Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1226
Hallo kjære freakere!
Jeg starter på studier snart og må derfor ha en passende maskin til studiene. Studiet er samfunnsvitenskapelig så det blir i hovedsak større mengder av Word og PowerPoint.

Jeg kommer kun til å bruke maskinen til studier og surfing/serier på fritiden. (gaming gjør jeg på egen stasjonær)

Har tidligere hatt både MacBook og PC og har derfor en forkjærlighet for MacBook da jeg har iPhone og IPad fra før.

Håper noen har gode maskiner å anbefale meg.
Enten en god PC eller en MacBook, og dersom jeg burde velge MacBook, bør jeg velge Pro eller Air?

Pris spiller egt ingen rolle, men ser ingen grunn til å bruke unødvendig mye penger dersom jeg kan få en god maskin som klarer studier og har en levetid på 5 år +.

Gjerne begrunn hva som evt gjør maskinen så god eller om du har erfaring med den.
100% MacBook Air.

Bildet er skarpt, den er rask, den er super tynn så tar ikke mye plass, perfekt strl til akkurat studie, behandler du den bra så holder den kjempe lenge.

Endring på lysstyrke på både skjerm og tastatur er super praktisk, passer sykt bra til sånn bedtime studies, men like bra i klasserommet.
Sist endret av HallaKompis; 20. november 2022 kl. 00:16.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
100% MacBook Air.

Bildet er skarpt, den er rask, den er super tynn så tar ikke mye plass, perfekt strl til akkurat studie, behandler du den bra så holder den kjempe lenge.

Endring på lysstyrke på både skjerm og tastatur er super praktisk, passer sykt bra til sånn bedtime studies, men like bra i klasserommet.
Vis hele sitatet...
Tenkte på det samme selv
MacBook pro 13 2022 virker egt som en videreført MacBook Air og Pro 14 blir overkill da det er nesten 25k for en maskin med veldig mye ekstra dilldall jeg egt ikke har bruk for.

Har du MacBook Air 2022? Den har M2 chip?
Lenovo Thinkpad, fordi tastaturet er svært godt. MabBook Air har desverre etter min (og alle jeg kjenner) et nokså ukomfortabelt tastatur å skrive på. Så om du skal skrive mye burde du teste tastaturet en stund.

Thinkpads har også overøegen byggekvalitet i motsetning til Macbook, de tåler en god del mer juling.
Jeg bruker selv iPad 12.9 5th gen og er meget fornøyd. Har innebygget tastatur/touchpad i cover som gjør at man fint kan skrive med den sånn som med laptop. Ellers bruker jeg mye kamera for å ta bilde av tavlen og skrive egen notis med Pencil for å kladde osv.

Fungerer som en laptop bare med mer muligheter.
Sitat av David01 Vis innlegg
Tenkte på det samme selv
MacBook pro 13 2022 virker egt som en videreført MacBook Air og Pro 14 blir overkill da det er nesten 25k for en maskin med veldig mye ekstra dilldall jeg egt ikke har bruk for.

Har du MacBook Air 2022? Den har M2 chip?
Vis hele sitatet...
MacBook Air 13 (2020) er alt du trenger, er denne jeg bruker fortsatt. 2000kr avslag på komplett, så nå 10 990,-
Det er helt innafor, tar du med en sånn safe case eller hva det heter så er det extra smart

Sitat av iColdman Vis innlegg
Lenovo Thinkpad, fordi tastaturet er svært godt. MabBook Air har desverre etter min (og alle jeg kjenner) et nokså ukomfortabelt tastatur å skrive på. Så om du skal skrive mye burde du teste tastaturet en stund.

Thinkpads har også overøegen byggekvalitet i motsetning til Macbook, de tåler en god del mer juling.
Vis hele sitatet...

Lenevo har kanskje litt bedre tastatur i lengen å skrive på må si meg enig der, men når den koster 9k Og du kan få en Mac Air til 10.

Da går du får Mac Air
Sist endret av HallaKompis; 20. november 2022 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En Mac for å skrive i word er overkill, egentlig. Skal du gå for Mac fordelen bør du vel gå for en med m1 prosessor, men igjen for å skrive i word, tja.
Og ikke minst, office suiten på macos er langt bak det den er på windows når det kommer til funksjonalitet. Jeg har en Mac pro og en Dell xps på jobben, og mac er begrenset.

Hvorfor da ikke gå for en surface, denne her er sterkere enn det du har behov for men prisen er god.
Her får du PC og nettbrett i en, perfekt for å ta med i senga og chille i tilleg til ett lett verktøy på skolen.

https://www.elkjop.no/product/pc-dat...tent=Computing
Ein Chromebook med brukbar skjerm er vel eigentleg alt du treng.
En chromebook har ikke støtte for desktop appene for office, noe en student trenger.
Du får heller ikke installert opperativsystemet Windows hvis du ønsker, og som er svært poppulært. Den kjører Chrome OS. Dette vil si at det er ikke bare office men en haug av populære program (apper) du ikke får kjørt på den.
Macbook Air er veien. Praise lord Jobs.
Rett og slett en helt super laptop. Den billigste M1-versjonen er perfekt for deg.

MacBook Pro M1 er så klart bedre (skjerm, tastatur, lyd), men det blir litt overkill.