Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010820
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Er dette garantert en gutt? Eller kan det etterhvert komme sånne hvite kvinnestilker på ballene?

Vis hele sitatet...
sry, den der er hannplante.
Er det noen som kan hjelpe meg med å identifisere hva som er feil med denne frøkna her? Noen av bladene hennes er litt misfargede i tuppene og så krøller de seg nedover. Synes også at bladene ser bittelitt boblete ut?







Her er litt info:
- Feminisert frø (ikke auto)
- 23 dager gammel
- Plantet i jord blandet med perlite og lecakuler i bunn
- 17/7 lyssyklus
- Groteltet er 60x60x140
- 3 planter i teltet - ca like gamle
- Sirkulasjonsvifte på gulvet, avtrekksvifte i toppen
- Temperaturen har vært mellom 21-26 grader i teltet
- Luftfuktigheten har vært mellom 40-60 %
- Hadde de under Apollo LED 50W inntil i går
- Byttet til HLG 100 V2 i går som henger 45 cm over
- Har matet henne en gang med BioBizz - 0,5 ml/l Bio-Grow og 1 ml/l Bio-Heaven. Dette var litt over en uke siden og etter matingen viste den litt tegn til for mye nitrogen med mørkegrønne blader og tuppene som vendte litt ned.
- Ellers har hun bare fått vann fra springen som er målt til pH 7

Bladstammene er litt rødlige så hun har litt mangel på magnesium. Hvilke av BioBizz produktene anbefales da?

På forhånd takk for hjelpen
Kan det være for mye nitrogen eller brent av lampa?
Sitat av Biodyrk Vis innlegg
Er det noen som kan hjelpe meg med å identifisere hva som er feil med denne frøkna her? Noen av bladene hennes er litt misfargede i tuppene og så krøller de seg nedover. Synes også at bladene ser bittelitt boblete ut?







Her er litt info:
- Feminisert frø (ikke auto)
- 23 dager gammel
- Plantet i jord blandet med perlite og lecakuler i bunn
- 17/7 lyssyklus
- Groteltet er 60x60x140
- 3 planter i teltet - ca like gamle
- Sirkulasjonsvifte på gulvet, avtrekksvifte i toppen
- Temperaturen har vært mellom 21-26 grader i teltet
- Luftfuktigheten har vært mellom 40-60 %
- Hadde de under Apollo LED 50W inntil i går
- Byttet til HLG 100 V2 i går som henger 45 cm over
- Har matet henne en gang med BioBizz - 0,5 ml/l Bio-Grow og 1 ml/l Bio-Heaven. Dette var litt over en uke siden og etter matingen viste den litt tegn til for mye nitrogen med mørkegrønne blader og tuppene som vendte litt ned.
- Ellers har hun bare fått vann fra springen som er målt til pH 7

Bladstammene er litt rødlige så hun har litt mangel på magnesium. Hvilke av BioBizz produktene anbefales da?

På forhånd takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
synes det ser ut som de har generelt lite næring, og rødlige stammer har ikkeno med magnesium og gjøre.

rødtoner i stammene er oftest genetisk, el mangel på fosfor.
mangel på magnesium vises med "tigerstriper" mellom veins i fan leaves etc og skjer gjerne sammen med kalsium mangel.

er alltid bedre å undergjødsle enn overgjødsle, men start med å gi hu 2ml/l med grow hver vanning nå så skal du se forskjell.

ang biobizz og magnesium, det er generelt for lite uansett, men er vel alge-greia dems som har "ekstra" mag mener jeg.
men ikke verdt det, noe slike stimulatorer/boosters sjelden er.
-kjøp epsom salt el magnesium oxide el.l om du trenger extra mag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan noen gi meg et lynkurs i hvordan jeg kloner en stikling? Den er ca 3 uker gammel nå.
Masse videoer på YouTube.
Sist endret av Crimson Snow; 9. mai 2020 kl. 01:13.
Sitat av MisterNask Vis innlegg
Kan noen gi meg et lynkurs i hvordan jeg kloner en stikling? Den er ca 3 uker gammel nå.
Vis hele sitatet...
klipp et av de underste skuddene ved stilken og sett godt nedi i fuktig jiffypot/rockwool cube el.l.
sett i svakt grolys og holde fuktigheten oppe både i mediumet og luften rundt.

skal du øke sjansene så bruk clonex.
klipp store tupper av de større bladene (google it), bruk varmematte, osv.

ca størrelse, hvor bladene er klippet (for de som sliter med å holde høy luftfuktighet) ser du her
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Biodyrk Vis innlegg
- Byttet til HLG 100 V2 i går som henger 45 cm over
Vis hele sitatet...
Tenker å gå for denne selv da de fra alibaba, aliexpress ect er uaktuelle (bestillinger fra utlandet). Hva syns du om din så langt? Ville du anbefale den til en nybegynner som har 0 erfaring med dyrking? Skal gå for en 60x60cm telt selv
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Den lampen er god nok for et 60x60 telt.

Kan nevne at det har kommet en nyere versjon av diodene som sitter på det brettet (lm301b).
Største forskjellen på lm301b og lm301h er at sistnevnte er mer sikret mot fukt og korrosjon.

Jeg bruker fortsatt lm561c dioder. Og er svært fornøyd med dem.

Har 2 kompiser som har gått over til lm301h (nyeste modell) og det er en forskjell i yield.
Men jeg føler ikke forskjellen er stor nok til at jeg gidder å bytte ut alle lampene mine helt ennå.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Katten til ei venninne greide å skade planten hennes. Går det fint å klippe bort den skadde delen? Og vil planten klare seg?
100x100 x 200 telt

med HID, med en 600 w Metal Halide (MH) til vekstfase og en 600 w High Pressure Sodium (HPS) til blomstringsfase.

Hvor mange planter er det forsvarlig plante i et telt i den størrelsen med lysoopsettet nevnt ovenfor?

Vil ikke knote inn for mange planter, men heller ikke for lite.

Personen som skal printe ut blekka fra Norcan er foreløbig bortreist. Men er på god vei så noen frø.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 28. juni 2020 kl. 22:31.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
100x100 x 200 telt

med HID, med en 600 w Metal Halide (MH) til vekstfase og en 600 w High Pressure Sodium (HPS) til blomstringsfase.

Hvor mange planter er det forsvarlig plante i et telt i den størrelsen med lysoopsettet nevnt ovenfor?

Vil ikke knote inn for mange planter, men heller ikke for lite.

Personen som skal printe ut blekka fra Norcan er foreløbig bortreist. Men er på god vei så noen frø.
Vis hele sitatet...
Kommer litt an på om du skal kjøre SOG,SCROG eller bare la de vokse fritt. Tenker mellom 4-8 stk.

https://www.tuxinator.no/dyrkehandboken.pdf
Supert. Takk for svar. Har jeg lesestoff på kveldstid noen dager framover.

Tenkte 3-4 selv. Så da tror jeg uansett jeg ikke kjører mer enn 4. Er tross alt til eget forbruk. Greit ha litt plass i teltet.

Med det samme. Er det OK ha oppsettet i en kjeller som holder 6-10 grader avhengig av årstida. Vil lampene klare produsere nok varme i teltet i en kjeller? Lettere holde det litt diskret i en kjeller. Bor i en enebolig. Så må ikke, men hadde vært OK.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 28. juni 2020 kl. 23:30.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Supert. Takk for svar. Har jeg lesestoff på kveldstid noen dager framover.

Tenkte 3-4 selv. Så da tror jeg uansett jeg ikke kjører mer enn 4. Er tross alt til eget forbruk. Greit ha litt plass i teltet.

Med det samme. Er det OK ha oppsettet i en kjeller som holder 6-10 grader avhengig av årstida. Vil lampene klare produsere nok varme i teltet i en kjeller? Lettere holde det litt diskret i en kjeller. Bor i en enebolig. Så må ikke, men hadde vært OK.
Vis hele sitatet...

Tror det skal gå fint mtp temp. blåser du lufta ut i rommet eller ut av kjeller? i værste fall har du en ovn hvis det blir for kaldt.
Lufta blåses fra telt rett ut i rommet teltet skal stå i.
Sitat av Rasputin ramp Vis innlegg
Katten til ei venninne greide å skade planten hennes. Går det fint å klippe bort den skadde delen? Og vil planten klare seg?
Vis hele sitatet...
Eller er det bare å kaste planten? Er to greiner ganske langt nede
Sålenge skudd og blader ikke henger er det null problem
Sitat av Rasputin ramp Vis innlegg
Eller er det bare å kaste planten? Er to greiner ganske langt nede
Vis hele sitatet...
Ganske vanskelig å si uten å se et bilde.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Lufta blåses fra telt rett ut i rommet teltet skal stå i.
Vis hele sitatet...

Da vil du få noen grader ekstra i lufta fra lys etc. På natta må du bruke en ovn så du ikke kommer under 17-20 grader. Ihvertfall ikke under 15!
Hva anbefales av jord akkurat nå? Plantasjen har vel fått pes for at de har hatt dårlig jord i enkelte av typene de selger.

Noen som har tips til god jord man får kjøpt i en vanlig butikk. Prisen er ikke så viktig, er jorda god.
Byggmax sin jord er rimelig, må nok blandes i endel for å få riktig ph der. Og det er endel torv.

Upopulær mening: premium blomsterjord fra plantasjen så kurant ut. Ph 7 og torvredusert
Har brukt jord fra Byggmax 3 sesonger, null problemer med den. 4 sekker for 100kr.



Sist endret av veidemann; 30. juni 2020 kl. 18:03.
Ja, Byggmax er det flere som har sagt har kurant jord. Planta en del chilli og tomater i år. Er med i en gruppe angående Chili. Der går det igjen at Byggmax har kurant jord til en ok penge.

Premium fra Plantasjen er nok ikke blant det som ble kritisert ifjor. Det var vel den billige varianten som hadde hatt noe ulumskheter i jorda som gikk utover plantene.
Funker det til chili, funker det til weed. Jeg blander ikke denne med noe, spirer frø og planter ut rett i jorda.
Hvis rommet man hypotetisk har ett telt i ikke har varme, vil varmematte inni teltet være nok?

Ved hvilke temperaturer blir det ikke nok?

Hvis rommet ikke har ovn og blir kanskje 5 grader eller kaldere ?

Vil luft som er kaldere enn 14 grader inn i teltet være døden for planten(e) ?

Antar det er bedre å ha telt i ett romtemperert rom da.
Hypotetisk

Hvis rommet man hypotetisk har ett telt i ikke har varme, vil varmematte inni teltet være nok?

Ved hvilke temperaturer blir det ikke nok?

Hvis rommet ikke har ovn og blir kanskje 5 grader eller kaldere ?

Vil luft som er kaldere enn 14 grader inn i teltet være døden for planten(e) ?

Antar det er bedre å ha telt i ett romtemperert rom da.
Hypotetisk
Sist endret av Hjelm1; 2. juli 2020 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hjelm1 har du tatt med i planlegging at lyset varmer masse? Selv med led blir det varme.
Kanskje jeg undervurderer varme effekten i led ja
Sitat av mangojuus Vis innlegg
Tenker å gå for denne selv da de fra alibaba, aliexpress ect er uaktuelle (bestillinger fra utlandet). Hva syns du om din så langt? Ville du anbefale den til en nybegynner som har 0 erfaring med dyrking? Skal gå for en 60x60cm telt selv
Vis hele sitatet...
Hvorfor er alibaba uaktuelt? Jeg har lys derfra.

Sitat av magnet Vis innlegg
Hjelm1 har du tatt med i planlegging at lyset varmer masse? Selv med led blir det varme.
Vis hele sitatet...
Led varmer bra, men lysene blir også skrudd av husk
Sist endret av NokErNok; 3. juli 2020 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har noen noe erfaring med å bruke 'blåkorn' næring på jord og i blomst?
Tenkte å blande en spiseskje på en bøtte vann, så ph regulere etterpå.
Blir det for sterkt.?
Når man skal sette frøet i jorda/coco eller det mediumet det måtte være, skal spiren plantes ned i jorda eller skal den stikke oppover? Jeg har alltid planta ned, men mener å ha lest at den skal peke opp?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Når man skal sette frøet i jorda/coco eller det mediumet det måtte være, skal spiren plantes ned i jorda eller skal den stikke oppover? Jeg har alltid planta ned, men mener å ha lest at den skal peke opp?
Vis hele sitatet...
Det første som kommer ut av frøet er røtter så du har gjort riktig
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det første som kommer ut av frøet er røtter så du har gjort riktig
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne dette? Siden jeg har hørt at begge to er rett trenger jeg en grunn :P
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kan du begrunne dette? Siden jeg har hørt at begge to er rett trenger jeg en grunn :P
Vis hele sitatet...
Hvordan jeg kan begrunne at røtter skal ned i jorda? Nei den nøtta får du knekke selv, om du lurer på hvorfor noen gjør motsatt er det fordi de har en erfaring at om rota må finne jorda sjøl har det i enkelte tilfeller vist at de får et bedre feste i jorda. Fordi den må "kveile" seg i bue, jeg mener at en liten bordvifte fra start av er et mye bedre og mindre stressende alternativ for planten med minst like gode resultater.
Jeg mener det er logisk at roten skal nedi først, men jeg plages med at den vokser seg lang, men tynn stamme typ 15-20cm og et par bladpar, så ser jeg andre som har flere bladpar, men mye kortere. tenkte det hadde noe med hvordan spiren ble plantet.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg mener det er logisk at roten skal nedi først, men jeg plages med at den vokser seg lang, men tynn stamme typ 15-20cm og et par bladpar, så ser jeg andre som har flere bladpar, men mye kortere. tenkte det hadde noe med hvordan spiren ble plantet.
Vis hele sitatet...
Det kommer først og fremst ann på strainen, neste i rekka er lyset, jo mer optimalt lys jo mindre strekker den seg. Så kommer alle de andre variablene som spiller inn, næring, vind, jord, temperatur osv. Vil du styrke stammen, sett inn en liten vifte, ikke direkte på planten, men gjerne mot en side av hva du enn dyrker i som utsetter planten for litt vind. Hvorfor skulle den styrke stammen om den ikke trenger det?
Bruker alltid 2-3 vifter i teltet så stammen kommer seg jo ettervært.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Bruker alltid 2-3 vifter i teltet så stammen kommer seg jo ettervært.
Vis hele sitatet...
Da er det strain eller lyset det står på vil jeg tro.
Noen som har trua på dette
Sitat av Redneckgrower Vis innlegg
Noen som har trua på dette
Vis hele sitatet...
Helt klart, det blir ikke bedre en dette
Sist endret av Kloakk; 8. juli 2020 kl. 09:52.
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Har noen noe erfaring med å bruke 'blåkorn' næring på jord og i blomst?
Tenkte å blande en spiseskje på en bøtte vann, så ph regulere etterpå.
Blir det for sterkt.?
Vis hele sitatet...
Har brukt det utendørs, funker bra til vekst ihvertfall. Strødd en halv neve oppå jorden. Fikk en sinnsyk bladvekst så det er nok for mye nitrogen for blomst.

Dette er langtidsvirkende gjødsel som ikke er laget for å blandes ut i vann. Tror det fort kan bli kraftige saker.. Pelletsene ligger oppå jorden i ukesvis og jeg fikk allikevel svidde tupper på autoene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heisann. Nåe planten er blitt høstet.
Hva gjør jeg med rota?
Sitat av adrigoo Vis innlegg
Heisann. Nåe planten er blitt høstet.
Hva gjør jeg med rota?
Vis hele sitatet...
Du kan gro ny busk på den samme rotballen igjen, det er fort det lureste, og som en bonus vet du jo allerede kjønnet på planten.
Ellers har jeg bare kastet shitten i matavfallet jeg as
Skulle vanne plantene idag (coco) og så det hadde kommet opp 2 gresstrå av coco'n. Og noen av noe av øverste coco'n så ut som hadde litt grønnskjær/tegn til mose?
Normalt dette? Kun dyrka i hydro før. Mulig jeg har vanna for mye i gangen. 5l per plante er kanskje litt mye til noen som står i ei 26l bøtte og planten er ca 10cm høy.
Det er auto amnesia haze det er snakk om fra bulkseeds.
Sist endret av NokErNok; 6. august 2020 kl. 22:10.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg fikk noen frø med på kjøpet da jeg kjøpte CBD-olje tidligere i år, og planta de for moro skyld. Hadde aldri noe særlig behov for å gro cannabis selv, men ettersom de var gratis så putta jeg de i en potte og tenkte ikke noe særlig mer på det annet enn da jeg vannet andre planter. Det ser ut som det begynner å blomstre her, men siden jeg er helt (heh) grønn på dette feltet så lurer jeg rett og slett på hvordan jeg burde fortsette herfra? Vil det være tilstrekkelig å sørge for nok sollys og vann/næring eller burde jeg ta andre grep for å sikre best mulig yield? Vil det være smart å skjære vekk de delene av planten som tilsynelatende ikke blomstrer?

Slenger med et bilde som viser hvordan ståa er. Det blomstrer flere steder på planten, dette er bare for å illustrere. tatt i går.

Jeg hadde skaffet et plantelys. Det blir bare mørkere fremover.

Ettersom du har kommet så langt i prosessen, så er det ikke så mye mer du får gjort enn å gi den vann, næring og et greit klima.

Lykke til.
Takk for svaret, setter pris på det. Jeg bor litt lenger sør på kontinentet, så klimaet her er nok safe en stund fremover, men lys var ingen dum idé.
Bruk rett gjødsel, ikke for mye Nitrogen, ikke dyrt med ei lita flaske Biobizz Bloom f.eks.

Ikke kutt av noe særlig nå i blomst.

Lykke til
Sist endret av veidemann; 9. september 2020 kl. 17:33.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noe problem å tørke i samme telt som resten av plantene står i? Om ikke alle blir ferdig samtidig så hadde det jo vært kjekt.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Er det noe problem å tørke i samme telt som resten av plantene står i? Om ikke alle blir ferdig samtidig så hadde det jo vært kjekt.
Vis hele sitatet...
Nja. Bør egentlig tørke i litt lavere temperatur enn man vanligvis har i blomstringsteltet. Og så vidt jeg vet så skal det helst tørke i mørket.
Men hvis det er det eneste alternativet. Så er det bare å kjøre på.

Kanskje tre over en søppelsekk med åpning i bunnen. Så det ikke tørker for fort av varmen. Og blir litt lystett.
Hmm, har et tørketelt i tillegg, bare orker ikke å sette det opp xD