Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1898
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg er lærling på 2.året nå og trives utrolig godt i jobben min. På grunn av mye uvitenhet fra arbeidsgiver har jeg kommet så veldig godt i gang med oppgaveskriving osv som lærlinger skal gjøre. Men dette er noe vi det siste halvåret har jobbet med.

Jeg vil si at jeg er flink i jobben min og sier aldri nei, får også høre av sjefen og de andre at jeg gjør en god jobb.

Til poenget.
Som jeg nevnte så må jeg besvare oppgaver og skrive tekster ut i fra det jeg gjør. Jeg har aldri vært noe flink til å formulere ned på den måten de vil jeg skal gjøre, og jeg har fortalt at dette er noe jeg trenger hjelp til.
Nå før sommeren kalte jeg sjefen min, og lederen min inn på møte for å fortelle dette at jeg gjerne kunne tenkt meg litt mer hjelp til å skrive oppgavene, sånn at jeg kan bli mer selvstendig på de.
Og vi kom fram til at nå etter sommeren så skal jeg og lederen min sette oss ned for å løse noen oppgaver sammen, og at jeg i ettertid skal kunne klare å skrive på den måten de vil.

Nå før lederen min gikk ut i ferie sendte hun en instruks over hvilken faste rutiner osv jeg skulle gjøre for henne når hun er borte. Hun presiserer også å skrive at jeg ikke har gjort noen oppgaver som det var satt frist på. Da har enten hun glemt møte vi hadde om å utsette til etter både jeg og hun kommer tilbake fra ferie, eller så prøver hun å sette meg i et dårlig lys. Greit nok at sjefen fikk denne mailen også, men i dag svarte sjefen på denne mailen og satte hele avdelingen i kopi.
Merker at dette irriterer meg kraftig da vi 3 hadde en avtale, og at i mailen så ser det ut som om jeg bare sluntrer unna arbeid og ikke orker å gjøre noe..

Har formulert en mail til sjefen og satt de andre på avdelingen på kopi, der jeg henviser til møte, men samtidig beklager meg om jeg har missforstått.. Har en sjef lov til å sende denne mailen videre til de andre ansatte?
Jeg forstår hva du mener, men du må også huske å lese dette fra en annen vinkel også:
Det stemmer jo at du ikke har levert eller får levert oppgavene innen fristen, og det er jo kanskje viktig for resten av avdelingen å vite, altså at det fins en grunn til at du ikke har levert det innen fristen. Hva grunnen er, trenger jo ikke alle å vite.

Tror ikke det var ment slik at du skulle settes i et dårlig lys, det var nok mer ment som fakta eller informasjon. Dersom det stemmer at du og sjefen skal sette dere ned og løse oppgavene sammen etter ferien, så er det jo ihvertfall greit

Ellers kan du jo alltids svare på den e-posten med:
"Hei!
Når det gjelder det du skriver om at jeg ikke leverer oppgavene innen fristen, var ikke det slik at vi ble enige på møtet om å utsette til etter ferien, eller har jeg muligens misforstått?"

Send den med kopi til alle som fikk den andre e-posten.
VÆR HØFLIG.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 8. august 2017 kl. 12:38.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener, men du må også huske å lese dette fra en annen vinkel også:
Det stemmer jo at du ikke har levert eller får levert oppgavene innen fristen, og det er jo kanskje viktig for resten av avdelingen å vite, altså at det fins en grunn til at du ikke har levert det innen fristen. Hva grunnen er, trenger jo ikke alle å vite.

Tror ikke det var ment slik at du skulle settes i et dårlig lys, det var nok mer ment som fakta eller informasjon. Dersom det stemmer at du og sjefen skal sette dere ned og løse oppgavene sammen etter ferien, så er det jo ihvertfall greit

Ellers kan du jo alltids svare på den e-posten med:
"Hei!
Når det gjelder det du skriver om at jeg ikke leverer oppgavene innen fristen, var ikke det slik at vi ble enige på møtet om å utsette til etter ferien, eller har jeg muligens misforstått?"

Send den med kopi til alle som fikk den andre e-posten.
VÆR HØFLIG.
Vis hele sitatet...


Når du vinkler det på den måten som du beskriver her så hadde jeg ikke lagt ut en post om dette. Men den oppgaven som jeg skulle levere er oppgaver jeg har fått utdelt igjennom opplæringskontoret, altså ikke noe som har med selve jobben min og gjøre. Derfor jeg føler meg litt rakket ned på når hele min avdeling som ikke har noe med dette å gjøre får en mail om at jeg er på etterslep, når vi har planlagt sammen at dette var noe jeg skulle få hjelp til etter ferien.
Jeg har nettopp blitt ferdig med lærlingtiden. Hos mitt opplæringskontor trengte vi ikke å gjøre oppgavene (lærlingpermen) før fagprøven. Vi trengte ikke levere den en gang, kun krysse av på et skjema at vi har vært innom det og det området. Du sier at du er på 2. året som lærling, hvis du er lærling i 2 år, så er det jo under 1 år igjen. Det går kjempe fort, jeg vil anbefale deg å holde deg nøytral og ikke lage høyt spetakkel ut av dette.

Når det gjelder epostene har jeg ikke noen tips jeg kan gi. Men ingen grunn til å ta det person - følte selv at de ansatte hos min bedrift ikke satte like mye pris på meg som de andre ansatte siden jeg var "bare en lærling". Samme var når de skulle ansette den neste lærlingen "Samme det, vi skal jo bare ha han i 2 år".
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Shredded Vis innlegg
Jeg har nettopp blitt ferdig med lærlingtiden. Hos mitt opplæringskontor trengte vi ikke å gjøre oppgavene (lærlingpermen) før fagprøven. Vi trengte ikke levere den en gang, kun krysse av på et skjema at vi har vært innom det og det området. Du sier at du er på 2. året som lærling, hvis du er lærling i 2 år, så er det jo under 1 år igjen. Det går kjempe fort, jeg vil anbefale deg å holde deg nøytral og ikke lage høyt spetakkel ut av dette.

Når det gjelder epostene har jeg ikke noen tips jeg kan gi. Men ingen grunn til å ta det person - følte selv at de ansatte hos min bedrift ikke satte like mye pris på meg som de andre ansatte siden jeg var "bare en lærling". Samme var når de skulle ansette den neste lærlingen "Samme det, vi skal jo bare ha han i 2 år".
Vis hele sitatet...
Har ikke laget noe spetakkel ut av dette, men sagt ifra at det blir feil å henge meg ut på den måten foran mine kolleger, når vi har en avtale om at dette skulle gjøres etter sommeren. Har snakket med sjefen og fikk høre at det var feil fra deres side.. Og at den delen av mailen ble sendt ved en feil.

Jeg prøver ikke å lage noe støy på arbeidsplassen, men jeg føler jeg må si ifra når jeg har mitt på det rette og blir hengt ut på den måten.
Har et godt samarbeid med alle og er godt likt her, så tror ikke det her vil gjøre noe skade.