Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 877
Jeg har prøvd å finne hjelp fra resten av internett (tror jeg) inkludert nff, men ikke funnet noe som gjelder meg

Jeg har et system med:
2x500gb SATA-harddisker i raid 0
1x500gb IDE-harddisk

Så. Oprinnelig hadde jeg Vista på disse diskene i raid0. Så bestemte jeg meg for å installere ubuntu på IDE-disken. Ubuntu gjorde en idiotisk feil. Den skjønte ikke at sata-diskene var i et raid-opsett. Dermed installerte den bootloaderen på den ene av sata-diskene. Vips, så kunne jeg ikke boote vista lenger.

Etter masse problemer, deaktiverte jeg alt untatt ide-disken og slang inn xp. Nå sitter jeg å skriver på den. sata-diskene er aktiverte og ting kjører fint. Nå vil jeg installere vista-bootloaderen på raid-opsettet igjen

That's the problem


EDIT: Så har jeg også fått meg lærepenge som forsovet gjelder andre eiere av et MSI p6n mb med liknende opsett. Deaktiver alle andre diskene før du dualbooter med vista & ubuntu. Bruk heller bootloaderen (f11)
Sist endret av hawken07; 20. oktober 2008 kl. 17:12.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja.

Nå har jeg aldri prøvd dette i Vista, men XP har jo en repairconsole.

Dersom du booter Vistaplaten burde du jo kunne velge et repairconsole av noe vis og velge "fixboot" \ "fixmbr" som du kunne i gamle XP \ 2003.
I de fleste tilfeller er det unødvendig å benytte recovery konsollen, da Vista har et nifty alternativ kalt "Startup Repair"(ligger under "repair my computer" på vistaplaten når du har startet fra den).

Hvis det fortsatt ikke virker, må du inn i cmd/recovery console. M$ har fikset litt opp på kommandoene, så virker det ikke bare å skrive "fixmbr" eller "fixboot", man må skrive "bootrec /fixboot" eller "bootrec /fixmbr"

Når du har Vista oppe og kjører igjen, kan du bruke Easy BCD Edit til å legge til Ubuntu.
http://support.microsoft.com/kb/919529

Ser ut som om kommandoen du trenger er:

Stasjonboot\ Bootsect.exe –NT60 All

Hvor stasjon: da er Vista-DVD'n.
nå er det litt for seint... sitter nå og skriver på en clean install av vista. Å bruke startup repair funket ikke, siden bootloaderen faktisk var der, men ubuntuloaderen var ødelagt, så jeg kom aldri til den