Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5356
Jeg har en medarbeider som ihvertfall denne måneden jobber 220 timer sammenlagt. Som da tilsvarer ca. 55 timer i uka, jeg er ganske sikker på at han ikke får overtidsbetalt og ettersom denne medarbeidern er utlending og ikke helt gidder å sette seg inn i loverket etc. så tror jeg ikke han er helt klar over rettighetene sine, vi arbeider på bensinstasjon. Jeg lurte derfor på om noen har noe kunnskap om hvilke rettigheter han har ettersom jeg ikke har så alt for mye kunnskap om dette.
Kommer an på hva som står i arbeidskontrakten hans. På bensinstasjoner er det ofte ikke overtidstillegg, men heller skifttillegg ut i fra når han jobber. Eks. mer betalt når man jobber natt eller helg. Arbeidstilsynet har en liste over hvor mye en har lov til å jobbe hver dag, uke, måned og år. Link her https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...ld/arbeidstid/
937hcks's Avatar
Trådstarter
32 6
Sitat av Curragi Vis innlegg
Kommer an på hva som står i arbeidskontrakten hans. På bensinstasjoner er det ofte ikke overtidstillegg, men heller skifttillegg ut i fra når han jobber. Eks. mer betalt når man jobber natt eller helg. Arbeidstilsynet har en liste over hvor mye en har lov til å jobbe hver dag, uke, måned og år. Link her https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...ld/arbeidstid/
Vis hele sitatet...
I kontrakten min er det skifttilliegg etter kl 18, kl 24 osv. men vi skal også ha rett til overtidsbetalt hvis vi jobber mer enn 9 timer iht. kontrakten. men som jeg ser på lenken du sendte så skal han jo helst ikke jobbe mer enn 9 timer i løpet av 24 timer selvom jeg er klar over at det ikke er ulovlig for han å jobbe mer så har han f.eks. dagvakt kun 8 timer etter han er ferdig med nattevakt.
Sitat av Curragi Vis innlegg
Kommer an på hva som står i arbeidskontrakten hans. På bensinstasjoner er det ofte ikke overtidstillegg, men heller skifttillegg ut i fra når han jobber. Eks. mer betalt når man jobber natt eller helg. Arbeidstilsynet har en liste over hvor mye en har lov til å jobbe hver dag, uke, måned og år. Link her https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...ld/arbeidstid/
Vis hele sitatet...
Tja, skiftordning uten overtidsbetaling forutsetter vel en turnus som igjen skal være godkjent av tillitsvalgte. Uavhengig av det skal jeg like å se den turnus eller arbeidstidsordning for bensinstasjon som lovlig godkjenner å jobbe 220 timer på en måned.

EDIT: TS: Dere bør ta kontakt med en arbeidstagerorganisasjon og gi et varsel til arbeidstilsynet. De kan vurdere situasjonen da det høres for meg ut som grov utnyttelse av arbeidstaker i dette tilfellet.
Sist endret av Cikey; 2. juli 2020 kl. 12:45.
937hcks's Avatar
Trådstarter
32 6
Sitat av Cikey Vis innlegg
Tja, skiftordning uten overtidsbetaling forutsetter vel en turnus som igjen skal være godkjent av tillitsvalgte. Uavhengig av det skal jeg like å se den turnus eller arbeidstidsordning for bensinstasjon som lovlig godkjenner å jobbe 220 timer på en måned.

EDIT: TS: Dere bør ta kontakt med en arbeidstagerorganisasjon og gi et varsel til arbeidstilsynet. De kan vurdere situasjonen da det høres for meg ut som grov utnyttelse av arbeidstaker i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Det var da også tanken min, men nå føler jeg ikke det er i min rett og gjøre noe på vegne av han selvom det også for meg høres ut som en grov utnyttelse av personen, og slik jeg kjenner han så tror jeg ikke det er noe han har så veldig lyst til å gjøre, så vet ikke helt hvordan jeg skulle ha fortalt han at han blir utnyttet og at han/vi burde si ifra.
Si det rett fra levra, du tror han blir utnyttet. Spør om du kan hjelpe han ved å ta en titt på lønnslipp, og se over at ting stemmer.
Det er regler for hvor mye overtid du kan ha og om det er planlagt eller ikke. Det sagt, så kan det hende kollegaen din har bedt om å få mest mulig vakter denne perioden, da trenger kanskje ikke du å komme med at det er ulovlig. Men lønn etter avtale skal han selvsagt ha.

Er dette en jobb du har tenkt å ta en stund, så bør du organisere deg.
Sist endret av *pi; 2. juli 2020 kl. 16:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.