Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1293
Jeg så nylig en dokumentar kalt “The War You Don’t See” som er en dokumentar om medias makt hovedsakelig i USA, men også verden over.
Krigen du ikkje ser – NRK NETT-TV
Trailer til dokumentaren

Oppsummering sakset fra Wikipedia.
The War You Don't See is a 2010 British documentary film written, produced and directed by John Pilger with Alan Lowery, which challenges the media for the role they played in the Iraq, Afghanistan, and Israel/Palestine conflict

Dokumentaren tar for seg hovedsakelig hvor stor makt media har og hvor stor innflytelse de har på resten av verden og krigene USA har vært innblandet i.
Mange av de folkene som blir intervjuet tror invasjonen av Irak i 2003 kunne vært unngått hadde de riktige bevisene blitt fremvist i avisene, men som de valgte og ikke trykke.
Colin Powell la frem sin sak om invasjonen av Irak stappet full av feilinformasjon.
En mann ved navnet Scott Ritter var FN’s våpeninspektør i Irak og han uttalte i 1998 at det på den tiden ikke fantes noe infrastruktur for å lage hverken kjemiske, biologiske eller kjernefysiske våpen. Det hadde alt blitt ødelagt av FN.
Dokumentaren tar også for seg en del saker som har kommet frem som resultat av “whistleblowers” som har lekket informasjon. Wikileaks og Julian Assange blir nevnt og intervjuet.

Jeg vil jo helst at folk skulle sett dokumentaren for å få til en ordentlig diskusjon, men er jo litt mye å kreve.
Uansett, jeg er nysgjerrig på hva folk mener og syns om dette med medias makt i dag. Vi har vel alle hørt uttrykket “den fjerde statsmakt”.

Jeg skjønner ved å prøve å starte en slik diskusjon så er det lett for å bli sett på som en rar konspirasjonsteoretiker eller noe i den duren, men det er ikke saken her, men etter å ha sett dokumentaren sitter jeg igjen med en del inntrykk og spørsmål. Derfor er jeg interessert i å vite hvilke inntrykk, meninger og oppfatninger andre har om saken.
Ting som; Er mediene kritisk nok? Skal vi ta alt av nyheter for god fisk? For/imot krig i Midtøsten? For/imot Wikileaks? Hvor stor makt har media og hvor stor makt skal de ha?

Jeg føler etter mange år på Freak og diverse diskusjonsforumer så har jeg blitt mer kritisk, åpen og liberal(hvis det er det korrekte ordet for det). Før var jeg som kanskje mange andre og trodde Zeitgeist var ren fakta..

Del dine tanker!