Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1021
Hei,

Driver på å lærer meg linux (kubuntu 8.04 KDE+ foreløpig) for tiden, fordi jeg ville ha oppe en "juleserver" til counter-strike - en slags tradisjon^^ Så tenkte jeg at dette var en fin mulighet til å lære meg php ordentlig, samt å bli flinkere i html. Ved å sette opp en ftp-server, altså. Så jeg fant et par fine guides, lasta ned vsftpd, fikk konfigurert .conf-fila (kan ikke si med hånden på hjertet at alt er rett der) og starta den. Jeg lagde en mappe i /home som heter ftp-docs (guiden foreslo det, så jeg fulgte^^). Path er altså /home/ftp-docs/ .
Så laga jeg 2 brukere i brukergruppen ftp-users - cromoglic og test1. satte password på begge, og testa så fra min windowsmaskin og ftp://IP (har ikke noe domene ennå.) Får opp en login-prompt som vanlig, men ingen av brukerne fungerer. jeg prøvde http://IP, og får opp en side med It's working (eller var det It works! ?). Jeg prøvde ftp IP i terminal på servermaskinen, og fikk;

Kode

root@lars-desktop:/home# ftp 83.109.247.121
Connected to 83.109.247.121.
220 Welcome to The Lars Rocks the FTP!
Name (83.109.247.121:lars): cromoglic
331 Please specify the password.
Password:
500 OOPS: cannot change directory:/home/ftp-docs
Login failed.
Her ser dere at den ikke kan skifte dir til /home/ftp-docs. Jeg søkte på erroren, og fant en løsning som ba meg lage en /root i ftp-docs. Jeg så gjorde, og laga test1-brukeren med homedir til /home/ftp-docs/root.
Resultat:

Kode

root@lars-desktop:/home# ftp 83.109.247.121
Connected to 83.109.247.121.
220 Welcome to The Lars Rocks the FTP!
Name (83.109.247.121:lars): test1
331 Please specify the password.
Password:
500 OOPS: cannot change directory:/home/ftp-docs/root
Login failed.
Hva kan være feil? Jeg er ny med linux, så det er nok sikkert noe enkelt
Og jeg vet visual-linux er dårlig for servere, men for tiden, så prøver jeg simpelthen og lære, og følte meg "tryggere" med en slik linux^^
Har brukeren cromoglic tilgang til mappen /home/ftp-docs/ da?

Kjør en chown på mappen?

Kode

chown -R cromoglic /home/ftp-docs/
Sist endret av curx; 16. desember 2008 kl. 21:01.
lefsaker, skal prøve takk

Nope, samme feil:/ kjørte chown -R cromoglic /home/ftp-docs/ og chown -R cromoglic /home/ftp-docs/* (for å sikre at brukeren får full acc på alle filer der)
Sist endret av cromoglic; 16. desember 2008 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv

Kode

chmod 777 /home/ftp-docs/
Always fun with access :O



Hva med å slenge opp config-filen?

Sjekk i alle fall at du har tillatt lokale brukere å logge inn på serveren.

Det du også kan gjøre, er å opprette en ny bruker, med et hjemmeområde, og sjekke om den brukeren får tilgang via FTP.

Kode

useradd -m brukernavn
Om dette funker, kan du jo bare slette hjemmemappen til brukeren det funker på, og lage en symlink til /var/www/ feks. for at brukeren skal få tilgang til filene på webserveren.
Sist endret av curx; 16. desember 2008 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skjønner at jeg har en meget rotete server og null peiling på brukere. Dvs. null peiling:P Men dersom jeg useradd -m cromoglic, hvordan lager jeg et hjemmeområde til den fra standardbrukeren min?^^ bare en ftp-docs i /home/cromoglic ? skal prøve chmod først da

Japp, chmod funka altså ikke.

Okay, laga en ny bruker, chmod 777 på mappa og prøvde med den. Samme error, bare nå med /home/nybruker. den prøvde ikke engang i /home/nybruker/ftp-docs :P hva er en symlink, og hvor kommer /var/www inn i bildet?

En annen ting som har slått meg, er at når jeg prøver http://IP til serveren, så får jeg som sagt opp en side med tekst. "Its working". Hvordan går det an, når det ikke eksisterer noen htm/php-fil noen plass?:P hadde jeg bare kunnet finne den, hadde vel det løst et par ting...
Sist endret av cromoglic; 16. desember 2008 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du ser i /var/www/ht-docs, så ligger det litt filer, de kommer som standard. Jeg foreslår at du kjøre på en litt mindre avansert ftpd, slik som proftpd. Den er ganske tut og kjør.

vsftpd er en veldig sikker og relativt rask ftpd, men på en annen side kan den være noe værre å konfigruere.
Hmm, men det virker jo ikke som om det er konfigurasjonen til vsftpd det er noe feil med - heller brukertillatelser...? jeg skal prøve og se, takk for tipset
Det kan være ganske mye som er feil, skal jeg si deg. Og uten å se på noen som helst form for konfigurasjon så blir det strengt tatt umulig å si. For alt vi vet kan det være group policies på filsystemnivå som er problemet, eller at gruppen vsftpd er installert under ikke har tilgang.

apt-get remove --purge vsftpd; apt-get update; apt-get install proftpd. Sånn, nå har du en fungerende ftpd.
Hmm, etter min mening var confen til proftpd litt mer tricky - ting sto litt verre forklart.. men så langt har jeg altså endret hvilken bruker som serveren kjører på (vanligvis), server name og sånt... resultatet ble at jeg får "service not available, remote server has closed connection." når jeg kobler til. Må sikkert sette /home/brukeren som ftp root eller noe, men jeg har altså ikke peiling på hvordan jeg skal gjøre det:P
Tingen er at vsftpd har en helt annen tilnærming på filsystemet enn det de fleste andre ftpd siden den skal være så vanvittig trygg. Det enkelste og beste er å installere proftpd og la brukerene bruke hjemmeområdet sitt som lagringsplass, det er faktisk det området er til. Du trenger heller ikke konfigruere noe utover det som kommer med distribusjonen fra ubuntu.
Jeg poster min config for vsftpd først, så kan du se

Kode

# Run standalone?  vsftpd can run either from an inetd or as a standalone
# daemon started from an initscript.
listen=YES
#
# Run standalone with IPv6?
# Like the listen parameter, except vsftpd will listen on an IPv6 socket
# instead of an IPv4 one. This parameter and the listen parameter are mutually
# exclusive.
#listen_ipv6=YES
#
# Allow anonymous FTP? (Beware - allowed by default if you comment this out).
anonymous_enable=NO
#
# Uncomment this to allow local users to log in.
local_enable=YES
#
# Uncomment this to enable any form of FTP write command.
write_enable=YES
#
# Default umask for local users is 077. You may wish to change this to 022,
# if your users expect that (022 is used by most other ftpd's)
local_umask=022
#
# Uncomment this to allow the anonymous FTP user to upload files. This only
# has an effect if the above global write enable is activated. Also, you will
# obviously need to create a directory writable by the FTP user.
#anon_upload_enable=YES
#
# Uncomment this if you want the anonymous FTP user to be able to create
# new directories.
#anon_mkdir_write_enable=YES
#
# Activate directory messages - messages given to remote users when they
# go into a certain directory.
dirmessage_enable=YES
#
# Activate logging of uploads/downloads.
xferlog_enable=YES
#
# Make sure PORT transfer connections originate from port 20 (ftp-data).
connect_from_port_20=YES
#
# If you want, you can arrange for uploaded anonymous files to be owned by
# a different user. Note! Using "root" for uploaded files is not
# recommended!
#chown_uploads=YES
#chown_username=whoever
#
# You may override where the log file goes if you like. The default is shown
# below.
#xferlog_file=/var/log/vsftpd.log
#
# If you want, you can have your log file in standard ftpd xferlog format
#xferlog_std_format=YES
#
# You may change the default value for timing out an idle session.
#idle_session_timeout=600
#
# You may change the default value for timing out a data connection.
#data_connection_timeout=120
#
# It is recommended that you define on your system a unique user which the
# ftp server can use as a totally isolated and unprivileged user.
nopriv_user=cromoglic
#
# Enable this and the server will recognise asynchronous ABOR requests. Not
# recommended for security (the code is non-trivial). Not enabling it,
# however, may confuse older FTP clients.
#async_abor_enable=YES
#
# By default the server will pretend to allow ASCII mode but in fact ignore
# the request. Turn on the below options to have the server actually do ASCII
# mangling on files when in ASCII mode.
# Beware that on some FTP servers, ASCII support allows a denial of service
# attack (DoS) via the command "SIZE /big/file" in ASCII mode. vsftpd
# predicted this attack and has always been safe, reporting the size of the
# raw file.
# ASCII mangling is a horrible feature of the protocol.
#ascii_upload_enable=YES
#ascii_download_enable=YES
#
# You may fully customise the login banner string:
ftpd_banner=Welcome to The Lars Rocks the FTP!
#
Resten er mest anonymous-greier som er disabla...

Okay, så da prøver jeg - Har laget en bruker jeg ønsker å logge inn på ftpområdet med (f.eks. i Internet explorer - ftp://IP eller med ftpclient), og gitt den 777. Når jeg apt-get remove vsftpd, får jeg: "Pakken er ikke installert, og ble heller ikke fjernet." Dette er meget rart, da jeg vet f.eks. config-fila ligger der.
Sist endret av cromoglic; 16. desember 2008 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slik jeg ser det ligger feilen i "nopriv_user=cromoglic". Brukeren har rett og slett ikke tilgang til filene.

Har du prøvd chown -R cromoglic:cromoglic /home/whatever? Nei, du trenger ikke asterix etter.
Men det merkelige er jo at jeg ikke fikk til med test1 heller - en annen bruker jeg lagde... Men jeg har deaktivert vsftpd og skal prøve meg på proftpd nå.

Proftpd: prøvde følgende: starta serveren etter å ha konfigurert alt jeg følte at burde konfigurere. ftp ip, skrev inn brukernavn til brukeren jeg vil bruke, og så passord. Error:

Kode

Connected to 83.109.247.121.
220 ProFTPD 1.3.1 Server (The Lars Rocks The FTP) [::ffff:10.0.0.1]
Name (83.109.247.121:lars): thelars
331 Password required for thelars
Password:
530 Login incorrect.
Login failed.
421 Service not available, remote server has closed connection
Nå trenger jeg vel ikke støtte for ipv6, da den foreløpig kjører på ipv4, men jeg tror neppe det kan være problemet..:P

Hmm, nei, kommer meg ikke lengre enn dette. Har prøvd å fikse mer på konfigurasjonen, og har nå slått av IPv6-støtten

Nå prøvde jeg ftp IP i cmd på windowsmaskinen min, i stedet for å prøve ftp IP på linuxmaskinen serveren kjører på. Litt annen error da;

Kode

C:\Documents and Settings\Omni Potent>ftp 83.109.247.121
Connected to 83.109.247.121.
220 ProFTPD 1.3.1 Server (The Lars Rocks The FTP) [::ffff:10.0.0.1]
User (83.109.247.121:(none)): cromoglic
331 Password required for cromoglic
Password:
530 Login incorrect.
Login failed.
ftp>
Okay, jeg tror jeg har kommet et steg nærmere løsningen nå - eller iallefall gjort det lettere for eventuelle som vil hjelpe å finne den^^

Til nå har jeg brukt standardkontoen min hele tiden, og bare sudo bash når jeg skulle utføre ting som krevde rootaccess. Jeg oppretta en ny bruker i går, etter tips fra lefsaker, med useradd -m brukernavn. Da jeg i dag, for første gang prøvde å logge inn i shellet med det nye brukernavnet, fikk jeg

Kode

Could not chdir to home directory /home/thelars: Permission denied
- dette er vel i bunn og grunn samme feilmedling som jeg får ved forsøk på tilkobling til FTP - i allefall når jeg prøvde med vsftpd... Har også prøvd med proftpd, men er ennå lenger unna suksess med det; får

Kode

 530 Login incorrect.
Login failed.
421 Service not available, remote server has closed connection
der. Noen tips?

Får forsåvidt en error når jeg logger meg inn med standardbrukeren og:/

Kode

 Could not chdir to home directory /home/lars: Permission denied
To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

-bash: /home/lars/.bash_profile: Permission denied
Virker jo som om det er noe fullstendig galt med tilatelsene på serveren min!

For øvrig tilatelsene til mappen /home/lars (output fra ls -l): drwxr-xr-x 2 lars lars 4096 2008-11-18 23:59 på alle synlige mapper.

På den nye brukeren jeg ikke engang får logga inn på:
drwxr-xr-x 2 username username 4096

Dette er altså kontoen jeg akter og bruke til fpt (sistnevnte.)
Sist endret av cromoglic; 17. desember 2008 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.