Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4280
Hei!

Jeg har hørt man kan lage saltsyre av hydrogen og klor, men finner ikke ut åssen man gjør dette.
Noen som kan forklare meg?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Bland hydrogen- og klorgass sammen og tenn på, det vil da skapes hydrogenklorid (HCl)
H2(g) + Cl2(g) ---> 2 HCl(g)
Så tar du og bobler hydrogenkloridet gjennom vann.
Da har du laget saltsyre.
Husk at en blanding av hydrogen- og klorgass er ganske brennbar!
Jeg vil ikke anbefale denne reaksjonen for å lage saltsyre, fordi det kan bli ganske vanskelig å brenne så mye hydrogen/klor-gass for å få laget en nyttig mengde saltsyre, det er nok også vanskelig å samle gassen for å så boble den igjennom vann!
Et bruksområdet for en reaksjonen er for eksempel til hydrogen/klor miniraketter av pipetter.

Det er andre metoder som er mye enklere og tryggere for å lage saltsyre.
Hvis du bare er ute etter saltsyre og ikke har et spesielt ønske om å lage det selv, lønner det seg nok å bare ta seg en tur til sin nærmeste Jerniabutikk og kjøpe 1 liter 30% saltsyre for rundt 130kr.

Lykke til!
Sist endret av Thoryllo; 17. februar 2009 kl. 13:36.
Tusen takk for infoen!
Litt off-topic, men er hverfall om syrer.
Gjør jeg det på samme måte hvis jeg skal lage svovelsyre?

Jeg har funnet ut at hvis jeg varmer opp kobber sulfat(CuSO4) til 650°C blir det svovel trioksidgass(SO3) og kobber oksid(CuO). Hvis jeg da bobler svovel trioksiden(SO3) gjennom vann, får jeg da svovelsyre(H2SO4)?

SO3 + H2O → H2SO4

Rikitig?
Det er riktig at man kan lage svovelsyre av av svoveltrioksider, da helst av slike salter som du nevner. Men det som er mest brukt (hvertfall på bedriften jeg jobbet på) er å produsere svovelsyre av svoveldioksid.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er riktig at man kan lage svovelsyre av av svoveltrioksider, da helst av slike salter som du nevner. Men det som er mest brukt (hvertfall på bedriften jeg jobbet på) er å produsere svovelsyre av svoveldioksid.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg produsere svoveldioksid(SO2) da?

EDIT: Leste også at man kan lage svovelsyre av natriumhydrogensulfat(NaHSO4)?
Hadde vært fint om noen kunne gi meg noen oppskrifter!
Sist endret av looperjohn; 17. februar 2009 kl. 16:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er riktig at man kan lage svovelsyre av av svoveltrioksider, da helst av slike salter som du nevner. Men det som er mest brukt (hvertfall på bedriften jeg jobbet på) er å produsere svovelsyre av svoveldioksid.
Vis hele sitatet...
Når man gjør det så er det vel som oftest noe som oksiderer SO2 til SO3?
Men er det noen metode for å lage svovelsyre med det jeg har nevnt? Oppskrift?
Ved å forbrenne kobbersulfid i rostovner.

Kobbersulfid (CuS)+ (O2) oksygen = Cu og SO2 + varme
Etter dette ble det bare blandet med vann etter som jeg kan huske.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Hei!

Jeg har hørt man kan lage saltsyre av hydrogen og klor, men finner ikke ut åssen man gjør dette.
Noen som kan forklare meg?
Vis hele sitatet...
Du må aldri blande disse gassene! iallefall ikke i store mengder. Blandingen eksploderer hvis den blir utsatt for ultraviolett stråling som feks. sollys eller en prosjektorlampe: http://www.youtube.com/watch?v=3G0DgIrRXPY&NR=1

Likevel er det mulig å la H2 og Cl2 reagere på denne måten: http://www.youtube.com/watch?v=jOAAI...eature=related

Men det krever at en har en kontinuerlig kilde til H2. For å få saltsyre fører en HCl- gassen ned i vann. Denne metoden vil gi et veldig rent produkt.

En metode er å la svovelsyre reagere med natriumklorid:

H2SO4+ 2NaCl --> 2HCl + N2SO4

kjenner ikke til betingelsene som gjelder for at reaksjonen skal foregå, men det kan man helt sikkert finne ut av ved å søke litt. Husk også at både HCl og klor er mindre koselig gasser!



Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ved å forbrenne kobbersulfid i rostovner.

Kobbersulfid (CuS)+ (O2) oksygen = Cu og SO2 + varme
Etter dette ble det bare blandet med vann etter som jeg kan huske.
Vis hele sitatet...
SO2+ H2O ---> H2SO3

H2SO3 heter svovelsyrling og er en svak syre. For å få svovelsyre må en lede SO3 i vann ja!


Tror det skal være mulig å lage SO3 ved å varme opp kobbersulfat som du sier
Vil ikke anbefalle å prøve å lage saltsyre med klor og hydrogen, vanligvis lages dette i lukket system som over risles (dusjes) med vann over så det blir saltsyre løsning... Det er meget eksplosivt.... og for ikke å snakke om at saltsyre gassen/dampen du får vil være veldig giftig og ved innånding kan være dødelig. Saltsyren som dannes i lungene vil tære/etse på lungene, kroppen vil prøve å bli kvitt syren med væske og man risikerer faktisk å drukne....

Skulle du gjøre dette så kan det jo nevnes at man brenner rett og slett gassen som en vanlig propan brenner, og dampen/gassen som blir ledes gjennom vann eller gjennom ett skrubber anlegg, gjerne flere ganger for å oppkonsentrere styrken, problemet er at vist blandingen ikke antennes riktig er blandingen en såkalt knallgass blanding som eksploderer voldsomt, og i større annlegg er det sprengskiver som skal hindre at alt utstyret blir ødelagt...
Har selv hørt en slik eksplosjon og selv innen for betongveggene jeg stod hørtes det ut som noen skjøt med rifle inne i bygget jeg stod...

Men som det er foreslått lengre oppe, så er det lettere å kjøpe saltsyre på jernia....
Så det er ikke farlig å lede SO3 gjennom vann?

EDIT: Må vannet i så fall være i gassform?

Sulfuric acid is produced from sulfur, oxygen and water via the contact process.

In the first step, sulfur is burned to produce sulfur dioxide.

(1) S(s) + O2(g) → SO2(g)
This is then oxidized to sulfur trioxide using oxygen in the presence of a vanadium(V) oxide catalyst.

(2) 2 SO2 + O2(g) → 2 SO3(g) (in presence of V2O5)
The sulfur trioxide is absorbed into 97-98% H2SO4 to form oleum (H2S2O7), also known as fuming sulfuric acid. The oleum is then diluted with water to form concentrated sulfuric acid.

(3) H2SO4(l) + SO3 → H2S2O7(l)
(4) H2S2O7(l) + H2O(l) → 2 H2SO4(l)
Note that directly dissolving SO3 in water is not practical due to the highly exothermic nature of the reaction between sulfur trioxide and water. The reaction forms a corrosive aerosol that is very difficult to separate, instead of a liquid.

(5) SO3(g) + H2O(l) → H2SO4(l)

Det går nok ikke å lede SO3 gjennom vann
Sist endret av looperjohn; 17. februar 2009 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av hanses Vis innlegg
SO2+ H2O ---> H2SO3

H2SO3 heter svovelsyrling og er en svak syre. For å få svovelsyre må en lede SO3 i vann ja!
Vis hele sitatet...
Svovelsyrling er ikke observert i løsning (hypotetisk syre), så å snakke om den blir litt tullete.

Og som Mikkello grasiøst viste fra Wikipedia:

Sitat av mikkello
(1) S(s) + O2(g) → SO2(g)
This is then oxidized to sulfur trioxide using oxygen in the presence of a vanadium(V) oxide catalyst.

(2) 2 SO2 + O2(g) → 2 SO3(g) (in presence of V2O5)
The sulfur trioxide is absorbed into 97-98% H2SO4 to form oleum (H2S2O7), also known as fuming sulfuric acid. The oleum is then diluted with water to form concentrated sulfuric acid.
Vis hele sitatet...
..Så oksideres SO2 til SO3 for å lage svovelsyre.
Beklager kveruleringa, jeg vil bare avlive myta om at man kan lage svovelsyre ved å boble SO2 i vann! Det er en rimelig stor tråd på sciencemadness om contact process hvor en fyr fikk det til ved å brenne en blanding av kaliumnitrat og svovel i en beholder med blykatalysatorer.
Sist endret av BomberMan; 17. februar 2009 kl. 19:22.
Men skjønte ikke helt det på wikipedia, hva vil skje hvis jeg leder SO3 gjennom vann?
Vil det bli en brukbar svovelsyre eller ikke svovelsyre i det hele tatt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Lead-chamber prosessen med KNO3 og svovel er vaertfall for meg det mest interesange... Den BomberMan nevner. www.sciencemadness.org
Det er veldig farlig å lage svovelsyre med SO3!

Warning! Sulfur trioxide is extremely corrosive. It instantly carbonizes any
organic matter it touches, including skin. A drop placed on wood instantly makes
a black spot, under strong fizzing and fuming. The same happens when a drop
falls on the skin.
Sulfur trioxide also reacts with water with explosive violence. When a drop of
water falls into a flask containing SO3, the flask usually shatters because of the
violent reaction and localized heating.
SO3 fumes in air very strongly. The procedure must be carried out outside or
under a fume hood.
Sist endret av looperjohn; 18. februar 2009 kl. 17:30. Grunn: Skriveleif
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Svovelsyrling er ikke observert i løsning (hypotetisk syre), så å snakke om den blir litt tullete.
Vis hele sitatet...
Vil ikke kalle det tullete selv om det er en hypotetisk syre. Svoveldioksid løst i vann blir kallt svovelsyrling i flere kjemibøker jeg har. Vil tro det er fordi "svoveldioksid løst i vann" blir litt tungvindt å bruke. Det samme gjelder jo karbonsyre (H2CO3) som også er mye brukt i eksempler i lærebøker.

Den egentlige likevekten er:

SO2(g) + H2O(l) <---> H+(aq) + HSO3^- (Ka = 1,5x 10^-2)

Denne likevektsreaksjonen ligger mot venstre som betyr at det er flest SO2 og H2O molekyler.

2. protolystrinn:

HSO3^-(aq) + H2O (l) <---> H+ + SO3^2- (Ka= 1,0 x 10^-7)




Når vi er inne på syrer;

Jeg kjøpte en flaske "Sour power" avløpsåpner som inneholder 60-100% svovelsyre og 1-5% fettalkoholetoxylat.

Det jeg lurer på er hvorfor syren ikke reagerer med aluminium hvis jeg bruker det i konsentrert form ? Hvis jeg blander det ut med vann reagerer det.

fant det ut. Var selvfølgelig fordi temperaturen økte da jeg tynnet ut syren.
Sist endret av hanses; 19. februar 2009 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.