Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 818
Startet på utprøving av ritalin forrige uke, og øket nettopp dosen til 40mg. Vil ikke si jeg merker noe bedring. Er det slik at ikke ritalin virker for alle, eller kan det bare en stund før det virker? Og hvorfor er det slik at ritalin alltid er den medisinen man skal prøve ut først når den har mye kortere virketid en andre medisiner? Man vil jo gjerne effekten skal vare mer enn i bare et par timer, og skal man fordele dosen på to omganger får man jo mindre effekt. Noen har erfaring med medisinering og kan hjelpe meg litt her?
Sist endret av _xx_; 7. april 2020 kl. 10:54.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er jo nettopp spørsmål som legen din burde kunne svare deg mye mer utfyllende enn noen her.
Klart, du kan få svar her fra andres subjektive opplevelse av ritalin behandling i henhold til ADHD.
hvordan mener du selv den skal fungere?

det er ingen mirakelmedisin som gjør deg til et supermenneske over natta
Trådstarter
4 0
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hvordan mener du selv den skal fungere?

det er ingen mirakelmedisin som gjør deg til et supermenneske over natta
Vis hele sitatet...
Nei, det er sant. Må vel kanskje gi det litt lenger tid.
Jeg merket Ritalin første dagen. Dagene etter var det fremdeles bedring. Deretter har jeg bare holdt ved like en bedring, at jeg ikke har tilbakefall på sinne og kraftig depresjon.
Har holdt på 1 mnd og har økt til 40. Starter med 40mg kapsler neste uke for det skulle vist være bedre. Nå tar jeg 2x20 fordi apoteket ikke hadde ren 30 da jeg gikk på det. Da fikk jeg 10 og 20. Har prøvd å fordele dosen utover dagen. Det virker ikke. Så jeg skal ta om morgenen. Vanskelig å vite om det er riktig når man ikke har prøvd noe annet
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Har også startet nylig på ritalin kapsler, og er oppe på 40mg om dagen. Hadde en del bivirkning med angst og nervøsitet i starten, men det har for det meste gitt seg. 40mg er visstnok veldig lav dose for en voksen person, psykiateren min har hatt folk oppe i 120mg om dagen. Jeg kjenner dog en annen som har effekt av 30mg.

Jeg forsto ihvertfall kjapt at ritalin ikke var 100% det jeg forventet at det skulle være. Det er ikke et vidundermiddel som gjør at man plutselig får med seg alt det sosiale man vanligvis ikke klarer å følge med på og kan jobbe med skolearbeid i 14 timer. For min del så har det gjort at jeg klarer å holde bedre rutine på at jeg setter meg ned med skolearbeid, og jeg gir ikke opp etter 2 minutter. Jeg klarer å bestemme meg for å gjøre ferdig en ting, og få det ferdig. Jeg klarer dog ikke lengre enn 1-2 timer med litt pauser innimellom. Jeg klarer å sitte iro lengre og blir mer avslappet, men ikke trøtt og sliten liksom. Jeg trenger ikke sove på dagtid fordi jeg blir så helvetes sliten av tankekjør lengre heller.

Ellers så klarer jeg som sagt å holde struktur på hverdagen. Jeg vasker i hus, gjør lekser og sender eposter og lignende på dagtid og på kvelden kan jeg slappe av med gaming/netflix/mobil. Har faktisk lagt merke til at jeg ikke trenger å ladde telefonen 3 ganger om dagen lengre. Effekten på kapsler varer btw i ca 8 timer, men det er peak på rundt 3 timer. Når man har fått god effekt så merker man egentlig ikke at man har tatt medisinen, jeg merker det mest på kvelden når effekten går ut og jeg ikke klarer å følge med på filmer jeg er interessert i lengre.

Håper virkelig på at denne medisinen kan hjelpe, men det skal sies at jeg syns det er helt for jævlig å gå opp i dose mtp mer angst og følelse av at jeg er "wired" og slapp som faen. Men som sagt, legg opp hverdagen litt strukturert og se om du klarer å holde på med "kjedelige" ting litt lengre enn tidligere.
Sist endret av Dongerino; 7. april 2020 kl. 17:07.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg merket Ritalin første dagen. Dagene etter var det fremdeles bedring. Deretter har jeg bare holdt ved like en bedring, at jeg ikke har tilbakefall på sinne og kraftig depresjon.
Har holdt på 1 mnd og har økt til 40. Starter med 40mg kapsler neste uke for det skulle vist være bedre. Nå tar jeg 2x20 fordi apoteket ikke hadde ren 30 da jeg gikk på det. Da fikk jeg 10 og 20. Har prøvd å fordele dosen utover dagen. Det virker ikke. Så jeg skal ta om morgenen. Vanskelig å vite om det er riktig når man ikke har prøvd noe annet
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke Ts, men jeg er også oppe i 40. Som jeg har nevnt så funket Ritalin første dagen. Da startet jeg på 20mg. Men etter hvert har effekten dabbet og jeg skal fortsette på 40. Ingen sterkere angst, men jeg er litt «skuffet» over konsentrasjonen. Det er stort sett det ekstreme sinnet mitt som er blitt borte.
Personlig merket jeg bedring relativt raskt, men det varierer. Merker du i det hele tatt at du tar medisinen? Hvis du ikke kjenner noen ting i det hele tatt kan det tenkes dosen er for lav for deg. Men en plass mellom 30 og 60 mg er nok den vanligste doseringen.

Som regel begynner man med tabletter fordi det er anbefalt å øke dosen langsomt. Og for å kunne finne passe dosering - lettere å titrere seg fram med tabletter. Personlig synes jeg det høres raskt raskt ut å ha kommet til 40mg på en uke, men jeg regner med du har fulgt legens anbefalinger.

Etter man er tilvent og har funnet passe dosering kan man bytte andre formuleringer med lengre virkningstid. Som feks Ritalin kapsler eller Concerta. Og, siden du har startet med metylfenidat, så kan man forsøke deksamfetamin i en eller annen formulering dersom du ikke kommer i mål med metylfenidat. Men test ut metylfenidat skikkelig over tid først. Om det virker og du ikke får bivirkninger så er det fordeler med den kortere halveringstiden også. Som feks mindre sjanse for påvirkning av nattesøvn.