Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 732
Hei!
Jeg holder på med et cURL script, men jeg har et lite spørsmål ang. lagring av cookies i text fil på serveren.

Hvis flere brukerer bruker scriptet på en gang, vil det da bli kluss med tanke på informasjonen som ligger i txt fila? Alltså slik at alle brukerene for informasjonen som den ene brukeren skrev inn?

Hvis dette er tilfellet, kan det løses med å lagre informasjonen andre plasser, som f.eks. i sessions?
Ja, isåfall dataen du lagrer ha en unik id for hver bruker slik at du kan spesifisere informasjonen du vil hente ut. Evt. lagrer hver tekstfil med en unik id, eller lagrer dataen i tekstfilen med en unik id.

Bruk heller sessions, da det fungerer på den måten og er både enklere og mer stabilt.

vidarlo har sikkert et klekkelig godt svar på dette spørsmålet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Olav
Hvis flere brukerer bruker scriptet på en gang, vil det da bli kluss med tanke på informasjonen som ligger i txt fila? Alltså slik at alle brukerene for informasjonen som den ene brukeren skrev inn?
Vis hele sitatet...
Ja. Du vil få kluss.

Beste måten er å genrere et random filnavn, sjekke at det ikkje finst, opprette fila, sjekke eiger, og sette modus til 700, og sjekke eiger igjen. Den biten er viktig for å unngå race condition. Eventuelt bruke en funksjon i php for å mekke random filer.

Lagr så filnavnet i en $_SESSION-variabel, slik at den følger brukeren. Ikkje idiotsikkert, men eg liker å regne sessions for trygge.
Sist endret av vidarlo; 18. juni 2007 kl. 23:26.
Trådstarter
Takk for svar! Sessions skal være rimelig trykt ja, tror jeg går for den metoden, eneste som er kjipt er at serveren vil bli fylt med mange text filer. Scriptet jeg lager gjør mange cURL tilkoblinger på en kjøring, og den trenger kun å kjøre en gang også, så jeg kan jo slette filer på slutten av scriptet, men du vet ikke om cURL har muligheten for å lagre til variabler isteden for en fil?


EDIT: Siden informasjonen trengs kun gjennom kjøringen av filen så kan jeg lagre filnavnet i en variabel isteden for sessions, men vil det bli stor belastning for en server hvis mange brukere bruker scriptet slik at mange filer blir laget på en gang? Eller bruker dette lite resurser? Så det beste hadde igrun vært om cURL hadde muligheten for å lagre informasjonen til en variabel istedenfor til en fil...
Sist endret av Olav; 18. juni 2007 kl. 23:48.