Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2402
Er ei i hybelen som er ganske bekymra fordi det har blitt funnet mugg i kollektivet vårt, spesifikt på hennes rom. Hun har vært veldig syk helt siden vi flytta dit og har muligens kasta opp blod i tillegg til å ha vært skikkelig forkjøla siden dag en. Hva kan gjøres? Hvilke kan mugg fjernes eller må noe rives? Huseier er skikkelig lat og har ikke kjøpt ny lyspære til rommet mitt enda og det er to måneder siden han sa han skulle fikse det så vet ikke om han kommer til å gjøre noe.
Trådstarter
39 5
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hahah herregud kjøp nå din egen lyspære da.

Men til saken, dette er vel absolutt noe dere burde mase mase mase på eier om. I motsetning til en utgått lyspære.
Vis hele sitatet...
Det er en prinsippsak dessuten sier det seg selv at jeg kun hsr råd til mat og husleie når jeg bor på hybel. Det er huseiers ansvar å fikse mangler i hybelen. Men ja skal mase, mugg er hvertfall ikke ideelt og når hun ene har blitt skikkelig som mulig følge av mugg så håper jeg det fikses. Grunnen til at jeg spør er fordi hun hevda hun hadde Googla og da sto det at hele veggen måtte rives. Det tror Jeg ikke han går med på.
Huseier er pliktet til og gjøre de tiltak som trengs, om så veggen må rives. Her må dere ta kontakt med huseier så fort som mulig. Dette kan være en forsikringsak for han igjen osv. Ta kontakt.
Sitat av Lsdmann Vis innlegg
Det er en prinsippsak dessuten sier det seg selv at jeg kun hsr råd til mat og husleie når jeg bor på hybel. Det er huseiers ansvar å fikse mangler i hybelen. Men ja skal mase, mugg er hvertfall ikke ideelt og når hun ene har blitt skikkelig som mulig følge av mugg så håper jeg det fikses. Grunnen til at jeg spør er fordi hun hevda hun hadde Googla og da sto det at hele veggen måtte rives. Det tror Jeg ikke han går med på.
Vis hele sitatet...

Da kan dere innenfor innenfor visse rammer holde tilbake en del av husleien. Da har dere hvertfall råd til den fordømte lyspæra
Trådstarter
39 5
Sitat av Nimja Vis innlegg
Huseier er pliktet til og gjøre de tiltak som trengs, om så veggen må rives. Her må dere ta kontakt med huseier så fort som mulig. Dette kan være en forsikringsak for han igjen osv. Ta kontakt.
Vis hele sitatet...
Ja det tenker jeg også. Hun som er så syk skal til legen i dag å høre om muggen kan være årsaken. Men som sagt ble hun ekstremt dårlig så fort hun flytta inn og har ikke blitt noe bedre på 2 måneder nå.
Veggen er ikke årsaken til mugg. Det er fukt, dårlig ventilasjon o.l. som skaper mugg.

Lyspærer må dere stå for. Greit å skille på hva som er hvem sitt ansvar her. At du ikke har råd til lyspære gjør ikke utleier anvarlig.

Hvis det er mugg kan du holde tilbake husleie.

§ 5-3.Vedlikehold
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dough; 14. november 2022 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Haha lyspære er da ikke huseier sitt ansvar.

Huseier plikter å utbedre hvis det er mugg i veggen.

Vil likevel opplyse om at dere som leietakere kan være erstatningspliktige hvis dere ikke sier ifra til huseier og det blir verre.

I tillegg kan dere være erstatningspliktige hvis muggen er deres feil. Eksempelvis på grunn av dårlig lufting, møbler inntil yttervegg, skrudd av varme som forhindrer fukt/kondens også videre
Høres ikke ut som det er beboelig, hvis muggen sitter langt inni veggene må hele driten rives ned og det koster. Hadde ikke betalt husleia om huseier ikke tar det seriøst og gjør noe med situasjonen, hadde egentlig bare flytta med en gang da. Det er sikkert mugg flere plasser i leiligheta slik som du beskriver fyren, det kan enkelt skjules med å skrape det bort for så og påføre et malingstrøk, men det vil alltid komme til syne igjen
Sist endret av itschaaaboyyy; 14. november 2022 kl. 19:28.
Trådstarter
39 5
Sitat av itschaaaboyyy Vis innlegg
Høres ikke ut som det er beboelig, hvis muggen sitter langt inni veggene må hele driten rives ned og det koster. Hadde ikke betalt husleia om huseier ikke tar det seriøst og gjør noe med situasjonen, hadde egentlig bare flytta med en gang da. Det er sikkert mugg flere plasser i leiligheta slik som du beskriver fyren, det kan enkelt skjules med å skrape det bort for så og påføre et malingstrøk, men det vil alltid komme til syne igjen
Vis hele sitatet...
Problemet er at vi har et års bindingstid på å bo der. Kan ikke flytte før august 2023.

Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Haha lyspære er da ikke huseier sitt ansvar.

Huseier plikter å utbedre hvis det er mugg i veggen.

Vil likevel opplyse om at dere som leietakere kan være erstatningspliktige hvis dere ikke sier ifra til huseier og det blir verre.

I tillegg kan dere være erstatningspliktige hvis muggen er deres feil. Eksempelvis på grunn av dårlig lufting, møbler inntil yttervegg, skrudd av varme som forhindrer fukt/kondens også videre
Vis hele sitatet...
Muggen har sannsynligvis vært der helt siden vi flytta inn siden vi kun har bodd der i to måneder og i følge henne er muggen ganske utbredt over ene veggen.
Sist endret av Lsdmann; 14. november 2022 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lsdmann Vis innlegg
Problemet er at vi har et års bindingstid på å bo der. Kan ikke flytte før august 2023.



Muggen har sannsynligvis vært der helt siden vi flytta inn siden vi kun har bodd der i to måneder og i følge henne er muggen ganske utbredt over ene veggen.
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med en advokat. Tipper dette er grunn nok for å bryte kontakt. Si til huseier at dere ønsker å bryte kontrakten og at dere vil kontakte advokat om dette ikke lar seg gjøre. Nevn det med hun i hybelen som har symptomer.
Sist endret av IW2022; 14. november 2022 kl. 20:45.
Steg 1 kontakt huseier og opplys om muggen.
Gi frist på ei uke til å lomme å sjekke.

Steg 2 hvis huseier ikke kommer ta på nytt kontakt og opplys om at dere holder tilbake leie hvis huseier ikke gjør noe.

Steg 3 hold tilbake husleie og informer huseier om at dere anser kontrakten som brutt. Flytt ut. Maks 2 måneder på alt dette.

Kommuniser via mail, slik at dere har bevis på brevene. Be om lesebekreftelse.

Kontakt gjerne leieboerforeningen for mer råd.
Bodde 3 år i en leilighet full av flere typer mugg og uten fungerende vann. Huseier nektet å fikse opp, utleiemegleren nektet å gjøre noe.
Fastlegen kunne ikke gjøre noe. Selv var jeg sengeliggende i månedsvis uten å klare å gjøre noe som helst og lå egentlig bare å venta på at alt skulle ta slutt.
Utleieloven fantes visst ikke....
Først kan dere true med æ holde tilbake leie, frem til det blir fikset.

Om dere ønsker å flytte, kan dere hevde at utleier ikke har etterfylt sine forpliktelser etter avtalen (pga mugg i veggen) og at dere derfor ønsker å bryte kontrakten.

Dere kan også kontakte husleietvistutvalget dersom det ikke lar seg gjøre å komme til enighet med utleier.
https://www.htu.no/
Trådstarter
39 5
Nå har vi snakka med huseier. Huseier hevder det er forskjell på muggsopp og svart muggsopp, noe det ikke er. Han hevder at svart muggsopp ikke er skadelig og at det ikke er noe å bekymre seg for. Han skal se mer på det når han har kosa seg litt på hytta i helga��
Sitat av Lsdmann Vis innlegg
Nå har vi snakka med huseier. Huseier hevder det er forskjell på muggsopp og svart muggsopp, noe det ikke er. Han hevder at svart muggsopp ikke er skadelig og at det ikke er noe å bekymre seg for. Han skal se mer på det når han har kosa seg litt på hytta i helga��
Vis hele sitatet...
"Svart muggsopp er spesielt farlig for barn og personer med nedsatt immunforsvar, da de er mer utsatt for å puste inn soppsporer. Innånding av soppsporer kan forårsake alvorlige allergiske reaksjoner, astmaanfall, hoste, hodepine, svimmelhet, kvalme og oppkast."

"There is a commonly held belief that black mold — sometimes called toxic mold — can cause severe health problems because it releases mycotoxins. Mycotoxins are toxic substances that some fungi produce.

Some research suggests that mycotoxins from S. chartarum have a link to serious health problems in people who live in contaminated buildings.

One such health concern is mycotoxicosis — mold poisoning. Others include:

body aches and pains
changes in mood
headaches
memory loss
nosebleeds"

Riktig nok som du sier så hevder de fleste at det ikke er forskjell imellom hvilken muggtype det er snakk om. Alt mugg er potensielt helseskadelig om pustet inn.
Sist endret av IW2022; 17. november 2022 kl. 18:34.
Trådstarter
39 5
Sitat av IW2022 Vis innlegg
"Svart muggsopp er spesielt farlig for barn og personer med nedsatt immunforsvar, da de er mer utsatt for å puste inn soppsporer. Innånding av soppsporer kan forårsake alvorlige allergiske reaksjoner, astmaanfall, hoste, hodepine, svimmelhet, kvalme og oppkast."

"There is a commonly held belief that black mold — sometimes called toxic mold — can cause severe health problems because it releases mycotoxins. Mycotoxins are toxic substances that some fungi produce.

Some research suggests that mycotoxins from S. chartarum have a link to serious health problems in people who live in contaminated buildings.

One such health concern is mycotoxicosis — mold poisoning. Others include:

body aches and pains
changes in mood
headaches
memory loss
nosebleeds"

Riktig nok som du sier så hevder de fleste at det ikke er forskjell imellom hvilken muggtype det er snakk om. Alt mugg er potensielt helseskadelig om pustet inn.
Vis hele sitatet...
Er det jeg også mener men virker som huseier har tenkt til å ta seg veldig god tid med dette. Er ei i hybelen som er gravid også og da er jeg spesielt bekymra for om muggen kan gjøre skade på fosteret.
Sitat av Lsdmann Vis innlegg
Muggen har sannsynligvis vært der helt siden vi flytta inn siden vi kun har bodd der i to måneder og i følge henne er muggen ganske utbredt over ene veggen.
Vis hele sitatet...
Hvis det er tilfelle er det vel enkelt å dokumentere, men du har ikke sett det?

Sitat av Lsdmann Vis innlegg
Er det jeg også mener men virker som huseier har tenkt til å ta seg veldig god tid med dette. Er ei i hybelen som er gravid også og da er jeg spesielt bekymra for om muggen kan gjøre skade på fosteret.
Vis hele sitatet...
Forum er fint men det er jo greit å gjøre litt research selv hvis dette er så ille du beskriver at folk blir sjuke. https://www.lhl.no/lhl-astma-og-alle...ge-muggsoppen/
Det er kanskje ikke nødvendigvis noen umiddelbar fare for fosteret men det er vel heller ikke noe sted å oppdra barn. Og om morra blir så sjuk som du beskriver så virker det veldig rart å oppholde seg der. Om vedkommende muligens kaster opp blod, enten så kaster man opp blod eller så gjør man det ikke.

Hvor mange bor dere på hybelen, du mener kansje leilighet?

Det er fukt og dårlig inneklima som forårsaker mugg så her har dere også et ansvar. Hvordan står det til med ventilasjon når dere er så mange på en hybel?

Dere står jo også fritt til å selv få inn fagfolk til å se på dette for å få litt fortgang på ting. Et par viktige sprørsmål er jo om hybelen/leiligheten er egnet som bolig i utgangspunktet. Hvis dere skal holde tilbake leie og ha en sak i forhold til kontraktsbrudd ism med ettårskontrakt kan fagfolk være en veldig god investering.
Trådstarter
39 5
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis det er tilfelle er det vel enkelt å dokumentere, men du har ikke sett det?



Forum er fint men det er jo greit å gjøre litt research selv hvis dette er så ille du beskriver at folk blir sjuke. https://www.lhl.no/lhl-astma-og-alle...ge-muggsoppen/
Det er kanskje ikke nødvendigvis noen umiddelbar fare for fosteret men det er vel heller ikke noe sted å oppdra barn. Og om morra blir så sjuk som du beskriver så virker det veldig rart å oppholde seg der. Om vedkommende muligens kaster opp blod, enten så kaster man opp blod eller så gjør man det ikke.

Hvor mange bor dere på hybelen, du mener kansje leilighet?

Det er fukt og dårlig inneklima som forårsaker mugg så her har dere også et ansvar. Hvordan står det til med ventilasjon når dere er så mange på en hybel?

Dere står jo også fritt til å selv få inn fagfolk til å se på dette for å få litt fortgang på ting. Et par viktige sprørsmål er jo om hybelen/leiligheten er egnet som bolig i utgangspunktet. Hvis dere skal holde tilbake leie og ha en sak i forhold til kontraktsbrudd ism med ettårskontrakt kan fagfolk være en veldig god investering.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at vi ikke har økonomi til å leie inn egne fagfolk når vi bor på hybel. Og nei ikke leilighet, kollektiv. Det er en knøttliten kjeller med felles kjøkken og bad. Ellers er det kun private rom. Vi bor 4 stk der til sammen. Det er ikke hun som er gravid som er syk, det er ei annen jente som bor der. Grunnen til at vi ikke vet om det er blod eller ikke er fordi hun ikke vært til legen enda tross at jeg har masa nå i over en uke. Det ligna definitivt på blod. Vi er gode på å lufte ut, men huseier hevder vi ikke kan tørke klær på soverom til tross for at det er den eneste plassen det er mulig å tørke klær på. Badet er alt for lite og fellesarealet er akkurat stort nok til at maks to personer kan stå der samtidig. Er ikke noe plass til noe tørkestativ på kjøkkenet eller badet dermed er soverom den eneste plassen det er mulig å tørke klær på.
Sitat av Lsdmann Vis innlegg
Det er åpenbart at vi ikke har økonomi til å leie inn egne fagfolk når vi bor på hybel.
Vis hele sitatet...
Det er en prioritering. Om dere skal komme ut av en kontrakt så er det jo en del spenn det er snakk om dividert på 4.


Og nei ikke leilighet, kollektiv. Det er en knøttliten kjeller med felles kjøkken og bad. Ellers er det kun private rom. Vi bor 4 stk der til sammen. Det er ikke hun som er gravid som er syk, det er ei annen jente som bor der. Grunnen til at vi ikke vet om det er blod eller ikke er fordi hun ikke vært til legen enda tross at jeg har masa nå i over en uke. Det ligna definitivt på blod. Vi er gode på å lufte ut, men huseier hevder vi ikke kan tørke klær på soverom til tross for at det er den eneste plassen det er mulig å tørke klær på. Badet er alt for lite og fellesarealet er akkurat stort nok til at maks to personer kan stå der samtidig. Er ikke noe plass til noe tørkestativ på kjøkkenet eller badet dermed er soverom den eneste plassen det er mulig å tørke klær på.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt spinnvilt og oppskriften på mugg. 4 stk i en liten kjeller som vasker og tørker klær. Her har dere også et ansvar. Dere har selv satt dere i denne situasjonen da må dere også gjøre en innsats for å komme ut av den. Vil sterkt anbefale dere å finne noe bedre for dette blir ikke noe bedre av å mase på huseier med mindre han bygger om og installerer venitalasjon osv.

Det første dere må gjøre er å finne andre måter å tørke klær på.

Hvis dere vil komme ut av kontrakten så kan dere se på om det i det hele tatt er lov å leie ut dette kjellerkollektivet til deres formål noe jeg tviler sterkt på. Anbefaler dere å engasjere dere litt da dette er helt uholdbart og kommer ikke til å bli noe bedre sånn uten videre.

https://www.huseierne.no/nyheter/utl...AaAqzYEALw_wcB

Se særlig på krav om vinduer, rømningsveier, ventilasjon osv.
Sist endret av Dough; 17. november 2022 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
39 5
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er en prioritering. Om dere skal komme ut av en kontrakt så er det jo en del spenn det er snakk om dividert på 4.




Dette er jo helt spinnvilt og oppskriften på mugg. 4 stk i en liten kjeller som vasker og tørker klær. Her har dere også et ansvar. Dere har selv satt dere i denne situasjonen da må dere også gjøre en innsats for å komme ut av den. Vil sterkt anbefale dere å finne noe bedre for dette blir ikke noe bedre av å mase på huseier med mindre han bygger om og installerer venitalasjon osv.

Det første dere må gjøre er å finne andre måter å tørke klær på.

Hvis dere vil komme ut av kontrakten så kan dere se på om det i det hele tatt er lov å leie ut dette kjellerkollektivet til deres formål noe jeg tviler sterkt på. Anbefaler dere å engasjere dere litt da dette er helt uholdbart og kommer ikke til å bli noe bedre sånn uten videre.

https://www.huseierne.no/nyheter/utl...AaAqzYEALw_wcB

Se særlig på krav om vinduer, rømningsveier, ventilasjon osv.
Vis hele sitatet...
Som sagt så er det jo ingen andre plasser det er mulig å tørke klær på. Badet er for lite og kjøkkenet er også for lite. Eneste plassene som er mulig å tørke klær på er soverom. Det er jo ikke mulig for oss å prioritere å leie inn folk når jeg i skrivende stund har 100 kroner på konto og. De andre i kollektivet har enda mindre siden de ikke får borteboer stipend. Driver å søker jobber men det kan jo ta litt tid før jeg får napp.
Sitat av Lsdmann Vis innlegg
Som sagt så er det jo ingen andre plasser det er mulig å tørke klær på. Badet er for lite og kjøkkenet er også for lite. Eneste plassene som er mulig å tørke klær på er soverom. Det er jo ikke mulig for oss å prioritere å leie inn folk når jeg i skrivende stund har 100 kroner på konto og. De andre i kollektivet har enda mindre siden de ikke får borteboer stipend. Driver å søker jobber men det kan jo ta litt tid før jeg får napp.
Vis hele sitatet...
Det er ingen menneskerett å tørke klær innendørs hvis det ikke er tilrettelagt med mulighet for det f.eks ventilasjon eller avfukter. Hvis du ikke endrer holdning så har du plutselig en huseier som har en sak på dere for å forårsake mugg og dere kan se langt etter depositum.

Hvis dere ikke har penger så er dette god grunn til å spørre mamma og pappa om hjelp både økonomisk og på andre måter.

Gi meg en tilbakemelding om du finner noe som støtter deres tørking på google: tørke klær innendørs
At dere bor mange i en liten kjeller gjør dette bare veldig veldig mye verre.

Dere må gjøre tiltak. Hva dere velger er opp til dere men som sagt over så forsvinner ikke muggen når dere fortsetter å tilføre fukt i denne lille overbefolkede kjelleren.

Luftavfukter.
Sist endret av Dough; 17. november 2022 kl. 22:02.
Måtte også tørke klær inne på stuen grunnet manglende plass på bad, og hadde ikke noe avtrekk. Dette medførte spor av mugg rundt om, løste det ved å kjøpe en luftavfukter til 1500 som bråkte lite når den var igang. Brukte den hver gang klær ble tørket ellers så var det også mulig å stille den inn slik at den startet automatisk ved et viss fuktighetsnivå i leiligheten.

Helt sinnsykt å være 4 personer å ikke ha noe bedre måte å tørke klær på, synes også det er veldig rart at huseier ikke har involvert seg mer her med løsninger
Noen gang tenkt på å tørke tøyet utendørs? Er bare å vaske en dag det ikke regner. Har ikke huseier et vaske/tørkerom dere kan disponere?
Sitat av Jorg Vis innlegg

Helt sinnsykt å være 4 personer å ikke ha noe bedre måte å tørke klær på, synes også det er veldig rart at huseier ikke har involvert seg mer her med løsninger
Vis hele sitatet...
Lukter jo en hushai her som gir langt faen og utnytter unge som nettopp har flyttet hjemmefra. Bare å komme seg bort derfra med mindre det brått skulle snu seg og vise tegn til endring.

Nå er det jo begrenset hva utleier har av ansvar for å tørke klær. Det er ikke sånn at man skal kunne tørke klær inne i leiligheten. Se link over om krav for eldre boliger hhv før 2011 og etter (TEK17). Derfor har også mange tørketrommel for å slippe å tørke ute og løser dette på en grei måte. Fporøvrig er det å tørke klær ute fullt mulig året rundt også i bortskjemte Norge, det er det desidert billigste og beste mtp inneklima.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har selv leid hos et par drittsekker som verken gadd å fikse vinduet mitt som ikke ville lukkes november-februar, fikse vaskemaskin til X antall leietakere på mange, mange uker, gadd å signere et papir (som ellers hadde kostet meg titalls tusen hos Lånekassen) uten at jeg fysisk troppet opp hjemme hos en av dem og maste etter flere uker, osv.

Utleiere er ikke utelukkende griske, grådige, korttenkte, giddalause, tafatte rasshøl, men gud så mange av dem det gjelder.
Sist endret av robhol; 18. november 2022 kl. 14:49.
Ta masse bilder av alt. Spray med klor og tørk av med papir, bruk gjerne maske/hold pusten. Kast papiret i plastpose og knyt ordentlig. Har du soppdrepende vaskemiddel er det bedre, koster under 200 kr på byggvare. Men klor funker som regel også godt nok.

Husk å lufte ut(!!) og ha på vanlig med varme! Helsen er viktigere enn å spare noen hundrelapper. Er alt for mange som stenger luften inne og lever i et ekstremt usunt innemiljø.

Edit: Gjør tiltak NÅ. Helsen er ikke verdt å gamble med når huseieren din er en løk og ikke gidder. Sannsynligvis er det bare vanlig svertesopp som kommer av fuktig luft over tid. Vanlig i dårlig ventilerte kollektiv hvor det dusjes, lages mat og tørkes klær av fler personer enn boligen er beregnet for.
Sist endret av MOIST; 18. november 2022 kl. 22:19.
Sitat av MOIST Vis innlegg
Husk å lufte ut(!!) og ha på vanlig med varme! Helsen er viktigere enn å spare noen hundrelapper. Er alt for mange som stenger luften inne og lever i et ekstremt usunt innemiljø.

Edit: Gjør tiltak NÅ. Helsen er ikke verdt å gamble med når huseieren din er en løk og ikke gidder. Sannsynligvis er det bare vanlig svertesopp som kommer av fuktig luft over tid. Vanlig i dårlig ventilerte kollektiv hvor det dusjes, lages mat og tørkes klær av fler personer enn boligen er beregnet for.
Vis hele sitatet...
Word!

Ventilasjonen i etterkrigs blokker, som er det veldig mange bor i, er gjerne basert på naturlig gjennomtrekk.
Begynner man å lukke lukene sine, det være seg mot yttervegg eller innvendige, pga. trekk, lukt o.l. så rakner det systemet.