Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 12026
Heisann, jeg er en gutt/mann på 22 år som har slitt litt i Norge i det siste. Psykisk mest og litt problemer med andre ting. Klarer ikke motivere meg for å komme videre i livet eller gjøre noe med det. Så nå tenker jeg å pakke bilen med det jeg har og kjøre sørover i europa og prøve og finne meg selv og kanskje lære litt på veien. Dette høres kanskje litt drastisk ut men ikke så veldig drastisk når jeg tenker på andre utveier. Planen min så langt er å komme meg til Nederland. Ser for meg at det er en ok start, vil helst mot spania kanskje Afrika. Får se hvor lenge dassen av en bil holder ut. Men med tanke på Spania sine problemer med jobb tenkte jeg kanskje at nederland var et av de landene i europa som var lettest og få strøjobber i. Jeg har ingen formell utdanning. Har en god attest og jobbet lenge innenfor butikk. Jeg snakker ikke nederlansk men veldig godt engelsk. Har noen erfaring med dette ? eller er jeg 30 år for sent ute. Hvordan er jobbmarkedet i nederland noen som har tips på hvor jeg burde starte. Må også nevnes at jeg ikke har evig med penger og kommer nok ikke til og overleve altfor lenge på oppsparte midler.
http://www.megafon.net/stillgc.html ?

Tror du fort kan finne deg jobb i Spania også. Ville personlig aldri flyttet til GC, men dette er jo smak og behag
Dette kan virke litt sinnssykt, men hva med å flytte til Mars? Mars One-prosjektet søker folk i alle aldere og livsfaser som er villige til å vie livene sine til å bli trent opp som astronauter og tilbringe resten av sin levetid som historiens første koloni på Mars. Kanskje ikke akkurat det du ser etter, men ideen er ganske kul.
haha såpass ille er det ikke men skal ikke si at jeg ikke har tenkt på det. Dette er ikke så drastisk jeg vile bare lære litt hvordan det er å leve uten så mange ressurser og kanskje få et bedre bilde på hva jeg kan greie uten all støtte. Tenker ikke at dette blir permanent. men kanskje et år hvem vet
Har du vurdert å bli reiseguide? er vel mulig å få jobb hos diverse reiseselskap som trenger bakke personell i diverse land rundt omkring så du får litt erfaring og glede av andre opplevelser.
Det hadde jo vært midt i blinken som reiseguide, men er redd det tar litt lengre tid enn jeg har planlagt. Tenkter å reise på lørdag/søndag fra norge ta feriga over til hirtshals og ser hvor det bærer
Hvorfor Nederland?

Var i samme situasjon som deg når jeg var 22. Min løsning = thailand!
6 mnd jobb i norge, så kan du leve 1 år som en konge her. Pm
Eneste grunnen til nederland var at jeg først tenkte Spania, som er såpass langt nede økonomisk. Så jeg slo fra meg den tanken og begynte og tenke andre steder i europa som var litt lenger sør, men med en god økonomi og muligheter for jobb. Ser for meg at Amsterdam har bruk for noen med tanke på antall turister osv.
LuckyFive; holder du enda med på dette? 6mnd jobbing og 1. år i thailand og så rince and repeat ?
Jepp jepp! Er inne i min syvende mnd nå Studerer thaispråk, deler hotellrom med madammen (900NOK pr mnd), + ett fantastisk nettverk. Chiang Mai, thailand: )
Sitat av LuckyFive Vis innlegg
Hvorfor Nederland?

Var i samme situasjon som deg når jeg var 22. Min løsning = thailand!
6 mnd jobb i norge, så kan du leve 1 år som en konge her. Pm
Vis hele sitatet...
hvor bodde du da?
Hvor mye måtte du spare opp for å leve som en konge 1 år der?
Sitat av LuckyFive Vis innlegg
Hvorfor Nederland?

Var i samme situasjon som deg når jeg var 22. Min løsning = thailand!
6 mnd jobb i norge, så kan du leve 1 år som en konge her. Pm
Vis hele sitatet...
Så jobbe et år i Norge. Spare opp mye, så dra til Thailand en god stund. Er et alternativ til en som vil prøve noe nytt?
Siterings funksjonen fungerer tydeligvis ikke på telefonen min.. ;/

Thailand's nest største by, Chiang Mai. Er her fremdeles for min egen del er 15000baht i mnd evig nok. Det er rundt 75k NOK i året.. Jeg har muligheten til å dra på "by'n" hver dag, men man må jo tenke på helsa av og til ( ja, kom akkurat hjem fra er fuktig nach: ))

Exotic: Smaken er som baken. Det jeg ville fram til var at det funka for meg
Dæven, kanskje en mulighet for meg. Drit lei alt atm.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Så jobbe et år i Norge. Spare opp mye, så dra til Thailand en god stund. Er et alternativ til en som vil prøve noe nytt?
Vis hele sitatet...
Tja, vis du ser her så kan du se at folk i Pattaya gjennomsnittlig har 2800 kr etter skatt per mnd.

Da kan du jo tenke deg selv om du stikker ned med 100 000.

100000/2800=35

Altså har du 35 mnd lønner på kontoen Som er 2.9 ~ 3 års lønner.

Har faktisk tenkt på å spare opp penger for å stikke ned til Thailand å bo der til pengene er borte, for så å dra til Norge å jobbe til jeg har spart opp rundt 100k å dra ned dit igjen.
Sist endret av heihallohade; 18. september 2013 kl. 23:47.
Sitat av Oppskrytt Vis innlegg
Heisann, jeg er en gutt/mann på 22 år som har slitt litt i Norge i det siste. Psykisk mest og litt problemer med andre ting. Klarer ikke motivere meg for å komme videre i livet eller gjøre noe med det. Så nå tenker jeg å pakke bilen med det jeg har og kjøre sørover i europa og prøve og finne meg selv og kanskje lære litt på veien. Dette høres kanskje litt drastisk ut men ikke så veldig drastisk når jeg tenker på andre utveier. Planen min så langt er å komme meg til Nederland. Ser for meg at det er en ok start, vil helst mot spania kanskje Afrika. Får se hvor lenge dassen av en bil holder ut. Men med tanke på Spania sine problemer med jobb tenkte jeg kanskje at nederland var et av de landene i europa som var lettest og få strøjobber i. Jeg har ingen formell utdanning. Har en god attest og jobbet lenge innenfor butikk. Jeg snakker ikke nederlansk men veldig godt engelsk. Har noen erfaring med dette ? eller er jeg 30 år for sent ute. Hvordan er jobbmarkedet i nederland noen som har tips på hvor jeg burde starte. Må også nevnes at jeg ikke har evig med penger og kommer nok ikke til og overleve altfor lenge på oppsparte midler.
Vis hele sitatet...
Du kommer aldri til å klare å "flykte" fra problemene dine. Det kan være en sjanse for at du lærer det du trenger å vite på veien. Det kan være at du møter menneskene du trenger å møte, for å finne en motivasjon til å fortsette livet ditt hjemme her i Norge.

La meg spørre: Har du tenkt på hvor du skal bo? Har du tenkt på hva du skal spise? Lovsystemene i Afrika; Om du møter på feil politimann? Hva skal du gjøre om bilen bryter sammen, kan du skru bil? Sove i bilen på steinkalde natta? Det går mot vinter, selv lenger sør blir det kaldere. Hva om du -ikke- finner de menneskene du leter etter, hva gjør du da? Reiser hjem og føler du har kastet bort masse tid og penger? Og du vil antageligvis være enda mer demotivert, fordi du ikke fant det du lette etter.

Jeg skal ikke ta drømmen fra deg, men du må innse at for å løse dine ytre problemer, må du løse dine indre. Mangelen på din motivasjon kommer av at miljøet du nå lever i ikke tilbyr motivasjonen du trenger. Det er bedre å ta den reisen når du har suksess i livet ditt.

La meg spørre deg en annen ting: Hva har du en lidenskap for? Du har jobbet i butikk, noe spesielt der som du virkelig likte, som du tenkte du kunne lære mer om? Mat, regnskap (penger), systematikk\orden i hyllene, renhold (vask), prate med og hjelpe kunder\ekspedering? Isåfall finnes det absolutt muligheter til å utvikle seg i dette

Det finnes så mange millioner muligheter. Du ser dem bare ikke akkurat nå. Du må utvide synet ditt. Stikkordet er personlig utvikling, og innen det så ligger det mange andre felt: Personlig helse, personlig økonomi, personlig velvære, personlig hygiene, personlig alt mulig! Og du må utvikle deg i det. Du har stagnert. Det finnes bøker som kan vise veien ut, du mangler kunnskapen til å komme deg videre.
Sist endret av Taurean; 18. september 2013 kl. 23:49.
Exotic; Skjønner hva du mener.. gruer meg til å dra tilbake til Norge om ca 5 mnd. Familie og venner er et savn, men de vet at jeg kommer for å jobbe, forså å dra til LOS igjen
Sitat av LuckyFive Vis innlegg
Exotic; Skjønner hva du mener.. gruer meg til å dra tilbake til Norge om ca 5 mnd. Familie og venner er et savn, men de vet at jeg kommer for å jobbe, forså å dra til LOS igjen
Vis hele sitatet...
Hvordan er det å bli kjent med folk osv der nede? Hvilken standard er det på leiligheten din?
Om du vil dra allerede på lørdag har du vurdert New Zealand? Ene dattera til bestekompisen til fattern var der og jobbet strø jobber i 8-9 måneder. Bodde på gårder og gjorde forefallende arbeid både ute og inne. Ja de var der også på delvis vinter sesong.

Om du kan å stå på ski har du vurdert Alpene som ski guide/instruktør? Er vel de ideene jeg kommer på ikveld.
Hehe Afrika ja. Det hørtes smart ut....
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Hehe Afrika ja. Det hørtes smart ut....
Vis hele sitatet...
Kan jo ta en south park å dra til Somalia for å bli pirat
Hvilken levestandard vil du ha om du reiser ned med 100-200k?
haha afrika var litt vilt sagt ikke akkurat første målet mitt. Og om det ble afrika hadde det nok ikke vært så mye lenger enn å ta båten fra tarifa i spania til marokko for å se litt. Har ingen planer om å hive meg i bilen og bare kjøre fra marocco og nedover
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hvordan er det å bli kjent med folk osv der nede? Hvilken standard er det på leiligheten din?
Vis hele sitatet...
Bor på mitt faste hotell med svømmebasseng, restaurant og bar. Rommet mitt har en dobbelseng, flatskjerm, dusjkabinett, dass, veranda, mikro.. Jeg trenger ikke mer, for jeg er nesten aldri på rommet;> Alt jeg trenger er SSSS (Shit, Shower, Shave and Sleep)

Det er veldig lett å bli kjent med folka her nede hvis du bare smiler og er hyggelig Hver kveld møtes vi klokken 18:00 for å ta en Singha, Leo eller Chang.. Jeg er kanskje den yngste i "flokken", men alder spiller ingen rolle her. Vi er ca 8-10 nasjoner som samles hver dag kl 18 for å finne ut hva vi skal foreta oss resten av kvelden.

Beklager skriveleif, men klokka er 04:15

Edit: Ikke hør på Taurean.. du lever kun en gang
Sist endret av LuckyFive; 19. september 2013 kl. 00:18.
Sitat av LuckyFive Vis innlegg
Edit: Ikke hør på Taurean.. du lever kun en gang
Vis hele sitatet...
Så du vil heller reise til andre siden av kloden og drikke deg fra problemene enn å løse dem? Det er jo fornuftig.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Så du vil heller reise til andre siden av kloden og drikke deg fra problemene enn å løse dem? Det er jo fornuftig.
Vis hele sitatet...
Det norske samfunnet er trygt, konformt og kjedelig. Å dra til andre siden av kloden, møte masse interessante mennesker, nyte alkohol og oppleve hvor herlig livet kan være er en ytterst rasjonell og fornuftig løsning på at man synes i livet i Norge er meningsløst og lite givende.

Vi trenger virkelig ikke alle bli A4-mønsterborgere.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det norske samfunnet er trygt, konformt og kjedelig. Å dra til andre siden av kloden, møte masse interessante mennesker, nyte alkohol og oppleve hvor herlig livet kan være er en ytterst rasjonell og fornuftig løsning på at man synes i livet i Norge er meningsløst og lite givende.

Vi trenger virkelig ikke alle bli A4-mønsterborgere.
Vis hele sitatet...
Kjedelig? Det er kanskje kjedelig for deg. Det er fordi du har latt det bli kjedelig. Det finnes akkurat det samme livet her som på andre siden av kloden. Det er bare det at du har ikke innsett det enda.

Du kan nyte alkohol og oppleve hvor herlig livet kan være her i Norge også. Du setter fingeren på det mest essensielle her da, og det er "møte masse interessante mennesker". Det kan man gjøre her i Norge også, ikke nødvendigvis i Thailand.

Vet ikke helt hva du mener er så negativt med Norge.

Når du skriver A4-mennesker, så tolker jeg det dessverre dithen at du generaliserer mange mennesker, og da ser du dem som objekter og ikke mennesker. Hvert og ett menneske har sine tanker og drømmer som deg. Alle på hele kloden.

Hvis rutinen blir å drikke, møte mennesker og leve billig på andre siden av kloden, ja da blir jo det også et "A4-liv".
Sist endret av Taurean; 19. september 2013 kl. 01:55.
Sitat av Oppskrytt Vis innlegg
haha afrika var litt vilt sagt ikke akkurat første målet mitt. Og om det ble afrika hadde det nok ikke vært så mye lenger enn å ta båten fra tarifa i spania til marokko for å se litt. Har ingen planer om å hive meg i bilen og bare kjøre fra marocco og nedover
Vis hele sitatet...

Det er forståelig, men ikke se bort i fra at det ender opp lengre unna enn du først trodde! Jeg har både venner og familie som har endt opp i Amsterdam, og har vel dratt ditt 10-11 ganger for å besøke broren min de siste årene. Alle jeg kjenner der sier det er veldig bra, og de eneste de kanskje knuffer litt skuldre med er andre utlendinger. Jeg skjønner hva de mener, lokalbefolkningen er dønn avhengige av den enorme turismen, så de er alltid strålende glade når de skjønner du ikke er derfra. De er veldig dyktige i engelsk.

Jobb ser ut som å være greit nok, uten noe spesiell utdannelse blir det samme type jobber som her, så lenge det er ikke er noe problem å kun snakke engelsk. Det finnes jobber som oversetter, telefonsupport, turistcaféer/utesteder, smartshops/cofféeshop, osv.

Det kan være litt catch 22, for man må vanligvis ha en nederlandsk bankkonto for å få jobb, og man må ha folkeregistrert adresse for å få bankkonto, og man trenger en slump penger for depositum. Men det er tusenvis av andre som har klart det før deg, så det går sikkert fint.
Du kan nyte alkohol og oppleve hvor herlig livet kan være her i Norge også. Du setter fingeren på det mest essensielle her da, og det er "møte masse interessante mennesker". Det kan man gjøre her i Norge også, ikke nødvendigvis i Thailand.
Vis hele sitatet...
Menneskene er rimelig de samme, bakgrunnene de har overhodet ikke. Chang Mai som ble nevnt her har faktisk ett fryktelig godt og variert expat-miljø med jævli ålreite mennesker. Å sitte å diskutere politikk, filosofi, menneskesyn eller verden med en pakistaner, inder, japaner, brasilianer, tysker og en ethiopier er så uendelig mye mer interessant og givende enn med en gjeng nordmenn. Ikke fordi nordmenn er dumme, kjedelige eller noe annet; men fordi man har hørt absolutt alt annet før. Tør man å ta steget ut vil man derimot gang på gang oppleve mennesker med nye perspektiv og innsikter som man kort og godt ikke vil møte her i Norge... fordi folk fra ulike land er ulike.

Du synes kanskje det ikke har verdi, og er tilfreds med å stelle med hobbyene dine, kjæresten din og vennene dine her i Norge.. og det er helt greit for meg. jeg dømmer deg ikke for det.. men jeg dømmer deg derimot for at du ikke forstår at det ikke nødvendigvis er nok for andre. Å forlange, som du gjør i denne tråden, at andre skal leve livet etter dine verdier og dine målsetninger er konformt, kjedelig og dessverre veldig norsk.

Vet ikke helt hva du mener er så negativt med Norge.
Vis hele sitatet...
Åh herregud, jeg bor da her ytterst frivillig. Norge er et jævli bra land, men hadde jeg ikke kunnet forlate det en gang iblant og få nye impulser hadde jeg aldri taklet å leve her. Folk kler seg likt, oppfører seg likt og den såkalte samfunnsdebatten er flat, uinteressant og særdeles lite givende. Spennet av meninger er så lite at det omtrent er meningsløst.

Hvis rutinen blir å drikke, møte mennesker og leve billig på andre siden av kloden, ja da blir jo det også et "A4-liv".
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det ikke. Slutt å vær teit.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Menneskene er rimelig de samme, bakgrunnene de har overhodet ikke. Chang Mai som ble nevnt her har faktisk ett fryktelig godt og variert expat-miljø med jævli ålreite mennesker. Å sitte å diskutere politikk, filosofi, menneskesyn eller verden med en pakistaner, inder, japaner, brasilianer, tysker og en ethiopier er så uendelig mye mer interessant og givende enn med en gjeng nordmenn. Ikke fordi nordmenn er dumme, kjedelige eller noe annet; men fordi man har hørt absolutt alt annet før. Tør man å ta steget ut vil man derimot gang på gang oppleve mennesker med nye perspektiv og innsikter som man kort og godt ikke vil møte her i Norge... fordi folk fra ulike land er ulike.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at menneskene her til lands er "rimelig de samme". Jeg møter folk med alle slags mulige problemer, verdier, syn og meninger om alt mulig. Som faktisk jeg syns er interessant å være med å diskutere om. Skjønner ikke helt hva du mener. Men jeg tror vi har litt forskjellige verdier du og jeg, for jeg tror ikke du har noe mål med det du gjør akkurat nå. Du er borte i 6 måneder for å "leve som en konge". Sånn tenker ikke jeg, jeg legger ikke mine verdier i å leve som en konge.

Som jeg skrev i min første post, det kan godt hende at han finner ut at det å reise vekk kan være et riktig valg. Men sånn som jeg ser det, og i min egen erfaring, så er det å "reise vekk" når man møter problemer, en midlertidig løsning på et dypereliggende problem.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du synes kanskje det ikke har verdi, og er tilfreds med å stelle med hobbyene dine, kjæresten din og vennene dine her i Norge.. og det er helt greit for meg. jeg dømmer deg ikke for det.. men jeg dømmer deg derimot for at du ikke forstår at det ikke nødvendigvis er nok for andre. Å forlange, som du gjør i denne tråden, at andre skal leve livet etter dine verdier og dine målsetninger er konformt, kjedelig og dessverre veldig norsk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke forlangt noenting, da har du misforstått. Jeg anbefaler, akkurat som du gjør. Hva han velger, er opp til han. Jeg har heller ikke "dømt" (kalt navn, direkte avfeid) at noen ikke skal gjøre det du har gjort. Så her misforstår du noe. Jeg er ikke ute etter å angripe eller provosere. Jeg er ute etter å finne ut det beste rådet for trådstarter, som kan ha en varig effekt. Vi er ihvertfall enige om at det involverer å møte andre mennesker.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Åh herregud, jeg bor da her ytterst frivillig. Norge er et jævli bra land, men hadde jeg ikke kunnet forlate det en gang iblant og få nye impulser hadde jeg aldri taklet å leve her. Folk kler seg likt, oppfører seg likt og den såkalte samfunnsdebatten er flat, uinteressant og særdeles lite givende. Spennet av meninger er så lite at det omtrent er meningsløst.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke ha møtt mange mennesker i Norge. Du må ha sittet mye inne og sett på tv og data eller noe, for min erfaring er helt annerledes enn fra din. Jeg ser svært forskjellige mennesker hver dag, alle med hver særegen personlighet og sine konflikter, som jeg noen ganger er så heldig å få være med å prøve å løse.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, det gjør det ikke. Slutt å vær teit.
Vis hele sitatet...
For min del, er det den enkleste saken i verden å akseptere at du trives med din livsstil. Så lenge det er fred, er jeg fornøyd. Og jeg er enig i at det er helt sikkert veldig interessant å treffe folk fra verden!

Men det må vel bli kjedelig i lengden, å bare sitte og preke og drekke hver dag? Akkurat som at et "A4-liv" som du beskriver det her i Norge, med bil, hus, kjærste og barn, blir for "kjedelig" for deg, kan være en drøm for andre. Kanskje ikke for deg.

Hvor har du dine andre verdier? Bruker du kunnskapene du erverver deg med samtaler fra verdensfolk, til noe nyttig? Eller er det bare lek?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at menneskene her til lands er "rimelig de samme". Jeg møter folk med alle slags mulige problemer, verdier, syn og meninger om alt mulig. Som faktisk jeg syns er interessant å være med å diskutere om. Skjønner ikke helt hva du mener. Men jeg tror vi har litt forskjellige verdier du og jeg, for jeg tror ikke du har noe mål med det du gjør akkurat nå. Du er borte i 6 måneder for å "leve som en konge". Sånn tenker ikke jeg, jeg legger ikke mine verdier i å leve som en konge.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår på det sterkeste at du slutter å tro noe om hva jeg gjør med livet mitt, for du har tydeligvis ikke en fjerneste anelse. Jeg har delt nok rundt omkring, men skjønner jo at ikke alle følger med hvem alle er. Dette er derimot ikke tråden for det.
Som jeg skrev i min første post, det kan godt hende at han finner ut at det å reise vekk kan være et riktig valg. Men sånn som jeg ser det, og i min egen erfaring, så er det å "reise vekk" når man møter problemer, en midlertidig løsning på et dypereliggende problem.
Vis hele sitatet...
Tja, utover at noen ganger kan en ny start være sunt for å bryte handlingsmønstre og forventninger fra venner/omkrets så ser jeg kanskje poenget ditt; det er derimot skrikene irrelevant (for å låne et begrep fra en prominent realfagsperson på forumet) når hele det grunnleggende problemet er at han har ikke funnet seg til rette her. Det han trenger er jo nettopp perspektiv på hva som er godt med Norge og hva som mangler... fordi de aller fleste jeg kjenner som tar noen år utenlands kommer tilbake; nettopp fordi selv om Norge er dørganes kjedelig er det også et bra sted å leve. Har man aldri sett verden har man derimot ikke noe sammenlikningsgrunnlag.
Jeg har ikke forlangt noenting, da har du misforstått. Jeg anbefaler, akkurat som du gjør. Hva han velger, er opp til han. Jeg har heller ikke "dømt" (kalt navn, direkte avfeid) at noen ikke skal gjøre det du har gjort. Så her misforstår du noe. Jeg er ikke ute etter å angripe eller provosere. Jeg er ute etter å finne ut det beste rådet for trådstarter, som kan ha en varig effekt. Vi er ihvertfall enige om at det involverer å møte andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Tja, når du sier at han problemer som han må finne ut av dømmer du han jo. Det er veldig mange av oss, og jeg har nok av kontakter i expat-miljøer, som har altfor mye vandrelyst til at vi klarer å virkelig finne oss til å rette på steder som Norge.. så når du påstår at det å ikke trives her betyr at man selv har problemer er det rimelig drøyt. Hva med å bare akseptere at andre er annerledes istedenfor å implisere at vi må forandre oss?
Du kan ikke ha møtt mange mennesker i Norge. Du må ha sittet mye inne og sett på tv og data eller noe, for min erfaring er helt annerledes enn fra din. Jeg ser svært forskjellige mennesker hver dag, alle med hver særegen personlighet og sine konflikter, som jeg noen ganger er så heldig å få være med å prøve å løse.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gjette på at du ikke vært mye utenfor Europa og turiststedene i verden? Jeg liker nordmenn jeg, men i den store målestokken er vi fryktelig, fryktelig like. Vi er ikke eneste landet som er sånn dog, folk fra samme land har alltid likhetstrekk.. og når man er et lite land blir det fort konformt.
Men det må vel bli kjedelig i lengden, å bare sitte og preke og drekke hver dag? Akkurat som at et "A4-liv" som du beskriver det her i Norge, med bil, hus, kjærste og barn, blir for "kjedelig" for deg, kan være en drøm for andre. Kanskje ikke for deg.
Vis hele sitatet...
Igjen... du prater om ting du ikke har peiling på. Jeg har aldri noensinne opplevd å sitte å "drekke" på samme måte som man gjør i Norge noe som helst annet sted i verden. Man møter nye mennesker, prater, blir kjent og lærer ting. Det er spennende og interessant; og i stor grad slutter man å drikke før man blir stup full.. i skarp motsetning til her hjemme.
Hvor har du dine andre verdier? Bruker du kunnskapene du erverver deg med samtaler fra verdensfolk, til noe nyttig? Eller er det bare lek?
Vis hele sitatet...
Jeg har straks min andre mastergrad; jeg har et bokprosjekt om backpacking som kan eller kan ikke bli utgitt; jeg har jobbet med å rydde opp i mineryddingsdatabasen til FN i Sør-Sudan; jeg har vært en fryktelig god lærer som brydde seg og jeg har backpacket mesteparten av verden; så nei, jeg er overhodet ikke flau over noe som helst. Hva har du gjort som gjør deg berettighet til å anbefale folk å ikke se verden og utvide horisonten sin?
Jeg tror Taurean trenger litt aloa vera nå.
Kjøpte enveisbillett for 5 år siden ned til Spania, har vært i Norge en uke på 5 år nå.. Har 40 kroner i timen og stortrives med livet mitt her.. Har en 300 år gammel leilighet med 3 soverom og kjeller til 1800 kroner i mnd her nede

Jobb kan være vanskelig hvis du er kresen, for eksempel mange vaskejobber her nede, men alle synes at de er sååå kjedelig og en "drittjobb".. De fleste jeg kjenner som har gått på skole her nede har reist hjem til Norge pga penger, har ikke penger og orker ikke "dårlige" jobber, så de drar hjem dit det er trygt..

Hver sin smak, jeg greier meg med lite, noen greier det ikke, alle er forskjellig

Lykke til med det du bestemmer deg for å gjøre
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja, utover at noen ganger kan en ny start være sunt for å bryte handlingsmønstre og forventninger fra venner/omkrets så ser jeg kanskje poenget ditt; det er derimot skrikene irrelevant (for å låne et begrep fra en prominent realfagsperson på forumet) når hele det grunnleggende problemet er at han har ikke funnet seg til rette her.
Vis hele sitatet...
Uten å kommentere samtalen deres forøvrig; det du nevner her er et klassisk symtom på depresjoner; rastløshet og agitasjon kanaliseres mot eksterne objekter, og personen som lider tenker at alt blir bra, bare disse objektene elimineres fra personens tilværelse.

For å komme med en personlig refleksjon: Jeg kjenner flere mennesker som er rastløse av natur, og som sliter med depresjoner. De har en forventning om at alt blir bedre om de får en forandring i livet sitt, enten det er å flytte bopæl, eller dra på lengre reiser. Etter de har gjennomført forandringen blir alt bra en periode; de er mer produktive, de er i bedre humør, og alt er bra. Helt til det ikke er det lengre. Da flytter de på seg igjen.

"En ny start" er sjelden noen løsning, depressive lidelser er alltid en del av bagasjen. Andre her har nevnt det; en ytre forandring kan kun bøte på ytre problemer. Om kilden til problemene ligger i omgivelsene ens (venner, familie, jobb, etc.), kan selvfølgelig en forandring være en god ting, men det er lurt å forsøke å kartlegge dette før man gjør noe så drastisk som å flytte til en annen del av verden.
Sist endret av Orph; 19. september 2013 kl. 10:43.
Dumdidum: Jeg ser ikke noe galt i verdiene du legger i det å reise og oppleve nye ting, og lære nye ting. Det jeg syns er synd er at du blir så defensiv og prøver å stille meg i et dårlig lys. Det er tydeligvis noe du prøver å løpe fra.

Gleden ved å finne langvarige løsninger på konflikter, særlig sine egne. Det egne jeg tråd starter bør ta til seg. Og at det bare skjer gjennom tilegning av kunnskap om akkurat det temaet.
Sist endret av Taurean; 19. september 2013 kl. 11:54.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dumdidum: Jeg ser ikke noe galt i verdiene du legger i det å reise og oppleve nye ting, og lære nye ting. Det jeg syns er synd er at du blir så defensiv og prøver å stille meg i et dårlig lys. Det er tydeligvis noe du prøver å løpe fra.
Vis hele sitatet...
Defensiv er så langt ifra sannheten du kan komme. Jeg ble aggressiv, nærme drit forbanna faktisk, fordi du kommer med råd jeg anser som direkte konterproduktive, som bidrar til å gjøre livet til trådstarter dårligere.

Hele det underliggende konseptet i tankegangen din; at hvis man ikke passer inn perfekt i det norske samfunnet har man psykiske problemer man trenger hjelp med er så hårreisende provoserende, navlebeskuende og direkte destruktiv at jeg virkelig, virkelig må ta meg sammen for å ikke skrive ting som ikke hadde vært fortjent. Det er nesten like ondskapsfullt som å si til barn at 'alle kan bli flinke i matte hvis de bare prøver nok'.

.. jeg håper trådstarter tar sine valg, gjør erfaringer som gjør at kan klarer å finne ut hva han ønsker med livet og hva han vil gjøre; og jeg håper inderlig han gjør livet av drømmen om å få sett andre samfunn og oppleve andre måter å leve på, dog uten å brenne broene hjem som det virker som han ville i førsteposten.. og som han ble pratet bort ifra i denne tråden. Utenom av deg da, som vil at han skal sitte å råtne på stedet han mistrives isteden.
Sist endret av DumDiDum; 19. september 2013 kl. 19:44.
Hvorfor ikke campe i skogen alene for en uke eller to før du drar ut? Etter det, så finner du vel ut av ting, og om du fortsatt må ut av landet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Defensiv er så langt ifra sannheten du kan komme. Jeg ble aggressiv, nærme drit forbanna faktisk, fordi du kommer med råd jeg anser som direkte konterproduktive, som bidrar til å gjøre livet til trådstarter dårligere.

Hele det underliggende konseptet i tankegangen din; at hvis man ikke passer inn perfekt i det norske samfunnet har man psykiske problemer man trenger hjelp med er så hårreisende provoserende, navlebeskuende og direkte destruktiv at jeg virkelig, virkelig må ta meg sammen for å ikke skrive ting som ikke hadde vært fortjent. Det er nesten like ondskapsfullt som å si til barn at 'alle kan bli flinke i matte hvis de bare prøver nok'.

.. jeg håper trådstarter tar sine valg, gjør erfaringer som gjør at kan klarer å finne ut hva han ønsker med livet og hva han vil gjøre; og jeg håper inderlig han gjør livet av drømmen om å få sett andre samfunn og oppleve andre måter å leve på, dog uten å brenne broene hjem som det virker som han ville i førsteposten.. og som han ble pratet bort ifra i denne tråden. Utenom av deg da, som vil at han skal sitte å råtne på stedet han mistrives isteden.
Vis hele sitatet...
Les en bok som heter "Konfliktens anatomi", så skjønner du hva jeg mener.
Sitat av DumDumDum Vis innlegg
Defensiv er så langt ifra sannheten du kan komme. Jeg ble aggressiv, nærme drit forbanna faktisk, fordi du kommer med råd jeg anser som direkte konterproduktive, som bidrar til å gjøre livet til trådstarter dårligere.

Hele det underliggende konseptet i tankegangen din; at hvis man ikke passer inn perfekt i det norske samfunnet har man psykiske problemer man trenger hjelp med er så hårreisende provoserende, navlebeskuende og direkte destruktiv at jeg virkelig, virkelig må ta meg sammen for å ikke skrive ting som ikke hadde vært fortjent. Det er nesten like ondskapsfullt som å si til barn at 'alle kan bli flinke i matte hvis de bare prøver nok'.

.. jeg håper trådstarter tar sine valg, gjør erfaringer som gjør at kan klarer å finne ut hva han ønsker med livet og hva han vil gjøre; og jeg håper inderlig han gjør livet av drømmen om å få sett andre samfunn og oppleve andre måter å leve på, dog uten å brenne broene hjem som det virker som han ville i førsteposten.. og som han ble pratet bort ifra i denne tråden. Utenom av deg da, som vil at han skal sitte å råtne på stedet han mistrives isteden.
Vis hele sitatet...
Dersom man blir "aggressiv, nærme drit forbanna faktisk" fordi folk kommer med råd som ikke passer inn i din lille sandkasse har du kanskje et problem med å styre følelsene dine.

Nok om det.

Ingen av oss kan si hva som er best for TS. Alle er forskjellige og uten å vite bakgrunnen for hans psykiske problemer kan man ikke gi han et fasitsvar på dette.
Taurean: Greit nok. Er ikke keen på å overbevise deg, men jeg vet at nordmenn generelt er "redde" for å oppleve en ny kultur o.l.

"I think people should be allowed to do anything they want. We haven't tried that for a while. Maybe this time it'll work.
"George Carlin"

Wow.. Har fått en del pm's det siste døgnet!

Kan godt lage en tråd om thailand, hvis dere er interesserte
Sitat av LuckyFive Vis innlegg
Kan godt lage en tråd om thailand, hvis dere er interesserte
Vis hele sitatet...
Interessert
Sitat av LuckyFive Vis innlegg
Kan godt lage en tråd om thailand, hvis dere er interesserte
Vis hele sitatet...
En ny tråd får nok bare leve om den skaper diskusjon, så er nok lettere å ta en lengre post her. Uansett, for min del synes jeg alltid det er gøy å lese om andres erfaringer med andre kulturer, og Thailand er et interessant sted... det skjer mye under overflaten der som den jevne vestlige turist overhodet ikke får med seg.
Sist endret av DumDiDum; 20. september 2013 kl. 00:58.
Sitat av LuckyFive Vis innlegg
Taurean: Greit nok. Er ikke keen på å overbevise deg, men jeg vet at nordmenn generelt er "redde" for å oppleve en ny kultur o.l.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? Mitt inntrykk er at nordmenn flest er særdeles reiselystne og villige til å oppsøke nye opplevelser! Nå er kanskje ikke de jeg har kontakt med representative for den norske befolkningen, men.
Sist endret av Orph; 20. september 2013 kl. 02:46.
Sitat av LuckyFive Vis innlegg
Taurean: Greit nok. Er ikke keen på å overbevise deg, men jeg vet at nordmenn generelt er "redde" for å oppleve en ny kultur o.l.

"I think people should be allowed to do anything they want. We haven't tried that for a while. Maybe this time it'll work.
"George Carlin"

Wow.. Har fått en del pm's det siste døgnet!

Kan godt lage en tråd om thailand, hvis dere er interesserte
Vis hele sitatet...
Hvordan er internettet der nede da? Vet du hvordan man får tak i onklige PC deler der nede?

Kunne tenkt meg å bo et år der eller noe slikt selv, men klarer nesten ikke leve uten bra nett og en god gaming pc.
Sist endret av MadCroc; 20. september 2013 kl. 03:53.
Faen jeg fikk lyst til å joine...

Sitat av Orph Vis innlegg
Hvor har du det fra? Mitt inntrykk er at nordmenn flest er særdeles reiselystne og villige til å oppsøke nye opplevelser! Nå er kanskje ikke de jeg har kontakt med representative for den norske befolkningen, men.
Vis hele sitatet...
Dessverre så er den norske befolkningen stort sett A4 når det kommer til å reise ut for noe slikt, den normale arnt finn i gata drar på en ferie, greit det, men kommer tilbake til jobb og "slit". Skulle hatt flere freakere sprett rundt i Norge ja, ser mange her som virkelig peiser på å gjø det de virkelig har lyst til, synd deg ikke gjelder for alle.
Sitat av Darko Vis innlegg
Jeg tror Taurean trenger litt aloa vera nå.
Vis hele sitatet...
Lurer på hvorfor sånn dritt som det her får lov til å stå? Jeg skrev en spøk for en måned siden og ble banna i 2 uker, men det her er helt ok?

For å runde av alt jeg har skrevet: Hvis man er fri i hodet sitt, så trenger man ikke reise verden rundt for å leite etter friheten.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Dessverre så er den norske befolkningen stort sett A4 når det kommer til å reise ut for noe slikt, den normale arnt finn i gata drar på en ferie, greit det, men kommer tilbake til jobb og "slit"
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du må bytte ut "nordmenn" med "mennesker". Selv om det er tilfredsstillende å rakke ned på trauste Norge, så er det likevel ikke særnorsk at størsteparten av befolkningen er i fast jobb.

Av de landene hvor flest drar utenlands på lykke og fromme, så er vel Pakistan og Polen helt i topp. Og da handler det ikke om å oppleve noe kult på en strand i Østen, men å overleve.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Her tror jeg du må bytte ut "nordmenn" med "mennesker". Selv om det er tilfredsstillende å rakke ned på trauste Norge, så er det likevel ikke særnorsk at størsteparten av befolkningen er i fast jobb.

Av de landene hvor flest drar utenlands på lykke og fromme, så er vel Pakistan og Polen helt i topp. Og da handler det ikke om å oppleve noe kult på en strand i Østen, men å overleve.
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om at alle har jobb eller hvor mange, men de fleste i dette landet lever godt i forhold til andre land, og de som lever godt å har et ""normalt"" liv med jobb, kids og "slit", drar kansje på en ferie i ny og ned, men de kommer fremdeles tilbake for å fortsette sin rutine. Det jeg mener er at vi mangler folk som er ute etter et annet liv, kultur og noe nytt. Rett og slett å tørre å prøve noe nytt (føler at jeg ramla helt ut nå, men forhåpentligvis fattet du poenget)
Valget falt på Filippinene for min del.. Stortrives her, selv om forskjellen fra Norge er ENORM!
Leier hus i en subdivision med 24/7 bevæpnet vakthold.. ca 60kvm fordelt på 2 soverom, bad, stue og kjøkkenkrok for litt under 1600 pr/mnd. God deal det syns jeg. Strøm og vann kommer selvfølgelig i tillegg, men det er ikke store greiene.

Varmt og fuktig, mye løshunder, geiter, og kyr langs veiene.. Men løshundene er så super-chill at de gidder nesten ikke se på deg. Masse smilende folk overalt, til tross for at dem bor rimelig primitivt.

Be happy with what you got! It's more fun in the Philippines!
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvor har du det fra? Mitt inntrykk er at nordmenn flest er særdeles reiselystne og villige til å oppsøke nye opplevelser! Nå er kanskje ikke de jeg har kontakt med representative for den norske befolkningen, men.
Vis hele sitatet...
Det er regelrett feil. Det er særdeles få nordmenn som er backpackere, selv om det har bedret seg noe de siste 2-3 årene. Vi er også underrepresentert i det generelle expat-miljøet, dog ikke like grovt.

Nederlendere og svensker er de som er sterkest overrepresentert, men det er ganske mange briter og canadiere også. Tyskere og andre europeere møter jeg sånn rundt forventet av. Amerikanere er underrepresentert (i forhold til størrelsen) og fattige land også, åpenbart. Sør-Korea og Japan har veldig store backpackermiljøer faktisk (færre av dem drar til Sør-Amerika, men hele det euro-asiatiske kontinentet inkludert hele midt-østen er dem veldig godt representert på), men få vanlige expats.. og det blir fler og fler kinesere; selv om det fortsatt er flere japanere såvidt jeg kan se.

Sitat av MadCroc Vis innlegg
Hvordan er internettet der nede da? Vet du hvordan man får tak i onklige PC deler der nede?

Kunne tenkt meg å bo et år der eller noe slikt selv, men klarer nesten ikke leve uten bra nett og en god gaming pc.
Vis hele sitatet...
Storbyene har veldig bra internett; men mange bruker gaming-kafeer fortsatt. Det er faktisk ganske sosialt og ålreit, selv om du ikke akkurat prater med de rundt

Det er veldig, veldig enkelt å kjøpe seg hva enn man vil, men skikkelig høykvalitet er ofte litt dyrere enn i Norge. Ofte må du inn til Bangkok også, men der finner du absolutt alt du trenger.

Ønsker du å bo og leve billig for å game et år er forøvrig Sør-Korea lander du ønsker deg. Fantatisk mat, ekstremt bra internett og lave priser.. utenfor Seoul er også prisene på bolig ikke helt horrible.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er regelrett feil. Det er særdeles få nordmenn som er backpackere, selv om det har bedret seg noe de siste 2-3 årene. Vi er også underrepresentert i det generelle expat-miljøet, dog ikke like grovt.
Vis hele sitatet...
Når du går så hardt ut i opposisjon bør du helst ha kilder å vise til. One person does not a consensus make.

Når man snakker om nasjonaliteter er det svært relevant å se på befolkningsmengde. Selvfølgelig er vi underrepresenterte.

Uansett; må man være backpacker for å være eventyrlysten? Er det du som setter grensene her for hva som karakteriseres som reiselyst? I så fall; hvor går de?