par helt andre ting om deg som produsent.

Å hente inspirasjon fra moby, black box++ er verdiløst? Hm, tja... hvis du med "verdiløst" mener "enkel måte å lage en massiv hit", så er jeg enig, men hvis du virkelig mener at det er "verdiløst" å dra inspirasjon fra gamle, massive hits for å skape en ny låt tilpasset dagens publikum, så bør du virkelig ta en reality check, og sjekke ut ting litt mer. Det er faktisk så vanlig at det er helt plagsomt til tider.

Andre ting: Bestem deg for en variant av vokalen, du diller for mye med forskjellige varianter nå, og gir et rotete inntrykk. Ellers har du sikkert laget en fin, relativt standard russelåt, og hvis det var det som var målet ditt, så er du i mål. Hvis du derimot prøvde å lage noe originalt, som passer til navnet, så bør du begynne på nytt.

Paniel: Hardtrance fra 97 inneholder elementer av hardtrance ja... det er snodig det der... Raves var derimot noe som dukka opp rundt 88-89, dvs 8-9 år før den låta der kom ut. Å kalle alt av parties der det spilles electronica for "raves" blir helt på trynet feil.
Enig med atomet på alle punkter.

Det jeg mener du gjør ved å kaste ut låter som dette her er å betraktelig senke den musikalske intelligensen til russen enda lavere enn den er i dag. Denne låten og melodien kunne blitt gjort 3000 ganger bedre ved å legge inn mer dynamiske elementer og bakgrunnsdriv.

La meg ramse opp en aldri så liten punktliste til deg

* hihatsene var flate og stygge, de høres helt "plastikk ut" om nå det er et godkjent begrep (00:39)
* Litt flat og tam basstromme, den kjeder meg fryktelig. Legg en lysere tynntromme på toppen av basstrommen og se om det lager litt mer spenning.
* vokalen går i toner som ikke eksisterer i resten av låten, og filteret/effekten som er brukt gjør det enda mer melodiøst ukorrekt. Skal man lage en russelåt må alt være veldig melodiøst og vokalen stemme med resten av låten for at det glir i ørene. Som atomet sier så høres det ut som flere forskjellige vokal-klipp hentet fra ymse steder og puttet inn. Rotete og ingen harmoni.
* leadsynthen din er skikkelig midi, og det er ingen dybde i den, ingen varme, og tidvis uten videre dynamikk. Denne kunne du godt gjort noe med da den leder hele låten. Dette er fint lite kreativt.
* Klappelyden på 01:50 kunne du også funnet et bedre sample på, makan til standard fruityloops-clap.

Som positivt vil jeg påpeke følgende:

* Grei mastring mellom bassen din og leadsynth mot basstromme og hihats.
* Låten er greit bygget opp

Så konklusjonen min blir at låten har fin oppbygning, men lydene som er brukt i låten blir så simple, kjedelige og uinteressante at dette engasjerer meg fint lite. Og jeg kan påpeke at jeg har selv laget en og annen russelåt selv til venner og bekjente, samt hørt mye av det skvipet som blir presset frem hver eneste vår. Noe er bra sett fra en produsents side, men mesteparten er møkk.
Det var dette jeg søkte etter, tusen takk for bra tilbakemelding Tierra. Jeg er uenig i noe av det du skriver, med feil toneart i vokal og noen av samplingene, men synes ellers du kommer med mye bra. Hvordan mener du at man får mer dybde og "varme" i leadsynthen?
Og hva er "lysere tynntromme"? Som i å legge på pitchet floortom/annen tom over?
Med mer dybde og varme mener jeg egentlig at du kunne plukket ut en bedre synth. Eventuelt tweaket den du har på et eller annet nivå. Vanskelig å forklare dette ved å ordlegge seg, men ok, jeg skal forsøke å gi et eksempel med en av mine egne låter.

Denne låten er laget selv som er et forsøk på crossovergenre mellom psytrance, trance og mørk tung techno. Låten er ikke spesielt bra i mine øyne, mer et forkastet prosjekt. Men du er litt på jakt etter en synth som har litt dybde, dynamikk og varme og allikevel har et litt syrete partypreg.

Hør på låten "Prague" på www.myspace.com/tierraonline

Det jeg vil frem til er at du fint kan erstatte synthen du har der til en bedre en, eller forsøke å tweake den til å høres litt mer 'interessant' ut.

En grei filosofi innen musikkproduksjon er å få hver eneste lyd i låten til å høres så god ut at du kunne lyttet til den ene og alene. For så å kombinere disse lydene.

Ta en helt ordinær basstromme, kjør litt pitch på den og få den til å lage et tynt 'slag', filtrer ut bassen i den, og legg den over den andre basstrommen din, prøv litt frem og tilbake med det og hør om du får basstrommen litt åpnere og klarere. Slik du har den nå er den veldig 'bassete'. Gi beaten din litt slagkraft.

Som nevnt, vanskelig å forklare slikt med ord, blir å leke seg litt
Sangen var digg Fatter ikke hva folk klager over om at tittelen ikke passer sangen, blalblablaaaa... Sjekker en http://en.wikipedia.org/wiki/Rave eller http://no.wikipedia.org/wiki/Rave Der kommer det tydelig frem at rave er en elektronisk musikk fest ikke en bestemt sjanger. Shoot me if Im wrong, haha. Trodde aldri jeg skulle skrive det
Sist endret av hemakid; 7. mai 2008 kl. 17:24.
Yep, Tierra er flinkere til å sette ord på detaljene enn meg, men hør på han, også på de punktene der du ikke er enig, for det er noe som skurrer veldig sånn det er nå.

Sitat av hemakid
Sangen var digg Fatter ikke hva folk klager over om at tittelen ikke passer sangen, blalblablaaaa... Sjekker en http://en.wikipedia.org/wiki/Rave eller http://no.wikipedia.org/wiki/Rave Der kommer det tydelig frem at rave er en elektronisk musikk fest ikke en bestemt sjanger. Shoot me if Im wrong, haha. Trodde aldri jeg skulle skrive det
Vis hele sitatet...
Nå rakk vel jeg å få med meg noen raves før du hadde lært deg å tørke deg bak selv, så jeg tror ikke du trenger å slå det opp på wikipedia for meg Men det stemmer helt at det spesielt de aller første årene ble det spilt veldig mye forskjellig på raves. MEN - å kalle alt av fester der det spilles electronica for "raves", blir helt på trynet feil, enten du leser det ene eller det andre på wikipedia, og å dra fram en hardtrancelåt fra 97 som "ekte ravemusikk" blir bare latterlig. Det blir omtrent som å sammenlikne Britney Spears og Beatles. De linkene jeg har dratt fram over her, er derimot låter som virkelig var med på å definere scenen.

For de som vil forstå litt mer om fenomenet raves, så anbefaler jeg boka "Class of 88", av Wayne Anthony, og "Altered State" (husker ikke forfatter i farta). Jeg vil si at det er lite i dag som kan kalles en "rave", spesielt i norge (begynner å komme litt mer tilbake riktignok, og i en del andre (større) land har det i mye større grad funnes hele tiden) . Kall meg sær, men jeg syns det (helst) bør være et visst element av ulovlighet involvert.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Jeg hører på trance daglig..Må si helt ærlig at jeg likte ikke sangen det minste.. Terningkast 1. Bare masse støy spør du meg..Stemmene var forferdelige,rytmen suger, og helheten var rett og slett tragisk..

Litt hardt kanskje, men du ba om vår mening og det var min.
Litt for "bråe takeoffs" spør du meg.. Det bygget seg ikke opp, bare byttet rytme/lyd og fortsatte samme greia, uten noen oppbygning. I all den gode techno'n/trance/w.e man skal kalle det, roer det litt ned, så klikker det.. Da vet du hva som kommer, mens den der ble litt kjedelig, ensforming og lite spennende.