Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2168
Hei

Leste en artikkel i lokal avisa idag om 2 gutter som ikke får plass på allmenn påbyggning pga en ny regel som tydeligvis har blitt innført for ikke så veldig lenge siden. Beskjeden de fikk fra inntakskontoret var at "Grunnet nye regler i år, har ingen uten skolrett vært med på inntak i år"
Noe som betyr at alle som har gått yrkesfag og blitt lærling med eller uten fagbrev får ikke plass på påbygg. Over 400 stykker i telemark må regne med å ikke kom inn står det i avisa.

Jeg ble rett og slett jævlig provosert av dette. Syns det var merkelig at jeg ikke har hørt noe om det tidligere. Jeg hadde planer om å gå påbygg etter jeg har tatt fagbrevet, men det går jo ikke nå.
Hadde jeg visst dette da jeg gikk yrkesveien så hadde jeg aldri søkt den veien, for å si det sånn.

Beskjeden de fikk fra NAV var at de nå hadde fått fagbrev og da måtte de bare få seg jobb.

De vil rett og slett ikke at folk skal videreutdanne seg?
Hmm, var faktisk klar for påbygg etter fagbrev selv! Kan du linge til artikkelen?
Nath's Avatar
Trådstarter
Dessverre så var det i en papir utgave. Har sendt en mail til avisa om de kan publisere den på nettet.
dette må være veldig ny lov :O Men en er ikke prioritert etter påbygg. Men de fuller opp plassene med dem som ikke har skole rett etter at at de med skole rett har fått plass. Skolen får jo x antall kroner per elev, så merkelig at dem ikke tar inn dem ikke har skolerett lenger. Er jo vinn vinn for begge parter :P
Her i byen så har de egen klasse(på enskole)(, mens resten blir delt rundt til de andreskolene) for dem som vil ta påbygg etter endt fagbrev, er kun dem som kommer inn der.
Nath's Avatar
Trådstarter
Ja, men poenget er nå at de tar ikke inn selv om de har plasser engang. Ingen som har gått en annen vei en studiespesialiserende får plass nå, i følge avisa. De tjener ikke noe penger på å ta dem inn, var det skolene sa.
tokk og sjekket litt nå(på vilbli.no). der står det at enn har 5 års skole når all opplæring skjer på skolen, og 6år når en tar yrkesfagelig, (i mine øyne ser det: slik at en har rett til påbygg etter en har vært i lære). Skole retten må brukes før det året enn fyller 24.
Dette er også informasjon som vilbli har hentet fra telemarkfylkeskommume
ta en kik her http://www.vilbli.no/4daction/WA_Art...rtikkel=010788
Er jo strengt talt ingen menneskerett å gå på VGS. De har allerede brukt mellom 4 og 6 år, som staten gir dem gratis. Må du absolutt ta flere år enn det, kan du ta det på en privat skole.
Dette er "regler" som bestemmes av fylket, og ikke på landsbasis.
Ble selv utsatt for denne "reglen" i fjor. Men etter 2-3 tlf samtaler hver dag i 2 uker, så fikk jeg 3 dager før skoleplass vite at jeg fikk den siste plassen som var igjen =)

Det som er skuffende, er at man ikke får vite noe som helst ang at man er fjernet fra listene, før man selv ringer for å spørre hvorfor man ikke har fått noe svar på inntaket.
Man må jo også sjekke på vigo selv, for å se resultatet, siden man ikke får sms.


Idiotisk system, som rammer de som ikke helt har bestemt seg hva de skal bli.
Og det rammer i tillegg de som vil fullføre lærlingtiden før de går påbygning.
Jeg var smart og tok påbygg FØR lærlingtida : )
Hvis dere skal gå videre på ingeniør så kan dere gå forkurs ingeniør.
Nath's Avatar
Trådstarter
Skal studere videre på biologi, så må nesten ha påbygg med biologi.
er det ikke stor sjansje for at påbygg dropper ut, det er vel derfor dette er gjort.

edit : dette var 51 ja..
Sitat av merulz Vis innlegg
Er jo strengt talt ingen menneskerett å gå på VGS. De har allerede brukt mellom 4 og 6 år, som staten gir dem gratis. Må du absolutt ta flere år enn det, kan du ta det på en privat skole.
Vis hele sitatet...
Med det jeg så på bygg- og annleggslinjen er det faen meg ikke mye man får såkalt "gratis". Betale for verktøy og endel bøker måtte man også.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Med det jeg så på bygg- og annleggslinjen er det faen meg ikke mye man får såkalt "gratis". Betale for verktøy og endel bøker måtte man også.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, hvorfor skal de som går yrkesfag få mer enn alle andre?
Siden 2008(?) har også alle lærebøker vært gratis for elevene.
Alternativt kan det også være gunstig med voksenopplæring hvis du er over 24.
Sitat av Orbiter Vis innlegg
Alternativt kan det også være gunstig med voksenopplæring hvis du er over 24.
Vis hele sitatet...
så hvis jeg er arbeidsledig, brukt opp skoleretten min, gått yrkesfag og er under 24. så har jeg ingen mulighet for videre utdannelse nå?
Sist endret av skeptfisk; 17. august 2011 kl. 10:13.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
så hvis jeg er arbeidsledig, brukt opp skoleretten min, gått yrkesfag og er under 24. så har jeg ingen mulighet for videre utdannelse nå?
Vis hele sitatet...
Jo, voksenopplæring eller en høyskole/uni som bygger videre på den utdannelsen du allerede har.
Sitat av merulz Vis innlegg
Jo, voksenopplæring eller en høyskole/uni som bygger videre på den utdannelsen du allerede har.
Vis hele sitatet...
leser litt fort du! som sagt jeg er under 24 år, kan ikke bruke voksenopplæring. Jeg gikk yrkesfag, så jeg har ingen studiekompetanse. Og utdannelsen jeg allerede har er automasjon og jeg har insett at jeg ikke har riktige forutsetninger for å jobbe innen dette fagfeltet.
Sitat av Nath Vis innlegg
Skal studere videre på biologi, så må nesten ha påbygg med biologi.
Vis hele sitatet...
http://www.akademiet.no/privatist/fa.../allmennfaglig
Jeg ble nektet dette selv i fjor, og måtte krangle med Troms fylkeskommune. Dette til tross for at jeg ble lovet plass på påbygging av skolen min, dersom jeg bestod fagprøven.

Sendte leserinnlegg i fylkets 2 største lokalaviser og fikk positive tilbakemeldinger fra lesere.

Jeg gikk lærling i kontorfaget, ett fag som ikke kvalifiserer til noen jobb i seg selv og ett fag hvor jeg konkurrerer med bachlor og master utdannede mennesker.

Min løsning var å takke ja til ett nytt år ved min arbeidsplass (hvor jeg var tidl. lærling). 4 minutter etter signert kontrakt så ringte opptakskontoret og tilbyde meg studieplass. Jeg fikk oppfattelsen av at dette kun var grunnet all reaksjon på min saksgang, og ikke for å være hyggelig. Noen hjelp eller service fikk jeg aldri fra opptakskontoret.

Tok påbyggningsåret som privatist, og bestod i alle fag, riktignok med dårligere karakterer enn hva jeg ville hatt dersom jeg hadde lærer.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
leser litt fort du! som sagt jeg er under 24 år, kan ikke bruke voksenopplæring. Jeg gikk yrkesfag, så jeg har ingen studiekompetanse. Og utdannelsen jeg allerede har er automasjon og jeg har insett at jeg ikke har riktige forutsetninger for å jobbe innen dette fagfeltet.
Vis hele sitatet...
Nu har det seg sånn at du kommer (antar jeg) til å bli 24+ en gang i løpet av livet ditt. Staten har jo allerede gitt deg en utdannelse, som du leste deg fram til at var noe for deg. Synd at dette ikke stemmer, men du holder ut 3-4 år i arbeidslivet før du går videre. All erfaring teller.
Nå sitter jeg godt på min høye hest, men ærlig talt:
Når du har fullført en videregående utdannelse, enten du har tatt fagbrev, fått studiekompetanse eller på annet vis et papir som viser hva du kan mener jeg det er på tide å ta ansvar for seg selv. Ja, det er kjipt hvis du har funnet ut at dette ikke var noe for deg. Det er også kjipt å finne ut at du vil videre på høyere utdanning etter at du tok fagbrevet. Det er etter min mening likevel ikke samfunnets ansvar å gi deg en ny runde i skoleverket.

Jeg har selv måttet betale skolepenger til en privat skole for å få nødvendige fag til høyere utdanning, da skolen jeg gikk på ikke hadde disse fagene. Jeg hadde likevel en generell studiekompetanse, og således havnet jeg bakerst i køen hvis jeg prøvde meg på offentlige videregående...