Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194896
Er virkelig fascinerende, hvor hardt NNPF jobber om dagen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Legeforeningen er negativ til avkriminalisering av bruk og besittelse. Utrolig skuffende!
Vis hele sitatet...
Har du lenke til det?

Om det er noen trøst så skriver presidenten for norsk psykologforening at de er tydelig for avkriminalisering. I artikkelen går han direkte til angrep på politiets påstander.
Alternativt kan man følge politiets ulike distrikter på Twitter for jevnlige oppdateringer om ileggelse av forenklede forelegg til gjengangere.
Vis hele sitatet...
Ikke det at det er så jævlig viktig, men nå må folk få med seg at det ikke er forenklede forelegg som utstedes for overtredelse av legemiddelloven (eller straffeloven). Det er ordinære.
tror folk has misforstått her. dette betyr ikke at du kan ta en joint en helg og ikke bli tatt. men narkiser som er helt på kjøret blir ikke straffet på samme måte. de får tvungen rusbehnadling. ble selv tatt med noe cola og hasj til egenbruk, ble fengsel
Sitat av fyrstikk80 Vis innlegg
tror folk has misforstått her. dette betyr ikke at du kan ta en joint en helg og ikke bli tatt. men narkiser som er helt på kjøret blir ikke straffet på samme måte. de får tvungen rusbehnadling. ble selv tatt med noe cola og hasj til egenbruk, ble fengsel
Vis hele sitatet...
Endringen har ikke vært til avstemning enda. Ingen skal sendes på tvungen behandling, og ingen skal få bøter eller fengsel.
Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Ikke det at det er så jævlig viktig, men nå må folk få med seg at det ikke er forenklede forelegg som utstedes for overtredelse av legemiddelloven (eller straffeloven). Det er ordinære.
Vis hele sitatet...
Det jeg ber om er en lenke til et sted hvor det står at legeforeningen uttaler seg mot rusreformen/avkriminalisering.
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Det jeg ber om er en lenke til et sted hvor det står at legeforeningen uttaler seg mot rusreformen/avkriminalisering.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Jeg bare siterte fra artikkelen du linket til.
Haha innser nå at jeg misforsto innlegget ditt totalt hehe.
Takk for korrigeringen!
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Har du lenke til det?
Vis hele sitatet...

Legeforeningens innspill kan kort oppsummeres slik
• Legeforeningen støtter den grunnleggende hensikten med rusreformen, å gi rusavhengige
hjelp og behandling i stedet for straff
• Legeforeningen støtter ikke en generell avkriminalisering av bruk og besittelse av narkotika
til egen bruk
• De rådgivende enhetene må sikres tilgang på medisinskfaglig kompetanse for å oppdage og
henvise til egnet behandling for rusmiddelbrukere med behov for helsehjelp
• Manglende oppmøte til rådgivning må følges av sanksjon for gruppen av personer som ikke
har problematisk bruk av rusmidler
• Tilbudet til unge med begynnende ruslidelse må styrkes
• De rådgivende enhetene må ha tett samarbeid med kommunens legetjeneste
• Legeforeningen støtter mindretallets forslag til terskelverdier for mengde rusmidler
• Økt bruk av helsetjenesten av personer som pågripes for bruk og besittelse av rusmidler
krever ressurstilgang både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
• Tiltakene som foreslås må evalueres med anerkjent forskingsmetodikk
Vis hele sitatet...

https://www.legeforeningen.no/conten...-rusreform.pdf
Tusen takk!
Er man i Norge definert som rusmisbruker hvis man røyker cannabis og bruker psykedelika, sopp, ketamin o.l?
Jepp. All rus som er ulovlig defineres man som misbruker av. Bruk er ikke mulig, visstnok.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Jepp. All rus som er ulovlig defineres man som misbruker av. Bruk er ikke mulig, visstnok.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om dette kan komme godt med på noen måte? Hva skjer hvis jeg f.eks. sier til legen at jeg er rusmisbruker, i.e. røyker cannabis og har opplevd alien-invasjon på ketamin, vil jeg kunne ha rett på noe, ehh ... penger?

Jeg vil egentlig flytte ut på landet et eller annet sted å skrive en roman i ro og mak. Mine ketamin opplevelser gjør meg, slik jeg ser det, egnet som sci-fi forfatter.
Du får muligebs tilbud om behandling, om 6mnd-1år.
Hvorfor skulle du få penger for det? Er andre kriterier som gjelder for sosialen eller arbeidsavklaringspenger.
Sistnevnte kan du sjekke ut mer.

Din drøm er ingen andres ansvar å realisere.
Man skal være avhengig av tunge rusmidler før man får uføretrygd.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg lurer på om dette kan komme godt med på noen måte? Hva skjer hvis jeg f.eks. sier til legen at jeg er rusmisbruker, i.e. røyker cannabis og har opplevd alien-invasjon på ketamin, vil jeg kunne ha rett på noe, ehh ... penger?

Jeg vil egentlig flytte ut på landet et eller annet sted å skrive en roman i ro og mak. Mine ketamin opplevelser gjør meg, slik jeg ser det, egnet som sci-fi forfatter.
Vis hele sitatet...
Å nevne rus i sammenheng med uføre er en dårlig ide, da vil alle problemene dine handle om ditt rusbruk og intet annet. Du må igjennom en lang prosess for å få uføre, men er det rus i bildet blir den garantert lengre og vanskeligere
Så nå kan man ta krokodil lovlig, men får straff om man øker testosteronnivået sitt fra lavt til et nivå som er teknisk mulig naturlig for enkelte genetiske vidunder?
Sitat av ronaldobob Vis innlegg
Så nå kan man ta krokodil lovlig, men får straff om man øker testosteronnivået sitt fra lavt til et nivå som er teknisk mulig naturlig for enkelte genetiske vidunder?
Vis hele sitatet...
Nei, man kan ikke ta krokodil lovlig. For det første er ikke rusreformen vedtatt enda. For det andre - når/hvis den blir vedtatt, så blir krokodilen konfiskert og du blir referert til en nemnd som skal vurdere om du trenger hjelp. Det man slipper er rulleblad og straff i form av bøter og fengsel (ting som bare gjør situasjonen din verre).

Krokodil (desomorfin) er forøvrig ikke særlig mer skadelig enn heroin/morfin. Den blir meget skadelig når folk uten tilstrekkelig kunnskap skal koke den på kjøkkenet og får et uren produkt som ved bomskudd fører til forråtnelse av legemer.

Du har et poeng da, boling bør likestilles med rus i kommende reform, alt annet er bare hyklersk.
Arbeiderpartiet vil ha innspill til sitt partiprogram.
Åpne stemmesiden i et Inkognitovindu (i Chrome: CTRL+SHIFT+N)
Lim inn: https://dittforslag.arbeiderpartiet....gale-rusmidler
Stem.
Lukk alle inkonitovinduer.
Repeat.

Påvirk Arbeiderpariets syn på saken her: https://dittforslag.arbeiderpartiet....gale-rusmidler

Åpne linken i Inkognito vindu i Chrome, aksepter cookie, stem, lukk vindu. Repeter et par hundre ganger til ønsket effekt er oppnådd.
Sist endret av Wercat; 20. mai 2020 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Burde være lov å dyrke selv også.
Sitat av Crimson Snow Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ting går fremover. . . Sakte, men sikkert det viktigste er at det går i riktig retning!
Sitat av fyrstikk80 Vis innlegg
tror folk has misforstått her. dette betyr ikke at du kan ta en joint en helg og ikke bli tatt. men narkiser som er helt på kjøret blir ikke straffet på samme måte. de får tvungen rusbehnadling. ble selv tatt med noe cola og hasj til egenbruk, ble fengsel
Vis hele sitatet...
Du fikk fengsel for å bli tatt med brukerdose med hasj og cola? Hvor mye cola/hasj?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Ydmyket Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mye krims fra FRP for tiden...
Sylvi Listhaug er datert
Om artikkelen 3 poster tilbake:

Uansett om de forandrer bittelitt på formuleringa, som riktig nok er på sin plass... Sylvi Listhaug tror at dette er niste som narkomane kan gå med "ustraffet" til enhver tid?

44 brukerdoser hasj
20 brukerdoser marihuana
Noen her inne som kan forklare hvorfor f.eks hjemmedyrka marihuana er under halvparten så greit som hasj, potensielt fra store importører? Er det for å oppfordre til import, gjengvirksomhet bruk av smuglere osv, eller er det for å avskrekke de som vil vite hva man har i kroppen sin og ha kontroll på at pengene ikke går til finansiering av annen kriminalitet? Gamle utkast fra Eirik Jensen som realiseres?

Blir forøvrig interessant å se hvor stor dose med LSD man får ferdes med. Blir muligens 2 KG LSD indusert khat på meg, slipper å tygge så lenge.

Ser for meg mye underholdning i norsk narkotikapolitikk i nærmeste fremtid.
Synes det er så upresist at de bruker rusdoser istedet for vekt. Toleranse blir jo ikke tatt hensyn til.

Men det overrasker meg ikke at igjen så blir narkotika og gårsdagens innlegg i dagsrevyen ganske dårlig framstilt, og sånn vil det alltid være.

Tidligere hadde jeg noe respekt for Listhaug. Nå blir jeg kvalm bare jeg ser henne. Hun virker ikke så veldig smart med hennes tunnelsyn heller.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Om artikkelen 3 poster tilbake:

Uansett om de forandrer bittelitt på formuleringa, som riktig nok er på sin plass... Sylvi Listhaug tror at dette er niste som narkomane kan gå med "ustraffet" til enhver tid?

44 brukerdoser hasj
20 brukerdoser marihuana
Noen her inne som kan forklare hvorfor f.eks hjemmedyrka marihuana er under halvparten så greit som hasj, potensielt fra store importører? Er det for å oppfordre til import, gjengvirksomhet bruk av smuglere osv, eller er det for å avskrekke de som vil vite hva man har i kroppen sin og ha kontroll på at pengene ikke går til finansiering av annen kriminalitet? Gamle utkast fra Eirik Jensen som realiseres?

Blir forøvrig interessant å se hvor stor dose med LSD man får ferdes med. Blir muligens 2 KG LSD indusert khat på meg, slipper å tygge så lenge.

Ser for meg mye underholdning i norsk narkotikapolitikk i nærmeste fremtid.
Vis hele sitatet...
Greia er jo at forskerne/politikerne forholder seg til vekt(gram) mens media vil forholde seg til brukerdoser. 10g hasj og 10g mariuhana vil ikke nødvendigvis gi like mange brukerdoser.
Sist endret av Superspurv; 12. januar 2021 kl. 08:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes det er jævlig utidig av politiet å bedrive kampanjer mot politikerne på denne måten. Det er ikke politiets mandat å utforme lover. Men de drar altså lovgivere med seg, tar med seg riksdekkende medier for å vise at de gjør det, og slenger dop utover bordet og fekter med pekefingeren som om de var på skremmetur på en ungdomsskole? Når så man sist en dommer gjøre noe tilsvarende?

Lederen av foreningen for human narkotikapolitikk klandrer politiet for å sabotere debatten, og der er jeg helt enig med ham. Dette med god demokratiforståelse og rollefordeling har riktignok aldri vært politiets forté, men i lys av den siste tidens begivenheter burde dette nivået av taktløshet vært unngått.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. januar 2021 kl. 15:54.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg synes det er jævlig utidig av politiet å bedrive kampanjer mot politikerne på denne måten. Det er ikke politiets mandat å utforme lover. Men de drar altså lovgivere med seg, tar med seg riksdekkende medier for å vise at de gjør det, og slenger dop uteover bordet og fekter med pekefingeren som om de var på skremmetur på en ungdomsskole? Når så man sist en dommer gjøre noe tilsvarende?

Lederen av foreningen for human narkotikapolitikk klandrer politiet for å sabnotere debatten, og der er jeg helt enig med ham. Dette med god demokratiforståelse og rollefordeling har riktignok aldri vært politiets forté, men i lys av den siste tidens begivenheter burde dette nivået av taktløshet vært unngått.
Vis hele sitatet...
Jeg har inntrykk av at dette skrekkens narkokabinett ble iscenesatt av Frp og ikke av politiet, slik at Sylvi kunne stå der og gyse over konstruerte og feilaktige problemstillinger. Men at Kripos går med på det, og at NRK spiller med og blåser opp overskriften på mest mulig tabloide måte er absolutt en PR-kampanje med udemokratiske strømninger i bunn.

Jeg behøver å vite hvordan det kan være lov at politiet som utøvende myndighet kan danne interesseorganisasjoner for å lobbye den lovgivende myndighet - Norsk narkotikapolitiforening. Er det noen som har juridisk kompetanse nok til å svare på dette? Eller som kjenner noen som kjenner noen som kan ta en titt? Jeg vet ikke hvor jeg skal starte.

Har Frps liberalistiske åre tørket helt ut? Individets styringsrett over egen bevissthet er ikke bare etter min mening det sterkeste argumentet for bruk av alle psykoaktive stoffer men også et argument et parti som frp burde kjøpe.
Sist endret av Bær; 12. januar 2021 kl. 11:19.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
NNPF har blitt kritisert flere ganger for sin praksis men det ser ikke ut som noen fra høyere hold bryr seg.

Jeg stiller også spørsmål ved deres praksis, det er et av grunnsteinene i et demokrati at utøvende, dømmende og lovgivende makt holdes separat.

Har FRP egentlig vært så liberalistisk? For meg er de fremdeles bare et populist-parti, de slenger seg på alt de kan for å skape PR, de er som den plagsomme lillebroren som aldri får nok oppmerksomhet. Listhaug er personifiseringen av "Won't someone please think of the children", hun er den nesevise husmora som synes verden er mørk og farlig og ser alt fra mamma-perspektivet: Dop er skummelt, innvandrere er minst like skummel og alt var bedre før.
Ja. Rusreformen 2021

Våre politikere følger vinden. Folkets vind.
Jeg blir mer og mer sikker på at om vi ønsker endring i dagens situasjon må vi stå på barrikadene. Ingenting vil bli gitt oss, vi må ta det.
Hvor lenge skal vi vente ?

Jeg tror det er lurt å melde seg inn i en av foreningene som engasjerer seg i saken for å vise støtte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Noe som kan være interessant med denne artikkelen, er hvordan FrP angriper terskelverdiene, og ikke reformen som sådan.

Kan det tenkes at det har vært samtaler på bakrommet, hvor Høyre/Venstre har klart å bytte til seg FrP støtte til reformen, da selvsagt i bytte mot en eller annen sak FrP ønsker gjennomslag for? Så kan FrP skrike om uansvarlighet rundt terskelverdiene, disse senkes, og FrP kan skryte av å ha avverget "storstilt gatesalg" eller en eller annen oppkonstruert problemstilling, slik at de ikke føler de taper så mye ansikt?

Kanskje far fetched, men synes fokuset var unormalt lite på selve reformen her, og mer vinklet på de "enorme mengdene" narkotika folk potensielt kan ha på seg dersom utvalget får det som de vil (som i seg selv er en oppkonstruert problemstilling)
Terskelverdiene er i utgangspunktet ikke så veldig interessante da de kan justeres i forskriften etterhvert som stien trås.
Sitat av voktern Vis innlegg
Terskelverdiene er i utgangspunktet ikke så veldig interessante da de kan justeres i forskriften etterhvert som stien trås.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Jeg er forøvrig også veldig interessert i å vite hvordan politiet vil forholde seg til det hvis det vedtas. Jeg har for eksempel null problemer med å tro at de vil fortsette å ta førerkortet fra folk som aldri kjører rusa etter edruelighetsparagrafen - som kjent, det er jo ikke en straff og paragrafen tar ikke stilling til rusmiddelets juridiske status... Mitt inntrykk er at de stort sett gjør som de vil og elegant ignorerer føringer de ikke liker.
Jeg sitter bare å ventet på at Listhaug stikker med champagne og telt i en park snart. For å "føle" på hvordan det er å være alkoholisert uteligger..
Sitat av Bær Vis innlegg
Har Frps liberalistiske åre tørket helt ut?
Vis hele sitatet...
Han sitter og drikker alene nå som kjerringa hans ble dømt for å tenne på bilen deres.
Neida.
Joda.


Frp har liksom aldri vært skikkelig liberalistiske. De har hatt en del folk med slik ideologi innabords, og mange av de skarpere knivene med dress og utdanning sverger dithen. Flere av partiets grå eminenser er liberalister fremfor populister og demagoger. Men partiet klarte aldri å samle seg selv om noe mer enn hjemmebrent til folket, motstand mot sukkeravgift og skattelette til de rike. Slike enkle, uvesentlige tullesaker som rett nok klinger godt i liberalistiske ører, men de klinger også godt i ørene til enkle sjeler som vil ha enkle løsninger på vanskelige problemer, og det er disse som er fremskrittspartiets primære velgerbase. Det er fint å bruke slike saker for å fremstå som hakket mer raffinert, men det betyr ikke at partiet har noen egentlig liberalistisk linje. Bompengemotstanden viser dette tydelig: En sann liberalist drømmer om et pay-per-view-samfunn, og der er faktisk bompenger en idéell løsning.

Jeg har liten sympati for liberalismen høyrevridde økonomer digger, for det fører bare til at de grådigste tar alt. Imidlertid mener jeg at liberalistene har et poeng når de kjemper for individets generelle frihet. Dette er imidlertid det aspektet av liberalisme som bestandig har vært minst fremtredende i fremskrittspartiets forsøk på markedsføre seg selv som liberalistisk. Gir det mening?

Sitat av Bær Vis innlegg
Individets styringsrett over egen bevissthet er ikke bare etter min mening det sterkeste argumentet for bruk av alle psykoaktive stoffer
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig.

Sitat av Bær Vis innlegg
men også et argument et parti som frp burde kjøpe.
Vis hele sitatet...
Du har blitt lurt. Som sagt over: Liberalisme favner bredt. Frp har aldri gjort noe seriøst forsøk på å være spesielt liberalistiske på noen fronter, og i den grad de har prøvd er det nettopp dette de har brydd seg minst om. At de heller frir til kristenfundamentalister og avholdsfolk i narkotikapolitikken er hva man kunne og burde forvente fra den kanten.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hjelper vel ikke for dem som røker å ikke får ta lappen så ubrukelig. Greit å slippe bot da
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Han sitter og drikker alene nå som kjerringa hans ble dømt for å tenne på bilen deres.
Neida.
Joda.


Frp har liksom aldri vært skikkelig liberalistiske. De har hatt en del folk med slik ideologi innabords, og mange av de skarpere knivene med dress og utdanning sverger dithen. Flere av partiets grå eminenser er liberalister fremfor populister og demagoger. Men partiet klarte aldri å samle seg selv om noe mer enn hjemmebrent til folket, motstand mot sukkeravgift og skattelette til de rike. Slike enkle, uvesentlige tullesaker som rett nok klinger godt i liberalistiske ører, men de klinger også godt i ørene til enkle sjeler som vil ha enkle løsninger på vanskelige problemer, og det er disse som er fremskrittspartiets primære velgerbase. Det er fint å bruke slike saker for å fremstå som hakket mer raffinert, men det betyr ikke at partiet har noen egentlig liberalistisk linje. Bompengemotstanden viser dette tydelig: En sann liberalist drømmer om et pay-per-view-samfunn, og der er faktisk bompenger en idéell løsning.

Jeg har liten sympati for liberalismen høyrevridde økonomer digger, for det fører bare til at de grådigste tar alt. Imidlertid mener jeg at liberalistene har et poeng når de kjemper for individets generelle frihet. Dette er imidlertid det aspektet av liberalisme som bestandig har vært minst fremtredende i fremskrittspartiets forsøk på markedsføre seg selv som liberalistisk. Gir det mening?

Fullstendig enig.

Du har blitt lurt. Som sagt over: Liberalisme favner bredt. Frp har aldri gjort noe seriøst forsøk på å være spesielt liberalistiske på noen fronter, og i den grad de har prøvd er det nettopp dette de har brydd seg minst om. At de heller frir til kristenfundamentalister og avholdsfolk i narkotikapolitikken er hva man kunne og burde forvente fra den kanten.
Vis hele sitatet...

Vakkert formulert. Jeg er enig på alle punkter. Det er tydelig naivt å forvente noe positivt liberalistisk fra Frp, som ikke også er populistisk. Så da er det vel bare er spørsmål om å få alle Norges hjembrentbryggere til å prøve ketamin.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Her kan man melde seg på høringskonferanse post høringsnotatet/høringsrunde:

https://www.rusfeltet.no/nyhetsarkiv...le2327-28.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da ser det ut som forslaget for rusreformen legges frem for Stortinget februar, altså i løpet av få uker:

[IMG][/IMG]

Bare å krysse fingrene nå!
Sitat av stranger Vis innlegg
Da ser det ut som forslaget for rusreformen legges frem for Stortinget februar, altså i løpet av få uker:



Bare å krysse fingrene nå!
Vis hele sitatet...
Fingra er kryssa ja!!
Hater tittelen på denne tråden ass. Det er sånt som gir NNPF mat til å si at "reformen får ungdom til å tro at narkotika er blitt lovlig"
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hater tittelen på denne tråden ass. Det er sånt som gir NNPF mat til å si at "reformen får ungdom til å tro at narkotika er blitt lovlig"
Vis hele sitatet...
Det står vel "Narkotika avkriminaliseres" vel? Selv om mange blander legalisering og avkriminalisering er det et stråmannsargument de fleste ser gjennom. Regner med til og med de alkoholiserte narko-motstanderne kan læres forskjellen på defineringene.

Håper virkelig det skjer endring snart nå.. Det stoppet jo opp sist den norske svaret på trump(FRP) gikk ut av regjering og oppførte seg som en trassig unge som ikke fikk viljen sin. Neida, de er for kong alko, men nåde den som bruker "narkotika" som har mindre skadepotensiale..
Den siste idioten ekke født, for å si det sånn...
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hater tittelen på denne tråden ass. Det er sånt som gir NNPF mat til å si at "reformen får ungdom til å tro at narkotika er blitt lovlig"
Vis hele sitatet...
Navnet på tråden ble til før FRP var ute av regjering, den gang Granavollen plattformen hadde stortingsflertall. Da skulle man ha en reform basert på Portugal-modellen, etter NOU 2019:26, altså en de facto avkriminalisering.

Siden har ting som kjent endret seg, og nå er vi avhengig av stemmer utenfor regjering. Det er fremdeles NOU-en som ligger som fundament, så får en bare se hvordan AP velger til slutt.

Dersom de stemmer for rusreformen i februar, ser det ut til at det stemmes over selve lovgivningen i mars: https://www.regjeringen.no/no/dokume...021/id2829972/
Sist endret av stranger; 27. januar 2021 kl. 13:16.
Hvordan skal ellers politiet få opp oppklarings prosenten sin hvis de ikke kan reise rundt å fange rusmissbrukere. Er en agenda bak det der.
Jeg røyker hasj og tar amf. hver dag, men frykten for å bli tatt og evt. følgene av det, gjør meg jo ganske småparanoid... Jeg er avhengig av førerkort pga jobb, og hvis politiet involveres, går vel alt i dass. Så det blir vel neppe store forandringene for meg som ikke er registrert som tung misbruker? Hvis jeg skulle bli sjekket, og det minste spor av noe rusmiddel, så er det vel full husransakelse, og da blir det vel bare være og værre etter det? Regner med hvis politiet har noe på deg, blir det full sjekk ved minste kontroll, og da regner jeg med tap av førerrett til bil blir neste?... Og veldig mye pes for å få førerkort tilbake, med urinprøver i årevis = Neppe realistisk å klare , for meg med daglig røyking og mere til... Jeg kunne hatt lyst til å slutte, men har prøvd å jobbe mens det hadde skjedd, og kommer ikke til å klare å gjennomføre det uten at det hadde blitt veldig anderledes på jobb... Klarer kun å holde meg våken i et par timer i gangen, og initiativ og innsats er fraværende. Jeg var helt rusfri i et år, men det gikk mange måneder før jeg i det hele tatt klarte å holde meg våken i mere enn max 4-6 timer uten å være til fare ved kjøring og slikt... Og fikk meg et jobbprosjekt der jeg skulle flislegge 2 bad, der jeg selv styrte timene. Det ble max 2 timer jobbing i gangen, og det hele tok ganske lang tid... Så for en som meg vil vel neppe rusreform ha noen ting å si?

Hvis noen har sett Nrk sitt program om rusmidler, husker ikke navnet, men det var kanskje et program i en serie samfunnsrelaterte emner? Der ble det jo gjort intervjuer av fagfolk. Og en nemte det varlike stor forhøyet risiko å røyke hasj som å kjøre når det var mørkt... Men fagfolk kan en jo ikke forlite seg på? Videre var det en uhøytidlig undersøkelse med mannen på gata, der de skulle rangere rusmidler etter farlighet, og det som kom fram er at så å si alle hadde ganske feil oppfatning om hva som var farlig... Alkohol var vel det aller farligste, men det trodde vel ingen... Og det var også¨et intervju av daværende justisminister og hva han mente om rus. Det var skremmende å høre hva han hadde til referanser i dette tema... Så en kan vel kanskje men at det hele var mer en synsing enn en velbegrunnet konklusjon som ble gjort. Og fagfolk som sitter på informasjon, blir jo ikke brukt, men det hele avgjøres etter hva en utdatert politiker har for personlig syn på ting... Er det noe som er sikkert, så er det vel at mennesker har sine moralske og rettspraktiske syn ganske intakt gjennom livet... Så en opplysning/informering av en persons ståsted vil vel neppe hjelpe... Jeg tror at eneste måten ting kan få en endring, er når personer byttes ut med andre som er yngre og som fremdeles kan la seg opplyses av fakta... Etter fylte femti, er det som om hjernen stivner i en slags Denil cement, og da går en over til å synes en selv vet best, og at det en står for, er det rette... Finnes det noe værre enn eldre kvinnemennesker når det gjelder ignoranse og nytenking? De er vel de mest selvtilfredse selvrettferdige synsere av dem alle? Mange har helt sluttet å ta til seg ny informasjon eller lære seg det minste nytt... Kommer en med forslag til alternativer, blir en bare oversett... Her skal alt gjøres som det alltid har blitt gjort... Oi, nå tok det litt av, her...
Sist endret av Busemannen; 27. januar 2021 kl. 18:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Busemannen Vis innlegg
Jeg røyker hasj og tar amf. hver dag, men frykten for å bli tatt og evt. følgene av det, gjør meg jo ganske småparanoid... Jeg er avhengig av førerkort pga jobb, og hvis politiet involveres, går vel alt i dass. Så det blir vel neppe store forandringene for meg som ikke er registrert som tung misbruker? Hvis jeg skulle bli sjekket, og det minste spor av noe rusmiddel, så er det vel full husransakelse, og da blir det vel bare være og værre etter det? Regner med hvis politiet har noe på deg, blir det full sjekk ved minste kontroll, og da regner jeg med tap av førerrett til bil blir neste?... Og veldig mye pes for å få førerkort tilbake, med urinprøver i årevis = Neppe realistisk å klare , for meg med daglig røyking og mere til... Jeg kunne hatt lyst til å slutte, men har prøvd å jobbe mens det hadde skjedd, og kommer ikke til å klare å gjennomføre det uten at det hadde blitt veldig anderledes på jobb... Klarer kun å holde meg våken i et par timer i gangen, og initiativ og innsats er fraværende. Jeg var helt rusfri i et år, men det gikk mange måneder før jeg i det hele tatt klarte å holde meg våken i mere enn max 4-6 timer uten å være til fare ved kjøring og slikt... Og fikk meg et jobbprosjekt der jeg skulle flislegge 2 bad, der jeg selv styrte timene. Det ble max 2 timer jobbing i gangen, og det hele tok ganske lang tid... Så for en som meg vil vel neppe rusreform ha noen ting å si?
Vis hele sitatet...
Altså blir du tatt for ruspåvirket kjøring, så ryker lappen, ingenting kommer til å være endret der (med god grunn). Fordi du blir tatt for kjøring under påvirkning av ulovlige rusmidler, så er det en stor sjanse for en husransakelse, ja, selv etter rusreformen. Hvis mengdene de finner overstiger grensen for personlig bruk, så blir det bot og rulleblad. Hvis ikke så blir dopet konfiskert og du kommer til å bli henvist til en nemnd som skal vurdere om du har et rusproblem, men ingen rulleblad eller bot (annet enn for ruspåvirket kjøring?).

Har du prøvd å trappe ned amfetaminbruken over en lengre tid, for så å slutte? Da kan det hende at du slipper å føle deg så slapp som du gjorde sist. Da lar du hjernen venne seg til lavere nivåer av dopamin gradvis.

Er du så redd for å miste lappen, så bør du kutte ut cannabis spesielt, for det er bare spørsmål om tid før du blir fanget opp. Ved daglig røyking sitter virkestoffene i blodet i opptil flere døgn, så du er i konstant risiko for å slå ut positiv på spyttprøve med den beryktede Dräger 5000.