Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  164 18030
ArbeidsledigProletar
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Selv om du påstår dette, så er det ikke nødvendigvis sant.
Vis hele sitatet...
Forklar meg da hvorfor de ikke tar vekk actionfilmer fra hyllene? De burde vel gi akkurat de samme assosiasjonene... Dette er bare for publisitet og å vise at de "bryr seg".

At folk får assosiasjoner av ting de ser i butikker er et ikke-eksisterende problem, du kan ikke påstå noe annet.
Siden Anders Brevik brukte kolonialbutikker til å skaffe seg mat, så burde vi forby dem. De gjør folk til terrorister!
Sitat av Texzel Vis innlegg
Siden Anders Brevik brukte kolonialbutikker til å skaffe seg mat, så burde vi forby dem. De gjør folk til terrorister!
Vis hele sitatet...
virkelig dårlig eksempel. Det har aldri vært snakk om å forby noe her; kun noen butikker som velger å fjerne noe fra hyllene. Det er stor forskjell på det og et forbud.
Som sagt, Platekompaniet har ikke sluttet å selge disse spillene, kun tatt covrene ned fra hyllene ute i butikken. Jeg vil ikke slenge meg inn i en lang diskusjon om hvorfor Platekompaniet har gjort det, men jeg vil anta at det er fordi en del mennesker kobler spillene til Breivik, fordi aviser har pumpet opp dette mest mulig. Dermed, for ikke å irritere og minne folk på det som har skjedd, så kan man ikke lenger se covrene til disse spillene hos Platekompaniet, med mindre man vil kjøpe dem. Da er det bare å spørre i kassa.
Så nettopp en lapp som hang på døren til min lokale KIWI at de ikke vil se bilde eller navnet på tiltalte,de ville glemme han fortest mulig. Så alle aviser var snudd med bak siden fram.

Hmmmmm var det ikke et klokt hodet som sa engang sa "den som glemmer fortiden er dømt til å gjenta den"?

"Voldelige dataspill fjernes fra butikkhyllene etter terroraksjonene. - Kritikken mot dataspill er en moralsk mediepanikk, mener forsker."

"Terrorsiktede Anders Behring Breivik skal ha brukt mye tid på dataspill, og dermed har diskusjonen rundt spillenes potensielle påvirkningskraft blusset opp igjen. Nå advarer dataspillforskere mot å antyde en direkte sammenheng mellom dataspill og vold."

"- Det fins ingen gode, vitenskapelige konklusjoner som tyder på at man blir voldelig av å spille voldelige dataspill, på tross av mye forskning, sier Espen Aarseth, mangeårig dataspillforsker ved IT-universitetet i København."

"- Mediepanikk
Forsker Aarseth sier han forstår slike reaksjoner som en form for solidaritet, men er på generelt grunnlag kritisk til mistenkeliggjøringen av dataspill.

- Kritikken mot dataspill er en moralsk mediepanikk. Det dreier seg om å gi et relativt nytt fenomen skylden for komplekse samfunnsmessige eller psykologiske problemer, sier han, og trekker paralleller til måten skuespill, jazz, rock og tegneserier først ble mottatt. Aarseth heviser til psykologer som tvert om ser på dataspill som et tegn på normalitet."

http://www.bt.no/bergenpuls/Det-fins...l-2546842.html
Det blir som å slutte å selge biler fordi ABB kjørte bil.
Men det er mye sant i dette.
WOW-spillere er traumatiserte gutter som mest sannsynlig vil kunne komme til å gjøre ugjerninger.
Man utvikler ikke empati av å spille WOW.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Men det er mye sant i dette.
WOW-spillere er traumatiserte gutter som mest sannsynlig vil kunne komme til å gjøre ugjerninger.
Man utvikler ikke empati av å spille WOW.
Vis hele sitatet...
0/10. Dårlig forsøk.
Forsøk på hva?
Å stemple alle WOW-nerder? :P
Sitat av xLAx Vis innlegg
Man utvikler ikke empati av å spille WOW.
Vis hele sitatet...
Vis oss gjerne kilder fra seriøse studier som kan støtte dette utsagnet.
Syns ikke det er noe negativt i dette.

Kjenner mange folk som forsåvidt har brukt veldig mye tid på WoW for å så finne ut når de har blitt litt eldre hvor mye tid de har kastet bort. For ikke å snakke om hvor vanskelig de har det med å komme inn i det sosiale igjen.

Jeg grer ikke alle under en kam, men det er veldig mange som har gått igjennom det.

Men er helt usaklig at de skal ta sånne tiltak på grun av at gal person hadde det som en interesse. Han har jo planlagt det her i 9 år, det er 2 år for WoW i det hele tatt kom ut. Tviler på at det var det et spill som påvirket han...
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Vis oss gjerne kilder fra seriøse studier som kan støtte dette utsagnet.
Vis hele sitatet...
Hva ser du på som serriøst nok?

Det du her sier er at man faktisk utvikler empati av å spille WOW.
Forskningen viser vel tydelig at økning i salget av voldelige spill korrelerer med mindre vold i samfunnet, hvis jeg ikke husker feil. Det var noe med at man får ut spenninger og slikt i en trygg fantasiverden fremfor å klikke i virkeligheten.
jeg kan heller ikke se hvordan dette skal være for ofrene og de pårørende, tror ikke det har så mye å si hvilke spill som selges... generelt synes jeg de offentlige markeringene som taler, roser, fredelige demonstrasjoner og "vi står sammen for fred" fra mange nasjoner er det som virkelig gir støtte.

og det å si at vi fjerner dette spillet i respekt for ofrene, er ikke å si at det er spillet er synderen DIREKTE, men absolutt indirekte. folk vil assosiere spill = drap mye fortere når dette er noen av de første konsekvensene...

og jeg lurer, sånn generelt. ut ifra teorien om at dataspill er opphav til drapsmennesker: merkelig at det ikke har blitt en verdenskrig pga f.eks. world of warcraft mtp at det er flere millioner som spiller spillet. hmm?
Hadde voldelige spill gjort folk til terrorister hadde 95% av befolkningen vært terrorister.
Uansett, man kan jo kjøpe WoW andre steder. Går vel an å kjøpe det som download også vel? Spaceworld tilbyr sånt.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Hva ser du på som serriøst nok?

Det du her sier er at man faktisk utvikler empati av å spille WOW.
Vis hele sitatet...
Hva som helt er bedre enn en påstand uten kilder.
Nei, det jeg sier er at jeg ikke vet, men jeg vil gjerne ha en troverdig kilde som kan bevise utsagnet ditt, slik at jeg evnetuelt kan være enig.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Jeg oppfordrer alle til å lese hele artikkelen før dere hopper til konklusjoner og roper ut hva dere mener om saken.

Det står i artikkelen at de fjerner diverse spill og artikler som de mener kan regnes som voldelige eller kan gi assosiasjoner med hendelsene forrige fredag. Det sies også (som nevnt tidligere i tråden) at de gjør dette med hensyn til og i respekt for de berørte, dette synes jeg er en bra ting. Uansett hvor dumt det måtte virke for oss så er det ikke sikkert at overlevende mener det samme.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke lese artikkelen får og forstå at dette er idiotisk..
Hvis de fjerner spill som har assosiasjoner med vold, terror o.l, bør de likeså fjerne filmer, bøker og andre artikler som minnes om det forferdelige som har skjedd.
Da må de kanskje også slutte å vise nyheter om terror angrepet og andre nyheter om krig, politi, politikk. Slutte å vise serier på tv som minner om dette?
og siden dette ikke blir gjort, vil uvitende mennesker assosiere spill med terror/drap. (i dette tilfelle, spesielt World of Warcraft)
Er det rettferdig, Nei.
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Er det rettferdig, Nei.
Vis hele sitatet...

Rettferdig? Burde ikke butikkene selv få velge hva slags produkter det skal være i sortimentet? Hvis de mener WOW spill vil være dårlig for buisiness, eller de føler at å fjerne spillene noen uker vil god PR, burde ikke de få lov til det?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Rettferdig? Burde ikke butikkene selv få velge hva slags produkter det skal være i sortimentet? Hvis de mener WOW spill vil være dårlig for buisiness, eller de føler at å fjerne spillene noen uker vil god PR, burde ikke de få lov til det?
Vis hele sitatet...

Hvis de virkelig gjør dette for PR, burde de skamme seg?, Hvem er det som bruker en situasjon der 77 personer er drept (de fleste helt uskyldig ungdom) for PR?..
Sist endret av Basetrap; 31. juli 2011 kl. 00:02.
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Hvis de virkelig gjør dette for PR, burde de skamme seg?, Hvem er det som bruker en situasjon der 77 personer er drept (de fleste helt uskyldig ungdom) for PR?..
Vis hele sitatet...

Det er en helt annen diskusjon. Du hevder det er urettferdig at platekompaniet velger å ikke ha WOW spillene synlige for tiden. Kan du ikke heller utdype den påstanden litt mer? Burde butikkene være pålagt ved lov å føre WOW?

Og det er flere som får god PR på å gjøre ting i medlidenhet i disse dager, Maria Mena lanserer sang, Petter Stordalen donerer penger... De gjør ting som de mener kan trøste eller gjøre sorgen mindre for de pårørende, men det er også veldig god PR.
Ja, han spilte World of Warcraft. Men han drakk sansynelig vis melk til frokost også. At WoW skla ha vært med på å få han til å gjøre dette er ille.
Og har de gjordt det samme med Modern Warfare 2?
Sitat av MR cooler Vis innlegg
Jeg handler heller ikke hos verken coop eller platekompaniet og selvfølgelig klarer jeg meg fint.
Tviler på at alle som har vært kritisk til det valget uttrykker sin mening her på freak pga at de kun handler spillene sine hos coop og platekompaniet.

Det går mest på prinsippet av å irritere seg når butikker finner på slike idiotiske stunts som dette.
Vis hele sitatet...
Men du ser ikke meg flyforbannet her på forumet på grunn av at eurospar ikke har landlord sin taco spice mix. (<- Den bør prøves foresten)

Prinsippet er at vis butikken føler at de viser sympati ved å fjerne dette fra hyllene og inn på bakrommet to ukers tid, så la dem gjøre dette. Dette handler ikke om å gi hverken wow eller andre spill skylden.

Jeg siterer coop selv
- Vi kan ikke se noen sammenheng mellom det tragiske som er skjedd og det at vi selger spill. Vi har aldri sett noen undersøkelser om at et spill alene har ført til slike hendelser
Vis hele sitatet...
Sist endret av clarionify; 31. juli 2011 kl. 00:17.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Jeg siterer coop selv
Vis hele sitatet...
Det var ikke et sitat av coop, men fra Spaceworld, som forklarte at de ikke så noen grunn til å fjerne spillene fra hylla.
Sitat av psychohamster Vis innlegg
Ja, han spilte World of Warcraft. Men han drakk sansynelig vis melk til frokost også. At WoW skla ha vært med på å få han til å gjøre dette er ille.
Og har de gjordt det samme med Modern Warfare 2?
Vis hele sitatet...
Ja, de har gjort det samme med MW2.
For meg er det ganske opplagt hvorfor de har valgt å gjøre dette.

1: Fjerne spillet
2: Media skriver om det
3: Folk leser det
4: Gratis reklame for platekompaniet
5: Profitt

Kynisk spør du meg..
Er det like opplagt når flesteparten bare syns det er et idiotisk tiltak og til og med får folk til å boikotte platekompaniet?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Er det like opplagt når flesteparten bare syns det er et idiotisk tiltak og til og med får folk til å boikotte platekompaniet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror de fleste går rett på og syns det er flott tiltak av platekompaniet. Uansett, all reklame er god reklame er det vel noe som heter?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det var ikke et sitat av coop, men fra Spaceworld, som forklarte at de ikke så noen grunn til å fjerne spillene fra hylla.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. Her var det noe som snek seg forbi meg.
var på coop Obs i dag, dem har fjernet callofduty og homefront, men grand theft auto, read dead R , medal of honor og flere andre voldlige spill var der..., dem kan fjerne så mye dem vil, kjøper bare andre steder
Vet ikke om det har blitt skrevet før, men det stod i dag på Platekompaniet sin facebook side at det hele bare var en misforståelse.


"Det har oppstått en misforståelse om at Platekompaniet har stanset salget av World Of Warcraft. Det er ikke tilfelle. Vi har imidlertid fjernet noen spill fra hyllene i enkelte butikker, etter henvendelser fra opprørte kunder.

Vi beklager denne misforståelsen. Vi vil fortsette å tilby fullt spillsortiment, samtidig som vi tar hensyn til kunder som føler seg støtt, sett i lys av forrige helgs tragiske hendelser."
Fyfader jeg ble provosert når kristin halvorsen ber foreldre følge med på hvilke spill barna spiller. Særlig når det gjaldt VOLDELIGE spill som world of warcraft.
Sitat av Affo Vis innlegg
Fyfader jeg ble provosert når kristin halvorsen ber foreldre følge med på hvilke spill barna spiller. Særlig når det gjaldt VOLDELIGE spill som world of warcraft.
Vis hele sitatet...
Provosert? Det skulle da vell bare mangle at noen gikk ut å sa noe slikt. De fleste voldelige spill har aldersgrense, og at ikke alle som spiller GTA er 18, det er det bare å innse med en gang.
Fy faen, dette er latterlig. Har ikke ord....
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Provosert? Det skulle da vell bare mangle at noen gikk ut å sa noe slikt. De fleste voldelige spill har aldersgrense, og at ikke alle som spiller GTA er 18, det er det bare å innse med en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde vært enig med deg hvis det faktisk hadde vært bevis for at spill gjør i utgangspunktet normale personer voldelige.
Han spilte jo det ultravoldelige onlinespillet wow, syns vi alle burde slette wow i denne perioden.

Alt er blizzard sin feil, at de kan ha lagd et så brutalt og ekstremt spill er langt i fra min forståelse...

Støtter platekompaniets avgjørelse med å fjerne spill.

Jeg er også for å fjerne trance musikk, bøker, høyre, biler, klær, mat, jakt og alt annet han kan ha gjort/brukt/spist.
Sitat av nikons Vis innlegg
Jeg hadde vært enig med deg hvis det faktisk hadde vært bevis for at spill gjør i utgangspunktet normale personer voldelige.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke det det er snakk om. Jeg mener at barn ned i 10 års alderen ikke skal spille GTA, og det er jo slikt kristin Halvorsen går ut mot nå. Jeg er også mot et forbud, men dersom PK og Coop ønsker å gjøre dette i enkelte butikker, så mener jeg ikke de skal kjeftes på for det.

Og btw, jeg sier det igjen. Å trekke sammenhenger med å forby melk o.l er barnehageargumenter. Kom opp med noe bedre.
Sist endret av sh0rtie; 31. juli 2011 kl. 12:50.
Sitat av Biledriver Vis innlegg
Han spilte jo det ultravoldelige onlinespillet wow, syns vi alle burde slette wow i denne perioden.

Alt er blizzard sin feil, at de kan ha lagd et så brutalt og ekstremt spill er langt i fra min forståelse...

Støtter platekompaniets avgjørelse med å fjerne spill.

Jeg er også for å fjerne trance musikk, bøker, høyre, biler, klær, mat, jakt og alt annet han kan ha gjort/brukt/spist.
Vis hele sitatet...

Helt enig! Og i samme slengen kan vi fjerne idiotiske sammenligninger og barnslige kommentarer!
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Helt enig! Og i samme slengen kan vi fjerne idiotiske sammenligninger og barnslige kommentarer!
Vis hele sitatet...
Ser at du er påvirka av voldelige spill. Tenk litt før du skriver.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Helt enig! Og i samme slengen kan vi fjerne idiotiske sammenligninger og barnslige kommentarer!
Vis hele sitatet...
Enig, det eneste som holder denne tråden i live er fornærmede wow-nerder som ikke gidder å lese de femti andre innleggene som bruker samme ubrukelig argument.
Vi vet at vi mennesker blir påvirket av alt som skjer rundt oss. Vi vet at vi blir påvirket av spill, yngre mere enn eldre.

Vi vet også at barn som har en oppvekst under trygge omgivelser svært sjeldent tar skade av voldsfilmer og spill.
Imotsetning til barn som blir forsømt og/eller opplever omsorgssvikt.

Jeg hadde vært enig med deg hvis det faktisk hadde vært bevis for at spill gjør i utgangspunktet normale personer voldelige.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik vi fungerer. Vi vet at vi blir påvirket av alt rundt oss. Slikt som reklameskilt, infoskillt, cover på film/spill/musikk, film, musikk, spill, venner, familie, fremmede, reklame på tv, reklame på radio, plakater o.s.v.

Vi alle blir påvirket, vi alle er forskjellige. Vi tar ikke imot alle disse påvirkningene like lett. Det finnes mange eksempler på voldhandlinger hvor gjerningsmannen oppgir spill som motiv. (Nei ABB har ikke gjort dette)

La coop gjøre dette i ren respekt, ikke noe annet en respekt, for de pårørende. La dem utøve deres form for solidaritet.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Biledriver Vis innlegg
Jeg er også for å fjerne trance[...]
Vis hele sitatet...
Støttes.


Sitat av Affo Vis innlegg
Fyfader jeg ble provosert når kristin halvorsen ber foreldre følge med på hvilke spill barna spiller. Særlig når det gjaldt VOLDELIGE spill som world of warcraft.
Vis hele sitatet...
At en tidligere finansminister og nåværende kunnskapsminister ikke har helt grep om hva slags spill World of Warcraft er plager meg ikke så mye, ei heller dette utsagnet her. Naturligvis bør foreldre følge med på hvilke spill ungene deres spiller, det er en del av jobben deres som foreldre.

Jeg begynte å spille CS og GTA rundt tiårsalderen, og til tross for at det har gått rimelig bra med meg i etterkant er ikke det noe jeg er videre stolt av.

Vi har aldersgrenser for en grunn, barn er lettpåvirkelige. Hverken jeg eller Kristin Halvorsen mener at barn ikke bør få spille dataspill, men det er ikke alle spill som er egnet for barn.
Tenk hvis han skrev at han brukte sugerør når han skulle drikke melk: Skulle vi fjernet sugerør - eller i verste fall: melk.


Dette blir dumt. World of Warcraft har ikke noe med bomber og massakrer å gjøre(selvsagt, hvis du tar med det som Arthas gjorde og oppfinnelsene til disse goblinsene, så får du massakre og bomber - men det er noe HEEEEELT annet.)

Men men, platekompaniet og coop er ikke akkurat de stedene jeg kjøper spill fra.
iTavisen.no: Riktig å fjerne spill? - Sensur er ikke svaret på terror.

Slå ring om ytringsfriheten
Sensur og forbud kan neppe hindre vold og terror. Og vi tviler på om Breivik ikke hadde gjennomført sine planer om alt han fikk tilgang til var Super Mario.

Og sist, men ikke minst: Å innføre sensur på kultur er helt i tråd med Breiviks såkalte manifest. Han ønsker seg åpenbart et samfunn der bare hans egne meninger, hans egen form for kultur skal være tillatt.

Den beste måten å vise avsky mot slikt er å holde ytringsfrihetens fane høyt.
Vis hele sitatet...
Her har vi gjort narr av Amerikanerne i alle år for hysteriet så gjør vi akkurat det samme når vi selv opplever en massakre. Vi burde føle oss teite.
At ikke majoriteten av folk som spiller COD går ut og gjennomfører masakre, så kan det tenkes at det inspirer potensille terorister som sitter der ut, slik som Brevik
Jeg har litt problem med å finne ut hvor Platekompaniet eller Coop faktisk skriver at disse spillene kan føre til massakre, slik mange her i tråden hentyder til. Bare jeg som er blind?
Sitat av Gloss Vis innlegg
At ikke majoriteten av folk som spiller COD går ut og gjennomfører masakre, så kan det tenkes at det inspirer potensille terorister som sitter der ut, slik som Brevik
Vis hele sitatet...
Mannen som drepte John Lennon leste "Catcher in the Rye", og hadde den med seg og leste i den etter at han hadde drept Lennon. Hvorfor er ikke bøker forbudt? Fordi vi ikke sensurerer ting fordi noen få personer kanskje misbruker det.
Sitat av nikons Vis innlegg
Mannen som drepte John Lennon leste "Catcher in the Rye", og hadde den med seg og leste i den etter at han hadde drept Lennon. Hvorfor er ikke bøker forbudt? Fordi vi ikke sensurerer ting fordi noen få personer kanskje misbruker det.
Vis hele sitatet...

Leste resten av innlegget ditt.

Catcher in the Rye BLE sensurert....
Sist endret av Sneipen92; 1. august 2011 kl. 22:42.
Sitat av walbergz Vis innlegg
Jeg har litt problem med å finne ut hvor Platekompaniet eller Coop faktisk skriver at disse spillene kan føre til massakre, slik mange her i tråden hentyder til. Bare jeg som er blind?
Vis hele sitatet...
De fjernet det til hensyn for tragedien som skjedde, ikke for å forhindre fremtidige hendelser.
Har selv lest og sett Catcher in the Rye og en fornuftig oppegående person kan ikke sammenligne det med COD og mange andre krigsspill