Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1417
Hei, i går hadde jeg besøk av en dud i bredbånds patruljen som satt opp et telefonstøpsel til så jeg kunne få adsl'en min, og etter at han var ferdig med jobben slo jeg av en prat men han og spurte hvor mye linje man kunne få max her jeg bor da sa han at man maks kunne få 4,7 mbit, det jeg lurer på da er hvordan han fant ut dette. Og om det er noen mulighet for og missbruke dette til og "låne" linje hastigheter på opptil 4,7 mbit via boksen i kjelleren. Hadde vært litt kult og prøve.

Er det noen verktøy man kan bruke eller noe?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Svaret er kort og greit: nei.
Linjen må aktiveres i andre enden av linjen, dvs. hos Telenor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Modemet ditt kjører på max hastighet. Dvs, begrensinga ligg i serveren til tilbydaren, som limiter deg. Eg har 4731kb/s opp lista i modemet, og 21Mb ned. Men så er jo det limited til 1000/200
Trådstarter
71 0
Han Telenor bredbånds patruljen mannen sa at han fikk 4,7 i kjelleren når han målte på en eller annen måte rett på boksen som kommer inn i huset. Han hadde ingen pc eller noe, og det må jo finnes en eller annen måte og bruke dette.
Som sagt tidligere i denne tråden, det nytter ikke.
Så slutt å tenk på det du=P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når du openbart ikkje veit elementere ting om korleis telenor sitt nett er oppbygd, nei.

Så med mindre du finn hol i ppp-tenaren deira, fortsatt nei. Gløym det, og finn deg ein betre hobby.
han måler bare hvor mye demping det er i kabelen din. Er det mye demping (kan komme av dårlig kabel eller f.eks. lang avstand til sentralen) får du begrenset hastighet. Så dette betyr at ud ikke kan få mere enn 4,7. Uansett om de prøver å levere mere. Og osm sgt tidligere før du kjøper noe er det egentlig ingenting i den andre enden av kabelen.
Trådstarter
71 0
Sitat av etse
han måler bare hvor mye demping det er i kabelen din. Er det mye demping (kan komme av dårlig kabel eller f.eks. lang avstand til sentralen) får du begrenset hastighet. Så dette betyr at ud ikke kan få mere enn 4,7. Uansett om de prøver å levere mere. Og osm sgt tidligere før du kjøper noe er det egentlig ingenting i den andre enden av kabelen.
Vis hele sitatet...

okey, da skjønte jeg mer. Takk
mye rart her... men tekniske svar er :
du kan IKKE endre noe på modem for og få høyre speed,siden pppoe bruker navn ditt er låst.

MEN teorien:
du kan bruke noen andres pppoe login og få ca 25% bedre linjer (siden telenor har satt limit i dslam'en så legger dem default på 25% for at alt skal funke bra)

i praksis:
skaf deg en laptop med wlan og kjøre rundt og finn noen med 3com(ap) og telenor linje(som har bedre linje enn deg)
kjøre http://www.ranvik.net/privat/router.rar ,som henter ut pppoe password og brukenavn.
stikk så hjem og skrive inn hans brukenavn på din pc/router og du får 25% mer,
NB: funker KUN på dem som er på samme dslam som deg, eller start.no kunder, og hvis han andre bruker linja si går det ned på speed hoss deg.
Sist endret av ranvik; 26. mars 2006 kl. 15:40.
Trådstarter
71 0
Sitat av ranvik
mye rart her... men tekniske svar er :
du kan IKKE endre noe på modem for og få høyre speed,siden pppoe bruker navn ditt er låst.

MEN teorien:
du kan bruke noen andres pppoe login og få ca 25% bedre linjer (siden telenor har satt limit i dslam'en så legger dem default på 25% for at alt skal funke bra)

i praksis:
skaf deg en laptop med wlan og kjøre rundt og finn noen med 3com(ap) og telenor linje(som har bedre linje enn deg)
kjøre http://www.ranvik.net/privat/router.rar ,som henter ut pppoe password og brukenavn.
stikk så hjem og skrive inn hans brukenavn på din pc/router og du får 25% mer,
NB: funker KUN på dem som er på samme dslam som deg, eller start.no kunder, og hvis han andre bruker linja si går det ned på speed hoss deg.
Vis hele sitatet...

Takk for tipsene, dette må jeg prøve HAr alerede laptop så må nesten prøve det en av de neste dagene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg er helt ny på forumet her, kan ikke så veeeeldig mye med data(men litt så klart). Jeg lasta ned d programmet og fikk åpna d å trykte på scan. Men da står det no router found on this IP... Prøvde jo dette hjemme nå. men kan ikke noen forklare dette litt mer detaljert?

Edit: Routeren min: Sitecom
Leverandør: Loqal bredbånd i trøndelag
Hastighet:750/180
Sist endret av Phyroman; 13. mai 2006 kl. 14:31.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Phyroman
Jeg er helt ny på forumet her, kan ikke så veeeeldig mye med data(men litt så klart). Jeg lasta ned d programmet og fikk åpna d å trykte på scan. Men da står det no router found on this IP... Prøvde jo dette hjemme nå. men kan ikke noen forklare dette litt mer detaljert?
Vis hele sitatet...
Som skrevet: dette funker på 3com router/ap, noe du tydeligvis ikke har etter feilmeldingen å dømme
Ok...*nå ble det vel 20 tegn*