Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4779
Jeg jobber i byggebransjen og vet at formannene som jobber over meg har flat lønn. Vi andre vanlige arbeidere har timesbetaling.


Formenenne jobber like lenge som oss andre, gjerne 10-11 timer hver dag. Hvordan regnes denne "flate lønna" ut og får de overtid i tillegg?

Og hvordan forhandler man når man har flat lønn? Bruker de kroner per time eller kroner per måned?
Flat lønn betyr vel at de får en fast sum hver måned, ingen overtid. Med flat lønn pleier dette å være lagt inn og det forventes at du jobber overtid når det er nødvendig. Derfor er flat lønn gjerne høyere enn vanlig lønn.

Noen har og avtale om at hele eller deler av overtid kan avspaseres.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har hatt dette en gang som mellomleder. Betydelig høyere lønn, ingen overtidsbetaling men det ble forventet at vi gjorde det vi skulle uansett hvor lang tid det tol. Derimot hadde jeg fleksibel arbeidstid, dette gjorde at jeg kunne ha 12 timers dager iblant og i perioder, men at jeg også kunne dra til lunsj noen dager og eventuelt ta et par fridager dersom dette passet seg. Kunne også jobbe hjemmefra med denne ordningen.

På min nåværende arbeidsplass er det noenlunde likt, de får ingen overtidsbetaling men får stemple overtid som avspaseringstid og senere plukke ut denne når det kan passe. Samma ulla, men på min forrige arbeidsplass var det ikke stemplingsur.

Jeg forhandlet den gang ut fra resultater jeg produserte, prosjekter som lyktes mm. Eller, forhandlet vel egentlig aldri, fikk såpass bra hvert år at jeg aldri diskuterte. Sukk, det var den gang :-)
Slik jeg forstår det er vel flatlønn bedre kjent som fastlønn, hvor man får ansvar for x oppgave(r) uavhengig av hvor lang tid dem tar. Kan være både positivt og negativt for arbeidstaker. Betingelser utover fastlønn varierer ifra arbeidssted til arbeidssted
Er det slik at hvis man ikke blir lønnet utifra timer, så skal den flate lønnen være høyere enn hva man hadde fått hvis man hadde jobbet f.eks. 12 timer inkludert overtidsbetaling.

Altså at uansett om du jobber fra 07:00 om morgenen til kl. 19:00 om kvelden så vil man ha høyere lønn med flatt lønn enn hva man hadde hatt om man gikk på timer og fikk overtidsbetaling?
Jeg jobber I England, og har "fast lonn" altsaa, jeg skriver ikke timer, saa lenge jeg moeter opp og gjor det jeg skal, faar jeg det samme utbetalt hver maaned, om jeg jobber overtid kommer dette i tillegg.

Vet ikke om det er det samme som du mener men jeg er ikke "hourly".
Sitat av Death&Taxes Vis innlegg
Jeg jobber I England, og har "fast lonn" altsaa, jeg skriver ikke timer, saa lenge jeg moeter opp og gjor det jeg skal, faar jeg det samme utbetalt hver maaned, om jeg jobber overtid kommer dette i tillegg.

Vet ikke om det er det samme som du mener men jeg er ikke "hourly".
Vis hele sitatet...
Grunnlønn med overtid vil jeg kalle det