Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 11330
Hvor mye av min Internett aktivitet er lett tilgjengelig for myndigheter om de vil se? Og hva vil VPN skjule?

Har egentlig ingenting å skjule, bortsett fra litt tPB. Men jo mindre som vites om meg jo bedre. Så har en lovlydig borger bruk for VPN?

Innlegget er ikke anonymt...
Sist endret av iiconanii; 1. september 2019 kl. 09:47.
Myndighetene ser ikke noe siden dei ikke knyttning mellom IP og person.

Isp derimot ser når du er på nett og hva du besøker om dei av en eller annen grunn skulle logge det.

VPN leverandør ser når du er på nett og muligens hva du besøker om dei logger det.

Dei ispene jeg har hatt med å gjøre logget kun at du har fått en IP og at det går trafikk, noe mer har dei ikke interesse av. (Foruten neyflow data, men disse er stort sett bare for å detektere ddos og lignende).

Eneste grunnen jeg hadde brukt VPN til er om en sitter på åpne trådløse nett, vil ha tilgang til ting i utlandet el.l
R.i.p 23.04.2021
Vis det eneste et TPB så Kansje er en seedbox løsningen isteden for VPN?
Nordvpn bruker jeg, de skal ikke logge noe
Nordvpn bruker jeg, de skal ikke logge noe
Vis hele sitatet...
Det står det i disclaimeren deres. Men hva hvis de likevel logger noe, på vegne av myndighetene eller seg selv? Hvordan kan du være sikker?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Det står det i disclaimeren deres. Men hva hvis de likevel logger noe, på vegne av myndighetene eller seg selv? Hvordan kan du være sikker?
Vis hele sitatet...
Så hvordan gjør du det som er så paranoid?
Så hvordan gjør du det som er så paranoid?
Vis hele sitatet...
Enn så lenge er jeg ikke på darknet.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Enn så lenge er jeg ikke på darknet.
Vis hele sitatet...
Darknet = tails, vm , vpn, thor
Darknet = tails, vm , vpn, thor
Vis hele sitatet...
Hehe, takk. Jeg er så å si analfabet på området. Mine venner river seg i håret over mine datakunnskaper.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Hvor mye av min Internett aktivitet er lett tilgjengelig for myndigheter om de vil se?
Vis hele sitatet...
Ingenting er "lett tilgjengelig". Norske nettleverandører har taushetsplikt. Om de "vil se" kan politi be Nkom om å frita tilbydere for taushetsplikten. Saken må omhandle straffbare forhold. I hver enkelt sak avveies hensynet til personvern mot politiets behov for bevis.

Sitat av iiconanii Vis innlegg
Og hva vil VPN skjule?
Vis hele sitatet...
VPN vil skjule hvilke nettsider du besøker for nettleverandøren din.
Men vil samtidig vise hvilke nettsider du besøker til VPN-leverandøren.
Da kan politiet be om å oppheve taushetsplikten til VPN-leverandøren.
De kan la være å lagre noe, men du kan ikke vite helt sikkert.
De kan i verste fall selge din info til andre.

VPN vil også skjule din IP for selve nettsidene, men de kan kjenne deg igjen på cookies og 'fingerprinting'; din unike kombo av skjermstørrelse, nettleserversjon, extensions, zoom, font, os, cputype etc.

Du kan uansett begrense trackere på nettsider med uBlock og/eller uMatrix i firefox / chrome.

Skal du skjule deg helt for politi og for nettsidene du besøker må du som nevnt bruke Tor i dedikert operativsystem (Tails live fra minnepinne eller i vm eller Qubes på dedikert pc). Da er det ingenting*** som kan knyttes til deg.

PST og deres kompiser i NSA er riktignok milevis over loven og de har i tillegg kraftige verktøy (verdensomspennende overvåkning av internett-knutepunkter, sertifikat-nøkler fra store firma, hacking av hardware, 0days etc) som i praksis gjør dem i stand til å finne ut hva hvem som helst på kloden gjør på en pc om de virkelig, virkelig vil. Men det krever ressurser og du er forhåpentligvis totalt uinteressant for dem.