Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 120561
har et par ganger støtt på en fyr som leker misjonær. når jeg sier at bevisbyrden er på hans side sier han "les i bibelen" repetetivt til han føler at han har fått fram et skikkelig godt poeng. nytter ikke å diskutere med sånne. de trenger ikke å argumentere fordi gud er så stor at han er hevet over slikt
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
bullshizz: «Nytter ikke å diskutere» gjelder for veldig få. Selv om det kan virke annerledes, hvertfall i starten. Prøvd å stille ham spørsmål som «hvorfor tror du på bibelen?» «Hvorfor bruker du akkurat denne bibelen?»?
Det var denne jeg hadde i tankene. Jeg kan jo f. eks. trekke fram:

Sitat av KKK 2290
Måteholdenhetens dyd gjør det mulig å unngå all overdrivelse, misbruk av bordets gleder, av alkohol, tobakk og medisiner. De som setter andres og egen sikkerhet i fare på veiene, til sjøs eller i luften, i påvirket tilstand eller på grunn av overdreven fartslyst, er skyldige i alvorlig synd.
Vis hele sitatet...
Sitat av KKK 2306
De som avstår fra vold og blodsutgydelse, og som griper til midler som er tilgjengelige for de svakeste i forsvaret av menneskerettighetene, avlegger et vitnesbyrd om evangelisk kjærlighet, under forutsetning av at dette gjøres uten skade for andres og samfunnets rettigheter og plikter. De bekrefter på en lovlig måte hvor alvorlige fysiske og moralske risikoer voldsbruk fører med seg, med alt den innebærer av ødeleggelse og død
Vis hele sitatet...
Sitat av KKK 2353
Hor er kjønnslig omgang utenom ekteskapet mellom en fri mann og en fri kvinne. Hor strider alvorlig mot menneskeverdet og den menneskelige seksualitets verdighet som er naturlig rettet mot ektefellenes vel og mot oppdragelsen av barn. I tillegg er hor til alvorlig anstøt når det er tale om forførelse av unge.
Vis hele sitatet...
Sitat av KKK 2223
Foreldre har førsteansvaret for barnas oppdragelse. De vitner om dette ansvaret først og fremst ved å skape et hjem hvor ømhet, tilgivelse, respekt, trofasthet og uegennyttig tjeneste rår grunnen. Hjemmet er det beste sted for oppdragelse i dyder. Forutsetningen for slik oppdragelse er å lære selvfornektelse, sunt omdømme og selvbeherskelse som alle er forutsetninger for all sann frihet. Foreldrene må lære sine barn å innordne "de fysiske og instinktive sider under de indre og åndelige sider".394 Det påligger foreldrene en alvorlig forpliktelse til å være et godt eksempel for sine barn. Hvis de selv er i stand til å innrømme sine feilgrep overfor barna, vil de bedre kunne veilede og rette på dem:

"Den som elsker sin sønn, bruker ofte riset, så han siden kan få glede av ham" (Sir 30, 1). "Men dere foreldre: Vekk ikke bitterhet og uvilje hos barna, men la hele oppdragelsen, opplæring som rettledning, foregå i Herrens ånd!" (Ef 6, 45.)
Vis hele sitatet...
Tenk om alle hadde sluttet å ha fri sex og rørt alkohol og istedet brukt tiden sin på å hjelpe mindrestilte. En perfekt verden hvor alle har det bra, vertfall overfladisk...

Kunne ikke levd med frykt for en entitet som vi aldri har sanset på noen måte, som skaper regler som lager orden, men gjør alle mennesker til ensomme, tankeløse zombier uten personlig frihet. Uten personlig frihet er ikke livet mitt verd å leve, og det er den tingen religion tråkker hardest ned på.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Jeg dropper siteringen, og prøver å løse opp svarene så godt jeg kan for å holde det litt lettere og lese.

jegermeg:
Takk for at du fant det, og jeg kan, og vil heller ikke, forsvare det som står der. Dog kan jeg si at det heldigvis ikke er mye av det som i dag er praktisert i like stor grad.

Provo:
Har skrevet litt om mine tanker angående abort og homofili i delen hvor jeg skriver til "jonta".
Og selv om det virker som KrFU er litt mer "åpent", så er de fortsatt mot abort og representer deler av den unge kristelige befolkningen. Dog argumenterer de via problematikken rundt retten til liv, og ikke bare gjennom religionen. Noe som også svarer på dette med forankring av standpunkt i den irrasjonelle religionen. (at de forklarer sine standpunkt via det de mener er rasjonelle og grunnleggende menneskerettigheter)

Når det gjelder å akseptere noe som blir forklart av lærere ved at "det bare er sånn", har jeg alltid sett på som irrasjonelt. For all del, du har rett i det du sier. Men fra min side vil det alltid ha vært noe irrasjonelt som jeg tidligere har måtte sette unntak for. Og fra mitt ståsted har ikke dette hatt noen negativ innvirkning på min utvikling. Det med fysikkens lover var bare et enkelt eksempel, jeg viser egentlig til matematikken og naturfaget undervist på ungdomsskolen, hvor du virkelig får dette med "sånn er det bare".

vedrørende følelse av å være hjelpesløs, ensom og håpløs (ateisme sett i forhold til religion) kan du ta en titt her.


Du har rett i at en ateist på et punkt i livet er nødt til å rasjonelt drøfte over valgene han har gjort, mens en religiøs person faktisk kan se på selv de minst humane valgene som en moralsk dyd. (det står forøvrig mer om dette med støtte av terrorister i delen skrevet til jonta)

Jeg har aldri sagt at det å unnskylde slike handlinger ved religiøse grunner er enten positivt eller akseptabelt. Og det jeg skrev angående "angrep på hvorfor en moderat kristen må oppgi sin tro" så siktet jeg til det du skrev om at religionstilhengere er raskt på banen med å feie bort slike handlinger og utsagn. Jeg ser det ikke nødvendigvis som galt å prøve og vise de mer positive sidene av troen din, når det kommer fram enkelte individer som setter hele religionen i et dårlig lys.

Når vi kommer til spørsmålet om moralske verder/regler er av menneskelig opphav eller ikke, må jeg som du sier, godta at det er av menneskelig opphav. For ellers ville jeg implisert at det faktisk finnes en gud. Poenget er at kristendommen har vært en stor del av vår kulturelle evolusjon. Mens altruistiske gener gjerne kan føre til grunnleggende moralske verdier, har samtidig alle religioner atskillige normer eller regler som har satt seg godt i samfunnet. Enten det er positivt eller negativt. Ja, det er "vi mennesker" som har gitt moralske verdier videre til resten av samfunnet, men vi har gjort det gjennom religionen. Et fungerende lovsystem kunne kanskje gjort det samme, men slik var det ikke. Religionen tok kontroll. Det var forøvrig feil av meg å bruke ordet "innført".



Jonta:


Hadde vi tolket bibelen såpass forskjellig som du fremstiller det, så ville vi ikke hatt noen religion i det hele tatt. Naturligvis vil det være ekstremister eller ateister som vil tolke det forskjellig, men spørsmålet er i hvilken grad majoriteten av menneskene på denne jorden vil tolke det forskjellig. For å kunne skrive noe som håndterer denne problemstillingen bra, så må du nok være mer enn en "hvemsomhelst oppegående" person.

Det du også gjør er å forandre bibelen etter dine egne verdier (riktig nok vil majoriteten av oss dele dem). Jeg snakket om å forbedre selve teksten, ikke religionen. Altså fjerne alle disse såkalte motsigelsene og andre "feil" du måtte finne, uten å forandre på det originale budskapet. Noe jeg mener blir svært vanskelig.

Så vidt jeg vet lover ikke bibelen at alt som står skrevet vil stemme overens med hverandre 100%. Så at Johannes er plassert på forskjellige steder er ikke en motsigelse, men et resultat av at bibelen er satt sammen av ørten forskjellige skrifter, skrevet av forskjellige personer på forskjellige tider. Akkurat dette er derimot en større feil i bibelen (synes i hvert fall jeg) og kunne nok helt sikkert blitt forbedret, hadde det ikke vært for mangel av bevis.

Når det gjelder hvilke positive sider vi kunne miste dersom religion skulle komme til å forsvinne, så kan jeg blant annet nevne den selvstendige støtteordningen kirken her i Norge tilbyr, de mange kristelige ungdomshappeningene og ikke minst den støtten en "åndelig autoritet" kan gi på et peersonlig nivå. Disse eksemplene er naturligvis ikke i nærheten av å gjøre opp for alt det negative religion har, og kommer til å føre til. Men som jeg har prøvd å forklare tidligere, jeg vil bare poengtere at det samtidig er flere positive sider ved religion. Det betyr på ingen måte at jeg nødvendigvis støtter det.

Angående referansen jeg ga, så var det en liten feil fra min side. Jeg trodde jeg kom til å skrive mer angående temaet senere, noe jeg ikke gjorde. Jeg kan gi noen av mine tanker i dette avsnittet, men som Provo sier; så er ikke dette en debatt om evolusjonsteori.
Jeg tror ikke vi hadde fått de samme verdiene/normene/sosiale regleene uten religion. La oss f.eks. ta for oss dette med at du ikke skal begjære din nestes ektefelle, eller at du skal hedre din far og mor. Kanskje noe mindre brukt i samfunnet vårt per i dag (likt som mange av de andre budene) men fortsatt ikke "forlengst utdaterte". Etter hva jeg har forstått har det blitt normal "folkeskikk" å ikke snakke dritt om våre foreldre, og hvor mye vi har lyst på kameraten vår sin kone. Vi kunne nok mest sannsynlig klart oss helt fint uten dem, og jeg er ikke sikker på hvor mye dette har å si på en evolusjonistisk basis.

Om mine erfaringer angående den moderne kristendommen er basert på et snaut område, som samtidig bare representer Norge kan jeg tildels si meg enig i. De jeg har snakket med er blant annet representanter og styremedlemmer i forskjellige kristne ungdomsbevegelser, men er som sagt bare fra Norge, og jeg har av den grunn også prøvd å holde meg til det norske samfunnet.
Du har forresten "den åpne kirkegruppen" som kjemper for homofile og lesbiske, men etter litt leting etter statistikk kan jeg nok si meg enig at jeg er i et kraftig mindretall. Til tross for hva mine personlige erfaringer måtte si.


Det grunnlaget du viser til forteller om 1/8, og representerer ikke den gjennomsnittlige troende. "almost half said they might consider becoming a suicide bomber if they lived as a Palestinian" den er nok noe værre, og jeg trodde ærlig talt ikke det var såpass ille.

"A 2005 Pew Research study that involved 17,000 people in 17 countries showed support for terrorism in the Muslim world declining along with a growing belief that Islamic extremism represents a threat to those countries. A Daily Telegraph survey showed that 6% of British Muslims fully supported the July 2005 bombings in the London Underground " - Fra WikiP.
6%, er også langt fra den gjennomsnittelige holdningen, men fortsatt skremmende. Dog viser samme artikkel (hvor sitatet over er hentet fra) ekstremt store tall som støttet/støtter Bin Laden, og du har mye rett i det du skriver.


Til slutt vil jeg bare si, som også nevnt mange ganger tidligere, at jeg på ingen måte støtter enten en religiøs utvikling, handlinger utført i religionens navn, eller religion i politikken. Jeg prøver bare å argumentere for at det per i dag faktisk viser seg å være positive sider ved religion, og at man ikke nødvendigvis trenger å ødelegge for en av de mer "svake" personene, til tross for at de kanskje lever i en løgn.
Det er virkelig på tide med et oppgjør.

Religion er en dypt utdatert institusjon. Dens opprinnelse er både praktisk for og kontrollere populasjonen, i tillegg at mennesker har en sterk psykologisk predisposisjon til tro i Guder og mytologi. Etterhvert som vitenskapen har avensert med krumsprang, blir skaper guder mer og mer utdatert som konsept; vitenskapen forklarer planeter, naturlige fenomener, og den beviser overtroer som feil.

Jeg kan ikke påstå at jeg bor direkte i bibelbelte i USA, men jeg bor i Nord-Dakota, midt i kristen-land der religiøse skandinavere og nord-europere innvandret for en del tiår siden. Jeg annbefaler alle, ateister, agnostikere og dypt religiøse, til og se Jesus Camp. Ironisk nok er handlingen ved Devils Lake, som er knappe timer her fra, Grand Forks, ND. Den dokumentaren fikk blodet mitt til og koke. Siden ca. 90 tallet har fundamentalistiske Amerikanere prøvd og innføre kreasjonisme og Intelligent Design in i skole-pensumet på like linje med dokumentert, bevist og peer-reviewed vitenskap. Et stort skritt tilbake for menneskeheten spør du meg.

Religion er bare et tap i samfunnnet. Ihvertfall her der religiøse organisasjoner slipper skatt, tar opp tid, ressurser, og ikke minst - tar in milliarder av dumme og naive/hjernevasket Amerikanske penger.

Religiøs dogma og trangsynthet er en større trussel enn Khadafi, spør du meg. Jeg var nettopp i Peru (katolsk land pga. inkvisisjonen på 1400-tallet), møtte ei jente. I taxien kom det opp at jeg var ateist. Hun ble helt musestille, og stirret tomt ut av vinduet. Jeg spurte hva som var galt, ho forklarte meg at hun hadde lært at ateister ikke hadde noe hjerte, og at "religionen" vår, det vi trodde på var egoisme. Jeg ble også stille, stirret også ut av vinduet...

Religion, dogma, trangsynthet og rå dumskap kommer til og bli menneskets nedfall, merk mine ord.

Er mange interessante YouTube kanaler om emne: thunderf00t, TheAmazingAtheist, Zaunstar, Evid3nc3, VenomFangX (kreasjonist). Samt Christopher Hitchens, Richard Dawkins, Sam Harris, David Mills ("Atheist Universe", book)

(End of Rant)
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Når det gjelder å akseptere noe som blir forklart av lærere ved at "det bare er sånn", har jeg alltid sett på som irrasjonelt.
Vis hele sitatet...
Da er vi uenige – selvsagt noe avhengig av hva læreren sier. Hvis man for eksempel aksepterer at masse og energi bøyer rom, at partikler er sannsynlighetsfordelinger eller at F=ma, fordi læreren sier at "det bare er sånn", så er ikke det irrasjonelt, fordi det finnes enorme mengder åpent tilgjengelige bevis for at det faktisk er sånn. Du behøver ikke å forstå alt du aksepterer som sant for å være rasjonell, men man må legge vekt på hvor mye bevis som finnes for at det faktisk er sant. Dette gjelder ikke kun realfaglige påstander, men alle typer påstander. F.eks:

Påstand: Slaget ved Stiklestad var i 1030. Bevismengde: Stor. Å tro på det: Rasjonelt.
Påstand: Titanic sank i 1912. Bevismengde: Meget stor. Å tro på det: Rasjonelt.
Påstand: Kraft er lik masse ganger akselerasjon. Bevismengde: Enorm. Å tro på det: Rasjonelt.
Påstand: Julenissen finnes. Bevismengde: Ingen. Å tro på det: Irrasjonelt.
Påstand: Pene steiner kan helbrede all sykdom. Bevismengde: Ingen. Å tro på det: Irrasjonelt.
Påstand: Det finnes en Gud. Bevismengde: Ingen. Å tro på det: Irrasjonelt.

Sitat av Johnny B
vedrørende følelse av å være hjelpesløs, ensom og håpløs (ateisme sett i forhold til religion) kan du ta en titt her.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes undersøkelser som hevder at religiøse er mindre disponert for depresjon, men disse har møtt massiv kritikk, som du blant annet kan lese om her: http://www.secularhumanism.org/libra...ggle_20_4.html

Et avsnitt:
In a study conducted almost at the same time as ours among Catholic students (all of whom were, of course, church members), the assessment of the test persons’ statements by means of the BDI scale, where higher values also mean a higher proneness to depression, suggests that significantly fewer (in statistical terms) signs of depressive conditions were to be noted with strictly religious persons than with those to whom faith is of relatively little importance.6 The authors determined an average value of 4.6 for all church members they had questioned. Moreover, they subdivided the test groups according to how close their emotional ties with religion and church were. The values they determined were 3.4 for the strictly religious group, 6.0 for the less religious group, and 4.0 for the group of moderately religious people, which means the highest degree of depression was found in the sub-group of the least religious persons. From this, the investigators-—like the studies cited above—draw the conclusion that “depression is the price that has to be paid for giving up religious convictions.” This conclusion, however, is entirely dubious, as the values determined in the group of less religious people, i.e. the “lukewarm” Christians, are—in a suggestive manner—taken as a comparative value for all those who have freed themselves from the religious beliefs in which they were brought up, and the investigators are simply taking advantage of the fact that, in statistical terms, the number of determined atheists is small in comparison to the relatively great number of more or less religious people, as we have already mentioned above. Our study has proved that determined atheists actually show a significantly lower depression score: 3.2. If we transfer these values into a coordinate system and take the inverse value for depression as the ordinate and the degree of (ir-)religiousness as the abscissa, we obtain an asymmetrical U-shaped curve. This means that fanatical Christians and militant atheists are least prone to depression, whereas wavering atheists and the half-heartedly religious are literally “washed out”—or, to illustrate it by a quotation from the Bible: “But the half-hearted I shall spew.” The asymmetry is due to the fact that, on the average, even with devout Christians depressions occur more frequently than with determined atheists. The most distinct contrast, however, is to be noted between the group of determined atheists and the group of slightly religious people.
Vis hele sitatet...
(Min utheving.)

Sitat av Johnny B
Poenget er at kristendommen har vært en stor del av vår kulturelle evolusjon. Mens altruistiske gener gjerne kan føre til grunnleggende moralske verdier, har samtidig alle religioner atskillige normer eller regler som har satt seg godt i samfunnet. Enten det er positivt eller negativt. Ja, det er "vi mennesker" som har gitt moralske verdier videre til resten av samfunnet, men vi har gjort det gjennom religionen. Et fungerende lovsystem kunne kanskje gjort det samme, men slik var det ikke. Religionen tok kontroll.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du er ute å kjøre her. For det første glemmer du helt det faktum at de religiøse lovene ble nedskrevet nettopp fordi dette var den tidens moral. Altså moralen og forståelsen som tilsa at man ikke skulle drepe, ikke skulle stjele, ikke være utro osv, eksisterte allerede før de religiøse nedskrivingene. At de faktisk ble nedskrevet har i den forstand ikke annen funksjon enn at vi kan ha innsikt i hvilke moralske regler som var utbredt på den tiden. Det faktum at disse moralske verdiene eksisterer i nedskrevet form i samtlige betydelige religioner er jo nettopp en enormt kraftig indikator på at denne moralen er en kulturell (og genetisk) ESS som har en sterk tendens til å manifestere seg uavhengig av den religiøse overbevisningen som måtte, eller ikke måtte, eksistere i de forskjellige samfunnene.

I tillegg virker det som du tror at de religiøse lovene var de eneste lovene, men dette er jo ikke tilfelle. For eksempel de romerske lovene, hvor den tidligst nedskrevne – "tolvtavleloven" – er fra ca 450 f.Kr., inneholder de samme grunnleggende reglene om at du ikke skal drepe, stjele, svindle etc. Disse lovene, og moralen bak de, har aldri vært eksklusivt religiøst (med unntak av de aller mest absurde) og har eksistert i sekulære og offisielle lovverk gjennom tidene, men vi kjenner bedre til de religiøse avartene fordi folk fortsatt leser de. Det er altså ikke slik du sier, at et fungerende lovsystem ikke gjorde det samme, for det ble gjort.
Sist endret av Provo; 23. mars 2011 kl. 08:50.
Hva med moralen rundt f. eks. alkohol/rus, vold, voldtekt? Hvordan kan det forklares gjennom evolusjon? Tanken "gjør mot andre som dem mot deg" er vel heller uvanlig ellers i dyreverdenen?

For å spore litt av, så tror jeg det vil bli vanskelig å avskaffe religion. Jeg ville ihvertfall ikke blitt mindre religiøs om man begynte en massiv kampanje mot min tro, kanskje tvert imot.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Hva med moralen rundt f. eks. alkohol/rus, vold, voldtekt? Hvordan kan det forklares gjennom evolusjon?
Vis hele sitatet...
Det er jo to forskjellige ting du tar opp. Rus er noe som i stor grad skader deg selv, mens vold er noe som skader andre. Det er ikke vanskelig å tenke seg at de som hadde en voldsom hang til rus skadet sine sannsynligheter for reproduksjon og vellykkede avkom, mens de som som utøver vold mot andre i stor grad står i stor fare for gjengjeldelse og/eller utstøting fra gruppen. Rus er også noe som kan skade andre enten direkte eller indirekte, slik at man også sto i fare for represalier på den måten. Biologisk evolusjon legger på den måten et grunnlag som kulturell evolusjon kan bygge videre på. Hvor stor andel av menneskelig moral som er biologisk og hvor stor andel som er kulturell er de lærde uenige om.

Det står litt mer om dette her: http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_morality

Sitat av Myrddin
Tanken "gjør mot andre som dem mot deg" er vel heller uvanlig ellers i dyreverdenen?
Vis hele sitatet...
Nei, resiprok altruisme er ikke uvanlig i dyreriket, og gjennom slektskapseleksjon er også andre altruistiske mekanismer evolusjonært gunstig.

Igjen må jeg få anbefale The Selfish Gene av Richard Dawkins, da den forklarer grundig, elegant og på en populærvitenskapelig måte hvordan altruisme mellom individer oppstår gjennom evolusjon. Saken er at det du lurer på er ganske grunnleggende evolusjonsbiologi, og det er ganske fort gjort å lære.
For å spore litt av, så tror jeg det vil bli vanskelig å avskaffe religion. Jeg ville ihvertfall ikke blitt mindre religiøs om man begynte en massiv kampanje mot min tro, kanskje tvert imot.
Vis hele sitatet...
Enig med at det ikke vil funke med en kampanje av noe slag. Det vil vel heller gjøre den verbale krigen som pågår mellom ateister og troende enda større. Men du er vel ikke en av de hyperreligiøse som vier alle sine krefter på å rekruttere andre til troen din?

Så lenge en holder troen sin litt privat, så er det helt greit for min del. Men når folk begynner å mase og styre for å få med seg flere i den trosretningen, blir det hele ganske tafatt.

Ser for meg at livet før vi begynte å få slike luksusproblemer som å lure på hvor alt kom fra og den "hm.. er det ikke mer?"-følelsen var ganske chill. Da var det andre problemer som sto for tur, som bare måtte fikses. F.eks mat til seg selv.

Men på en annen side. Hva skulle vi som bedriver tiden på annet enn religion irritere oss over dersom religion ikke var der?
Hero of Time
bronze's Avatar
Jamfør diskusjonen om forholdet mellom depresjon/ulykkelighet og ateisme må man huske at korrelasjon (om dette hadde eksistert) ikke medfører kausalitet. Da ville det nok vært like nyttig å se på korrelasjonen mellom depresjon/ulykkelighet og intelligens og utdannelse, der sistnevnte igjen har en korrelasjon med ateisme. Jeg sier ikke at det i det hele tatt finnes en korrelasjon mellom depresjon og ateisme, men vil påpeke at korrelasjon ikke medfører kausalitet.
Sist endret av bronze; 23. mars 2011 kl. 23:08.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Da er vi uenige – selvsagt noe avhengig av hva læreren sier. Hvis man for eksempel aksepterer at masse og energi bøyer rom, at partikler er sannsynlighetsfordelinger eller at F=ma, fordi læreren sier at "det bare er sånn", så er ikke det irrasjonelt, fordi det finnes enorme mengder åpent tilgjengelige bevis for at det faktisk er sånn. Du behøver ikke å forstå alt du aksepterer som sant for å være rasjonell, men man må legge vekt på hvor mye bevis som finnes for at det faktisk er sant. Dette gjelder ikke kun realfaglige påstander, men alle typer påstander. F.eks:
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Jeg har alltid pleid å gjøre det, men ikke lenger. Som jeg i samme avsnitt også sa, har du rett i det du sier. Men det jeg prøver å poengtere er at jeg, i tiden jeg var på ungdomsskolen, så på dette som irrasjonelt og hva jeg per i dag måtte tro/vite har lite å si på min tidligere utvikling.

Angående artikkelen/undersøkelsen/essayet du linket til, så står det mye interessant.
Blant annet refererer han til et antall undersøkelser som støtter det jeg sier (og dette bare i tyskland), og jeg er ellers enig i mye han har skrevet. Hvorvidt en faktisk finner “massiv kritikk” til slike undersøkelser kan jeg ikke si noe om, men det kan du godt ha rett i. Jeg er også enig i det han skriver om en variasjon innenfor det religiøse miljøet, og det blir vanskelig å gjøre det så enkelt som “religion vs ateisme”.
These kinds of studies have repeatedly been criticized, and rightly so, pointing out that the effects described are not the result of religious belief but of other factors, such as social support, conformity, etc
Vis hele sitatet...
Når det gjelder kritikken han selv gir til undersøkelsene som viser positive resultater for de religiøse, argumenterer han at faktorene som eventuelt forårsaker slike resultater bl.a. kan være sosial støtte og konformitet. Om du blar tilbake til side 10, vil du se at jeg begrunner de eventuelle positive effektene av å ha en religion som det å:
Som en religiøs person kunne jeg blant annet hatt en større mening i livet. Noe å se fram til etter døden og et fullstendig fungerende støtteapparat, både i den fysiske og den "spirituelle" verden.
Vis hele sitatet...
Side 11:
kan jeg blant annet nevne den selvstendige støtteordningen kirken her i Norge tilbyr, de mange kristelige ungdomshappeningene og ikke minst den støtten en "åndelig autoritet" kan gi på et personlig nivå.
Vis hele sitatet...
Som du kan se har jeg aldri sagt at det er selve troen som har en innvirkning på psyken, det er “bi-effektene” av religionen. Støtten, følelsen av konformitet og akseptansen religionen kan gi.

Det virker som han mener de tidligere undersøkelsene har sett bort fra disse faktorene, og konstatert troen som det eneste, og regjerende elementet. Slik kan det godt være (hadde problemer med å finne undersøkelsene han referer til), men det var ikke hensikten min. Og når han kritiserer undersøkelsene for å gi feilaktige resultater (grunnet av disse faktorene), så støtter han på mange måter mine egne påstander. For meg ser det forøvrig ut som det er store uenigheter, misforståelser og for den saks skyld religiøse formodninger i fagmiljøet, og jeg tror ikke det er mye jeg kan gjøre for å endre meningen din. Dog viser linken jeg refererte til en konkludering, av 80 forskjellig undersøkelser, gjort av fagpersonell ansatt av nihr (og publisert på medline) så får du ta det under konsiderasjon.
Jeg tror du er ute å kjøre her. For det første glemmer du helt det faktum at de religiøse lovene ble nedskrevet nettopp fordi dette var den tidens moral. Altså moralen og forståelsen som tilsa at man ikke skulle drepe, ikke skulle stjele, ikke være utro osv, eksisterte allerede før de religiøse nedskrivingene. At de faktisk ble nedskrevet har i den forstand ikke annen funksjon enn at vi kan ha innsikt i hvilke moralske regler som var utbredt på den tiden. Det faktum at disse moralske verdiene eksisterer i nedskrevet form i samtlige betydelige religioner er jo nettopp en enormt kraftig indikator på at denne moralen er en kulturell (og genetisk) ESS som har en sterk tendens til å manifestere seg uavhengig av den religiøse overbevisningen som måtte, eller ikke måtte, eksistere i de forskjellige samfunnene.
Vis hele sitatet...
Du sier de moralske verdiene/normene man finner innen flere større(?) religioner både er kulturelle og genetiske ESS. Du sier også at disse moralske verdiene selvstendig ville satt seg i samfunn , og har aldri vært eksklusivt religiøst, med unntak av de virkelig absurde - som jeg tolker for å være forferdelige(?) ( som vi, i følge en av dine tidligere innlegg, har gått bort fra)

La oss ta for oss problematikken med hor. I både jødedommen og islam er det sett på som en skjendig adferd, og vil bli straffet. Likt som vi i dag har lover mot slikt, og ser ofte på det som moralsk dårlig og unaturlig. Her møter man i midlertidig på problemer. Dette er derimot gjerne akseptert i dyrelivet, blant annet sjimpanser og pingviner bytter sex for mat eller byggematerialer.
Dersom moral er definert som " a product of evolutionary forces acting at an individual level and also at the group level through group selection" (Hvor noen sosiobiologer også mener moralen blir formet ved at de "gode" moralske verdiene gir økt evolusjonær suksess) vil det, i samsvar med din teori, bety at det er et evolusjonært ess å nekte prostitusjon. Kan du gå kort innom dette, selv om det nødvendigvis ikke er en tråd om evolusjon?


I tillegg virker det som du tror at de religiøse lovene var de eneste lovene, men dette er jo ikke tilfelle. For eksempel de romerske lovene, hvor den tidligst nedskrevne – "tolvtavleloven" – er fra ca 450 f.Kr., inneholder de samme grunnleggende reglene om at du ikke skal drepe, stjele, svindle etc. Disse lovene, og moralen bak de, har aldri vært eksklusivt religiøst (med unntak av de aller mest absurde) og har eksistert i sekulære og offisielle lovverk gjennom tidene, men vi kjenner bedre til de religiøse avartene fordi folk fortsatt leser de. Det er altså ikke slik du sier, at et fungerende lovsystem ikke gjorde det samme, for det ble gjort.
Vis hele sitatet...
For det første var kanskje tolvtavleloven et ganske dårlig eksempel, for så vidt jeg vet var den romerske kulturen og lovverk gjerne var bygget på det tidligere samarbeidet mellom konger og romersk mytologi (religion). Men dette blir uansett irrelevant, da det helt sikkert eksisterte fungerende lovverk lenge før dette, likt som det også fantes religion langt tilbake. Det jeg ville fram til var at vi mennesker kan, gjennom religion, innføre nye moralske verdier som ikke nødvendigvis trenger å stemme overens med enten det gjennomsnittlige ønske, den tidens moral, eller eventuelle evolusjonære fordeler, men fortsatt være det vi i dag ser på som "riktig".


Sitat av bronze Vis innlegg
Jamfør diskusjonen om forholdet mellom depresjon/ulykkelighet og ateisme må man huske at korrelasjon (om dette hadde eksistert) ikke medfører kausalitet. Da ville det nok vært like nyttig å se på korrelasjonen mellom depresjon/ulykkelighet og intelligens og utdannelse, der sistnevnte igjen har en korrelasjon med ateisme. Jeg sier ikke at det i det hele tatt finnes en korrelasjon mellom depresjon og ateisme, men vil påpeke at korrelasjon ikke medfører kausalitet.
Vis hele sitatet...
Prøver ikke å si at du tar feil, men kan du vise meg til noen av kildene du begrunnner denne korrelasjonen på?
Sist endret av Johnny B; 24. mars 2011 kl. 18:59.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Men det jeg prøver å poengtere er at jeg, i tiden jeg var på ungdomsskolen, så på dette som irrasjonelt og hva jeg per i dag måtte tro/vite har lite å si på min tidligere utvikling.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener..

Sitat av Johnny B
Angående artikkelen/undersøkelsen/essayet du linket til, så står det mye interessant. (...)
Vis hele sitatet...
Du later til å hoppe over det faktum at konklusjonen sier at korrelasjonen heller ser ut til å i stor grad være med hvor opptatt du er av din egen tro – med andre ord i hvor stor grad du har tatt stilling til grunnleggende eksistensielle spørsmål. Videre har man jo det faktum at hvis religiøse senker sin disposisjon til depresjon på grunn av at de har en stabil gruppe de oppsøker jevnlig og føler tilhørighet til, så er dette et argument for å skaffe seg en tilsvarende gruppe – eksempelvis speideren, filosofiklubber, politiske organisasjoner, veldedige organisasjoner etc. – ikke for å bli religiøs.

Og la meg gå litt tilbake til hva dette egentlig dreier seg om. For det startet med at du (og andre) stilte spørsmål om hvorfor man skal ta fra noen deres tro når dette kanskje er det eneste som gir de glede. For det første har jeg ikke sagt at man skal ta fra noen deres tro – og hvordan i alle dager skulle man egentlig gått frem for å gjøre det? Men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor de skal skånes for kritikk av deres religion. Hvis disse menneskene er så skjøre at man ikke kan påpeke at religionen er irrasjonell og potensielt skadelig både på individ- og samfunnsnivå uten at de kollapser i depresjon – ja, da føler jeg meg sikker på at de ville kollapset i depresjon før eller siden uansett. I tillegg er det snakk om et så forsvinnende lite mindretall at vi knapt kan si med sikkerhet at de eksisterer, og det er en avveiningssak hvor mye man skal la det påvirke friheten til religionskritikk – også kalt ytringsfriheten. Når man på toppen av det her ser at det sannsynligvis ikke er noen reell statistisk sammenheng som sier at selve troen gjør en mindre disponert for depresjon, så har man forlengst passert det punktet hvor det, etter min mening, ikke er hensiktsmessig å ta hensyn til problemstillingen overhode.

Sitat av Johnny B
Du sier de moralske verdiene/normene man finner innen flere større(?) religioner både er kulturelle og genetiske ESS. Du sier også at disse moralske verdiene selvstendig ville satt seg i samfunn , og har aldri vært eksklusivt religiøst, med unntak av de virkelig absurde - som jeg tolker for å være forferdelige(?) ( som vi, i følge en av dine tidligere innlegg, har gått bort fra)
Vis hele sitatet...
Bare for å adressere spørsmålstegnene: Med større – eller som jeg sa, betydelige – religioner mener jeg de som er, eller har vært, utbredt av nevneverdig grad. Kristendommen, jødedommen, islam, hinduismen, buddhismen, sikhisme, shintoisme etc. Med absurde mener jeg ikke kun de forferdelige, men også regler som at man ikke skal pløye med okse og esel sammen (5 Mos 22:10), at du ikke skal gå i klær vevd av to slags stoff (5 Mos 22:11), og at du skal sette fire dusker i hjørnene på kappen din (5 Mos 22:12). Eller at Gud har befalt oss å bygge rekkverk på taket (5 Mos 22:8).

Sitat av Johnny B
La oss ta for oss problematikken med hor. I både jødedommen og islam er det sett på som en skjendig adferd, og vil bli straffet. Likt som vi i dag har lover mot slikt, og ser ofte på det som moralsk dårlig og unaturlig. Her møter man i midlertidig på problemer. Dette er derimot gjerne akseptert i dyrelivet, blant annet sjimpanser og pingviner bytter sex for mat eller byggematerialer.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke et problem. Både sjimpanser og delfiner er promiskuøse. At man finner mange varianter av monogami, polygami og promiskuitet hos de forskjellige dyreartene er å forvente. Hos enkelte insekter spiser hunnen hannen under eller etter parring, men det betyr jo ikke at det er et paradoks at ikke vi gjør det samme.

Sitat av Johnny B
Dersom moral er definert som " a product of evolutionary forces acting at an individual level and also at the group level through group selection" (Hvor noen sosiobiologer også mener moralen blir formet ved at de "gode" moralske verdiene gir økt evolusjonær suksess) vil det, i samsvar med din teori, bety at det er et evolusjonært ess å nekte prostitusjon. Kan du gå kort innom dette, selv om det nødvendigvis ikke er en tråd om evolusjon?
Vis hele sitatet...
Kort kommentar først: Gruppeseleksjon er en teori som er sterkt omdiskutert, og har vesentlig flere, og mer betydningsfulle, motstandere enn forkjempere. Den har kort sagt en del problematiske premisser og implikasjoner som kan forklares bedre gjennom slektskapsseleksjon og gensentrisk evolusjon.

Du bruker ordene "å nekte prostitusjon", noe som kanskje antyder et lovfestet forbud, men jeg starter med å forklare hvordan de moralske motforestillingene mot "hor" og prostitusjon kan ha utviklet seg gjennom evolusjon. Det kan jo virke litt off-topic, men jeg tror egentlig den treffer innenfor, gitt sammenhengen.

Vi mennesker kan nok sies å være i hovedsak monogame, selv om promiskuitet forekommer, og det er i grunn dette den aktuelle moralen omhandler – et ønske om høyest mulig grad av monogami og lavest mulig grad av promiskuitet (eller "hor", om du vil). Hvis vi studerer dynamikken her, så ser vi at alle forsøker å handle på en måte som medfører størst mulig grad av propagering av egne gener. Kvinnen er tjent med at mannen bruker mest mulig av sin tid og energi på å bidra til avkommets oppvekst, slik at hun selv får minst mulig kostnad i forhold til genetisk fortjeneste. Tillater hun at mannen bruker tid på andre kvinner og andre avkom vil enten den første kvinnen, deres avkom eller begge lide av dette (og de andre vil selvsagt også lide av tiden han bruker på de første), og hun har følgelig et evolusjonspress for å reagere mot antydninger til promiskuitet eller utroskap fra mannen.

Mannen vil også være i en situasjon hvor han ikke kan vite med absolutt sikkerhet at avkommet er hans eget – en situasjon ikke kvinnen er i. Hvis kvinnen tillates å ha flere menn, så øker sannsynligheten for at mannen bruker tid og energi på et avkom han ikke selv er opphavet til, noe som skaper et evolusjonspress for å reagere mot antydninger til promiskuitet eller utroskap fra kvinnen.

Dermed ser man at dette tilsvarer en moral mot "hor". Men da kan man jo spørre seg, hvis evolusjonspresset går i den retningen, hvorfor finnes promiskuitet blant mennesker i det hele tatt? Jo, det er jo fordi det også er et press på mennesker for å "svindle systemet". En mann som klarer å spre sine gener gjennom flere kvinner uten å måtte lide under reaksjoner og represalier fra kvinnene vil også muligens spre sine gener i større grad. Og en kvinne som får avkom med en mann med best mulig gener uten å ta hensyn til hans hang til monogami, og som lurer en monogam mann, eller kanskje til og med flere, til å delta i oppfostringen risikerer mer effektiv spredning av sine gener. Situasjonen vil ende i dynamisk likevekt mellom disse evolusjonspressene. Og merk at vi ikke nødvendigvis snakker utelukkende om "rundbrennerindivider" og "monogame individer", men at disse egenskapene kan eksistere i forskjellig grad i samme individ. Den mest utbredte og uttalte moralen vil likevel være den som er mot promiskuitet, fordi det gagner alle individer at par-partneren er monogam.

Merk også at det i denne situasjonen vil være menn som har minst å tape på å være promiskuøse, og at kvinner derfor må motkjempe dette ved å kreve tålmodighet og oppofring fra mannen i lang tid før parring for å være sikrest mulig på at mannen faktisk er monogam også etter parringen. Dette stemmer vel også antageligvis ganske godt med hvordan man oppfatter dagens menneskelige seksualitet og moralen som er tilknyttet denne.

Når man snakker om å forby prostitusjon, så snakker vi om hvordan moralen festes i et lovverk. Dette blir et mer komplekst nivå hvor man også har kulturelle oppfatninger som kan variere blant folkegrupper, og også ren fornuftbaserte tanker om hvor stort inngripen et lovverk bør gjøre mot hvilke konsekvenser lovverket, eller mangelen på det, vil få. Derfor er det ikke all moral som blir lovfestet, og spesielt ikke ikke i dag hvor vi må begrunne en lov med mer enn at "vi føler det slik, derfor har Gud befalt det, og derfor må vi forby det". Det er derfor naturlig at vi i større grad finner denne typen eksplisitte regler og forbud i religiøse tekster enn i sekulære lovverk, mens moral angående drap, vold, stjeling o.l vil naturlig være å finne i like stor grad i begge typer regelverk. Det betyr imidlertid ikke at moralens eksistens og utbredelse på noen måte avhengig er av de religiøse tekstene.

Sitat av Johnny B
Det jeg ville fram til var at vi mennesker kan, gjennom religion, innføre nye moralske verdier som ikke nødvendigvis trenger å stemme overens med enten det gjennomsnittlige ønske, den tidens moral, eller eventuelle evolusjonære fordeler, men fortsatt være det vi i dag ser på som "riktig".
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor disse moralske verdiene må "piggybacke" på religion? Mener du vi skal lage nye moralske verdier og putte de inn i en religiøs innpakning? Hvorfor det, i så fall? Du får jo ikke gjort det uansett, og i hvert fall ikke hvis moralen ikke allerede er utbredt, noe som fjerner dens behov for en religiøs innpakning i utgangspunktet. Er det alvorlig moralske problemstillinger som går utover andre, så fester man det man mener er riktig i det offisielle lovverket.

Sitat av Johnny B
Prøver ikke å si at du tar feil, men kan du vise meg til noen av kildene du begrunnner denne korrelasjonen på?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_intelligence
Sist endret av Provo; 25. mars 2011 kl. 11:36.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
PICS DAOWNSTARES!
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Hadde vi tolket bibelen såpass forskjellig som du fremstiller det, så ville vi ikke hatt noen religion i det hele tatt. Naturligvis vil det være ekstremister eller ateister som vil tolke det forskjellig, men spørsmålet er i hvilken grad majoriteten av menneskene på denne jorden vil tolke det forskjellig. For å kunne skrive noe som håndterer denne problemstillingen bra, så må du nok være mer enn en "hvemsomhelst oppegående" person.
Vis hele sitatet...
  1. Hvorfor er majoriteten så viktig? Den største kristne gruppen i verden idag er katolikkene. Disse tolker bibelen i veldig liten grad, og gir heller denne oppgaven til prestene sine (noe som resulterer i millioner av unødvendige dødsfall fordi den høyeste presten deres sa kondomer var kjipt. Hurra.)
  2. Disse representerer litt over halvparten. Og hva med resten? Bare forkaste det de tror fordi de ikke er del av det knappe flertallet? Ta dem med ned til en viss prosentandel? En slags sperregrense? Hva skjer om den katolske kirka dropper til under 50%? Må de inn i koalisjon med andreplassen da? Bare ta fellesnevnerne deres? Hva om de er uenige på viktige punkter?
  3. Henvis gjerne til at det ikke finnes så mange tolkninger. Antallet som følger disse tolkningene er ikke veldig relevant, da de fortsatt finnes. Og det var omtrent dette du gikk imot i den første setningen din.

Det du også gjør er å forandre bibelen etter dine egne verdier (riktig nok vil majoriteten av oss dele dem). Jeg snakket om å forbedre selve teksten, ikke religionen. Altså fjerne alle disse såkalte motsigelsene og andre "feil" du måtte finne, uten å forandre på det originale budskapet. Noe jeg mener blir svært vanskelig.
Vis hele sitatet...
(Johnny B sin utheving endret fra kursiv til fet, da forumprogramvaren for tiden «rendrer» sitater med navn i kursiv)
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Igjen, du misforstår. Det "originale budskapet" er tanken din bak forandringene du ville ha gjort. Når jeg sier at noen skal kunne forstå, og ikke mistolke det originale budskapet, så sier jeg at en skal kunne lese, forstå, og "riktig" tolke det du selv har "forbedret". Ettersom bibelen allerede har denne egenskapen (som nevnt tidligere) så forventer jeg, og setter det som et premiss, at du også klarer dette.
Vis hele sitatet...
Nå får du da se til å bestemme deg. Det jeg mente var å faktisk _forbedre_ dem. Ikke gjøre dem tydeligere. Sistnevnte vil heller ikke være så vanskelig. Å skrive dem med et moderne språk, sammensmelte bibler som ligner veldig og evt. vise diffs der de er forskjellige, sette opp punktlister og FAQ-aktige greier (katekismer anyone?) og klargjøre tvilstilfeller (to kill, or not to kill). Nei vent; sistnevnte ser jo ut til å være en umulighet.

Uansett: Fortsatt noe din tilfeldige femteklassing kunne klart.

Jeg legger forresten merke til to ting:
1: Du skriver «vanskelig», ikke umulig. Dette «vanskelig» ligner på «uff, dette vil være vanskelig og tidkrevende, og vi vil nok ikke få til et perfekt resultat. Og det vil alltids finne folk som er uenige. Så hva er vitsen?»
2: Jeg sa «forbedre», ikke «gjøre perfekt».

Jeg minnes om Euklids «Elementer», som ble brukt som lærebok fram til tidlig 1900-tall. Det han har jobbet med har dog blitt forbedret, og «Elementer» er foreldet.

Mange «hellige» skrifter vil dog slutte å være «hellige» om de forandres. Ingen forandring -> Ingen forbedring. Dette er en av grunnene til at det er farlig å tro uten beviser. For eksempel å tro på at en urgammel bok er hellig, ukrenkelig, uforanderlig, og sann.

http://i365.photobucket.com/albums/oo99/FoShizzleFish/th_Cannibalism.jpg
Lolcats. Fordi jeg kan.

Så vidt jeg vet lover ikke bibelen at alt som står skrevet vil stemme overens med hverandre 100%. Så at Johannes er plassert på forskjellige steder er ikke en motsigelse, men et resultat av at bibelen er satt sammen av ørten forskjellige skrifter, skrevet av forskjellige personer på forskjellige tider. Akkurat dette er derimot en større feil i bibelen (synes i hvert fall jeg) og kunne nok helt sikkert blitt forbedret, hadde det ikke vært for mangel av bevis.
Vis hele sitatet...
(Min utheving)
  1. Generelt lover ikke biblene noe som helst afaik, de bare er der. Det som dermed er viktig er hva mennesker legger i dem.
    • En del har oppfatningen at guden deres har skrevet dette.
      • Jeg kan si «da suger han til å kommunisere med folk. Bevis nok i de forskjellige tolkningene og retningene.»
      • De kan si «veiene hans er uransakelige.»
      • Du ville sagt «disse er i mindretall.» (drister jeg meg frempå med)
    • En del mener tekstene kun har blitt «inspirert av guden deres»
      Her er vi på omtrent samme argumentasjon igjen. Trenger bare å tweake den litt.
      • Jeg sier fortsatt at han tydeligvis suger til å kommunisere/inspirere
      • De sier fortsatt noe om uransakelige veier, fri vilje, og at det er meningen å studere dem nøye (som om de «skriftlærde» er enige med hverandre, haha, for en forestilling)
      • Du sier kanskje noe om at de er ueinge i detaljene, men enige i Hovedbudskapet™ (som du selv sier det er meget vanskelig å komme fram til, om i det hele tatt)
  2. Om du hevder at Johannes sin lokasjon ikke er en selvmotsigelse, så er jeg veldig nysgjerrig på hva du vil akseptere som en. Hva er kriteriene dine?

Når det gjelder hvilke positive sider vi kunne miste dersom religion skulle komme til å forsvinne, så kan jeg blant annet nevne den selvstendige støtteordningen kirken her i Norge tilbyr, de mange kristelige ungdomshappeningene og ikke minst den støtten en "åndelig autoritet" kan gi på et peersonlig nivå. Disse eksemplene er naturligvis ikke i nærheten av å gjøre opp for alt det negative religion har, og kommer til å føre til. Men som jeg har prøvd å forklare tidligere, jeg vil bare poengtere at det samtidig er flere positive sider ved religion. Det betyr på ingen måte at jeg nødvendigvis støtter det.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen grunn til å tro at de samme menneskene ikke ville gjort dette om de ikke var religiøse.

Det tilnærmede monopolet religioner har på spiritualitet snakker Sam Harris en del om. (Ctrl+F "spiritual" - Ikke den beste lenken. Finnes en hel del videoer på t.d. YouTube der han tar det opp.)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Gullfoss_2006.jpg/200px-Gullfoss_2006.jpg
Gullfoss. Teh HOT!! irl.

Jeg tror ikke vi hadde fått de samme verdiene/normene/sosiale regleene uten religion. La oss f.eks. ta for oss dette med at du ikke skal begjære din nestes ektefelle, eller at du skal hedre din far og mor. Kanskje noe mindre brukt i samfunnet vårt per i dag (likt som mange av de andre budene) men fortsatt ikke "forlengst utdaterte". Etter hva jeg har forstått har det blitt normal "folkeskikk" å ikke snakke dritt om våre foreldre, og hvor mye vi har lyst på kameraten vår sin kone. Vi kunne nok mest sannsynlig klart oss helt fint uten dem, og jeg er ikke sikker på hvor mye dette har å si på en evolusjonistisk basis.
Vis hele sitatet...
Flott at du nå presiserer at dette er noe du tror. «Du skal ikke begjære [insert desirable stuff here]» ja. Tankekriminalitet altså. Kapitalismen, som har ført til mye godt mtp. levestandard her i verden, ville nok neppe eksistert om alle fulgte denne typen bud til punkt og prikke. («FU. Naboen har kjøpt seg ny BMW. Jeg skal faen meg jobbe hardt for å få råd til det samme as»). Jo, jeg vil såvisst si at å forby denslags er utdatert. Å sette det opp i de ti viktigste reglene du vil ha folk til å følge, framfor det t.d. Hitchens foreslår, er.. galskap? Umoralsk?
Til slutt vil jeg bare si, som også nevnt mange ganger tidligere, at jeg på ingen måte støtter enten en religiøs utvikling, handlinger utført i religionens navn, eller religion i politikken. Jeg prøver bare å argumentere for at det per i dag faktisk viser seg å være positive sider ved religion, og at man ikke nødvendigvis trenger å ødelegge for en av de mer "svake" personene, til tross for at de kanskje lever i en løgn.
Vis hele sitatet...
Clicky. Spol til 3:12 om du er lat. Det funker for de svake. Om disse kun realiserer seg en bitteliten bit av helheten. Mao hadde også sine positive sider.
Ser jeg en grunn til å påtvinge andre mine meninger slik at alle tenker likt som meg? Nope.

Ser jeg noen fordeler ved å utradere religion? Nope.

Trenger verden trenger mangfold rundt meninger og ideer? Jeg liker å tro at svaret er ja.

Vil mindre religion føre til mer eller mindre mangfold?
Vi trenger mangfoldet av idèer, fordi 99%(oppdiktet statistikk, men dere tar poenget) av alle idèer blir forkastet eller BØR bli forkastet.

Det samme gjelder meninger...
Sitat av toeless Vis innlegg
Ser jeg en grunn til å påtvinge andre mine meninger slik at alle tenker likt som meg? Nope.

Ser jeg noen fordeler ved å utradere religion? Nope.

Trenger verden trenger mangfold rundt meninger og ideer? Jeg liker å tro at svaret er ja.

Vil mindre religion føre til mer eller mindre mangfold?
Vis hele sitatet...
1: Alle tenker ikke som deg - og mange religiøse vil indoktrinere alle til den "rette religionen". Som f. eks. Jehovas vitner som går fra dør til dør.

2: Hadde alle holdt sine religiøse overbevisning for seg selv, så hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt. Ingen kan bestemme hva man skal tenke.
Men problemet er at mange vil at alle andre skal tenke som seg selv.

3: Folk kan dele meninger og ideer. Det er jo det vi gjør her.
Men om religion hadde vært 100 % personlig, så hadde man kunnet brukt tiden på noe helt annet enn å diskutere hvor bra/dårlig religion er.
Man kunne diskutert mer viktige saker, som vi faktisk kan gjøre noe med.

4: Religion fører til mangfold, men ikke på en bra måte, mener jeg.
Enig i det meste av det du sier og jeg antar at du forstår at dette gjelder begge veier.

Det Jehovas vitner og andre misjonærer driver med skiller seg egentlig ikke så veldig fra det som kan virke å være budskapet med denne tråden. "Bort med religion og tenk slik som meg".

Selv mener jeg at konservative religiøse meninger og ideer har sin verdi. Abort er et godt eksempel. Ikke nødvendigvis så veldig nyanserte meninger, men de kan virke som en motpol mot ekstrem liberal tenking. Hadde det vært opp til meg og de som tenker som meg så hadde det bare vært å kjøre på med tidlig fostervannsprøver og full fart mot "sorteringsamfunnet". Uten de religiøse røster ville kritikken mot dette vært mye mindre og man ville fått mindre debatt.

Verden hadde vel vært et mye fattigere og enfoldig sted uten personer som Egil Svartdahl og Einar Gelius?
Sitat av toeless Vis innlegg
Det Jehovas vitner og andre misjonærer driver med skiller seg egentlig ikke så veldig fra det som kan virke å være budskapet med denne tråden. "Bort med religion og tenk slik som meg".
Vis hele sitatet...
Jeg har forklart tidligere i tråden hvorfor det er en forskjell på de to. Har du noen god begrunnelse på hvorfor argumentasjonen jeg presenterte da er feil?

Sitat av toeless
Selv mener jeg at konservative religiøse meninger og ideer har sin verdi. Abort er et godt eksempel.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange som er mot abort med argumenter basert i menneskelig moral, rasjonalitet og virkelige forhold. Jeg ser ikke hva argumentasjon basert i overtro bidrar med av verdi. En konklusjon i seg selv har ingen verdi hvis ikke grunnlaget for konklusjonen er korrekt, eller i det hele tatt reelt. Tenk deg en person som sier at vi må forbedre kollektivtrafikken fordi romvesener er i ferd med å invadere jorden – selv om vi kanskje burde forbedre kollektivtrafikken er konklusjonen i seg selv verdiløs fordi den er fundamentert i vrangforestillinger og ikke i faktiske forhold.

Sitat av toeless
Hadde det vært opp til meg og de som tenker som meg så hadde det bare vært å kjøre på med tidlig fostervannsprøver og full fart mot "sorteringsamfunnet". Uten de religiøse røster ville kritikken mot dette vært mye mindre og man ville fått mindre debatt.
Vis hele sitatet...
Dette er neppe riktig. Det er mange gode og fornuftige argumenter mot tidlige fostervannsprøver, og hva slags reaksjoner på prøvene som bør tillates og ikke, som ikke er basert i overtro, og det er disse argumentene som bør vektlegges – ikke påstander om hva en eller annen gud skulle mene om saken.
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at dette er tilbakevist flere ganger, men det kan ikke understrekes nok...

Evolusjonsteorien er en teori. Evolusjon er et faktum.

På samme måte har vi gravitasjonsteorien, som er en teori, og gravitasjon, som er et faktum. Vi kan observere at ting blir tiltrukket av hverandre, og at denne kraften er proporsjonal med kvadratet av avstanden. Vi vet ikke helt hva dette skyldes, eller nøyaktig hva mekanismene bak er, og det er der en teori kommer inn. Hvis vi plutselig måtte forkaste gravitasjonsteorien, betyr ikke det at gravitasjonen hadde blitt opphevet. På samme måte vil evolusjon fortsatt være et fakta, selv om evolusjonsteorien ikke nødvendigvis er 100% rett (fullstendig).

En teori beskriver mekanismer bak observasjoner (empiriske data), og forutsier nye observasjoner. Hvis de nye observasjonene ikke stemmer overens med de nye observasjonene, vil teorien endres til det stemmer, eventuelt forkastes.

En vanlig misoppfattelse er at "teori" er noe man slenger rundt seg, og at det kan sidestilles med en løs idé. Det er det ikke. Det finnes ikke noe over teori i hierarkiet. Teori er det høyeste du kommer. Hva skulle det ellers bli? En lov? Lover er noe helt annet. En lov beskriver et nøyaktig utfall av en hendelse, men forteller oss ingenting om hvorfor det er slik.

I det engelske språket har vi ordene "evidence" og "proof". På norsk blir dessverre den viktige forskjellen mellom disse borte. Begge oversettes ofte til "bevis". Det beste norske ordet for "evidence" er vel kanskje "bevismateriale". Det er viktig å skjønner forskjellen. "Proof" benyttes i matematikken, der man kan bevise f.eks at en formel vil gjelde for alle naturlige tall. I resten av vitenskapen bruker man evidence. En teori kan aldri bli "proved", den kan kun få mer, og bedre, "evidence". Å argumentere med at evolusjonsteorien ikke er bevist, viser dermed at man ikke forstår hva en teori er.

At evolusjon er et faktum, er ubestridt i alle fagmiljøer med et snev av seriøsitet. Vi har kartlagt DNA, og kan se helt tydelig hvordan utviklingen har vært, og plassere organismer på riktig plass i livets tre ut fra dette. Vi har funnet fossiler fra 800 millioner år tilbake, og kan følge utviklingen fra de enkleste organismer, til de komplekse primatene. Selvsagt ligger alt i riktig lag i sedimentene, og et utall forskjellige dateringsmetoder viser at fossilene er fra de epokene vi forventer at de skal være fra. Influensavirus og bakterier utvikler seg stadig for å overvinne immunforsvaret vårt, og dessverre blir stadig flere bakterier motstandsdyktige mot nye antibiotika. For noen år siden ble det funnet en bakterie som lever utelukkende av nylon.

Hvis det hadde vært en intelligent kraft bak dette, hvorfor finner vi da så mange dårlig konstruerte deler i f.eks mennesket? Ryggraden og knærne våre er tilpasset liv på fire ben, og gir oss massive problemer som vi ikke finner hos andre dyr som har holdt seg på alle fire. Vi har et haleben som ikke gjør oss mye godt. Hvalen har rester etter lårben som flyter rundt inne i kroppen, uten noen som helst funksjon. Det finnes utallige eksempler på designfeil man ikke ville forvente av noe med intellektuell kapasitet til å skape noe så komplekst som et menneske.

Hadde Bibelen nevnt noe om gravitasjonskraften, hadde vi garantert hatt en haug med fundamentalister som løp rundt og prøvde å overbevise oss om at gravitasjon slett ikke er en kraft, men en "intelligent dytter" som dytter alt med masse mot hverandre.

I vitenskapens verden er lover og teorier begge ansett som sannheter!




Hvis noen enda er i tvil, er det nok av interessante filmer og serier som finnes, som viser hvor fantastisk (og godt bevist) evolusjon er, på en spennende måte...



Sist endret av phish; 27. mars 2011 kl. 12:11. Grunn: færre avsnitt
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er neppe riktig. Det er mange gode og fornuftige argumenter mot tidlige fostervannsprøver, og hva slags reaksjoner på prøvene som bør tillates og ikke, som ikke er basert i overtro, og det er disse argumentene som bør vektlegges – ikke påstander om hva en eller annen gud skulle mene om saken.
Vis hele sitatet...
Skal si meg enig. Uten KRF hadde man garantert hatt like mye debatt rundt ulike tema som gjelder mennekseverd.
Sist endret av toeless; 27. mars 2011 kl. 15:17.
Sitat av toeless Vis innlegg
Skal si meg enig. Uten KRF hadde man garantert hatt like mye debatt rundt ulike tema som gjelder mennekseverd.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at problemstillingen gikk deg hus forbi. Jeg tror du skal lese innlegget på nytt.
Sist endret av Provo; 27. mars 2011 kl. 18:01.
Vet ikke om jeg snakker for mange ateister nå, men at statsbudsjettet skal gå til religiøs opplæring å lignende ting er igrunn ikke populært for meg iallefall.

Disse pengene kunne ha gått til å lage fler arrangementer. Har hørt at kirka var viktig før for å samle folket, men tror nå at menneskehjernen (min iallefall) har vokst seg over en tro om at verden er skapt av et trangsynt illusjon.

For min del er det greit å tro på noe, så lenge det ikke påvirker samfunnet, sosiale livet, jobb, osv.
Sitat av Talabo Vis innlegg
Vet ikke om jeg snakker for mange ateister nå, men at statsbudsjettet skal gå til religiøs opplæring å lignende ting er igrunn ikke populært for meg iallefall.

Disse pengene kunne ha gått til å lage fler arrangementer. Har hørt at kirka var viktig før for å samle folket, men tror nå at menneskehjernen (min iallefall) har vokst seg over en tro om at verden er skapt av et trangsynt illusjon.

For min del er det greit å tro på noe, så lenge det ikke påvirker samfunnet, sosiale livet, jobb, osv.
Vis hele sitatet...
Jeg er ateist, men jeg er ikke i mot religion og livssyns opplæring. Når jeg gikk på ungdomsskolen var det Kristendom og Livssyn i timeplanen, nå er det religion generelt og livssyn. Det jeg vil fram til er at man blir da på ingen måte pusha på en religion idag i skolen, man lærer om de religioner og livssyn som finnes og har vært. Det er historie, og det er viktig for å skjønne mer av hva som har foregått og foregår i verden i dag. Man blir da ikke muslim selv om man har prosjekt om det i skolen?

Det TS sier om hva foreldrene sier til sine barn er helt vanvittig, og jeg lurer på om egentlig foreldrene faktisk tror på dette?

Har lest/skumlest gjennom hele tråden og ser at det på nesten hver eneste side blir diskutert evolusjonsteori, himmel og helvete og slike ting. De fleste som går på gata og har store forhåpninger om å frelse meg eller whatever, kan jeg slå av en prat med, bare fordi det er gøy (eller sjukt irriterende) å diskutere med de, eller at de ikke vil gå når jeg sier de skal gå. Du kan komme med argument på argument, og du drar opp evolusjonsteori-kortet, og etter å ha diskutert om denne teorien er et faktum eller ikke, drar de denne: "Ja greit, kanskje evolusjonsteorien er et faktum, men HVEM skapte denne? Jo, Gud!" Plutselig skifta de helt tenkesett og ble teistiske, bare fordi de ikke har noe bedre å komme med!

De fleste kristne (jeg møter på i hvertfall) tenker ikke så veldig mye på himmel og helvete, men mer på det åndelige med sjel og slike ting. Man kan si til de at alt av følelser og slike ting er på grunn av kjemi i hjernen, men de sier da "ja, og hvem skapte denne kjemien, sjela di og blabla? Jo, Gud!"

Det er helt fascinerende hvordan religiøse egentlig bare har en frykt for å ikke vite. De må ha noe uforklarlig å tro på, som ingen kan bevise, for å forklare naturlige fenomen, som mennesket i alle år finner mer og mer ut av.
Sitat av phish Vis innlegg
På samme måte har vi gravitasjonsteorien, som er en teori, og gravitasjon, som er et faktum. Vi kan observere at ting blir tiltrukket av hverandre, og at denne kraften er proporsjonal med kvadratet av avstanden. Vi vet ikke helt hva dette skyldes, eller nøyaktig hva mekanismene bak er, og det er der en teori kommer inn. Hvis vi plutselig måtte forkaste gravitasjonsteorien, betyr ikke det at gravitasjonen hadde blitt opphevet. På samme måte vil evolusjon fortsatt være et fakta, selv om evolusjonsteorien ikke nødvendigvis er 100% rett (fullstendig).
Vis hele sitatet...
Jeg grøsser vet tanken om at evolusjonsteorien en dag må forkastes helt eller delvis. Fundamentalistene kommer til å gå helt berserk, dra det helt ut av kontekst og si "Hva sa vi?". Det blir bensin på bålet for å si det sånn.

Sitat av Lachrymology Vis innlegg

Det er helt fascinerende hvordan religiøse egentlig bare har en frykt for å ikke vite. De må ha noe uforklarlig å tro på, som ingen kan bevise, for å forklare naturlige fenomen, som mennesket i alle år finner mer og mer ut av.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er der det ligger også. Mange mennesker har problemer med å takle at de ikke vet hvorfor de er her. Derfor går de til religioner for å finne det "svaret". Å spørre hvorfor vi er her, tror jeg uansett er ett meningsløst spørsmål. Verken bigbang eller evolusjonen hadde menneskeheten i "tankene". Det bare skjedde.

Men selvom livet ikke har noe dyp mening bak det hele, er det fortsatt mulig å finne en personlig mening med livet mener jeg. Og det er det som betyr noe.

Jeg syns faktisk det er latskap å gå til religion for å finne meningen med livet. Hva med å heller utdanne seg? Ta seg en universitetsutdannelse å bli en del av forskermiljøet som hele tiden befinner seg på grensa til hva vi vet og hva vi ikke vet? Sånne mennesker har jeg stor respekt for!

Som jeg sa i åpningsinnlegget. Det kommer en dag hvor vi må stikke sjeppen i hjula til de religiøse. Hvis ikke kommer faenskapet til å spre seg fra generasjon til generasjon resten av menneskehetens framtid. Barn er genetisk programmert til å tro på hva foreldrene sier, uansett hvor ulogisk det er. Hvis vi ikke stopper det, kommer det til å fortsette i en evig ond sirkel.

"Religion har faktisk overbevist folk om at det finnes en usynlig mann i himmelen som ser alt man gjør, hver dag, hele tiden. Og den usynlige mannen har en egen liste med ti ting han ikke ønsker at man skal gjøre. Gjør man en av disse tingene, har han et eget sted, fullt av ild og røyk og svie og tortur og forferdelse, dit man blir sendt for å leve og lide og brenne og kveles og skrike og gråte for alltid, i all evighet ... Men Han elsker deg" - George Carlin

Helt fantastisk, religionene må ha ansatt verdens beste PR-folk. Uten tvil.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg grøsser vet tanken om at evolusjonsteorien en dag må forkastes helt eller delvis. Fundamentalistene kommer til å gå helt berserk, dra det helt ut av kontekst og si "Hva sa vi?". Det blir bensin på bålet for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Der tror jeg du kan slappe HELT av Det er den mest underbygde teorien vi har, og den har blitt forsøkt motbevist siden Darwins dager...
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg grøsser vet tanken om at evolusjonsteorien en dag må forkastes helt eller delvis. Fundamentalistene kommer til å gå helt berserk, dra det helt ut av kontekst og si "Hva sa vi?". Det blir bensin på bålet for å si det sånn.



Jeg tror det er der det ligger også. Mange mennesker har problemer med å takle at de ikke vet hvorfor de er her. Derfor går de til religioner for å finne det "svaret". Å spørre hvorfor vi er her, tror jeg uansett er ett meningsløst spørsmål. Verken bigbang eller evolusjonen hadde menneskeheten i "tankene". Det bare skjedde.

Men selvom livet ikke har noe dyp mening bak det hele, er det fortsatt mulig å finne en personlig mening med livet mener jeg. Og det er det som betyr noe.

Jeg syns faktisk det er latskap å gå til religion for å finne meningen med livet. Hva med å heller utdanne seg? Ta seg en universitetsutdannelse å bli en del av forskermiljøet som hele tiden befinner seg på grensa til hva vi vet og hva vi ikke vet? Sånne mennesker har jeg stor respekt for!

Som jeg sa i åpningsinnlegget. Det kommer en dag hvor vi må stikke sjeppen i hjula til de religiøse. Hvis ikke kommer faenskapet til å spre seg fra generasjon til generasjon resten av menneskehetens framtid.
Vis hele sitatet...
Ganske latterlige påstander du kommer med at religion fører med seg forferdelighet. Det er ikke selve religionen som bringer med seg faenskap, men det er menneskene. De frie individer, netttopp som du hyller.

La meg sitere Bibelen: "Du skal elske din neste som deg selv.» (Matteus 22,36)"

Dette er et av de to hovedbudskapene som går igjennom Bibelen. Hvordan kan et slikt budskap føre med seg forferdelighet?
Opprør mot religion? Nei. La folk få tro det de vil. Hvordan kan trådstarter påstå at det ikke er beviser for det som blir sagt i kirka? Det er bevist at Jesus levde. Det er også bevist flere ganger i bibelen at han sto opp igjen fra de døde. Er jammen godt vi har religionsfrihet i dette landet. Jeg blir kvalm av å se på dagens "avkristning" av norge..

"" Jeg syns faktisk det er latskap å gå til religion for å finne meningen med livet. Hva med å heller utdanne seg? Ta seg en universitetsutdannelse å bli en del av forskermiljøet som hele tiden befinner seg på grensa til hva vi vet og hva vi ikke vet? Sånne mennesker har jeg stor respekt for!

Som jeg sa i åpningsinnlegget. Det kommer en dag hvor vi må stikke sjeppen i hjula til de religiøse. Hvis ikke kommer faenskapet til å spre seg fra generasjon til generasjon resten av menneskehetens framtid. Barn er genetisk programmert til å tro på hva foreldrene sier, uansett hvor ulogisk det er. Hvis vi ikke stopper det, kommer det til å fortsette i en evig ond sirkel.

""

Hehe. Jeg synes det er like mye latskap å tro på The big bang. Omg lzm. Det er alt for mange tilfeldigheter til at det kan ha skjedd. Kanskje du brude studere biologi, så ser du alle de fantastiske detaljene som eksisterer her på jord. Og alt dette bare ved et "tilfeldig smell"? Right.

Du kan bare mene at KRD er ulogisk og feil som dessverre de fleste i dagens samfunn mener, men heldigvis har vi religionsfrihet, og "faenskapet" som du kaller det kan heldigvis bli vidreført uten at dere super-ateister skal stå å gnåle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Opprør mot religion? Nei. La folk få tro det de vil. Hvordan kan trådstarter påstå at det ikke er beviser for det som blir sagt i kirka? Det er bevist at Jesus levde. Det er også bevist flere ganger i bibelen at han sto opp igjen fra de døde. Er jammen godt vi har religionsfrihet i dette landet. Jeg blir kvalm av å se på dagens "avkristning" av norge..
Vis hele sitatet...
Uhm, ja, at en historisk person ved navn Jesus har levd er vel ikkje spesielt omdiskutert. Men for mirakela, altså dei overnaturlege tinga, så har vi ingen bevis. Å kalle tekst i bibelen for bevis er så far fetched at det er direkte latterlig. Er det bevis om eg skribler ned noko på ein lapp?
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Hehe. Jeg synes det er like mye latskap å tro på The big bang. Omg lzm. Det er alt for mange tilfeldigheter til at det kan ha skjedd. Kanskje du brude studere biologi, så ser du alle de fantastiske detaljene som eksisterer her på jord. Og alt dette bare ved et "tilfeldig smell"? Right.
Vis hele sitatet...
Kvifor er det for mange tilfeldigheiter til at det kan ha skjedd? Sjølv om sjansen for kvar hending isolert sett er liten er universet er stort, og liten sjanse multiplisert med mange tilfeller tilseier jo at det vil skje før eller sidan. I tillegg kan ein sjå det på ein annan måte - sjansen er forsåvidt irrelevant, vi kan konkludere med at det har skjedd, ettersom vi er her. Forøvrig er ikkje big bang resultat av intelektuell latskap; tvert imot. Det er resultat av folk som har dedikert liva sine til å faktisk undersøke ting, istadenfor å blindt godta religion.

Her argumenterer du i beste fall ut fra ignorans.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Du kan bare mene at KRD er ulogisk og feil som dessverre de fleste i dagens samfunn mener, men heldigvis har vi religionsfrihet, og "faenskapet" som du kaller det kan heldigvis bli vidreført uten at dere super-ateister skal stå å gnåle.
Vis hele sitatet...
Du evner åpenbart ikkje å sjå skilnaden på eit verdssyn som er etterprøvbart, rasjonelt og fundamentert på et solid teoretisk grunnlag som blir styrka for kvar einaste dag som går, opp mot noko som tvert imot ikkje har innebygd evne til å endre seg. Kritikken din fell rett og slett på steingrunn.
Sist endret av vidarlo; 29. mars 2011 kl. 19:42.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av julianilu Vis innlegg
Ganske latterlige påstander du kommer med at religion fører med seg forferdelighet. Det er ikke selve religionen som bringer med seg faenskap, men det er menneskene. De frie individer, netttopp som du hyller.
Vis hele sitatet...
Men hva er religionen da? Defineres den av de hellige tekstene? Eller det tilhengere gjør?

Om du vil påstå at folk ikke har utført «forferdeligheter» som kunne forsvares av religionen deres (tekstene og også uttalelser av religiøse ledere, som den romersk-katolske paven (og også andre paver), sjiittiske ayatollaher osv), vil medlemmer her utfordre ved å komme med eksempler de vil forvente at du forsvarer.

La meg sitere Bibelen: "Du skal elske din neste som deg selv.» (Matteus 22,36)"

Dette er et av de to hovedbudskapene som går igjennom Bibelen. Hvordan kan et slikt budskap føre med seg forferdelighet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror budskapet i biblene ikke kommer godt nok frem. Noe som forklarer de mange forskjellige forgreningene av kristendommen.

(Hva er forresten det andre hovedbudskapet som går gjennom biblene? Jeg foreslår kvinneundertrykking)
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Jeg får unnskylde for sent svar. Ellers har jeg egentlig begynt å miste litt av interessen for denne diskusjonen, og skal innrømme at jeg har tatt feil i flere av mine påstander. Samtidig føler jeg ikke for å ha godt nok grunnlag til å argumentere videre, men jeg skal likevel svare på det dere har skrevet, og hadde satt pris på om dere kunne holdt svaret kort.

Jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener..
Vis hele sitatet...
Er ikke så rart, var litt halvhjertet omformulering fra min side. Skal se om jeg ikke klarer å forklare det noe bedre.

Si du går i syvende klasse og har akkurat hatt naturfag. Du hadde problemer med å forstå prinsippet bak et eller annet enkelt aspekt ved naturen, og det endte med at læreren din forklarte det ved at “slik var det bare”. Naturligvis vil det eksistere større mengder bevis bak dette, ellers ville det aldri bli presentert i en naturfaglig lærebok. Men når læreren feiler i å uttrykke bevisene på en måte slik at et “barn” kan forstå dette (fordi det kanskje krever videre kunnskap for å forstå bevisene) så vil vel du se på dette som irrasjonelt? Om du senere faktisk forstår enten selve prinsippet, eller bevisene for det, så er det allerede “for sent”, og det at du har blitt tvunget til å akseptere noe du selv ser på som irrasjonelt har hatt en innvirkning på den videre utvikling.
Du later til å hoppe over det faktum at konklusjonen sier at korrelasjonen heller ser ut til å i stor grad være med hvor opptatt du er av din egen tro – med andre ord i hvor stor grad du har tatt stilling til grunnleggende eksistensielle spørsmål. Videre har man jo det faktum at hvis religiøse senker sin disposisjon til depresjon på grunn av at de har en stabil gruppe de oppsøker jevnlig og føler tilhørighet til, så er dette et argument for å skaffe seg en tilsvarende gruppe – eksempelvis speideren, filosofiklubber, politiske organisasjoner, veldedige organisasjoner etc. – ikke for å bli religiøs.
Vis hele sitatet...
Dersom du sikter til konklusjonen i kilden du selv referer til, så kan du se jeg i tidligere innlegg skrev at jeg er enig i nøyaktig dette. Om du derimot mener konklusjonen funnet i “min kilde”, så ser også jeg hva du viser til, men så snakket vi vel om personer som har “nok problemer fra før, og har hatt et slikt støttenettverk gjennom hele livet” (fra tidligere innlegg)? Og man kan etter mine premisser se på dem som personer med høy religiøs involvering. Noe de i kilden konkluderer med å ha lavere risiko for symptomer som viser til depresjon. Du kan dessuten ta en titt innom related citations, som gir samme resultater med litt enklere definisjoner på hvilke type personer de tester. Blant annet; “When people become physically ill, many rely heavily on religious beliefs and practices to relieve stress, retain a sense of control, and maintain hope and their sense of meaning and purpose in life. Religious involvement appears to enable the sick, particularly those with serious and disabling medical illness, to cope better and experience psychological growth from their negative health experiences, rather than be defeated or overcome by them.”

Kan jeg forøvrig spørre deg hvilke sider du ser tilsvarer hos disse gruppene du nevner, og et religiøst samfunn? For å si at du bare trenger en gruppe å jevnlig besøke blir litt tynt.

Jeg har heller aldri siktet til deg alene om det å ta fra noen troen, ei vet jeg hvordan en skal kunne gjøre dette. Dog ville jeg tro du kan finne flere friske forslag tidligere i tråden. Og du skal få kritisere troen deres så mye du vil, men hvorvidt du føler de faller sammen før eller senere er da ingen argument for å midlertidig gjøre et opprør, eller for å sette det på spissen (basert på udraget vist i avsnittet ovenfor); ta troen fra en alvorlig syk pasient fordi du selv mener hun før eller siden møter depresjonen uansett.
Om det er èn eller èn million som klamrer seg til religionen i slike situasjoner er egentlig veldig lite relevant, og gjør ikke handlingene dine noe bedre av den grunn (om du skulle velge å "fjerne" troen)

Det er jo ikke et problem. Både sjimpanser og delfiner er promiskuøse. At man finner mange varianter av monogami, polygami og promiskuitet hos de forskjellige dyreartene er å forvente. Hos enkelte insekter spiser hunnen hannen under eller etter parring, men det betyr jo ikke at det er et paradoks at ikke vi gjør det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det nødvendigvis er et paradoks, jeg spør bare hvorfor vi ikke har utviklet oss i den retningen. Ettersom vi finner hor både hos flere sosiale dyrearter, og i større grad vår egen historie. Hvorfor er/har det blitt et ESS for oss å ikke ha det? Og etter diverse religioner nektet det, forby det?


Vi mennesker kan nok sies å være i hovedsak monogame, selv om promiskuitet forekommer, og det er i grunn dette den aktuelle moralen omhandler – et ønske om høyest mulig grad av monogami og lavest mulig grad av promiskuitet (eller "hor", om du vil). ...
Vis hele sitatet...
Ser ut som vi kanskje har en litt forskjellig betegnelse på hor. Mens det virker som du sikter til hor som promiskuitet alene, er det denne definisjonen jeg bruker:
"Hor (lat. hora, time) er en betegnelse på seksuell omgang mellom en mann og kvinne som ikke er gift med hverandre. I dag brukes begrepet – utover fra religiøst hold – oftest om seksuell umoral generelt, som skjellsord i formen «hore», og om forhold der en kvinne selger sin kropp. "
Vis hele sitatet...
Men nå sies det også at hor i tidligere tid ikke nødvendigvis ble knyttet til prostitusjon, noe som blir litt vanskelig når man skal ta setningene fra blant annet bibelen til bruk.

Poenget var at jeg tror vårt syn på prostitusjon og hor er pga religion, da det blant annet ble lovfestet i Amerika mye grunnet av arbeidet the Woman's Christian Temperance Union gjorde, lovfestningen som skjedde i Europa samtidig som reformasjonen, og det faktum at det ikke er godtatt av enten kristendommen eller Islam.Men man skal heller ikke se bort fra spredning av sykdom som en konkurrerende faktor for den økende forbydningen av prostitusjon. Så vidt jeg vet er det ikke noe lover mot utroskap eller "umoralske" seksuelle aktiviteter, men er vel fortsatt ikke tatt så veldig godt mot i samfunnet. Dog har det vel blitt lov å selge kroppen sin, så lenge ingen kjøper den. Om jeg ikke tar helt feil?

Ellers har du sikkert rett i det du skriver om promiskuitet, og det samme gjelder nok til en viss grad seriemonogami eller andre likende forhold.

Jeg skjønner ikke hvorfor disse moralske verdiene må "piggybacke" på religion? Mener du vi skal lage nye moralske verdier og putte de inn i en religiøs innpakning? Hvorfor det, i så fall? Du får jo ikke gjort det uansett, og i hvert fall ikke hvis moralen ikke allerede er utbredt, noe som fjerner dens behov for en religiøs innpakning i utgangspunktet. Er det alvorlig moralske problemstillinger som går utover andre, så fester man det man mener er riktig i det offisielle lovverket.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at vi skal, jeg sier at vi kan. Og jeg ville da tro du fint skal kunne klare å pakke inn egne moralske verdier i religion, for å videre føre det inn i samfunnet. Kirken har jo klart å utnytte samfunnet via ymse sakrementer og løfter om frelse. Hvorfor skal en ikke klare å gjøre det samme med moralske verdier?




Til Jonta:
1. Hvorfor er majoriteten så viktig? Den største kristne gruppen i verden idag er katolikkene. Disse tolker bibelen i veldig liten grad, og gir heller denne oppgaven til prestene sine (noe som resulterer i millioner av unødvendige dødsfall fordi den høyeste presten deres sa kondomer var kjipt. Hurra.)
2. Disse representerer litt over halvparten. Og hva med resten? Bare forkaste det de tror fordi de ikke er del av det knappe flertallet? Ta dem med ned til en viss prosentandel? En slags sperregrense? Hva skjer om den katolske kirka dropper til under 50%? Må de inn i koalisjon med andreplassen da? Bare ta fellesnevnerne deres? Hva om de er uenige på viktige punkter?
3. Henvis gjerne til at det ikke finnes så mange tolkninger. Antallet som følger disse tolkningene er ikke veldig relevant, da de fortsatt finnes. Og det var omtrent dette du gikk imot i den første setningen din.
Vis hele sitatet...
Vel, nå har man jo allerede "ferdige tolkninger" som du gjerne blir påvirket av, og/eller opplært i. MAO skal det godt gjøres å tolke dine religiøse tekster på en måte som sterkt viker fra f.eks prestene dine. Og har du noen spørsmål er nok presteskapet mer en villig til å hjelpe deg med tolkningen. Denne fellestolkningen (som prestene følger) ville jeg nok også tro er et resultat av en tidligere enighet blant majoriteten.
Ellers er jo blant annet en felles tolkning viktig for å i det hele tatt klare å starte (og ekspandere) en religion.
Med en gang du tar inn enn felles motstridende tolkning blir det litt verre. Si du har en religiøs gruppe på titusen mennesker, og det viser seg å være 500 stykker som tolker de religiøse tekstene forskjellig fra majoriteten, og samtidig forskjellig fra hverandre. Da vil du ha et relativt stort antall forskjellige tolkninger, men når de er såpass få mennesker sett i mot den fellestolkningen er det ikke så farlig, og de vil nok snart også få hjelp av de religiøse lederne til å tolke tekstene "riktig".
Men når det viser seg at disse 500 menneskene faktisk deler en felles tolkning, så ser jeg ikke andre muligheter enn å bryte ut og eventuelt reformere til en ny religion basert på skriftene til den "opprinnelige" religionen.

Det kan godt hende det finnes mange tolkninger, men som sagt i noen setninger senere (og i avsnittet ovenfor) er det antallet som deler tolkningen som er viktig, om det finnes avstikkere med sin egen tolkning er da ikke veldig "truende" for majoriteten.




Nå får du da se til å bestemme deg. Det jeg mente var å faktisk _forbedre_ dem. Ikke gjøre dem tydeligere. Sistnevnte vil heller ikke være så vanskelig. Å skrive dem med et moderne språk, sammensmelte bibler som ligner veldig og evt. vise diffs der de er forskjellige, sette opp punktlister og FAQ-aktige greier (katekismer anyone?) og klargjøre tvilstilfeller (to kill, or not to kill). Nei vent; sistnevnte ser jo ut til å være en umulighet.

Uansett: Fortsatt noe din tilfeldige femteklassing kunne klart.
Vis hele sitatet...
Ser ut som jeg misforsto deg, men når du sier sistnevnte heller ikke vil være så vanskelig, så er du uenig med meg uansett. tror dog ikke vi vil få så veldig mye ut av å synse fram og tilbake angående problematikken rundt det å forbedre religiøse tekster via dine mange forslag. Det å sammenlikne religiøse tekster med lærebøker innenfor matematikk hjelper heller ikke stort.

Det at Johannes er oppgitt til å være på forskjellige steder er for meg en uoverensstemmelse . Hadde noen sagt: Johannes er på punk A kl 16.00, mens en annen hadde sagt: Johannes er ikke på punkt A kl 16.00, så hadde vi hatt en selvmotsigelse. Når det gjelder eksempelet ditt krever dette også at begge personene faktisk har "riktig" informasjon, slik at det ikke bare er et resultat av misforståelser og feilaktig informasjon gitt til forfatterne.

Jeg ser ingen grunn til å tro at de samme menneskene ikke ville gjort dette om de ikke var religiøse.

Det tilnærmede monopolet religioner har på spiritualitet snakker Sam Harris en del om. (Ctrl+F "spiritual" - Ikke den beste lenken. Finnes en hel del videoer på t.d. YouTube der han tar det opp.)
Vis hele sitatet...
Har skrevet noe om det i delen rettet mot Provo.
(skal se filmen senere)

Flott at du nå presiserer at dette er noe du tror. «Du skal ikke begjære [insert desirable stuff here]» ja. Tankekriminalitet altså. Kapitalismen, som har ført til mye godt mtp. levestandard her i verden, ville nok neppe eksistert om alle fulgte denne typen bud til punkt og prikke. («FU. Naboen har kjøpt seg ny BMW. Jeg skal faen meg jobbe hardt for å få råd til det samme as»). Jo, jeg vil såvisst si at å forby denslags er utdatert. Å sette det opp i de ti viktigste reglene du vil ha folk til å følge, framfor det t.d. Hitchens foreslår, er.. galskap? Umoralsk?
Vis hele sitatet...
Så klart er det noe jeg tror. Alle påstandene jeg har dratt fram i tråden er jo bare noe jeg tror.
Som jeg skrev var de mindre tatt i bruk i dagens samfunn, og det å forby situasjonen vist eksempelet ditt har du helt rett i er utdatert. Hvorvidt vi hadde utviklet kapitalisme dersom vi hadde fulgt dette mer nøye skal jeg ikke si noe om, og det kan det godt hende du har riktig i.
Clicky. Spol til 3:12 om du er lat. Det funker for de svake. Om disse kun realiserer seg en bitteliten bit av helheten. Mao hadde også sine positive sider.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg helt forstår hva du vil fram til her. Men om du prøver å si at svake personer bare vil få positive effekter av det å kun realisere seg en liten del av religionen, så er jeg uenig, og du kan lese litt angående dette med depresjon hos fullt religiøse personer blant det skrevet til Provo (og i tidligere innlegg)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uhm, ja, at en historisk person ved navn Jesus har levd er vel ikkje spesielt omdiskutert. Men for mirakela, altså dei overnaturlege tinga, så har vi ingen bevis. Å kalle tekst i bibelen for bevis er så far fetched at det er direkte latterlig. Er det bevis om eg skribler ned noko på ein lapp
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke så lett. Hvor mange evangelier/tekster er skrevet om hva Jesus gjorde, og hvilket spenn hadde de imellom hverandre?

Jesus hadde også forøvrig 5000 mennesker som vitner når han mettet de under Bergprekenen.
Sitat av julianilu Vis innlegg
Det er faktisk ikke så lett. Hvor mange evangelier/tekster er skrevet om hva Jesus gjorde, og hvilket spenn hadde de imellom hverandre?

Jesus hadde også forøvrig 5000 mennesker som vitner når han mettet de under Bergprekenen.
Vis hele sitatet...
Ja, og deres vitneprov er selvfølgelig vel og bra , med mindre du kun sier dette på bakgrunn av en viss bok?
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Ja, og deres vitneprov er selvfølgelig vel og bra , med mindre du kun sier dette på bakgrunn av en viss bok?
Vis hele sitatet...
Av en viss bok? Bibelen er ikke masse vrølv som har blitt satt sammen av tilfeldige notater. Bibelen er ikke bare en god bok, men Guds ord. Dette er tydelig sett i vers som 2 Timoteus 3,15-17, som sier: “Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.”

Alt har en logikk i seg. Diverse tekster i bibelen er ikke tilfeldigvis satt inn.

http://www.unges.org/?a=nyhet&id=826
Du er ikke ekstremt naiv nå? Legger merke til at du er sterkt troende,så nytter vell ikke å prøve å overbevise deg om at bibelen er en eventyr bok uansett
Sitat av julianilu Vis innlegg
Det er faktisk ikke så lett. Hvor mange evangelier/tekster er skrevet om hva Jesus gjorde, og hvilket spenn hadde de imellom hverandre?

Jesus hadde også forøvrig 5000 mennesker som vitner når han mettet de under Bergprekenen.
Vis hele sitatet...
Jesus nevnes i bl.a Koranen..
Han er der omtalt som en profet, ikke Guds sønn.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Av en viss bok? Bibelen er ikke masse vrølv som har blitt satt sammen av tilfeldige notater. Bibelen er ikke bare en god bok, men Guds ord. Dette er tydelig sett i vers som 2 Timoteus 3,15-17, som sier: “Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.”

Alt har en logikk i seg. Diverse tekster i bibelen er ikke tilfeldigvis satt inn.

http://www.unges.org/?a=nyhet&id=826
Vis hele sitatet...
Kan jeg bare få lov til å spør, er du jøde? mtp avataren din. Er da ganske dumt å motsi sin egen religion?

Edit: Innlegg nr.300
Sist endret av happy violence; 30. mars 2011 kl. 22:45.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Kan jeg bare få lov til å spør, er du jøde? mtp avataren din. Er da ganske dumt å motsi sin egen religion?

Edit: Innlegg nr.300
Vis hele sitatet...

Nei, jeg er ikke jøde.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Av en viss bok? Bibelen er ikke masse vrølv som har blitt satt sammen av tilfeldige notater. Bibelen er ikke bare en god bok, men Guds ord. Dette er tydelig sett i vers som 2 Timoteus 3,15-17, som sier: “Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.”

Alt har en logikk i seg. Diverse tekster i bibelen er ikke tilfeldigvis satt inn.

http://www.unges.org/?a=nyhet&id=826
Vis hele sitatet...
Vær så snill... ikke begrunn bibelens troverdighet ved å sitere bibelen. Og at "alt har en logikk i seg" holder heller ikke mål.

Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Kanskje det er du som er ekstremt naiv og tror at vi stammer i fra aper? Du ser sikkert ut som en
Vis hele sitatet...
høhø, vill diss!
Evolusjonsteorien hevder ikke at vi stammer fra aper btw.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Kanskje det er du som er ekstremt naiv og tror at vi stammer i fra aper? Du ser sikkert ut som en Nytter vel ikke å overbevise deg heller om at big bang er feil..

"sterkt troende".. forresten så heter det å tro, eller å ikke tro. Hjelper ikke å rangere sterkt troende, super-kristen, osv..
Vis hele sitatet...


Takk for personangrepet må le Nei har aldri trodd mennesket stammet fra apene Kos deg med eventyrboka di
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Først: Ønsker du at andre skal holde seg korte, bør du gjøre det samme. Punktlister er pwn. (Les gjerne her :)

Sitat av Johnny B Vis innlegg
[Om tolkninger av religion]
Vis hele sitatet...
Du presiserte ikke antall troende i originalposten din. Kun antall tolkninger. Oppigjennom historien har man sett gang på gang at folk har tolket ting helt forskjellig fra lederne/læremestrene/prestene sine. Du virker ugjennomtenkt når du presenterer det som det motsatte.
felles tolkning viktig for å i det hele tatt klare å starte (og ekspandere) en religion.
Vis hele sitatet...
De monoteistiske ørkenreligionene som har sitt utspring fra tidlig jernalder er på langt nær i sin begynnende fase.

når du sier sistnevnte heller ikke vil være så vanskelig, så er du uenig med meg uansett. tror dog ikke vi vil få så veldig mye ut av å synse fram og tilbake angående problematikken rundt det å forbedre religiøse tekster via dine mange forslag. Det å sammenlikne religiøse tekster med lærebøker innenfor matematikk hjelper heller ikke stort.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle ang. mattebøker. Jeg nevner spesifikke punkter for hvordan det kan gjøres. Du kommer ikke med mer en generell synsing om at det ikke er mulig.

Det at Johannes er oppgitt til å være på forskjellige steder er for meg en uoverensstemmelse . Hadde noen sagt: Johannes er på punk A kl 16.00, mens en annen hadde sagt: Johannes er ikke på punkt A kl 16.00, så hadde vi hatt en selvmotsigelse. Når det gjelder eksempelet ditt krever dette også at begge personene faktisk har "riktig" informasjon, slik at det ikke bare er et resultat av misforståelser og feilaktig informasjon gitt til forfatterne.
Vis hele sitatet...
Dette er såpass uforståelig at du må forklare det på nytt. Du virker i det hele tatt veldig vag på dette.
Har skrevet noe om det i delen rettet mot Provo.
Vis hele sitatet...
Igjen har jeg lest det du har skrevet. Flere ganger. Og ikke funnet det. Om du har gjemt det iblant der du snakker om syke og slikt; dra det frem.

Så klart er det noe jeg tror. Alle påstandene jeg har dratt fram i tråden er jo bare noe jeg tror.

Jeg tror ikke jeg helt forstår hva du vil fram til her. Men om du prøver å si at svake personer bare vil få positive effekter av det å kun realisere seg en liten del av religionen, så er jeg uenig, og du kan lese litt angående dette med depresjon hos fullt religiøse personer blant det skrevet til Provo (og i tidligere innlegg)
Vis hele sitatet...
Mindre troing, mer viting.

Og igjen kommer det ikke fram at du svarer på det jeg har å si.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Av en viss bok? Bibelen er ikke masse vrølv som har blitt satt sammen av tilfeldige notater. Bibelen er ikke bare en god bok, men Guds ord. (...) Alt har en logikk i seg. Diverse tekster i bibelen er ikke tilfeldigvis satt inn.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om du i det hele tatt er klar over hvordan du selv argumenterer. "Det som står i Bibelen er sant fordi det står i Bibelen" – en rimelig åpenbar tautologi. Det er heller ikke slik at alt som står i Bibelen er logisk. Bibelen er proppfull av selvmotsigelser, og det vet du nok godt selv også – du bare velger å unngå å utfordre deg selv ved å la være å tenke på de. Jeg tipper du får et mer nyansert syn på det når du blir eldre.

Sitat av Johnny B Vis innlegg
Si du går i syvende klasse og har akkurat hatt naturfag. Du hadde problemer med å forstå prinsippet bak et eller annet enkelt aspekt ved naturen, og det endte med at læreren din forklarte det ved at “slik var det bare”. Naturligvis vil det eksistere større mengder bevis bak dette, ellers ville det aldri bli presentert i en naturfaglig lærebok. Men når læreren feiler i å uttrykke bevisene på en måte slik at et “barn” kan forstå dette (fordi det kanskje krever videre kunnskap for å forstå bevisene) så vil vel du se på dette som irrasjonelt?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil jeg ikke. Å stole på at det som står i pensum er korrekt, selv om man ikke forstår det, og selv om ikke læreren klarer å forklare det på en måte så man forstår det, vil jeg ikke si er irrasjonelt. Tvert i mot vil jeg si at det motsatte er irrasjonelt, med mindre det er en nøye overveid avgjørelse basert i faktiske forhold, og er ofte opphavet til farlige og hoderystende irrasjonelle standpunkter som benektelse av evolusjon – noe vi til og med har sett eksempler på i denne tråden. Man har god grunn til å anta at det som står i skolepensum – i hvert fall her til lands – er velbegrunnet i solide bevis.

Sitat av Johnny B
Kan jeg forøvrig spørre deg hvilke sider du ser tilsvarer hos disse gruppene du nevner, og et religiøst samfunn? For å si at du bare trenger en gruppe å jevnlig besøke blir litt tynt.
Vis hele sitatet...
Du plukker jo ut helt konkrete spesialtilfeller her, men hvis vi snakker om folk som er syke, så finnes det mange støtte- og samlingsgrupper for dette. Poenget mitt er at den sosiale delen i religion kan gjenskapes i andre grupper – det er ikke sikkert man finner én gruppe som erstatter alt, men finner alltids igjen elementene man setter pris på i andre grupper.

Sitat av Johnny B
Jeg har heller aldri siktet til deg alene om det å ta fra noen troen, ei vet jeg hvordan en skal kunne gjøre dette. Dog ville jeg tro du kan finne flere friske forslag tidligere i tråden. Og du skal få kritisere troen deres så mye du vil, men hvorvidt du føler de faller sammen før eller senere er da ingen argument for å midlertidig gjøre et opprør, eller for å sette det på spissen (basert på udraget vist i avsnittet ovenfor); ta troen fra en alvorlig syk pasient fordi du selv mener hun før eller siden møter depresjonen uansett.
Om det er èn eller èn million som klamrer seg til religionen i slike situasjoner er egentlig veldig lite relevant, og gjør ikke handlingene dine noe bedre av den grunn (om du skulle velge å "fjerne" troen)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har jo presisert at jeg ikke er for å ta fra noen troen, og som sagt ville jeg uansett ikke hatt noen anelse om hvordan man skulle gjøre dette. Jeg er derimot for ytringsfrihet, og derunder frihet til religionskritikk, og om noen skulle føle seg støtt av det, så er ikke det noe jeg bryr meg så mye om. Angående det du påstår om at jeg har sagt at de "faller sammen før eller senere", så mener jeg at hvis de er så mentalt skjøre at de faller i depresjon bare religionskritikk faller for deres ører, så er de så på randen av sammenbrudd fra før at et sammenbrudd er nesten umulig å unngå.

Bare for å avklare litt, for jeg tror kanskje du misforstår meg. Jeg er som sagt ikke for å uoppfordret gå direkte på enkeltpersoner for å forsøke å overbevise de om å oppgi sin religion. Men jeg er for mer generell religionskritikk. Når jeg påpeker at det er en forskjell på "ateistisk misjonering" og religiøs misjonering, så mener jeg ikke at alle burde gå fra dør til dør og forsøke å overbevise andre mennesker om at det ikke finnes noen gud – jeg påpeker kun at det er en forskjell, og at denne forskjellen går i den "ateistiske misjoneringens" favør. Det er også flere måter å opplyse om behovet for rasjonalitet og mangelen på behov for en gud som forklaringsmodell enn å gå aggressivt og direkte på enkeltpersoner, og jeg kan tenke meg en rekke slike tiltak jeg ville vært positiv til.

Sitat av Johnny B
Jeg sier ikke at det nødvendigvis er et paradoks, jeg spør bare hvorfor vi ikke har utviklet oss i den retningen. Ettersom vi finner hor både hos flere sosiale dyrearter, og i større grad vår egen historie. Hvorfor er/har det blitt et ESS for oss å ikke ha det? Og etter diverse religioner nektet det, forby det?
Vis hele sitatet...
"Valg" av parringssystem er et resultat av mange kompliserte og komplekse miljøforhold. Monogami, eller mangelen på monogami, avhenger av ting som hvor hjelpeløst avkommet er, hvor mange naturlige fiender de har, ressurser i området versus ressursbehov per individ, makevokting, seksuell konflikt, om de er gruppelevende dyr, og i så fall hvordan gruppestrukturen er, osv. Man har mange varianter av parringssystemer i dyreriket, og vi har strandet på et såkalt "sosialt monogamt parringssystem, med innslag av moderate mengder seksuelt ikke-monogami". Mange fuglearter, for eksempel, har monogame forhold (svaner ofte livet ut), sjimpanser, og spesielt dvergsjimpanser, er promiskuøse, og hvalrosser og løver er polygame. Uavhengig av om vi hadde utviklet oss til å bli monogame eller polygame ville vi nok utviklet en moral rundt dette, og vi ville nok kunne lese nedskrevne varianter av denne moralen i religiøse skrifter.

Sitat av Johnny B
Ser ut som vi kanskje har en litt forskjellig betegnelse på hor. Mens det virker som du sikter til hor som promiskuitet alene, er det denne definisjonen jeg bruker:
"Hor (lat. hora, time) er en betegnelse på seksuell omgang mellom en mann og kvinne som ikke er gift med hverandre. I dag brukes begrepet – utover fra religiøst hold – oftest om seksuell umoral generelt, som skjellsord i formen «hore», og om forhold der en kvinne selger sin kropp. "
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Ikke promiskuitet alene, men innslag av promiskuitet/seksuelt ikke-monogami i et ellers monogamt system. Går du grundig til verks så vil du nok se at definisjonen egentlig er den samme. Jeg kan jo omformulere med biologiske termer: "Hor er en betegnelse på ikke-monogam seksuell omgang mellom en mann og kvinne som ikke er i et sosialt monogami med hverandre."

Sitat av Johnny B
Poenget var at jeg tror vårt syn på prostitusjon og hor er pga religion
Vis hele sitatet...
Og jeg føler meg så skråsikker på at religionens syn på prostitusjon er på grunn av vår moral at jeg ville bokstavelig talt falt av stolen i vill forbauselse om jeg tar feil.

Sitat av Johnny B
Så vidt jeg vet er det ikke noe lover mot utroskap eller "umoralske" seksuelle aktiviteter, men er vel fortsatt ikke tatt så veldig godt mot i samfunnet. Dog har det vel blitt lov å selge kroppen sin, så lenge ingen kjøper den. Om jeg ikke tar helt feil?
Vis hele sitatet...
Det er ingen lov mot utroskap i vårt offisielle lovverk, nei, men det er jo – som jeg sa – fordi dette lovverket må begrunnes godt, og det er vanskelig å rasjonelt forsvare en slik lov. Det er lov å selge kroppen sin selv om noen kjøper den, men det er ikke lov å kjøpe sex. Denne loven begrunnes i en skjev maktbalanse og sannsynligheten for at selgeren er presset i en situasjon hvor man gjør dette mot sin vilje, og at kjøperen bidrar til å opprettholde denne situasjonen. Man har derfor valgt å si at straffeansvaret for kjøp og salg av sex skal ligge hos kjøperen og ikke selgeren. Man kan selvsagt være uenig i en slik lov, og hvis du klarer å argumentere godt nok for hvorfor, er det også mulig å endre denne loven. Det er ikke en mulighet man har når det kommer til de religiøse lovtekstene.

Sitat av Johnny B
Jeg sier ikke at vi skal, jeg sier at vi kan.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor? Jeg ser ikke hensikten, og heller ikke at dette er noe som lar seg gjøre i praksis. Heller er det en naturlig utvikling at religionene vil absorbere den øvrige menneskelige moral og tilpasse tolkningen av de religiøse tekstene deretter. Dette skjer dessverre i et meget tregt tempo, og religionen fungerer derfor mer som en brems enn et "fartøy" for utbredelse av moderne moral.
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg leste nettopp ferdig tråden om han karen som vill konvertere til Islam. Den tråden var jo låst noe jeg så etter jeg var ferdig å lese. Anyway der ble det diskutert heftig dette med religion og ekstremister. Så mitt spm, blir ekstremister støtet ut av de andre ''normalt'' religiøse? Hvorfor, hvorfor ikke? Her tenker jeg først og fremst på Muslimene da det er disse som er det heteste temaet.
Hvorfor har det egentlig kommet "Borgerlig konfirmasjon / dåp (navnedag)" dette er jo kristelig.
Når man velger og være uten religion så burde man miste noe! Humanetikere burde ikke komme og herme etter andre religioner..

Eller?
Sitat av jegermeg Vis innlegg


Jeg vet ikke jeg. Hva syns dere? Er det på tide at noe skjer snart? Er det ikke på tide at menneskeheten kommer seg videre?

Hva kan vi gjøre?
Vis hele sitatet...

Trenger du å gjøre så forbanna mye? Syns du ikke det er nok uro som det er fra før av pga religion? Sånn tenkegang du setter i gang der som skaper krig og uro.

En ting kan jeg love deg 100%, og det er at religion aldri kommer til å forsvinne.

Eksperter har sittet og prøvd å finne ut hvordan menneskene har kommet til i tusen år. De har klart å bevise alt mulig rart unntatt denne teorien, og det er en grunn til at ingen klarer det. Nettopp fordi det ikke fins en naturlig årsak
Sitat av brgz Vis innlegg
Eksperter har sittet og prøvd å finne ut hvordan menneskene har kommet til i tusen år. De har klart å bevise alt mulig rart unntatt denne teorien, og det er en grunn til at ingen klarer det. Nettopp fordi det ikke fins en naturlig årsak
Vis hele sitatet...
Hvordan menneskene "har kommet til" er ingen myte. Evolusjon. Hvordan liv har oppstått er derimot ikke like kjent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UB3R Vis innlegg
Hvorfor har det egentlig kommet "Borgerlig konfirmasjon / dåp (navnedag)" dette er jo kristelig.
Når man velger og være uten religion så burde man miste noe! Humanetikere burde ikke komme og herme etter andre religioner..
Vis hele sitatet...
Konfirmasjon er ein kristen tradisjon, men så godt som alle kulturer har overgangsritualer for å markere overgangen mellom barn og voksen, og historisk sett har den kristne konfirmasjonen vore det. Så kvifor skal ikkje humanetikarar ha rituale og merkjedagar på line med samtlege andre kulturar i verda?

Og når du seier at når ein vel å vere utan religion burde ein miste noko - kvifor det...? Det er ikkje eit spesielt logisk standpunkt å ha heilt ærleg. Det ser òg ut til at du bør finne ut at det går an å ha livssyn, utan å vere religiøs.
Sitat av brgz Vis innlegg
Eksperter har sittet og prøvd å finne ut hvordan menneskene har kommet til i tusen år. De har klart å bevise alt mulig rart unntatt denne teorien, og det er en grunn til at ingen klarer det. Nettopp fordi det ikke fins en naturlig årsak
Vis hele sitatet...
Hvilken teori er det du sikter til her? Og hva mener du med "ikke bevist"?

Menneskets opprinnelse er godt kjent i fagmiljøer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_evolution
Sitat av slashdot Vis innlegg
Konfirmasjon er ein kristen tradisjon, men så godt som alle kulturer har overgangsritualer for å markere overgangen mellom barn og voksen, og historisk sett har den kristne konfirmasjonen vore det. Så kvifor skal ikkje humanetikarar ha rituale og merkjedagar på line med samtlege andre kulturar i verda?
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Så vidt eg veit er konfirmasjonen ganske gamal somme stader i Noreg — venteleg langt atti førkristne vikingtidi, har eg høyrt.

Med det sagt, er det liti usemje om at dei humanistiske verdiane mest er kristne verdiar i sekulær form. Grunnlaget deira, serleg for menneskerettane, ligg i alle høve hos gamal katolsk naturleg lov. Prinsippi er i stort mon utleidde a priori gjennom logikken. Men så må det jo liggje eit premiss til grunn. Dei kristne og humanistiske prater båe om ein "menneskeleg essens", og det er frå dette prinsippet at idéen om individuelle rettar og pliktar kjem. Det er derfor den offentlege forvaltningi regelrett nemner ein "kristen-humanistisk verdiarv".

Så det er vanskeleg å sjå problemi med ein humanistisk konfirmasjon, i minsto for meg. Rett nok pratar mange kristne i Noreg om at konfirmasjonen er ei slags stadfesting av dåpen. Men i dei fleste store kyrkjesamfunni er konfirmasjonen ein transformasjon, ikkje ein juridisk prosess. Her vil eg tru den humanistiske konfirmasjonen faktisk ligg nærare idealet enn hine brautute og lite rause kristne. Han legg jo stor vekt på evnen til å føle med andre menneske og vera ein god person, ikkje pugging av Bibelvers og dynking i heilagvatn til rituelt rett tid.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Så mitt spm, blir ekstremister støtet ut av de andre ''normalt'' religiøse? Hvorfor, hvorfor ikke? Her tenker jeg først og fremst på Muslimene da det er disse som er det heteste temaet.
Vis hele sitatet...
«De andre 'normalt' religiøse» er en schwær gruppe mennesker.

I dette innlegget lenker jeg hit. Det er ikke den eneste undersøkelsen. Døm selv.
Sitat av brgz Vis innlegg
Trenger du å gjøre så forbanna mye? Syns du ikke det er nok uro som det er fra før av pga religion? Sånn tenkegang du setter i gang der som skaper krig og uro.
Vis hele sitatet...
Ville du sagt tilsvarende til Nord-Koreas befolkning? Ikke gjør så forbanna mye, for det er jo uro nok?

Jeg kan forstå frustrasjon ved.. «uroligheter» i verden pga. religion, og at man ikke ønsker at dette skal eskalere ytterligere, men det er tydelig at flere og flere ateister (og folk som ikke vil betegne seg slik) får nok av t.d. det TS skriver om.

Burde disse tie? Fordi det allerede er uroligheter omkring tema? Burde de heller vente? Til urolighetene tar av. Og alt ordner seg av seg selv.

For jeg har tro på at dét kommer til å skje. Kanskje.

Tullshit. Bli hørt!
En ting kan jeg love deg 100%, og det er at religion aldri kommer til å forsvinne.
Vis hele sitatet...
Konseptet har oppstått. Hvorfor skulle det ikke kunne forsvinne?
Sitat av uppdali Vis innlegg
Med det sagt, er det liti usemje om at dei humanistiske verdiane mest er kristne verdiar i sekulær form. Grunnlaget deira, serleg for menneskerettane, ligg i alle høve hos gamal katolsk naturleg lov.
Vis hele sitatet...
Sier du med dette at katolikkene kom opp med disse verdiene først? Det er ikke helt entydig i posten din.