Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1236
Noen som vet om en php side med ofte oppetid, Mange medlemmer så det blir fort svart i forumet,
Tutorialer man kan spørre om hjelp til o.l?

Funker med andre også.. Ikke w3schools..!
Sist endret av EivindH; 30. mai 2007 kl. 18:51.
Trådstarter
Vet om den, Men tutorialer der er ikke akkuratt det store..

EDIT: .net ja trodde det var .no :P Noen flere?
vil helst ha et forum der!
Sist endret av EivindH; 30. mai 2007 kl. 19:03.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Er det en forum for PHP du er ute etter?
Om det er norsk du ønsker kan du sjekke ut Diskusjon.no's PHP-forum.
http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=30
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp ei bok. Programmering er ikkje noko du lærer ved hjelp av tutorials, sjølv om mange ser ut til å tru det.

Du må ha litt teori bak det, og eg har til gode å sjå tutorials som tar for seg den teorien.

Ved å lese tutorials lærer du deg korleis du skal gjere ein bestemt ting, og ikkje korleis du skal kunne programmere ting sjølv utan å måtte lese for kvar einaste linje.

Kan glatt anbefale PHP-bøker fra O'Reilly, samt "Teach yourself PHP in 24 hours" fra Sams.

HIER!
MINST 12år
tore-'s Avatar
vidarlo, jeg vil IKKE anbefalle Teach Yourself PHP in 24 hours, vi hadde denne på skolen og det er et makkverk. Bygger på PHP4 og tar for seg relativt lite OOP.

Men den du lister på amazon ser grei ut.
Trådstarter
En bok ja.. ehh.. har ikke akkuratt mye til penger, Men pappa har
Får spørre han :P

Jeg kan nok php til å lage et loggin script utenom databaser da
Sist endret av EivindH; 30. mai 2007 kl. 19:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
tore- : ja, den er forsåvidt uoversiktlig, men den er grei nok til en del bruk, iallefall den utgava eg har hekta tak i.

EivindH: du kan altså if-setninger. Jippi. Derfor trenger du ei bok. For å lære litt metodikk og slikt.
Trådstarter
Jeg vet at det ikke er det store å kunne if-setninger..
Og min interesse for bøker er IKKE stor for å si det sånn..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Einaste måten å lære programmering på er å lese teori og skrive kode.

Du kan med fordel finne oppgaver som er reint programmeringsteknisk utfordrande, og som ikkje har IRL-bruksområder, som foreksempel konvertere frå desimal til binær ved hjelp av sjølvlaga funksjon...
Trådstarter
Vidarlo; Der tar du feil, Jeg lærer ganske mye på å se på koder som er komentert hva de enkelte kodene gjør..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EivindH
Vidarlo; Der tar du feil, Jeg lærer ganske mye på å se på koder som er komentert hva de enkelte kodene gjør..
Vis hele sitatet...
Å vite kva funksjonen foobar() gjer fører ikkje til at du blir bedre programmerer. Alle kan slå opp i ei funksjonsliste og finne ut kva funksjon som går til kva, men ikkje alle kan lage logikken i et program. Og logikken lærer du ikkje av å lese tutorials IMHO.
Trådstarter
Lærer jo litt da.. Men hva betyr IMHO?

Men jeg tenkte ikke å diskutere hvordan jeg skal lære,
Les første tråden..!
Sist endret av EivindH; 30. mai 2007 kl. 19:46.
Du må også lære deg å Google skikkelig
Sitat av EivindH
Jeg vet at det ikke er det store å kunne if-setninger..
Og min interesse for bøker er IKKE stor for å si det sånn..
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke liker å lese så ser dette veldig mørkt ut ...

Edit: Sorry, jeg refresha jo denne for 2 minutter siden, hvordan kunne jeg da ikke få alle de siste postene?

IMHO = In my honest opinion.
Dette har man UrbanDictionary for.
Sist endret av TanteSpiker; 30. mai 2007 kl. 20:57.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Tro meg når jeg sier det, for å lære deg programmering BØR, BURDE og SKAL du lese bøker, andres kode - og ikke minst skrive din egen. Dersom du baserer dine programmeringskunnskaper utelukkende på og spørre på forum og lese andres kode så er du stort sett dømt til å mislykkes.

Jeg har en god del år bak fingrene mine, og mener jeg vet hva jeg snakker om.
Å bare lese andres kode er en ganske dårlig idé, det er mye lettere å lese en bok der alt er organisert og du får en definisjon på alt.
Til sammenligning kan jeg bare ta ordet 'fenomen', du hører det sikkert hele tiden, men kan du definere det?
trådstarter.:
Du kan jo følge med på phpguru.no..
sidene er under reutvikling, men blir snart lansert igjen..
her er det tutorialls, artikler, boktips, programvare (freeware), pastebin, forum, kodesnutter, og mye mer..


/phpguru
http://norskwebforum.no/ har også et aktivt PHP-fora. Men jeg må si meg enig med |d13m0b og vidarlo.
Begynner vil å bli litt gammel tråd nå, men uansett, Du burde lese boka "Webprogrammering i php" av Svend Andreas Horger, norsk bok, veldig bra bok, lære fra start til slutt ; )
Sist endret av Zaper; 4. juni 2007 kl. 18:12.
www.pixel2life.com

Denne sida er gud og alt på engang når det kommer til tutorials rundt kreativ databruk.
Sist endret av T0ffeZub; 4. juni 2007 kl. 18:30.
http://norskwebforum.no som voldern sier.
Selv hater jeg å lese bøker, prøver så godt jeg kan å unngå dette. Har forsøkt å sette meg litt inn i php og har aldri lest noen bøker om dette. Kan ikke akkurat uttale meg om hvor mye lettere det blir om man har bøker tilgjengelig, men etter hva andre sier har det en stor betydning. Skriv/test/feilsøk/fiks/test/feilsøk/fiks/test metoden er kjent for å ta lang tid om du starter uten kunnskap.