Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1612
Tenkte jeg skulle fortelle alle dere PC freakere hvordan man bygger seg en "X-tended" commodore C64. Jeg har selv nettopp blitt ferdig med min egen, og den fungerer utmerket. Steg nummer 1: skaff deg en 286/386/486 eller en tidlig Pentium(bare noe billig brask). Steg 2: skaff deg en commodore 64 som er funksjonell(altså at den virker. skulle den ikke virke, og du får en blank skjerm, kan du enkelt bytte PLA, MPU, eller KERNEL ROM, så vil du nesten garantert få liv i den igjen, men dette var et annet tema). Steg 3: skaff deg en C64 serialplugg og en PC parallell plugg + noen ledningstumper, og hent ned en tegning av X1541-kabel på f.eks. www.fairlight.to, og "bygg" kabelen. Steg 4: Nå begynner selve byggingen. Med en litt jobb og endel irritasjon skal man i de fleste PC-kasser klare å få plassert Commodore "hovedkortet" inni PC-kassen sammen med pc-komponentene. Når dette er gjort kobler du sammen serialporten på 64'en med parallell-porten på PC'en. Deretter henter du ned en tegning på strømforsynings-delen på C64'en (vær obs på om det er ny eller gammel type!), og lodder enkelt og greit en strømkabel fra PC-poweret inn på Commodore "hovedkortet". (Vær obs på at det også er en 9volts leder på den gammle typen, noe som krever litt mere jobb. Der er en mulighet å koble seg på etter likeretteren). Nå skal du i utgangspunktet ha strøm på begge maskinene. Steg 5: Hent ned programvare for å bruke PC-delen som harddisk. F.eks. på www.fairlight.to. Jeg vil selv anbefale å bruke "c64-server" da dette er et enkelt og greit program. Kjør kun DOS på PC-delen, og start opp programmet. Du har nå mappet pc-harddisken som f.eks. enhet 8,9,10, eller 11 på C64'en ! Steg 6: Forleng tastaturkabelen på Commodoren sånn at du får litt mere "armslag". Dette er en 18-leders ledning, men med litt svette, går dette greit. Fiks deretter Joystickporter, tv-utgang, osv, sånn at du enkelt kan koble deg til Commodoren utenfra PC-Kassen. Steg 7: Hent ned så mange spill/demoer/utils du bare orker på internett, og fyll opp harddisken til den er stinn. Du kan nå browse kataloger på PC-Harddisken fra Commodoren på en enkel måte(les readme filene i serverprogrammet). Mange vil sikkert si at dette er en hel haug med stress og tull siden det finnes emulatorer til PC/MAC/Amiga, men alle må si seg enig i at sjarmen forsvinner når du sitter foran PC'en å spiller Last Ninja på Tastaturet . Dessuten er bilde mere "graut" på en TV, og derfor vil grafikken se litt penere ut. Jeg har selv hentet ned alle Ninja-spillene, og en haug med demoer, og bruker Commodoren veldig ofte igjen. Nå slipper jeg masse disketter, og trege kassetter. En annen mulighet er seff. å bestille en harddisk(og kanskje en superCPU fra CMD i USA, men dette koster kroner. Skulle du ha problemer med å skaffe deg en C64, så sjekk QXL, der selger de hele tiden. Håper noen fikk litt nytte og moro ut av dette. Husk, Det hele begynte med C64'en, så vis litt respekt.
hmmm... da har jeg noe å gjøre på i vinter
mangler bare 2 vesentlige deler;
* CPU til 386'n
* joystikk'er

resten ligger klar på garage-loftet:
* kabienett (liggende)
* gammelt TV
* 386 deler
* C64 deler
det er jo mye enklere å laste ned en commodore 64 emulator og så bare bruke ROM filer da...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
men det er ikke det samme
The Ruler: vist du ikke skjønner at det er mye kewlere og ta og fixe sin gamle kjærlighet fra 80-tallet så er du for ung dette blir oxo mitt prosjekt i vinter Har spilt c-64 så lenge jeg husker
▼ ... over en måned senere ... ▼
Opprinnelig postet av Red-Bull
hmmm... da har jeg noe å gjøre på i vinter
mangler bare 2 vesentlige deler;
* CPU til 386'n
* joystikk'er

resten ligger klar på garage-loftet:
* kabienett (liggende)
* gammelt TV
* 386 deler
* C64 deler
Vis hele sitatet...

Du kan få kjøpt nye stikker på www.datakompaniet.no:)