Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1026490
Sitat av zkinny Vis innlegg
Bestilte meg 250watt HPS i dag, fungerer den pære både i blomstring og vekstfasen?
Jeg bestilte også med disse tre typene gjødsel:
http://weedshop.no/florabloom-ghe-p-340.html
http://weedshop.no/floragro-ghe-p-341.html
http://weedshop.no/floramicro-ghe-p-342.html
Dette må vel dekke to planters behov? Hvor mye brukes det per plante i løpet av en avling?

En annen ting jeg lurer på er hva slags jord som fungerer, jeg må holde meg til utvalget de har på plantasjen eller lignende steder, siden jord over nettet er tungt og dyrt. Noen som har et jordoppsett som har fungert bra? Ved bruk av perlite, leca osv. skal dette ligge nederst eller blandes helt inn med jorda?
Vis hele sitatet...
Joda, skal gå greit med den pæren i begge fasene.. Næringene ser greie ut de også=) I begynnelsen trenger du ikke bruke næring i det hele tatt, det vil være nok i jorden du bruker kanskje 3-6 uker.. Hvor mye næring du vil bruke er vanskelig å si, men om du ikke har 15 planter så vil de næringene holde noen runder..

Vanlig plantasjen/oasen jord funker greit nok, men få med deg perlite og leca som du sier... Lecaen er kun for å ha et tynt lag i bunn av potta for å forsikre at det ikke samler seg vann i bunnen av den.. Perliten derimot blander du ut i hele jorda..Her er 40/60% bra, men kan bli dyrt så kanskje 1/5 fordeling er bedre. Altså 10 liter perlite på 50 liter jord..
hvor store potter trenger man til en shiva plante? og når skal man evntuelt flytte planten over fra en liten til en større potte?
Sitat av Eucaa Vis innlegg
hvor store potter trenger man til en shiva plante? og når skal man evntuelt flytte planten over fra en liten til en større potte?
Vis hele sitatet...
Heisann=)

Vel, jeg syns 10-18Liters potter er greit når du skal dyrke i jord.. Og så lenge du har plassen til det og ikke får problemer med vanning o.l kan planten gjerne plantes i den store potten så tidlig som mulig=)
Er det noen som har brukt PC-vifter til å lufte skapet/rommet? Jeg har et relativt lite rom ( 4-5m3 med luft kanskje) og tenkte på å bruke pc vifter til ut/inn luft + en bordvifte til sirkulasjon og på plantene, men jeg har ingen gode ideer til hvordan jeg skal få 12/5/3v på disse viftene, noen ideer?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
PC vifter blir for lite om du snakker om et rom med hps, men det fungerer greit for smågrows og skap, luften skal i teorien skiftes ut hvert 5. minutt, noe som blir en vifte på ca 300m3/h i et rom på 5m3.

Om du skal bruke pc vifter er det særdeles enkelt å ta en eller annen strømadapter, kutte av ledningen og koble viftene i serie.
Sitat av zkinny Vis innlegg
Bestilte meg 250watt HPS i dag, fungerer den pære både i blomstring og vekstfasen?
Jeg bestilte også med disse tre typene gjødsel:
http://weedshop.no/florabloom-ghe-p-340.html
http://weedshop.no/floragro-ghe-p-341.html
http://weedshop.no/floramicro-ghe-p-342.html
Dette må vel dekke to planters behov? Hvor mye brukes det per plante i løpet av en avling?

En annen ting jeg lurer på er hva slags jord som fungerer, jeg må holde meg til utvalget de har på plantasjen eller lignende steder, siden jord over nettet er tungt og dyrt. Noen som har et jordoppsett som har fungert bra? Ved bruk av perlite, leca osv. skal dette ligge nederst eller blandes helt inn med jorda?
Vis hele sitatet...

Kjøp den jord med lecakuler på plantasjen,10 liter for 50 spenn som ligger ved disken(vanligvis)grei å håntere også.

vanner dere i skål eller rett oppi?

De sa til meg at det var best å vanne en palme jeg kjøpte i skåla på oasen,ta tok den det den trengte,men det er tungvint da
Sist endret av Cannaman; 31. januar 2010 kl. 17:16.
Sitat av Cannaman Vis innlegg
Kjøp den jord med lecakuler på plantasjen,10 liter for 50 spenn som ligger ved disken(vanligvis)grei å håntere også.

vanner dere i skål eller rett oppi?

De sa til meg at det var best å vanne en palme jeg kjøpte i skåla på oasen,ta tok den det den trengte,men det er tungvint da
Vis hele sitatet...
Vi vanner i potten. Til det renner ut litt i skålen.
Sitat av Cannaman Vis innlegg
Kjøp den jord med lecakuler på plantasjen,10 liter for 50 spenn som ligger ved disken(vanligvis)grei å håntere også.
Vis hele sitatet...
Burde jeg kjøpe perlite i tillegg da?

Ang. viftene: Tipper jeg driter i PC-viftene da, kjøper heller et par små ventilatorer som man setter i veggen. Noen som vet hvor man får tak i noe slikt, og hva prisen er?
Et spørsmål til deg LoveToGrow. Hvor mye MIN - MAX cannabis kan DU få ut pr m² ? takk på forhånd Du er virkelig en kar til og stole på når det kommer til dette temaet
Sitat av zkinny Vis innlegg
Burde jeg kjøpe perlite i tillegg da?
Vis hele sitatet...
Ja. Mangen mener perlite er et absolutt must.
Sitat av skolms Vis innlegg
Ja. Mangen mener perlite er et absolutt must.
Vis hele sitatet...
Okey, da blir det tur til plantasjen i morra for å kjøpe 20liter av den jordlblandinga som var nevnt, to potter typ. 18liter og perlite, så får vi se hva jeg får til!
Hvor viktig er dette med PH de første to ukene-måneden, når man ikke bruker nutes engang? Jeg er litt low on cash, og gidde rikke klemme ut 500kr til et ph-meter nå om jeg kan vente til neste income..
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ikke finn på å bruke gassen inne i et hus, for det første så vil lukstoffene som er tilsatt forpeste huset, og for det andre er ikke ventilasjonen bra nok og man kan vel også nevne gnistfaren man har inne i et hus med alle slags elektriske komponenter.

Gjør det enkelt og sikkert: Gjør selve delen med gassen ute

I denne guiden fra NorCan er det steg for steg forklaring med bilder. Og han gjør de farligste delene ute.
Vis hele sitatet...
Yo.. klarte ikke å vente jeg:P.. Ikke merka noe særlig til de luktstoffene etter det. Men må tillegge.. Blitt Oljefrelst .. Så over to the next question:P.. Når er det planter bør plantes ut for å kunne rekke å blomstre seg ferdig? Tenker på stiklinger, blir lettest og enn slipper stresset med seeds. vil sikre masse grunnmateriale for olje her vettu B-)
Sitat av zkinny Vis innlegg
Okey, da blir det tur til plantasjen i morra for å kjøpe 20liter av den jordlblandinga som var nevnt, to potter typ. 18liter og perlite, så får vi se hva jeg får til!
Hvor viktig er dette med PH de første to ukene-måneden, når man ikke bruker nutes engang? Jeg er litt low on cash, og gidde rikke klemme ut 500kr til et ph-meter nå om jeg kan vente til neste income..
Vis hele sitatet...
Om du kjøper en jord som ligger på 6-6,5 i PH og vannet du vanner med ligger på det samme trenger du nok aldri gjøre noe med PH'en, men bare så det er sagt så koster et PH test kit 100,- hos de fleste dyrebutikker...Brukes til å sjekke PH i akvarium=)
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Om du kjøper en jord som ligger på 6-6,5 i PH og vannet du vanner med ligger på det samme trenger du nok aldri gjøre noe med PH'en, men bare så det er sagt så koster et PH test kit 100,- hos de fleste dyrebutikker...Brukes til å sjekke PH i akvarium=)
Vis hele sitatet...
men PH testkit måler bare hele verdier så vidt jeg har forstått?
Jeg fikk lampa mi i dag, og jeg har forstått at HPS kan brukes til både vekst og blomstringsfasen, men pæra jeg fikk med har flower spectrum, spiller dette noen rolle?
Sitat av zkinny Vis innlegg
men PH testkit måler bare hele verdier så vidt jeg har forstått?
Jeg fikk lampa mi i dag, og jeg har forstått at HPS kan brukes til både vekst og blomstringsfasen, men pæra jeg fikk med har flower spectrum, spiller dette noen rolle?
Vis hele sitatet...
Så lenge du holder deg til ca 6 på PH skalaen holder dette i massevis i min erfaring...Ja det spiller jo en rolle, men planten vil helt fint klare seg i begge fasene med den pæren uansett=)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Yo.. klarte ikke å vente jeg:P.. Ikke merka noe særlig til de luktstoffene etter det. Men må tillegge.. Blitt Oljefrelst .. Så over to the next question:P.. Når er det planter bør plantes ut for å kunne rekke å blomstre seg ferdig? Tenker på stiklinger, blir lettest og enn slipper stresset med seeds. vil sikre masse grunnmateriale for olje her vettu B-)
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva du mente med første setning men om du mener at du brukte gassen inne i et hus vil jeg påstå at du har vært veldig heldig, og at du ikke bør utfordre skjebnen.
Hva i alle dager har jeg gjort feil?
Spirte 4 små for ikke lenge siden, og er totalt nybegynner.. Det begynte bra og alle vokste, men de to som vokste best var veldig lysegrønne, den ene var treg i vekst og den siste var lys og bladene "tørket ut" i tuppene (begynte med de nederste). Så plutselig vokste den uttørka raskt og bladene er gode, mens de lyse får blader som "tørker ut"...
http://bildr.no/thumb/580570.jpeg
(telefonkamera)
Vanner ikke mye men de står i jord som allerede var gjødsla.
Hva skal jeg gjøre?

sorry LTG
Heisann!

Naa har jeg lest gjennom gode sytti sider her, og tror jeg har laert mer enn utallige dyrkevideoer og guider. Mange som fortjener ett klapp paa skuldra og noen trekk. Beklager ogsa for at jeg mangler tre vokaler paa computeren.


Aldri dyrket seriost for saa jeg maa inromme at jeg fortsatt lurer paa saa jeg tenkte aa proeve her og se om noen kan hjelpe.

Tenkte aa prove Scrog metoden siden rommet har skraavegger, for aa utnytte arealet bedre, og har bestilt blant annet Amsterdam Flame og Wappa som jeg har forstaatt skal vaere lave, hvis noen har noe erfaring med disse er jeg veldig nysgjerrig.. ? Hvor mange centimeter tjener jeg i hoyde scrog vs sog?

Lurer veldig paa maskevidden i nettingen, hvor store evnt. smaa skal de vaere og hvor hoyt over potten den skal staa?

Angaaende potter saa er jeg usikker paa en slags minimumsstorrelse paa pottene? Kan jeg kjope, evnt lage, lave og brede potter for aa gjoere opp for manglende hoyde? Trenger jeg saajord?

Planlegger to 400 w hps, og er litt i tvil om minimumsavstanden til plantene, og hvor mye varme jeg forvente at de avgir?

Ser at det snakkes litt om bruk av Co2, noen som har noen innspill paa det?
Jeg synes ikke planta på bilde ser så "syk" ut, men du burde nok plante om i noen større potter snart. Det ordner seg helt sikkert.

Max
Sitat av Max_Minus Vis innlegg
Jeg synes ikke planta på bilde ser så "syk" ut, men du burde nok plante om i noen større potter snart. Det ordner seg helt sikkert.

Max
Vis hele sitatet...
Du ser vel at den er tørket ut i kantene?

Nijura: Hvor mye ekstra næring bruker du? Ser ut som den får for mye..
Du har sikkert mange avlinger bak deg.. Det er temmlig hardføre planter egentlig.
Ugrass

Max
Sitat av Max_Minus Vis innlegg
Du har sikkert mange avlinger bak deg.. Det er temmlig hardføre planter egentlig.
Ugrass

Max
Vis hele sitatet...
Jeg har nada, og selvsagt overlever den, men du kan ikke si den ikke gir tegn til at noe er feil?
Zkinny: bruker ikke ekstra næring, men jorda var det blanda næring i da jeg kjøpte den.

Takk for hjelp
Sitat av nijura Vis innlegg
Hva i alle dager har jeg gjort feil?
Spirte 4 små for ikke lenge siden, og er totalt nybegynner.. Det begynte bra og alle vokste, men de to som vokste best var veldig lysegrønne, den ene var treg i vekst og den siste var lys og bladene "tørket ut" i tuppene (begynte med de nederste). Så plutselig vokste den uttørka raskt og bladene er gode, mens de lyse får blader som "tørker ut"...

Vanner ikke mye men de står i jord som allerede var gjødsla.
Hva skal jeg gjøre?

sorry LTG
Vis hele sitatet...
Hehe, ikke noe å beklage for=) Vel det ser ut som den planten på bildet lider av flere ting, kanskje aller mest (Mg) Magnesium, men også (N) Nitrogen (P) Fosfor og (K) Kalium ser ut til å mangle i mediumet=)....De tre siste N-P-K er jo primær næringer som planten trenger mest av, og Mg er på en god 4.plass.

Jeg lurer på om det beste du kan gjøre - så lenge du har plass - er å ompotte de i større potter.. Har du pengene kjøp gjerne en av de litt dyrere sekkene med jord..Strainen du har trenger gjerne en 10-18Liters potte om de skal trives=)

Om du får omplantet den og kanskje vil bruke den som en morplante du tar stiklinger av, husk å toppe den nå Lykke til! Dette fikser du lett=)

Og en liten ting: Jorden var allerde gjødslet sier du..Tenker du her på at det er næring i ferdig jord, eller har du tilsatt noe til jorden etter du kjøpte den?

Sitat av Al Swearengen Vis innlegg
Heisann!

Naa har jeg lest gjennom gode sytti sider her, og tror jeg har laert mer enn utallige dyrkevideoer og guider. Mange som fortjener ett klapp paa skuldra og noen trekk. Beklager ogsa for at jeg mangler tre vokaler paa computeren.


Aldri dyrket seriost for saa jeg maa inromme at jeg fortsatt lurer paa saa jeg tenkte aa proeve her og se om noen kan hjelpe.

Tenkte aa prove Scrog metoden siden rommet har skraavegger, for aa utnytte arealet bedre, og har bestilt blant annet Amsterdam Flame og Wappa som jeg har forstaatt skal vaere lave, hvis noen har noe erfaring med disse er jeg veldig nysgjerrig.. ? Hvor mange centimeter tjener jeg i hoyde scrog vs sog?

Lurer veldig paa maskevidden i nettingen, hvor store evnt. smaa skal de vaere og hvor hoyt over potten den skal staa?

Angaaende potter saa er jeg usikker paa en slags minimumsstorrelse paa pottene? Kan jeg kjope, evnt lage, lave og brede potter for aa gjoere opp for manglende hoyde? Trenger jeg saajord?

Planlegger to 400 w hps, og er litt i tvil om minimumsavstanden til plantene, og hvor mye varme jeg forvente at de avgir?

Ser at det snakkes litt om bruk av Co2, noen som har noen innspill paa det?
Vis hele sitatet...
Først og fremst: Velkommen!

Å holde plantene små eller lave er noe som kan gjøres uansett om du bruker SCRoG eller SoG, men her er min mening om saken: Ok, om man bor i et land hvor det har veldig mye å si hvor mange planter du blir tatt med så er jo SCRoG å foretrekke uansett, enkelt og greit fordi SCRoG planter tar større plass enn SoG planter, men du får sikkert 10-20 planter i SoG der du fikk 1-2 planter med SCRoG. Så med andre ord: For meg ville jeg alltid godt for SoG så lenge jeg ikke var bekymret for antall planter...Noe som her i Norge ikke er like rellevant som hvor mye antallet planter veier til sammen..

En annen ting er strain..For jeg vil også si at Indica planter gjør en mye bedre jobb i SoG enn Sativa planter gjør, og dermed blir det også motsatt med SCRoG. Altså Sativa strains kan være greit å ha i SCRoG siden de trenger endel lengere tid på blomstring og siden de blir endel større og høyere enn Indica strains..

Amsterdam Flame er en finfin plante, om du klarer å holde denne i fin form har du noe godt i vente=)

Amsterdam Flame
[Paradise Seeds]

Indica
Origins - strains from India & California
Flowering - 50-55 days
Harvest - Early October

Så som du kan se her er dette så å si en fullblods Indica og jeg ville kjørt SoG på denne strainsen=)

Wappa
[Paradise Seeds]

100% Indica
Origins - indicas
Flowering - 55-60 days
Harvest - Mid October

Dette er jo fullblods Indica og dermed kan den også kjøres fint i SoG..Aldri vært borti denne strainsen dog..

Tjener cm? Vel som jeg sier kan du holdeplantene ganske små uansett metode, men SCRoG f.eks krever store potter, noe SoG ikke gjør... Med de to strainsen dine tror jeg kanskje det vil bli den samme høyden siden du kan bruke mindre potter i SoG.

Maskevidden er vanskelig, men hvis jeg sier ca. som nettingen på et standard fotballmål?

Ja du kan lage dine egne potter, men vit at Cannabis liker bedre å vokse dypt enn bredt.. Minimum ville jeg brukt rundt 3 literspotter om jeg skulle kjøre SoG, men skulle jeg kjøre SCRoG ville jeg nok minimum gått får 15 liters potter, men gjerne større.. Nei om du er litt snill med frøene og de unge spirene så trenger du ikke såjord.

En 400watt HPS er vel beregnet for å henge en gode 30-40cm over toppen på plantene, men noen pærer tillater 20-25cm fra toppen..En måte å sjekke om plantene dine tåler det er å sjekke om du selv tåler det...Dette gjøres enkelt med å plassere hånden over toppen av planten holde den der et godt minutt, ble det ikke ukomfortabelt på hånden din så er det greit for plantene dine=D

Joda CO2 ka være bra det, men la meg få si at plantene blir ikke større, de blir heller ikke bedre i effekt, men du reduserer kanskje hele prosessen med 14-21 dager... Med Indica ikke mer enn 14 tipper jeg.. CO2 øker altså bare hastigheten planten vokser og ikke det ferdige resultatet, selv om du i teori høster mer fordi du høster oftere.. Som nybegynner ville jeg lagt det på hylla og heller kanskje passet godt på ventilasjon generelt heller..

Sitat av Max_Minus Vis innlegg
Du har sikkert mange avlinger bak deg.. Det er temmlig hardføre planter egentlig.
Ugrass

Max
Vis hele sitatet...
Takk for innspillet

Sitat av nijura Vis innlegg
Zkinny: bruker ikke ekstra næring, men jorda var det blanda næring i da jeg kjøpte den.

Takk for hjelp
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar meg selv,hva mener du med at jorden var blandet med næring? At den hadde det ferdig fra butikken? I såfall, godt er det, for det skal da alle jordmixer ha=D Uansett omplant og ting vil nok bli bra=)
Tusen takk Har ikke tilsatt næring, det var næring i ferdig jord. Kumøkk ellerno.
Sitat av nijura Vis innlegg
Tusen takk Har ikke tilsatt næring, det var næring i ferdig jord. Kumøkk ellerno.
Vis hele sitatet...
Ok, men da vil hvertfall jeg påstå at det er for lite plass og næring det er snakk om, som jeg sa tidligere..Kjøp en så enkelt jord som den du finner på plantasjen..typiske 3 for 200,- eller noe...Få med deg litt perlite og heller bestill næringer fra www.cropshop.no eller noe=)
Will do, takk for hjelpa
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vet ikke helt hva du mente med første setning men om du mener at du brukte gassen inne i et hus vil jeg påstå at du har vært veldig heldig, og at du ikke bør utfordre skjebnen.
Vis hele sitatet...
Tok altfor lang tid med å få svar her:P.. kan være veldig uforståelig til tider..
Men andre spørsmålet mitt? Når bør planter/stikllinger ute i norsk fauna ha blomster på seg for at de skal få blomstre ferdig?
Hei LoveToGrow. Jeg vil gjerne ha litt hjelp fra deg om det er mulig.

Jeg så i en video at for å få den mest ideelle jorden så kunne man blande forskjellige typer jord, sand og (jeg antar) nærings midler, jeg trenger en liten oversettelse på noen ord, og også om det er nødvendig å lage denne blandingen da jeg er en førstegangsdyrker. Oppskriften lød slik:
Potting Soil (jord, antar jeg) 60%
Perlite 15%
Sand (fin og uten salt) 10%
Worm Castings (?) 10%
Pre-Mix (antar det er en ferdig jordblanding med næring?) 5%

Har tenkt til å kjøpe meg denne http://weedshop.no/komplett-hpspakke-250w-p-232.html og lurer litt på hvor god den er (jeg skal kun dyrke for eget bruk, og ikke mer enn 2 planter). Lurte også på om det å koble til jorda ledninger er vanskelig da det står jeg må gjøre dette selv.

Jeg har heller ikke tilgang på frø, lokalt, og lurer på hva som er den minst risky måten og få tak i gode frø på.

Sikkert noe jeg har glemt å spørre om, men hvis du gidder å ta deg tid til å svare på disse spørsmålene er jeg veldig takknemlig.

Loafer
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg

Amsterdam Flame
[Paradise Seeds]

Indica
Origins - strains from India & California
Flowering - 50-55 days
Harvest - Early October

Så som du kan se her er dette så å si en fullblods Indica og jeg ville kjørt SoG på denne strainsen=)

Wappa
[Paradise Seeds]

100% Indica
Origins - indicas
Flowering - 55-60 days
Harvest - Mid October
Vis hele sitatet...
55 dager? tar det så kort tid?`eller varierer det fra plante til plante?
Sitat av Loafer Vis innlegg
Hei LoveToGrow. Jeg vil gjerne ha litt hjelp fra deg om det er mulig.

Jeg så i en video at for å få den mest ideelle jorden så kunne man blande forskjellige typer jord, sand og (jeg antar) nærings midler, jeg trenger en liten oversettelse på noen ord, og også om det er nødvendig å lage denne blandingen da jeg er en førstegangsdyrker. Oppskriften lød slik:
Potting Soil (jord, antar jeg) 60%
Perlite 15%
Sand (fin og uten salt) 10%
Worm Castings (?) 10%
Pre-Mix (antar det er en ferdig jordblanding med næring?) 5%

Har tenkt til å kjøpe meg denne http://weedshop.no/komplett-hpspakke-250w-p-232.html og lurer litt på hvor god den er (jeg skal kun dyrke for eget bruk, og ikke mer enn 2 planter). Lurte også på om det å koble til jorda ledninger er vanskelig da det står jeg må gjøre dette selv.

Jeg har heller ikke tilgang på frø, lokalt, og lurer på hva som er den minst risky måten og få tak i gode frø på.

Sikkert noe jeg har glemt å spørre om, men hvis du gidder å ta deg tid til å svare på disse spørsmålene er jeg veldig takknemlig.

Loafer
Vis hele sitatet...
Ok, skal vi se, når det gjelder jordmix, er det nok foreslått endel ganger her i tråden, men la meg gjenta meg selv=) Det jeg ville valgt om det er som du sier at du skal ha 2 planter og disse under en 250watt HPS ville jeg kjøpt en av de litt dyrere sekkene på din lokale plantasje o.l og tatt med meg noen poser med perlite(perlite er en type lavastein som er bra for drenering og ekstra luft i jordmixen).Kanskje også et par poser med leca for å ha et par cm i bunnen av pottene...

Det neste du gjør er å finne deg en type næring du vil bruke...De fleste uansett merke har typisk 3 flasker for total næring til alle faser av livet dens.. Bli kjent med disse og personlig anbefaler jeg BioBizz serien hvor du er først og fremst ute etter BioBloom, BioGrow og Alg-A-Mic..

Sitat av Geiten Vis innlegg
55 dager? tar det så kort tid?`eller varierer det fra plante til plante?
Vis hele sitatet...
Det varierer fra strain til strain. Og det er også fra den dagen de settes i blomst.. Altså minimum 4-8 uker etter spiring..
Hei, er kanskje litt OT, men lurer på om du har peiling på noen gode Indica strains med high yield?

Takk
Sitat av D_MT Vis innlegg
Hei, er kanskje litt OT, men lurer på om du har peiling på noen gode Indica strains med high yield?

Takk
Vis hele sitatet...
På ingen måte off topic=) Vel, det er faktisk endel gode strains der ute og Northern Lights er jo en sikker vinner. Men også K2 AK47 og Top 44 er gode strains..Superskunk?

Uansett, det ligger stort sett mest yield i personen(e) som kultiverer plantene og utstyret som brukes
Takk for tipsene LTG, suverent!

Har MANGE nye sporsmaal, men dette er vel det viktigste akkurat naa.

Har kjopt et par sekker Canna Terra Proffesional, men de overnattet i bilen og ble helt sikkert utsatt for temperaturer betrakelig lavere enn de 4 gradene celsius som det staar paa posen at jorden ikke skal utsettes for. Det samme gjelder ogsaa noen naeringsflasker som tilsynelatende ikke skal utsettes for frost.

Sporsmalet er jo enkelt, maa jeg ut aa handle igjen?
Kan jeg bruke en 400/600 HPS lampe med reflektor til både vekst og blomstring? Vet dette står her et sted, men har gått gjennom ca 40 sider uten et konkret svar.

På forhånd takk!
Sitat av Loafer Vis innlegg
Kan jeg bruke en 400/600 HPS lampe med reflektor til både vekst og blomstring? Vet dette står her et sted, men har gått gjennom ca 40 sider uten et konkret svar.

På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om det samme noen poster opp, og ja, det kan du!
Hei, Når kan man ta stiklinger av planter?

Skunk #1,

takk
Sist endret av D_MT; 10. februar 2010 kl. 03:01.
Noen her som har prøvd "gartnerjord" fra plantasjen, og vet om denne fungerer greit hvis man blander med perlite?
Kjøpte en 50l med denne i går + 6l perlite(alt de hadde igjen -__-), 3l lecakuler og 2 17L potter. Eneste problemet mitt nå er at hullene i potta er for store til kulene, så de røsser ut igjen, genialt <_<
Et spørsmål til deg LoveToGrow: Hvor mye kan DU MIN - MAX få ut av plantene, hvis vi tenker pr m² Takk på forhånd du er en kar til og stole på når det kommer til dette temaet
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Noen her som har prøvd "gartnerjord" fra plantasjen, og vet om denne fungerer greit hvis man blander med perlite?
Kjøpte en 50l med denne i går + 6l perlite(alt de hadde igjen -__-), 3l lecakuler og 2 17L potter. Eneste problemet mitt nå er at hullene i potta er for store til kulene, så de røsser ut igjen, genialt <_<
Vis hele sitatet...
jord er jord Jord fra plantasjen er jo laget for å dyrke ting i. Skal funke fintJå dyrke i det. Se på utendørsdyrking tråden, er sikker på at platasje-jord er bedre enn det du finner i skogen.

At du har for store hull i potta burde ikke være noe stress da. Skal ikke så veldig mye mcGyver mekking til for å fikse det.
Sitat av moret Vis innlegg
jord er jord Jord fra plantasjen er jo laget for å dyrke ting i. Skal funke fintJå dyrke i det. Se på utendørsdyrking tråden, er sikker på at platasje-jord er bedre enn det du finner i skogen.

At du har for store hull i potta burde ikke være noe stress da. Skal ikke så veldig mye mcGyver mekking til for å fikse det.
Vis hele sitatet...
Jepp Kan det hjelpe å vanne med lunkent til varmt vann for å holde temperaturen i jorda oppe? Har litt temperatursproblemer, enda med en 2000watts ovn inne på det bittelille loftet!
MacGyvra potta med dobbelt lag med sånn nett man bærer ved i nederst, så det ikke lecakulene holder seg på plass
Jeg hjelper lite å bruke vann for tempjustering av jorden. Vannet blir kaldt fort som fy uansett. Men, allikevel ville ikke vannet med kaldt vann heller
Ville kjøpt et elektrisk varmeteppe eller noe og pakket inn pottene med. Eller en varmeplate å satt dem oppå
eks en sånn http://www.euronics.no/Produkter/Til...rming-Tray-XXL
Det er greit hvis tempen i jorda ikke blir så altfor kald. Det er ikke bra
Satser muligens på et varmeteppe, men spørs om lommeboka mi liker den løsningen :/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av D_MT Vis innlegg
Hei, Når kan man ta stiklinger av planter?

Skunk #1,

takk
Vis hele sitatet...
Når de er kjønnsmodne, 4-6 uker gamle.

Unclesam: Den funker visst, men perlite er kjekt å ha til ja.

Carpe Noctum: Som tidligere presisert: Veldig vanskelig å si, alt fra 0 gram til 200 gram per m2 alt avhengig av ytre forhold.
Sist endret av Dodecha; 10. februar 2010 kl. 20:47.
Sitat av Al Swearengen Vis innlegg
Takk for tipsene LTG, suverent!

Har MANGE nye sporsmaal, men dette er vel det viktigste akkurat naa.

Har kjopt et par sekker Canna Terra Proffesional, men de overnattet i bilen og ble helt sikkert utsatt for temperaturer betrakelig lavere enn de 4 gradene celsius som det staar paa posen at jorden ikke skal utsettes for. Det samme gjelder ogsaa noen naeringsflasker som tilsynelatende ikke skal utsettes for frost.

Sporsmalet er jo enkelt, maa jeg ut aa handle igjen?
Vis hele sitatet...
Heisann, nei du må ikke det...Du har nok klart å drepe endel microorganismer som er viktig i jorda, men du har neppe klart å drepe alt=) Så få både næringene og jorda inn så fort som mulig og begynn oppvarming.. Her er det jo mye å velge mellom, men legg hvertfall næringene i en oppfylt vask eller noe med rimelig varmt vann.. Jorda/mediet må du bare få varmet så fort som mulig... Men de kan nok brukes...

Sitat av Loafer Vis innlegg
Kan jeg bruke en 400/600 HPS lampe med reflektor til både vekst og blomstring? Vet dette står her et sted, men har gått gjennom ca 40 sider uten et konkret svar.

På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Det er ingen problem mine gode mann=)

Sitat av D_MT Vis innlegg
Hei, Når kan man ta stiklinger av planter?

Skunk #1,

takk
Vis hele sitatet...
Du kan ta stiklinger så fort planten har mer en 1 bladsett, men jeg ville ventet til planten var blitt kjønnsmoden slik Dodecha sier, slik at du ikke tar stikling av en hannplante. Den beste tiden å ta stiklinger er når planten har fått litt størrelse og når innholdet av (N) Nitrogen er litt mindre i mediumet.. Dette ser du med at planten blir litt lysere grønn enn vanlig..

Jo lenger nede på planten du tar stikling jo lettere virker det som de slår rot. Lykke til mann.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Noen her som har prøvd "gartnerjord" fra plantasjen, og vet om denne fungerer greit hvis man blander med perlite?
Kjøpte en 50l med denne i går + 6l perlite(alt de hadde igjen -__-), 3l lecakuler og 2 17L potter. Eneste problemet mitt nå er at hullene i potta er for store til kulene, så de røsser ut igjen, genialt <_<
Vis hele sitatet...
De er helt grei de sekkene, tipper etter 4-6 uker må du begynne å tilsette næring.. Du skulle kanskje kjøpt større leca Men uansett er jo ikke værre enn at du kjøper skåler til disse pottene og alltid løfter i skålene eller du kjøper sølvteip og teiper igjen halve, av de for store hullene=)

Sitat av Carpe Noctum Vis innlegg
Et spørsmål til deg LoveToGrow: Hvor mye kan DU MIN - MAX få ut av plantene, hvis vi tenker pr m² Takk på forhånd du er en kar til og stole på når det kommer til dette temaet
Vis hele sitatet...
Hei, nå er det som nevnt tidligere opp til svært mange ting, men siden du er personlig..Altså du spør hva jeg har klart så velger jeg å svare.Det minste jeg har høstet på 1 m2 er kanskje 40gram og det meste jeg har høstet ligger nok på 6-800gram. Nå er det desverre så lenge siden jeg holdt på og det har kommet så mye nytt utstyr og næringer at man kan sikkert klare mye mer Og det skal sies at jeg aldri dyrket for størrelsen eller mengden jeg fikk, og valgte alltid mine strains etter kvalitet og ikke kvantitet=)

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jepp Kan det hjelpe å vanne med lunkent til varmt vann for å holde temperaturen i jorda oppe? Har litt temperatursproblemer, enda med en 2000watts ovn inne på det bittelille loftet!
MacGyvra potta med dobbelt lag med sånn nett man bærer ved i nederst, så det ikke lecakulene holder seg på plass
Vis hele sitatet...
En smart måte og løse kuldeproblemer på kan gjøres med 1 enkelt inngrep! Alltid ha isopor på gulvet. (under pottene ja.) jeg har vært på finnmarksvidda i 40 minus, men å sette seg på isopordasslokk er allikevel rimelig ok...Så isopor er tingen for kalde gulv og kalde potter..

Sitat av moret Vis innlegg
Jeg hjelper lite å bruke vann for tempjustering av jorden. Vannet blir kaldt fort som fy uansett. Men, allikevel ville ikke vannet med kaldt vann heller
Ville kjøpt et elektrisk varmeteppe eller noe og pakket inn pottene med. Eller en varmeplate å satt dem oppå
eks en sånn http://www.euronics.no/Produkter/Til...rming-Tray-XXL
Det er greit hvis tempen i jorda ikke blir så altfor kald. Det er ikke bra
Vis hele sitatet...
Først, jo man kan så absolutt bruke litt varmere vann om tempen i mediumet er lav og man kan bruke litt kaldt vann om mediumet er for varmt, det handler bare om å ikke gi planten noe sjokk. Men det er på ingen måte en smart løsning når det kun gjelder oppvarming av jordsekker som senere skal tas i bruk.

Temperaturen i mediet skal helst ligge på 24, alt over 30 og planten begynner å slite, alt under 15 og planten begynner å slite. Noe som betyr at klarer du holde mediet rundt 24 grader, gjør det ingenting om det er 40 eller 15 i selve rommet. Cannabisplanten (Den delen som er over bakken.) tåler store temperatursvingninger, men ikke i mediet hvor røttene sitter..
Hei, lurer litt på hvordan de ligger ann med lys på stiklinger?. når begynner man å kjøre 12/12 på de?

Takker igjenn for alle tidligere svar!
Ser tråden har hele 75 sider, så jeg våger meg på å komme med et par spørsmål som muligens har blitt stilt før.

Hydrogrow: Hva er fordelene med dette, og ulempene?
Går det raskere med hydro enn i jord? Hvor mye sånn omtrentlig kan man regne med å korte ned tiden fra frø til høsting?
Hvor lenge må man regne fra frø til høsting med jord-grow?

Leker meg med tanken på å bygge meg et skap..
Vil 50x50x180cm holde til en northern light plante?
Kan jeg lage denne med noen 1" bjelker til ramme, og kle den med sponplater som jeg maler hvite? Eller burde jeg spandere på de mylar?

Hvilket lys trenger jeg her? Det holder vel med en reflektor og ei lampe, eller?
Hva trenger jeg for å sette sammen en grei vifte til dette? Det er vel en nødvendighet med kullfilter i en slik boks?

Ser at utegrow også er populært, og da vil jeg gjerne teste dette
tenker jeg skal ha flere steder i tilfelle noe merkes, og gjerne dyrketuneller.
Hvilke strains anbefaler du til utegrow?
Jeg tenker hovedsaklig lowryders, easyryder og slikt som jeg kan ha i dyrketeltet - eller blir disse høyere enn det, kanskje? Dyrketeltet er vel 45cm høyt. Kan nok jukse litt med å lage plattform til de.
Hvilke strains vil du anbefale til utegrow med en slik høydebegrensning?

Ble en del spørsmål her, beklager om de er gjentakende.. Ble med ett litt nysgjerrig på denne dyrkingen, men det er begrenset hvor mye man finner ut på litt googling
Jeg har nå to frø i jorda, og det ene har kommet opp og blitt til en fin liten kimplante! Den andre har ikke vist seg enda, hvor lang tid tar det som regel før de kommer opp av jorda?
Min første grow er i gang, etter mye forberedelser Tok noen bilder av setupet mitt, men virker ikke som noen opplastningstjenester liker det <_<
Noen som har erfaring med LST, og vet ca. hvor høye plantene blir? Jeg har bare 60cm mellom jorda og pæra til HPS lampa, kjekt å vite om jeg vil klare å holde min white widow såpass lav, eller om jeg må gjøre drastiske inngrep i fremtiden
hei igjen alle sammen fått et problem her alt har gått fantastisk bra her fram til jeg fant 4 små han podder i dag bare 3 uker igjen.. redd den ene dessverre har rukket og åpne seg men håper jeg har att flaks fant alle på di budsa som har stått lengst nederst fra lyset inne i hjørne. men skal vel lite til for at den ene podden har kost seg med begge plantene?.. hvordan fungerer dette vil planten bli kun befruktet der nede som pollen kan ha detti ned! eller vil detta ha spredd seg i rommet veldig fort? maks kjederlig detta her to fine på 104 og 98cm full speket med seige buds alt er hvit av krystaller og lukta er det sykeste jeg har vært borti helt fantastisk sweet syrlig godteri lukt noen som har noen gode tips? alt tas med stor takk
Sitat av D_MT Vis innlegg
Hei, lurer litt på hvordan de ligger ann med lys på stiklinger?. når begynner man å kjøre 12/12 på de?

Takker igjenn for alle tidligere svar!
Vis hele sitatet...
Om jeg forstår deg rett, tenker du på hvilket lys som en greit for å gro røtter på stiklinger...Isåfall anbefaler jeg deg å bruke et vanlig lysstoffrør armatur. av sorten 2x36watt eller mer, men også 2x18 går greit. Når man setter plantene i blomst (12/12) er opp til dyrker, og har for det meste med metoden du skal dyrke som avgjør.. Har du noen Indica dominante stiklinger du skal sette i blomst ville jeg satt de i blomst når de var mellom 25 og 45cm etter hvor stor takhøyde du har og etter strain..Indica vokser seg nesten dobbelt så lange etter den blir satt i blomst mens Sativa vokser enda mer..

Sitat av Verilon Vis innlegg
Ser tråden har hele 75 sider, så jeg våger meg på å komme med et par spørsmål som muligens har blitt stilt før.

Hydrogrow: Hva er fordelene med dette, og ulempene?
Går det raskere med hydro enn i jord? Hvor mye sånn omtrentlig kan man regne med å korte ned tiden fra frø til høsting?
Hvor lenge må man regne fra frø til høsting med jord-grow?

Leker meg med tanken på å bygge meg et skap..
Vil 50x50x180cm holde til en northern light plante?
Kan jeg lage denne med noen 1" bjelker til ramme, og kle den med sponplater som jeg maler hvite? Eller burde jeg spandere på de mylar?

Hvilket lys trenger jeg her? Det holder vel med en reflektor og ei lampe, eller?
Hva trenger jeg for å sette sammen en grei vifte til dette? Det er vel en nødvendighet med kullfilter i en slik boks?

Ser at utegrow også er populært, og da vil jeg gjerne teste dette
tenker jeg skal ha flere steder i tilfelle noe merkes, og gjerne dyrketuneller.
Hvilke strains anbefaler du til utegrow?
Jeg tenker hovedsaklig lowryders, easyryder og slikt som jeg kan ha i dyrketeltet - eller blir disse høyere enn det, kanskje? Dyrketeltet er vel 45cm høyt. Kan nok jukse litt med å lage plattform til de.
Hvilke strains vil du anbefale til utegrow med en slik høydebegrensning?

Ble en del spørsmål her, beklager om de er gjentakende.. Ble med ett litt nysgjerrig på denne dyrkingen, men det er begrenset hvor mye man finner ut på litt googling
Vis hele sitatet...
Hei

Å søke i tråden er ikke en dum ting, selv med 75 sider. Det er også greit å hvertfall lese førsteposten=) Med det sagt, la meg svare kort..

Ok, hydro VS jord. Det tar ca 3 uker mindre i hydro på planter som bruker ca 12 uker fra frø til bud. Så hvis en plante som har 8 uker blomstringstid trenger ca 4 uker pluss de 8 i jord, kan du korte det inn til 9 uker med hydro og CO2 tank. Stort sett får du 1/3 mer ut av plantne dine - om du får det til - og med hydro kan du ha mer fritid.. Men ulempene er der, det skal svært lite til før plantene dør i hydro. Forholdene mellom næringer er marginal før utfallet er katastrofalt. Plantene smaker "hydro", som om man kan kjenne smaken av en plante som har levd et svært unaturlig liv faktisk ligger igjen i den ferdige "budsen". Det er større sjanse for elektriske problemer og ryker 1 av de 3 pumpene du kjører dør hele prosjektet og du må starte på nytt..

Jord er naturlig og tillater dyrkeren endel feil.. Skulle du vanne for mye eller for lite, skulle du gi for mye næring eller for lite.. Skulle temperaturen svinge litt er dette ting man ofte får fikset opp i når man dyrker i jord og problemet kan løses innen 4 til 10 dager, men i hydro tar en slik feil 4 minutter maks og alle hydroplantene er DØ!

Eneste tipset jeg egentlig kan gi er: Lær deg prinsippe i jord og prøv begge deler etter det. Sett x antall planter og ha halvparten i hydro og halvparten i jord. Pass på at de stort sett har samme miljø, og du kan etterhvert se hva som passer for deg, kanskje du ender opp med å dyrke noe i hydro og noe i jord, får du kan ikke få begge deler i en

Skapet ditt høres helt greit ut, kanskje litt lavt, men du får holde planten(e) dine litt lave, noe NL er perfekt til. Tipper du får 1-4planter på den plassen litt etter hvilken metode du blir å bruke..Personlig syns jeg mylar og super mylar er noe humbug som ikke er verdt pengene sine, og hvit matt maling gjør en bedre jobb, men jeg har ikke målt refleksjonen med en 10 forskjellige instrumenter og har heller ingen interesse av det=)

Nødvendig med kullfilter? Jeg har lyst å si nei, for det er jo ingen problem å dyrke uten, plantene gir jo svarte f**n, men loven derimot er jo vanskelig, så jeg sier ja til kullfilter. Som de har fine priser på her: www.cropshop.no

Frøene du snakker om til utendørskultivering høres grie ut de, og her er en finfin pekepinn på utendørsdyrking: http://freak.no/forum/showthread.php?t=135197

Håper dette besvarte noen av spørsmålene dine...

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg har nå to frø i jorda, og det ene har kommet opp og blitt til en fin liten kimplante! Den andre har ikke vist seg enda, hvor lang tid tar det som regel før de kommer opp av jorda?
Min første grow er i gang, etter mye forberedelser Tok noen bilder av setupet mitt, men virker ikke som noen opplastningstjenester liker det <_<
Noen som har erfaring med LST, og vet ca. hvor høye plantene blir? Jeg har bare 60cm mellom jorda og pæra til HPS lampa, kjekt å vite om jeg vil klare å holde min white widow såpass lav, eller om jeg må gjøre drastiske inngrep i fremtiden
Vis hele sitatet...
Life Support Technician? Linear Stability Theory? London School of Theology? Åjaaa Low Stress Training kanskje? Vel jeg kaller det for SCRoG Screen of green, men samma det. Og det er du som bestemmer hvor høye plantene blir..Innenfor visse rammer forbundet med strains seff.. Hvor kraftig HPS? Kan jeg få anbefale en Cooltube siden du har så løiten plass? Med Cooltube kan du nesten ha plantene inntil pæren=)

Du skal klare å holde de lave nok om du ønsker.

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/LSTLowStressTraining.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/low-stress-training-marijuana-growi.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/scrog_8_weeks.jpg

Sitat av justlovethepot Vis innlegg
hei igjen alle sammen fått et problem her alt har gått fantastisk bra her fram til jeg fant 4 små han podder i dag bare 3 uker igjen.. redd den ene dessverre har rukket og åpne seg men håper jeg har att flaks fant alle på di budsa som har stått lengst nederst fra lyset inne i hjørne. men skal vel lite til for at den ene podden har kost seg med begge plantene?.. hvordan fungerer dette vil planten bli kun befruktet der nede som pollen kan ha detti ned! eller vil detta ha spredd seg i rommet veldig fort? maks kjederlig detta her to fine på 104 og 98cm full speket med seige buds alt er hvit av krystaller og lukta er det sykeste jeg har vært borti helt fantastisk sweet syrlig godteri lukt noen som har noen gode tips? alt tas med stor takk
Vis hele sitatet...
Her er det desverre ikke så mye å gjøre, om du bare har noen uker igjen, pell av så mange podder du klarer å få øye på, det er helt klart muligheter for at begge og hele plantene skal bli pollinert, men det pleier ikke skje, som regel er det noen få plasser du vil få frø og resten av pollenet er dødt før det rekker å lande på andre steder. Jeg sier dette av erfraing. Er en grunn til at hannplantene blir høyere enn hunnene

Eneste tipset i tillegg til å pelle de av, er forebyggende arbeid.. Finn ut hvorfor du fikk hannpodder såpass seint i "sessongen" for det er neppe strains, og det betyr at du gjør noe feil..Kommer det inn lys? Bruker du noe med hormoner?