Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2015
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Har sagt opp jobben jeg har nå, pga. flytting og annet, og har fått ny jobb.

Kom plutselig på en liten ting, jeg har jobbet kveldsuker i jobben min, ca hver 5-7 uke hele år. Og hver eneste vakt er 8 timer, fra 16-00, hvor jeg har hatt ingen mulighet for å forlate arbeidsplassen for å ta en lovfestet 30 minutter lunsj. Dette er noe arbeidsgiver er klar over, og krever. I og med at stillingen krever at det til enhver tid er person som passer på. Jeg har hovedsaklig jobbet alene, det vil si at noen vakter har det vært en person til, i noen overlappende timer.

Har jeg krav på å føre overtid på disse timene? Har regnet på at det er rundt 18 timer med lunsj jeg ikke har fått, men har jobbet. Har fått gått til kantinen og varmet opp mat, eller spist mat jeg har med meg, men all mat har blitt spist ved arbeidspulten min, og spist mens jeg har jobbet, ved stille tider, har jeg jo bare spist og passet på arbeidsoppgavene mine.

I mitt hode, er det ganske klart at jeg har krav på overtid, og har sendt mail til sjefen min om dette, men er det noen som har erfaring med å ha gjort lignende? Kan jeg kreve overtid fra Januar nå i August liksom?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei! Har sagt opp jobben jeg har nå, pga. flytting og annet, og har fått ny jobb.

Kom plutselig på en liten ting, jeg har jobbet kveldsuker i jobben min, ca hver 5-7 uke hele år. Og hver eneste vakt er 8 timer, fra 16-00, hvor jeg har hatt ingen mulighet for å forlate arbeidsplassen for å ta en lovfestet 30 minutter lunsj. Dette er noe arbeidsgiver er klar over, og krever. I og med at stillingen krever at det til enhver tid er person som passer på. Jeg har hovedsaklig jobbet alene, det vil si at noen vakter har det vært en person til, i noen overlappende timer.

Har jeg krav på å føre overtid på disse timene? Har regnet på at det er rundt 18 timer med lunsj jeg ikke har fått, men har jobbet. Har fått gått til kantinen og varmet opp mat, eller spist mat jeg har med meg, men all mat har blitt spist ved arbeidspulten min, og spist mens jeg har jobbet, ved stille tider, har jeg jo bare spist og passet på arbeidsoppgavene mine.

I mitt hode, er det ganske klart at jeg har krav på overtid, og har sendt mail til sjefen min om dette, men er det noen som har erfaring med å ha gjort lignende? Kan jeg kreve overtid fra Januar nå i August liksom?
Vis hele sitatet...
Du kan nok ikke kreve overtid.

Hvis du har en jobb der du ikke har mulighet til å forlate arbeidsplassen, skal du ha lønn i pausen (lønn, ikke overtid). Hvis arbeidsplassen har pauserom kan arbeidsgiver trekke fra pausene.

Men arbeidsgiver har ansvar for å sørge for at arbeidstaker tar og får pause. Det står ikke hvor lang pausen skal være, men du har krav på minst en pause når du jobber mer enn 5,5 timer. Dersom du er så dynget ned med arbeid at du ikke har tid til å spise matpakka og gå på do må du si fra, sånn skal det ikke være.

Rettelse: Hvis du jobber 8 timer eller mer har du krav på en halv times pause.
Sist endret av Susa; 6. august 2017 kl. 01:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Susa Vis innlegg
Du kan nok ikke kreve overtid.

Hvis du har en jobb der du ikke har mulighet til å forlate arbeidsplassen, skal du ha lønn i pausen (lønn, ikke overtid). Hvis arbeidsplassen har pauserom kan arbeidsgiver trekke fra pausene.

Men arbeidsgiver har ansvar for å sørge for at arbeidstaker tar og får pause. Det står ikke hvor lang pausen skal være, men du har krav på minst en pause når du jobber mer enn 5,5 timer. Dersom du er så dynget ned med arbeid at du ikke har tid til å spise matpakka og gå på do må du si fra, sånn skal det ikke være.
Vis hele sitatet...
Det er ikke arbeidsmengden som gjør at jeg ikke kan ta 30 minutters pause, det er arbeidsoppgavene. Det er i verste fall kritisk for mange viktige kunder om en ting skulle skje mens jeg var borte i en lenger periode. Jeg kan fint gå på toalettet og lignende, bare ikke sitte 30 minutter i et pauserom. Arbeidsoppgavene gjør at 30 minutters pause ikke lar seg gjøre når man er alene på jobb. Om det skjer noe, så er det for mange viktige kunder kritisk at feilretting påstartes med en gang.

Ifølge AML og min arbeidskontrakt er en uke 37,5 timer, uten matpause jobber jeg da 40 timer, og det gir mening i mitt hode, at de 2,5 timene føres som overtid, siden det går utover min arbeidsuke på 37,5 timer.
Det er ihvertfall feil at du fikk betalt for 37,5 timer og ikke 40 når det er slik. Får du ikke en halv times sammenhengende pause har arbeidsgiver brutt arbeidsmiljøloven, men jeg tviler på at du har krav på overtid. Kan sikkert krangle deg til det likevel da.
Sist endret av Susa; 6. august 2017 kl. 02:13.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Arbeidsoppgavene gjør at 30 minutters pause ikke lar seg gjøre når man er alene på jobb. Om det skjer noe, så er det for mange viktige kunder kritisk at feilretting påstartes med en gang.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk sjefen din sitt problem og ikke ditt, ta 30 minutter, ikke la deg tråkke på, er du som til slutt er utbrent og lei.

Er de kundene så viktige så er det vel verdt å ha 2 på jobb også da, ellers så får faktisk sjefen din stå skolerett og ta kjeften han får fra dem.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det er faktisk sjefen din sitt problem og ikke ditt, ta 30 minutter, ikke la deg tråkke på, er du som til slutt er utbrent og lei.

Er de kundene så viktige så er det vel verdt å ha 2 på jobb også da, ellers så får faktisk sjefen din stå skolerett og ta kjeften han får fra dem.
Vis hele sitatet...
Jeg lar meg ikke tråkke på i det hele tatt, regner med at alt løser seg når jeg får svar av han ila. uka
Det du har utført er visst merarbeid, ikke overtid. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta....Hva_er_overtid
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Plenty av yrker har ikke 30 minutter lunsj (og mange andre dispensasjoner fra arbeidsmiljøloven).. Jeg sitter i skrivende stund på en 12t 15m vakt hvor jeg kun kan forlate operasjonssentralen hvis jeg må på toalettet, og på 7 ukers turnus har jeg to helger hvor jeg totalt jobber 35 timer iløpet av 3 døgn (en nattevaktshelg og en dagvaktshelg per 7 uker).. Du har rett på timebetaling for den halve timen siden du ikke kan forlate arbeidsplassen, men det er ikke overtidsbetalt av den grunn.. Overtid er noe som skal være pålagt pga ekstraordinære ting, det er ikke noe arbeidsgiver kan planlegge som noe du må gjøre fast..