Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1258
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg har en ferdig CSS fil.

Kode

/* Begin Typography & Colors */
body {
	font-size: 62.5%; /* Resets 1em to 10px */
	font-family: 'Lucida Grande', Verdana, Arial, Sans-Serif;
	background-color: #71828A;
background-color: #71828A; regner jeg med at er fargen som er på bakgrunnen min nå, ettersom det er helt lik farge.

Men jeg vil gjerne bytte ut den til et bilde. 20*800 (B*H), som jeg gjerne vil at skal "kopiere" seg selv sidelengs, og stekke seg nedover og oppover.

Hva blir koden da?
Har prøvd å se på diverse CSS sider, fant heller ikke stort. Er også bare dette jeg trenger hjelp til.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Jeg har sett der. Men jeg skjønte ikke hvordan jeg skal få bakgrunnen til å repetere seg vannlengs, og strekke seg loddrett.


Jeg får til å repetere den vannrett. Men ikke å strekke(eller omvendt) loddrett.
Sist endret av Kekurikekaka; 6. juni 2007 kl. 11:24.
Sitat av PureOwnage
Men jeg vil gjerne bytte ut den til et bilde. 20*800 (B*H), som jeg gjerne vil at skal "kopiere" seg selv sidelengs, og stekke seg nedover og oppover.
Vis hele sitatet...

HTML-kode

background: url(bilde.png) top left repeat-y;
Bytt eventuelt ut top og left med bottom, right, center, eller hva du måtte ønske.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Jeg fikkt il å repetere den sidlengs. Men den repeterer seg også nederst. Så bakgrunnen skal være hvit på bunnen. Også kommer plutselig den blåe fargen på nytt
Sitat av PureOwnage
Jeg fikkt il å repetere den sidlengs. Men den repeterer seg også nederst. Så bakgrunnen skal være hvit på bunnen. Også kommer plutselig den blåe fargen på nytt
Vis hele sitatet...

HTML-kode

background: url(bilde.png) #fff top left repeat-y;
Du kan sette inn farge som vist ovenfor. Bytt ut med repeat-x, hvis det er det du mente. Hvis du fortsatt ikke skjønner det, så anbefaler jeg deg at du leser litt på W3schools
Sist endret av Octavarium; 6. juni 2007 kl. 11:40.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Jeg skjønte det ikke. Men jeg bare strakk bakgrunnen til 1400px i photoshop. Det funka fint :P
Sitat av PureOwnage
Jeg skjønte det ikke. Men jeg bare strakk bakgrunnen til 1400px i photoshop. Det funka fint :P
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke det, det er jo akkurat det du bruker repeat-x eller repeat-y til, den repeterer kun i den retningen du angir og repeterer ikke i den andre retningen.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
body {
font-size: 62.5%; /* Resets 1em to 10px */
font-family: 'Lucida Grande', Verdana, Arial, Sans-Serif;
background-image:
url('bakgrunn.jpg');
background-repeat: repeat
color: #fffff repeat-y;
color: #333;
text-align: center;
}

Nå ser den sånn ut. Funker ikke.

Men hvordan kan jeg lage en kant nede? Sånn at ikke innholdet strekker seg helt til bunn, men at man ser en del av bakgrunnen.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
I utgangspunktet kan du ikke strekke et bakgrunnsbilde i et element.

Om du gir et mer konkret eksempel og forklarer litt bedre hva du vil, kan jeg prøve å gi deg min beste løsning på problemet ditt.
Sist endret av z0p; 6. juni 2007 kl. 12:20.
Ikke så rart dette ikke funker. Den koden der er bare rot og tull. Du har satt bakgrunnen til å repetere seg, noe som er default. I tillegg har du satt fargen til repetere seg langs y-aksen som bare er tull - det er jo et bilde du skal ha til å repetere seg. Du mangler ; et sted også. Hvis du hadde gjort som jeg beskrev ovenfor så funker det.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Etter det jeg har forstått vil han strekke bakgrunnen vertikalt, og ikke repetere vertikalt. Noe jeg har påpekt at i utgangspunktet ikke er mulig.
Som Octavarium sier er koden et rot, og du burde nok lese deg litt opp på CSS.

Som sagt, om du forklarer skikkelig hva du vil. Gjerne lag et blokk-eksempel i paint eller lignende. Du snakker også om siden din med grafikk som vi skulle ha visst hva i alle dager du prater om.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
La og si at det er 2 lag med bakgrunner. Sånn som dette:

toppen
______
Lag1
______
lag2
______

Det jeg vil, og ser at hadde funket var om lag 2 var hvit, og lag 1 var bildet. Siden at problemet ligger nederst. Og det er det hvitt uansett, ettersom bakgrunnsbilde et helt hvitt i bunn.

Det er vel mulig?
Du forklarer utrolig rotete. Men prøv denne:

Kode

body {
	background: #fff url(bakgrunn.jpg) top repeat-x;
}
Her vil bakgrunnsbildet ditt ([color=DarkOrange]url(bakgrunn.jpg)[/color]) ende i toppen [color=DarkOrange][color=Black]([/color]top[color=Black]), og repetere seg horisontalt ([/color]repeat-x[/color]). Der bildet slutter vertikalt vil bakgrunnen være hvit ([color=DarkOrange]#fff[/color])
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Det funka som gull Takker ^^

men hvordan skal jeg få bakgrunnen til å gå like langt ned som innholdet da?

http://nff.bitsex.net/727.jpg

Du kan se det der.
Det kan ikke gjøres på noen god måte. Det finnes vel javascripts som gjør dette, samt denne CSS-hacken: http://cssplay.co.uk/layouts/background.html

Men jeg vil fraråde deg fra å gjøre dette.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Joda. Jeg vet at det går. En venn av meg ga meg koden for det for en stund tilbake.

Men han er ikke tilgjengelig nå. Så..
Sitat av PureOwnage
Joda. Jeg vet at det går. En venn av meg ga meg koden for det for en stund tilbake.

Men han er ikke tilgjengelig nå. Så..
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, leste du ikke det Digital Hybrid skrev før du postet? Han sa at dette ikke var mulig på noen _god_ måte, ikke at det er umulig. Virker som om du heller ikke leste noe av det jeg sa ovenfor, for hvis du hadde gjort det hadde du fått det til uten at tråden hadde blitt så lang.
body {
font-size: 62.5%; /* Resets 1em to 10px */
font-family: 'Lucida Grande', Verdana, Arial, Sans-Serif;
background-image:
url('bakgrunn.jpg');
background-repeat: repeat
color: #fffff repeat-y;
color: #333;
text-align: center;
}

Når du skal gjøre et bilde om til bakgrund, så er dette riktig: background:url(filnavn.png); Og det har blitt sagt tidligere. Men likevell skriver du:
url('filnavn.png'); Hva de fnuttene gjør der, skjønner jeg heller ikke.

Du har også glemt ; i et av setningene.
Det står også "color" to steder. Color, angir fargen du skal ha på teksten. Og du prøver i følge den koden å repetere fargen til teksten nedover y-aksen.
Som sagt, så ble dette bare rot og surr.

Et godt tips er å se på kildekoden på en side som har det du ønsker.
Sist endret av boblesaft; 6. juni 2007 kl. 15:53.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Ja, dere har sagt det. Men kan dere hjelpe meg? Er det jeg lurer på. Ikke hvor rotete koden er aller hvor mye feil som er i den. Så lenge den funker så går alt fint

Hehe
Det kan nok gjøres enkelt i php. Om jeg hadde visst hvordan man angir høyden på bakgrunnsbildet i css-fila, kunne jeg lagd det i php.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Man kan ikke angi høyden på bakgrunnsbildet i CSS. Å bruke et serverside script for å ordne en liten designdetalj er jo totalt idioti. Som sagt finnes det "hacks" for å gjøre dette, men det vil ofte føre til såkalt "markup soup" og/eller dårlig/unødvendig kode. Jeg ser virkelig ikke problemet med å rette seg etter begrensningene som er i CSS, og heller tenke litt "ut av boksen " og finne en alternativ løsning.