Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1846
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må kjøpe meg nye sko. Skal bare ha ett par til å bruke selv, har ikke tenkt til å kjøpe masse for å selge.

Befinner meg i et land hvor det er mulig å kjøpe fake merker for en billig penge, men skal du ha ekte Adidas, Nike etc, så er det samme pris som i Norge. Tror egentlig det er enda dyrere her.

Det jeg lurer på: Hvor strenge er tollerne med dette? Og kan de alltid se at det er fake bare ved å se på det?

Jeg vet at det egentlig er ulovlig å ta med fake ting, men det er vel forskjell på å ha en koffert full av fake, kontra f.eks å ha på seg et par fake sko?

Risikerer jeg at de tar fra meg skoene mine og at jeg må komme meg hjem barbeint fra flyplassen?
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stopper de deg i tollen, er det mulig at de tar det. Irrelevant hvor mye du har med deg.
Til eget bruk er fullt lov, ser neppe at du vil støtte på et problem om at du går med «adihasj» t-skjorte på Gardemoen liksom. Men så fort mengden lignet mer egnet til videresalg blir dette ulovlig.
Hvorfor ikke bare bruke de skoene du kjøper i landet på turen hjem?
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er lov å ta med fake til Norge. Jeg kjøpte fake Reebook sko fordi jeg måtte ha nye. Da tenkte jeg ikke engang over Ay det var ulovlig. Ingen problemer her. Falt selvfølgelig for fristelsen å kjøpe fake LV veske og... men den ble jo ikke brukt alle som har øye for slik ser det
De kan se at det er fake og i sånne tilfeller skal man ha kvittering om det er ekte også. Men et par sko skjer nok ikke værre enn at de tar dem, om i det hele tatt det. Vet om folk som har kommet gjennom kontroll med fake vesker og belter til eget bruk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er ikke lov å ta med "piratkopier" eller falske merkeklær inn til Norge, fra tolletatens egne hjemmesider:
Den som innehar retten til salg/omsetning av varemerket, designet, eller patentet har en immateriell rettighet. Det betyr i praksis at piratkopier ikke kan innføres til Norge i næringsøyemed uten rettighetshaverens tillatelse.

Tolletaten kan på eget initiativ holde tilbake varer som mistenkes for å være piratkopier. Rettighetshaveren blir i slike tilfeller varslet om forholdet og har ti virkedager på å skaffe en midlertidig forføyning (kjennelse) fra Tingretten. Hvis ikke en midlertidig forføyning blir skaffet innen fristen, kan varene tillates innført – så sant det ikke mangler andre tillatelser eller lisenser for varen.
Vis hele sitatet...
kilde:toll.no

Det ser ikke ut som de skiller på det å ta med seg enkeltvarer og fulle kofferter av slikt matriell.
Sist endret av Dodecha; 16. juni 2020 kl. 19:34.
Blir dem tatt for å være ekte, får du jo moms og toll på det også. Just sayin'.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
"Det betyr i praksis at piratkopier ikke kan innføres til Norge i næringsøyemed uten rettighetshaverens tillatelse." kilde:toll.no

Det ser ikke ut som de skiller på det å ta med seg enkeltvarer og fulle kofferter av slikt matriell.
Vis hele sitatet...
I næringsøyemed, betyr ikke det bare til næring/salg og inntekt a? Mener jeg har hørt at eget bruk er lov.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er ikke lov å ta med "piratkopier" eller falske merkeklær inn til Norge, fra tolletatens egne hjemmesider:

Det betyr i praksis at piratkopier ikke kan innføres til Norge i næringsøyemed uten rettighetshaverens tillatelse.
Vis hele sitatet...
Gjelder ikke da det kun om man har planer om videresalg?

- Per dags dato så har du lov til å ha med piratkopierte varer til personlig bruk, forteller Nina Fossum, som er tolloverinspektør og fagansvarlig for IPR- og kopivarer i Oslo og Akershus.

Det betyr at Tolletaten vurderer mengden varer du har med deg, og også om de har registrert at du har reist inn i landet med piratkopierte varer ved flere anledninger, før de tar en beslutning på om det skal rapporteres videre.
https://www.kk.no/jobb/du-risikerer-...andet/68561556
Vis hele sitatet...
Ni av ti nordmenn tror falske varer er forbudt å kjøpe: Piratkopier er tillatt for privat bruk
https://e24.no/privatoekonomi/i/70jJ...or-privat-bruk
Vis hele sitatet...
Kjøpt falske varer? Det er lov - men kun til privat bruk
Dersom du skulle være uheldig å kjøpe produkter som viser seg å være falske, er det likevel ting du kan gjøre.

Først og fremst: Du har ikke gjort noe ulovlig i forhold til norsk lov, dersom du kun har handlet en piratkopi til deg selv.

- Dersom du som privatperson kjøper en enkelt piratkopi til privat bruk, er det ikke straffbart i Norge. Men hvis du kjøper flere eksemplarer i hensikt å selge det videre, kan det anses å være næringsvirksomhet, og da er det straffbart. Og terskelen er ikke spes høy for når det blir ansett å drive næringsvirksomhet, sier Bengston.https://www.dinside.no/okonomi/pirat...kstra/70900989
Vis hele sitatet...
Sist endret av Flaffersen; 16. juni 2020 kl. 20:15.