Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3238
Hei Freak's,

Tittelen sier vel det meste, hva er den beste måten for å oppbevare hjemmebrent?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
På glassflasker med tett kork.
Glassflasker. Har du fått tak i hjemmebrent med litt "funky" lukt, har jeg erfart å helle det over på glassflasker(tomme whiskey- vodka- eller ginflasker) og la de stå med korken av over natta. Putt iallefall ikke skiten på plastflasker over tid. Har også hørt rykter om at å lagre det på glass i fryser skal være bra, men dette vet jeg ikke noe om.
Har hjemmebrenten for øyeblikket i glassflasker, går vel fint med romtemperatur eventuelt?
Sist endret av Brukerguiden; 31. januar 2014 kl. 22:28.
støtter meg til BomberMan her. Glassflasker med tett kork!
Har du trøbbel med funky stink så lager du en liten aktivt kull sil og kjører spriten igjennom før den går på glassflasker

Sitat av Brukerguiden Vis innlegg
Har hjemmebrenten for øyeblikket i glassflasker, går vel fint med romtemperatur eventuelt?
Vis hele sitatet...
Ja, det går fint.
Sist endret av UngarEffect; 31. januar 2014 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for hjelpen.
Kan holde seg ganske lenge i fryseren om det er over 40-50%.
Har kun gjort dette på plastflasker da, med "redsel" for at flaskene skal knuse som de har gjort med polsprit over lenger tid.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Kan holde seg ganske lenge i fryseren om det er over 40-50%.
Har kun gjort dette på plastflasker da, med "redsel" for at flaskene skal knuse som de har gjort med polsprit over lenger tid.
Vis hele sitatet...
hvorfor skal man fryse ned spriten sin??
Fryser den ikke ned, men holder den kald. Kansje ikke ved så lite som 40% men hvertfall over 50% har jeg hatt i fryseren i hvertfall 3 uker uten at den har fryst.

Å da holder den seg hvertfall kald og god
Sist endret av KjellFresh; 31. januar 2014 kl. 22:44. Grunn: 800
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Fryser den ikke ned, men holder den kald. Kansje ikke ved så lite som 40% men hvertfall over 50% har jeg hatt i fryseren i hvertfall 3 uker uten at den har fryst.

Å da holder den seg hvertfall kald og god
Vis hele sitatet...
Med mindre fryseren din blir drastisk kaldere over tid har ikke tiden etter et par dager, kanskje til og med etter den første dagen noe å si. Siden de fleste frysere holder rundt 18 blå konstant. NB! Traff på en i Danmark som frøys jager, så noen er ganske kalde :P
Polspriten, jäger, tyrker sambuca osv.. fryser etter kort tid. Men når jeg hadde vært på avrusning i 3 uker å hadde glemt noe hjemmebrent i fryseren så var den ikke annet enn iskald.
Skulle gjerne kunne målt tempraturen i fryseren min, men det har jeg desverre ikke mulighet til, veit bare at den spriten ikke var mer enn mellom 50 og maks 60%.
Sist endret av KjellFresh; 1. februar 2014 kl. 00:29. Grunn: fordiattejegskreivnoefeil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Skulle gjerne kunne målt tempraturen i fryseren min, men det har jeg desverre ikke mulighet til, veit bare at den spriten ikke var mer enn mellom 50 og maks 60%.
Vis hele sitatet...
Frå førti til seksti prosent utgjer endring i frysepunktet frå omlag -23°C til rundt -40°C.

Tilfeldigvis ligg mange vanlege frysarar rundt -20-25°C, som stemmer bra med di erfaring. Så litt sterkare sprit gjer stor skilnad.
Hjemmebrenten her jeg bor blir lagra i 1,5 litersflasker fylt opp til randen for å så skru på korken hardt. Den er fin den!

Jeg fikk en som var halvfull og hadde stått i garasjen til en kamerat en stund.. Turte såvidt å lukte på den. Bare synet av den brune gugga var nok til at jeg ikke drakk det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Frå førti til seksti prosent utgjer endring i frysepunktet frå omlag -23°C til rundt -40°C.

Tilfeldigvis ligg mange vanlege frysarar rundt -20-25°C, som stemmer bra med di erfaring. Så litt sterkare sprit gjer stor skilnad.
Vis hele sitatet...
Tnx slash, da var det ikke bare jeg som var på bærtur
Ble en god del svar her inne, noe jeg setter ekstremt stor pris på.

Har et lite spørsmål til, har seg slik at den ene flaska har vært uten kork en god stund.
Dette har da vel ingenting å si?
Sist endret av Brukerguiden; 1. februar 2014 kl. 02:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Tnx slash, da var det ikke bare jeg som var på bærtur
Vis hele sitatet...
Ved 50-60% sprit vil eg forøvrig tru at oppbevaringsprinsipp er heilt uinteressant. Det er ingen mikroorganismer som lever i så sterk sprit - tvert imot vert det jo nytta til desinfeksering, og einaste spørsmålet er om spriten kan løyse skadelege stoff frå behalderen den er lagra i. For enkelte plasttyper er truleg svaret kanskje eller antakeleg - for glassflasker (ikkje krystall) er svaret nei, og tett kork er einaste relevante kriteriet. Så glassflasker eller PET-flasker, lagra slik du måtte føle for.
Glassflasker er å annebefale. Plastflaske/ kanner avgir smak til spriten over lang tid (6mnd eller mer) i romstemp. Da går det fra å smake sterkt som faen til sterkt som faen og jævlig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
*snipp*For enkelte plasttyper er truleg svaret kanskje eller antakeleg - for glassflasker (ikkje krystall) er svaret nei, og tett kork er einaste relevante kriteriet. Så glassflasker eller PET-flasker, lagra slik du måtte føle for.
Vis hele sitatet...
Av ren nyskjerrighet, er det en grunn til at du spesifiserer ikke krystall? Vil krystall skille ut stoffer du ikke vil ha i deg? Man drikker da allslags alkohol fra krystallglass tenker nå jeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Av ren nyskjerrighet, er det en grunn til at du spesifiserer ikke krystall? Vil krystall skille ut stoffer du ikke vil ha i deg? Man drikker da allslags alkohol fra krystallglass tenker nå jeg
Vis hele sitatet...
Ja. Ekte krystall inneheld bly. Når du drikk av det, så heller du i væska, og konsumerer det i løpet av en time eller to maks. Det gir relativt lite tid til å løyse blyet i krystallen. Om du derimot lagrer det på krystall er det snakk om mykje lengre tidsrom, og mykje større lekkasjar av bly.

http://www.hc-sc.gc.ca/hl-vs/iyh-vsv...ristal-eng.php

Sprit er rett nok ikkje det verste, men det er ikkje eit stort poeng i å ta risiko på området. Liker du krystall? Sure, hell det over på krystall før du serverer det.
Hvis det er god hb så spiller det ingen rolle, smakte på noe 50% som hadde stått på ei plastflaske i et halvt år, Og den smakte jævlig bra,