Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  164 18032
Sitat av nikons Vis innlegg
WOW! Jeg tror ikke den bittelille peanøtthjernen din kunne ha skviset ut en dummere kommentar om den hadde prøvd!
At du antyder at AP bestemmer hvilke spill butikkene skal ha i hyllene er latterlig, og du gir FRP-stemmere dårligere rykte enn de allerede har.
Vis hele sitatet...
Jeg blir ikke å stemme FRP, men det er jo klart at AP har innvirkning på nye regler og bestemmelser i norge. At voldelige dataspill kan bli forbudt i Norge i nærmeste fremtid skal du absolutt ikke fnise til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oterhals Vis innlegg
Jeg blir ikke å stemme FRP, men det er jo klart at AP har innvirkning på nye regler og bestemmelser i norge. At voldelige dataspill kan bli forbudt i Norge i nærmeste fremtid skal du absolutt ikke fnise til.
Vis hele sitatet...
Kva tyder på det?
Sitat av Valentinesss Vis innlegg
Nei.
Her tenkte jeg faktisk på platekompaniet.
Vis hele sitatet...
Skjønner poenget mer da, men spørs om de hadde hatt en real fare for å gå konkurs. De tjener mest sannsynlig mer penger på CD-er og DVD-er enn spill, og noen få voldelige spill gjør nok ikke den helt store forskjellen. Hvem vet, kanskje småbarnsforeldre hadde kjøpt mer spill der fordi de var 'barnevennlige'?
Skal vedde på noen på utøya spilte WoW, CoD og diverse andre voldelige spill, burde de ikke hedre deres minne å selge disse spillene? <_<

Må bekjempe terror med demokrati, så vi trenger MER sensur! "The facsist of the future will call themselves ant-fascist" - Winston Churchill.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Å sammenlikne Cod/andre fps skytespill med bridge, kaffe, kroppsbygging eller andre interesser han hadde under planleggingen blir feil. Cod simulerer krig, skyting og terrorsituasjoner, noe bridge, kaffedrikking eller kroppsbygging ikke gjør. Da ledere/butikkeiere kanskje ikke har en like stor erfaring med såpass "realistiske" skytespill som dere, synes jeg det også blir feil å klandre dem for at de ser en sammenheng mellom slike hendelser - og de ulike skytespillene.

Dog hjelper det nok svært lite å stoppe salget av voldelige spill, og jeg ville ikke sett bort fra at de nå bare skyver de som faktisk kjøper spill i butikken, til å f.eks laste ned ulovlig. At de fjerner Wow er jeg riktig nok ikke helt med på, om jeg leste riktig brukte han vel bare det som et "cover" for hans andre aktiviteter?
Jeg jobber i Platekompaniet, og kan forsikre dere om at dette ikke er vårt påfunn alene. Dessuten, de spillene det er snakk om er kun tatt ned fra hyllene, ikke ut av salg. Det er fortsatt mulig å få kjøpt dem dersom man spør i kassen.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
De tjener mest sannsynlig mer penger på CD-er og DVD-er enn spill,
Vis hele sitatet...
Hæ? Selger platekompaniet fortsatt CD-er? Dette var nytt for meg!

Fra spøk til alvor - jeg respekterer valgene til de to butikkene, og forstår hvorfor de har gjort det. Men jeg er ikke enig, rett og slett fordi dette minner litt for mye om sensur. Og det er ikke noe jeg aksepterer. Dette er naturligvis satt litt på spissen. Ihvertfall hva sensur angår. Men det er deres valg.

Jeg tror ikke de gjør dette fordi de lever etter tanken "Voldelige spill lager voldelige mennesker." (Da hadde platekompaniet tapt mye penger) Å trekke den slutningen virker litt forhastet, selv om jeg forstår godt at folk raskt tror det. Dataspill har fått skylden for mye ekkelt opp igjennom tidene. Og tidene forandrer seg tydeligvis ikke.
Under en skolemassaker påste nyhetene at morderen hadde lært krigsteknikker via Counter strike.

KAn bare se for meg en fyr som bunny hopper og leker Surf_ski_2 under en massaker....

Serriøst altså, samfunnet våres skal alltid legge over skylden på ett eller annet og forby det når de mister kontrollen.

Og desutten så er jo wow et helt feil spill og forby!(jeg har ihvertfall ikke sett bilbomber regjeringsdippedutter og ak-47'er der. Anyone?)

OG! hva med filmer som hostel, cannibal holocaust, Re-animator etc.

De er da mye værre enn å sitte foran pc skjermen og lete etter drageslottet i alvedrømmeskogen sammen med en tjukk 10 år gammel britisk gutt?
Sitat av MalM Vis innlegg
Under en skolemassaker påste nyhetene at morderen hadde lært krigsteknikker via Counter strike.

KAn bare se for meg en fyr som bunny hopper og leker Surf_ski_2 under en massaker....

Serriøst altså, samfunnet våres skal alltid legge over skylden på ett eller annet og forby det når de mister kontrollen.

Og desutten så er jo wow et helt feil spill og forby!(jeg har ihvertfall ikke sett bilbomber regjeringsdippedutter og ak-47'er der. Anyone?)
Vis hele sitatet...
Yeah, ser heller at f.eks. cs blir forbudt enn wow.
Man kan jo tross alt lage egne maps i "Valve Hammer Editor" hvor man kan plassere en bombe ett sted (regjeringsbygget) og skyte "hostages" uten våpen et annet sted (utøya) og spille dette map'et i cs for å "øve"...
(Etter bin laden ble drept, ble det laget et map over bin laden's skjulested: fy_abbottabad)

I wow kan man vimse rundt som alv og drepe skumle vesner og samle gull, lite skytevåpen i det spillet...

Jeg kan godt se hvordan ikke bare coveret til skytespill men også coveret til action-filmer kan få de overlevende, og deres pårørende, til å få "flashbacks".
Wow derimot, er et spill som vekker assosiasjoner til ABB hvis du har lest at han spilte wow.
Hvordan i all verden kan spill som CS brukes som "simulator"? Det er jo ikke slik at du lærer å skyte, sikte eller lade et ekte våpen ved å gjøre det i et spill. Tror folk at du kan lade et våpen fordi du har trykket R nok ganger?
ArbeidsledigProletar
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Jeg oppfordrer alle til å lese hele artikkelen før dere hopper til konklusjoner og roper ut hva dere mener om saken.

Det står i artikkelen at de fjerner diverse spill og artikler som de mener kan regnes som voldelige eller kan gi assosiasjoner med hendelsene forrige fredag. Det sies også (som nevnt tidligere i tråden) at de gjør dette med hensyn til og i respekt for de berørte, dette synes jeg er en bra ting. Uansett hvor dumt det måtte virke for oss så er det ikke sikkert at overlevende mener det samme.
Vis hele sitatet...
Haha. Synes de bør fjerne alle action filmer fra hyllene, heh... Alle kniver, kan jo få folk til å tenke på vold og gi assosiasjoner, kanskje de skal fjerne badeklær også? Var mange som drukna, at du i det hele tatt kan synes det er en bra ting er sneversynt.
skjønner virkelig ikke hvorfor så mange klager på dette. En hver bedrift står fritt til å selge de produktene de ønsker; om noen bestemte butikker velger å la være å selge enkelse produkter (i dette tilfelle kun i en midlertidig periode) for uansett grunn, så er det ikke noe galt i det. Dette er langt fra både forbud og sensur. Det er ingenting fra det statlige som legger restriksjoner; og er det ikke en viktig del av et litt liberals demokratisk samfunn at en butikk-eier skal få lov å velge helt fritt selv hva han ønsker å selge? Det er jo ingen som nekter deg å bare gå til konkurenten å kjøpe spillene.

Det er kanskje en del som kanskje ikke mener dette er et smart valg; men hvorfor er det et problem?
Mer eller mindre kjedelig for de som har lyst til og plukke seg ut et fantasi spill for helgen hos platekompaniet.
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Mer eller mindre kjedelig for de som har lyst til og plukke seg ut et fantasi spill for helgen hos platekompaniet.
Vis hele sitatet...
Er jo bare å gå til konkurentene. Er veldig få plasser det kun finnes 1 butikk som selger spill. I praksis er det jo bare butikken som taper penger.
Sitat av etse Vis innlegg
Er jo bare å gå til konkurentene. Er veldig få plasser det kun finnes 1 butikk som selger spill. I praksis er det jo bare butikken som taper penger.
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt det i disken, men de er ikke i hyllene.
True phreak.
Jeg skjønner ikke at folk gidder å reagere. Dersom WOW hadde vært flunkende nytt hadde salgstallene fortsatt vært glødende. PK hadde aldri gjort dette med mindre de forventer at PR-verdien overstiger fortjenesten salgstapet medfører. Nå til dags trenger man jo ikke å gå i en butikk for å begynne å spille WOW. Alt man trenger er et bankkort. Dette er billig PR, intet mer, intet mindre. Hvor mye tror man at Pk taper på å slutte å selge WOW i dag? 10000-20000kr ? Jeg mener, hvor mange begynner å spille WOW fem og et halvt år etter det ble sluppet ? Utvidelsene får man uansett kjøpt på nett.

Dette er kun et PR-stunt. Spillene og utvidelsespakkene får man kjøpt lettere billigere på nett. Hvor mye tror dere den PR'en de har fått for å spille på våre landsmenns føleler er verdt? Jeg tror jeg underdriver sterkt når jeg sier at man kan regne PR-verdi som [salgsnedgang]x10 hvis de skulle prøvd å oppnå samme publisitet gjennom konvensjonelle midler.
Sist endret av Orph; 30. juli 2011 kl. 03:20.
lamo spør du meg
De sier de gjør dette ut av respekt for ofrene, men det er jo helt tydelig at de vil ha pr. Det at platekompaniet og coop norge faktisk utnytter seg av denne tragedien for å få pr er jo helt sykt.

Håper virkelig de får pes for dette....
Det er flere som spiller World of Warcraft enn innbyggertall i mange mange land.
At en av dem gjør noe horribelt er statistisk sett ikke så utrolig..

Med tanke på at spill som Call of Duty blir tilbaketrukket pga dens voldelige natur, så rekner jeg med at alle butikker som f.eks XXL slutter å selge våpen. Noe som jeg vil karakterisere som noe mer medvirkende enn et jævla dataspill.
Det er totalt feil å gi tv-spill skylden nok en gang. Jeg tror faen meg ikke at noen som helst blir så forstyrret i hodet som ABB var, bare fordi de spiller WoW eller CoD - det er da for pokker bare tv-spill.

Måtte le litt da jeg så et leserinnlegg i dagens lokalavis; "Alle foreldre bør tenke seg om to ganger når de lar ungene sin spille krigsspill. De fleste med litt vett i hodet lar ikke ungene sine gjøre det, det er fort gjort at de fortsetter med det i voksen alder også da. Behring var besatt av krigsspillet World of Warcraft, å det spillet er det mange mindreårige som har."
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Haha. Synes de bør fjerne alle action filmer fra hyllene, heh... Alle kniver, kan jo få folk til å tenke på vold og gi assosiasjoner, kanskje de skal fjerne badeklær også? Var mange som drukna, at du i det hele tatt kan synes det er en bra ting er sneversynt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er en bra ting at de fjerner enkelte voldspill av hensyn til og i respekt for de berørte, som nevnt flere ganger tidligere er det mange av de overlevende som sliter psykisk sett etter hendelsene. Og om de blir utsatt for reklame som gir assosiasjoner for dem til hendelsen, tror ikke det er mye koselig for dem.

Uansett hvor teit det er av dem og framstille wow som et spill som fremmer terrorhandlinger så mener jeg at det er fint gjort av butikkene og fjerne spill som kan gi assosiasjoner for de overlevende/pårørte til hendelsen.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Om ikke Fox News allerede har fått tak i Breivik sine utsagn ennå, så får de det snart, og da blir det et ganske massivt skudd fra THE FOX NEWS GAME HATE CANNON.
Vis hele sitatet...
http://www.thedailyshow.com/wa&#8203...-of-the-fodder

FOX NEWS er nok mer opptatt av å motbevise at Breivik er kristen.....
Faen for en gjeng........
Dette er idiotiskt, i løpet av 5-6 år har jeg spilt litt i overkant av 150 døgn fps-spill, jeg er helt frisk i hodet og kunne aldri ha funnet på noe som dette som har skjedd i Oslo.
Ja det bør sluttes å selge biler også, da han også kjørte bil, og hadde bombe i den.
Sitat av thomasw Vis innlegg

Måtte le litt da jeg så et leserinnlegg i dagens lokalavis; "Alle foreldre bør tenke seg om to ganger når de lar ungene sin spille krigsspill. De fleste med litt vett i hodet lar ikke ungene sine gjøre det, det er fort gjort at de fortsetter med det i voksen alder også da. Behring var besatt av krigsspillet World of Warcraft, å det spillet er det mange mindreårige som har."
Vis hele sitatet...
" World of Warcraft, å det spillet er det mange mindreårige som har "
Det er 12 årsgrense...

"det er fort gjort at de fortsetter med det i voksen alder også da. "

Da stiller vi inn klokka og ser om jeg tar fram BFG'en fra DooM og RocketLauncheren fra Quake 2 når jeg er eldre! ;D

"Behring var besatt av krigsspillet World of Warcraft!"

Ok... du kan slutte å drite deg ut nå! Blir irritert når overnervøse 50 år gamle mødre som sitter med en macbook for å være på moten skal diskutere gaming.
WoW går ut på å lete etter ett J###a drømmeslott i alveland. Det ekke no særlig krig syntes jeg.

OG: Jeg har alltid hatet WoW. men når jeg hørte at det skulle bli "forbudt" fikk jeg med en gang lyst til å prøve det.
Dette her har samme effekten som parental advisory klistremerkene, Ingenting er så bad-ass som å høre på musikk hvor de sier fuck en gang! HARDCORE!
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Det står i artikkelen at de fjerner diverse spill og artikler som de mener kan regnes som voldelige eller kan gi assosiasjoner med hendelsene forrige fredag. Det sies også (som nevnt tidligere i tråden) at de gjør dette med hensyn til og i respekt for de berørte
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden viser dette hensyn og respekt for de berørte? Burde de også fjerne Age of Conan-soundtracket da eller?

Sitat av Joachr Vis innlegg
Jeg jobber i Platekompaniet, og kan forsikre dere om at dette ikke er vårt påfunn alene
Vis hele sitatet...
Det gjør det ikke mindre latterlig.

Sitat av etse Vis innlegg
skjønner virkelig ikke hvorfor så mange klager på dette. En hver bedrift står fritt til å selge de produktene de ønsker; om noen bestemte butikker velger å la være å selge enkelse produkter (i dette tilfelle kun i en midlertidig periode) for uansett grunn, så er det ikke noe galt i det.
Vis hele sitatet...
Butikkene står fritt til å gjøre tåpelige ting, og vi står fritt til å kritisere dette. Jeg syned det er galt, fullstendig irrasjonelt og idiotisk, å fjerne disse spillene. Det har ingen hensikt. Og det bygger opp under løgnen om at voldsspill fører til vold.

er det ikke en viktig del av et litt liberals demokratisk samfunn at en butikk-eier skal få lov å velge helt fritt selv hva han ønsker å selge?
Vis hele sitatet...
Er det ikke en viktig del av et litt liberalsk demokratisk samfunn at kunder skal få lov til å kritisere idiotiske gjerninger utført av butikkene?
Sist endret av hemmeligegreier; 30. juli 2011 kl. 04:38.
Det jeg syns er utrolig er at GTA ikke er på listen. Der kan man jo gå rundt å skyte ned forsvarsløse mennesker.
Jeg slenger meg på lasset som mener dette er et pr stunt av plantekompaniet og coop.
ArbeidsledigProletar
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Jeg synes det er en bra ting at de fjerner enkelte voldspill av hensyn til og i respekt for de berørte, som nevnt flere ganger tidligere er det mange av de overlevende som sliter psykisk sett etter hendelsene. Og om de blir utsatt for reklame som gir assosiasjoner for dem til hendelsen, tror ikke det er mye koselig for dem.

Uansett hvor teit det er av dem og framstille wow som et spill som fremmer terrorhandlinger så mener jeg at det er fint gjort av butikkene og fjerne spill som kan gi assosiasjoner for de overlevende/pårørte til hendelsen.
Vis hele sitatet...
Leste du posten min? Hvorfor er det spillene som gir assossiasjonene? Var jo mange som drukna når de svømte i land, assosiasjoner kan da skje med badeklær, synes du da det hadde vært flott om de hadde fjerna alle badeklær fra hyllene? Eller er det rett og slett fordi det er enklere å gjøre dette med spill da det er et litt "fremmed medium" for noen?

EDIT:
Hvis det enda er uklart hva jeg mener: Jeg synes det blir for langt å gå å gjøre dette av respekt for de pårørede. Det er tross alt ikke SÅ mange pårørende til under hundre døde, dør flere i trafikken i året, skal vi da fjerne bilspill fra hyllene på permanent basis? Detter ikke noe annet enn oppmerksomhetskåthet som spiller på folks følelser når det nettopp har skjedd noe grusomt.
Sist endret av Batabusa; 30. juli 2011 kl. 04:58.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Jeg synes det er en bra ting at de fjerner enkelte voldspill av hensyn til og i respekt for de berørte, som nevnt flere ganger tidligere er det mange av de overlevende som sliter psykisk sett etter hendelsene. Og om de blir utsatt for reklame som gir assosiasjoner for dem til hendelsen, tror ikke det er mye koselig for dem.

Uansett hvor teit det er av dem og framstille wow som et spill som fremmer terrorhandlinger så mener jeg at det er fint gjort av butikkene og fjerne spill som kan gi assosiasjoner for de overlevende/pårørte til hendelsen.
Vis hele sitatet...
Nåja....
Er ingen som tvinger de til å spille "voldelige spill".
Det å si at WoW "fremmer" terror handlinger blir for dumt.
Visst dette var tilfellet hadde vi hatt millioner av terrorister løpende rundt.
Å hva på dette bilde kan assosieres med det som skjedde på Utøya?!
http://pcverkstaden.no/catalog/images/world_of_warcraft_alliance.jpg

Blir som å skylde Columbine massakren på Marilyn Manson.
Eller å be Politiet holde seg innendørs pga det kanskje kan vekke minner....

Om man skal fjerne noe, som man faktisk kan si hadde en legitim rolle og en "trigger" for Breivik så er det religion.....
(roten til alt vondt)
Ganske greit forklart av George Carlin i sin stand up "Religion is bullshit"
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Om argumentet ditt går ut på å skjerme de overlevende for alt som inneholder et snev av vold, så er det nok ikke spill som troner øverst på listen.
Hva med voldelige serier og filmer? Hvorfor fjernes ikke disse fra hyllene?
For og ikke snakke om div reklamer på tv?
Kanalen MAX har for eksempel en bombe som teller ned til neste sending.

Jeg har all sympati med de overlevende, det var helt forferdelig det som skjedde, men jeg kan ikke se og ha lest en eneste plass om at de har bedt om å få fjernet div spill i fra hyllene fordi det blir for meget, mentalt belastende å se covrene til enkelte spill.......

Syns det er direkte frekt å gå ut på vegne av de fra Utøya og si hva psyken deres takler og hva som må fjernes på deres vegne....

Blir litt som da Toro skiftet navnet på sukkerkuløren sin fra NEGRO til SUKKERKULØR pga det kanskje (uten å ha fått en eneste klage) kunne støte noen.......

På tide å sitte seg ned og åpne øynene og sinnet sitt litt.
World of Warcraft er jammen realistisk og virkelighetsnært, forstår hvordan det kan ha inspirert Anders til terror og massakre. Makan til hysteri har jeg sjelden opplevd før. Flaut å jobbe i Coop nå ...
Sist endret av Flatulence; 30. juli 2011 kl. 05:03.
Okey her var det veldig mye syting. La butikkene selge det dem vil.
Du kan fortsatt handle på cdon.no, komplett.no, spaceworld, elkjøp, play.com, gamezone, mpx, lefdal, expert, steam og tusenvis av andre steder.

Har aldri kjøpt et eneste spill hos disse forhandlerne som tar dette ut av butikkhyllene og jeg har klart meg fint.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Okey her var det veldig mye syting. La butikkene selge det dem vil.
Du kan fortsatt handle på cdon.no, komplett.no, spaceworld, elkjøp, play.com, gamezone, mpx, lefdal, expert, steam og tusenvis av andre steder.

Har aldri kjøpt et eneste spill hos disse forhandlerne som tar dette ut av butikkhyllene og jeg har klart meg fint.
Vis hele sitatet...
Har vell ikke noe med saken å gjøre om man kan kjøpe det andre steder, dette er en prinsippsak!
Sitat av clarionify Vis innlegg
Okey her var det veldig mye syting. La butikkene selge det dem vil.
Du kan fortsatt handle på cdon.no, komplett.no, spaceworld, elkjøp, play.com, gamezone, mpx, lefdal, expert, steam og tusenvis av andre steder.

Har aldri kjøpt et eneste spill hos disse forhandlerne som tar dette ut av butikkhyllene og jeg har klart meg fint.
Vis hele sitatet...
Jeg handler heller ikke hos verken coop eller platekompaniet og selvfølgelig klarer jeg meg fint.
Tviler på at alle som har vært kritisk til det valget uttrykker sin mening her på freak pga at de kun handler spillene sine hos coop og platekompaniet.

Det går mest på prinsippet av å irritere seg når butikker finner på slike idiotiske stunts som dette.
Hvis Platekompaniet i et scenario, skulle ta ned alle spill som inneholder vold i den samme grad World of Warcraft har. Ville ikke en gang Sims stått igjen i hyllene, der kan man tross alt kan makabert drepe ved: brann, drukning, nekte mat, drepe barn ved å ikke gi mat... etc... brutalt...
Sist endret av Oransje; 30. juli 2011 kl. 05:30.
Sånn teoretisk sett er forøvrig alt farlig, og det er veldig mye som kan berøre de pårørende. Skulle vi fjerne alt som kan på noen som helst måte assosieres med det som skjedde står vi ikke igjen med mye her i verden.
Hvis det hadde gjort en forskjell om de fjernet det eller ikke, ville det ikke i det minste vært mer logisk å ta dette opp på et høyere nivå enn Platekompaniet?

Litt OffTopic synes jeg også at logikk generelt har mistet grepet i Norge de siste årene.

Edit: skal vi ikke like gjerne bare forby alt som heter vold i Norge?
Sist endret av Ketenna; 30. juli 2011 kl. 06:16.
Personlig er jeg motstander av sensur i alle former og fasonger, men hva denne saken angår, synes jeg ærlig talt det er litt merkelig at man forsvarer skytespill med begrunnelsen at "det bare er et spill". Ville man sagt det samme hvis Lommemannen hadde spilt et spill der man telte nakne 12-åringer som lekte doktor i buskene? Mon tro om man ikke ville ha hylt opp om at dette grufulle spillet "oppfordret til overgrep" og man innførte totalforbud, uten at noen ville ha våget å komme med motargumenter om at dette "bare er et spill"?

Så objektivt sett kan man jo spørre seg om "bare et spill"-argumentet i bunn og grunn er et eksempel på typisk amerikansk tankegang, der det er greit å spille spill der man slakter mennesker, men nåde den umoralske pervoen som vil spille et spill der man teller nakne jenter i alle aldre. Ammunisjon og skytevåpen er mandig og tøft, mens en blottet jentepupp kan snu halve USA på hodet - da en naken menneskekropp er fy-og-fy.

Jeg lurer virkelig på hvordan butikkene som selger WoW ville ha reagert hvis de fikk inn et spill med mye feminin nakenhet og mange albanske prostituerte, men ingen vold eller drap. Ville de fortsatt ha argumentert med at dette "bare er et spill", eller ville man forbudt spillet umiddelbart, og begrunnet dette med at det "er kjønnsdiskriminerende" og "oppfordrer til overgrep"?
Sist endret av xxxxx; 30. juli 2011 kl. 06:18.
Sitat av xxxxx Vis innlegg
Personlig er jeg motstander av sensur i alle former og fasonger, men hva denne saken angår, synes jeg ærlig talt det er litt merkelig at man forsvarer skytespill med begrunnelsen at "det bare er et spill". Ville man sagt det samme hvis Lommemannen hadde spilt et spill der man telte nakne 12-åringer som lekte doktor i buskene? Mon tro om man ikke ville ha hylt opp om at dette grufulle spillet "oppfordret til overgrep" og man innførte totalforbud, uten at noen ville ha våget å komme med motargumenter om at dette "bare er et spill"?
Vis hele sitatet...
Nå finnes det lovlige action filmer og serier som de fleste action spill baserer seg på.
Har enda tilgode og se en lovlig barneporno film..... ser du forskjellen?


Sitat av xxxxx Vis innlegg
Så objektivt sett kan man jo spørre seg om "bare et spill"-argumentet i bunn og grunn er et eksempel på typisk amerikansk tankegang, der det er greit å spille spill der man slakter mennesker, men nåde den umoralske pervoen som vil spille et spill der man teller nakne jenter i alle aldre. Ammunisjon og skytevåpen er mandig og tøft, mens en blottet jentepupp kan snu halve USA på hodet - da en naken menneskekropp er fy-og-fy.
Vis hele sitatet...
Ammunisjon og skytevåpen er mandig og tøft i forhold til å sikle på 10 år gamle jenter.
Hva som foregår inne i hode på folk får være deres sak, er fullt lovlig (dog ekkelt) å fantasere om pedo greier, så lenge man ikke gjør noe ut av tankene sine.

Hadde du latt være å trekke inn nakne barne kropper som et argument hele tiden, så kunne jeg tildels vært enig med deg.
Men la meg spørre deg, er du i mot skytespill, men for pedo spill? Eller vil du at begge type spill burde vært mulig å få kjøpt?

I så tilfelle kan jeg banne på at Japanerne sikkert har laget et animasjons pedo spill. Men jeg tror markedet for denslags griseri er noe magert for å si det mildt....


Sitat av xxxxx Vis innlegg
Jeg lurer virkelig på hvordan butikkene som selger WoW ville ha reagert hvis de fikk inn et spill med mye feminin nakenhet og mange albanske prostituerte, men ingen vold eller drap. Ville de fortsatt ha argumentert med at dette "bare er et spill", eller ville man forbudt spillet umiddelbart, og begrunnet dette med at det "er kjønnsdiskriminerende" og "oppfordrer til overgrep"?
Vis hele sitatet...
Butikkene får ikke tilfeldigvis inn spill fra alle verdens hjørner.
De bestemmer selv hva de vil ta inn og hva som ikke er verdt å ta inn.
Så de hadde nok ikke reagert noe særlig...
Om et slikt spill hadde blitt forbudt vet jo man ikke da det blir et hypotetisk spørsmål.
Jeg tror jeg føler en slags psykose når jeg tar ambush med roguen min, eller når jeg blir truffet av en frostbolt av en mage. Det er jo så realistisk! Bare bra de tar et spill vekk fra hyllene med 12 års aldersgrense.

Tror det var Spaceworld jeg leste at ikke hadde noe planer om å ta vekk spill fra hyllene. De mente at det ikke er noe kobling mellom spillene og det som skjedde. Heller ikke fins det noe forskninger på at det har trigget ham eller noen andre med slike syke idéer.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av Johnnyblaze85 Vis innlegg
Det de heller kan gjøre er å stramme in på salg av slike spill til mindreårige. å gi mer info til foreldre som kjøper dem til barn.
Vis hele sitatet...
Det er 12 års aldersgrenset på spillet.
Og mann skjøner jo ikke spillet før mann er 12 heller.
Selv om jeg begynte og spille det når jeg var 10
Men dette blir bare helt feil. Om dem først skal fjerne spill fra hyllene så kan
dem ta med alle andre spille som har "innspirert" han og. (ironi)

Håper dette tullet går over snart, om dem begynner og fjerne fler spill
så får jo han bare mer og mer oppmerksomhet via media og da føler jo
fyren seg bedre for det var jo det han ville oppnå.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av MR cooler Vis innlegg
Nåja....
Er ingen som tvinger de til å spille "voldelige spill".
Det å si at WoW "fremmer" terror handlinger blir for dumt.
Visst dette var tilfellet hadde vi hatt millioner av terrorister løpende rundt.
Vis hele sitatet...
Jeg sikter heller ikke til wow når jeg sier terror fremmende spill. Jeg ser helt klart hvor dumt det er å i det hele tatt fjerne spill fra listen, men når jeg leser om de som sliter i etterkant av hendelsen så føler jeg med tanken bak handligen å fjerne enkelte spill fra hyllene.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Leste du posten min? Hvorfor er det spillene som gir assossiasjonene? Var jo mange som drukna når de svømte i land, assosiasjoner kan da skje med badeklær, synes du da det hadde vært flott om de hadde fjerna alle badeklær fra hyllene? Eller er det rett og slett fordi det er enklere å gjøre dette med spill da det er et litt "fremmed medium" for noen
Vis hele sitatet...
Tenk deg at du var en av de overlevende etter denne fryktelige hendelsen på utøya, du ser et våpen og får dermed assosiasjoner til hendelsen, på samme måte som om du hadde fobi for vann, og ble kastet uti et basseng. Jeg ser virkelig hvor dumt det er av dem å kreve det inn, men jeg ser også tanken bak, uansett hvor teit det er.
Og det at det skulle være akkurat volds-spillene og ikke bade endene som gir assosiasjoner er nok fordi det er snakk om en terroraksjon hvor han brukte våpen. Nordmenn har et slikt forhold til våpen, det er uvanlig. Om dette hadde vært i USA tviler jeg på at mottakene hadde vært på dette nivået.
Sitat av MR cooler Vis innlegg
Ammunisjon og skytevåpen er mandig og tøft i forhold til å sikle på 10 år gamle jenter.
Hva som foregår inne i hode på folk får være deres sak, er fullt lovlig (dog ekkelt) å fantasere om pedo greier, så lenge man ikke gjør noe ut av tankene sine.

Hadde du latt være å trekke inn nakne barne kropper som et argument hele tiden, så kunne jeg tildels vært enig med deg.
Men la meg spørre deg, er du i mot skytespill, men for pedo spill? Eller vil du at begge type spill burde vært mulig å få kjøpt?

I så tilfelle kan jeg banne på at Japanerne sikkert har laget et animasjons pedo spill. Men jeg tror markedet for denslags griseri er noe magert for å si det mildt....

Butikkene får ikke tilfeldigvis inn spill fra alle verdens hjørner.
De bestemmer selv hva de vil ta inn og hva som ikke er verdt å ta inn.
Så de hadde nok ikke reagert noe særlig...
Om et slikt spill hadde blitt forbudt vet jo man ikke da det blir et hypotetisk spørsmål.
Vis hele sitatet...
I første avsnitt brukte jeg Lommemannen som et typisk eksempel på noe de aller fleste av oss tar avstand fra, så det blir litt overdrevet å si at jeg bruker "nakne barnekropper som argument hele tiden", da jeg ikke gjør dette. Poenget i innlegget mitt var uansett ikke å provosere (beklager hvis jeg har gjort dette), men å sette opp en problemstilling som tar for seg argumentet om at "spill bare er spill", noe som jo er kjernen i spørsmålet om spill kan bidra til et økt aggresjonsnivå, og dermed lavere terskel for skytemassakrer når man allerede har drept folk "på liksom".

Ja, hvor går grensen for hva som er akseptabelt og uakseptabelt i et spill, og om man er enig i at det finnes en grense, er det jo synonymt med at spill "ikke bare er spill"? Som tidligere nevnt er jeg mot sensur, og dersom en amerikaner spiller et skytespill uten å ta fram pistolen og begynne å skyte rundt seg, og en japaner spiller et animasjonsspill uten å fly etter ungene i skolegården, har jeg ingen problemer med at folk tenker og spiller nøyaktig hva de vil så lenge de ikke lever ut spillet i den fysiske verden.

Derimot har jeg vanskelig for å forstå argumentet at "spill bare er et spill" hvis man samtidig mener at det finnes en grense for hva som kan tillates i et spill, og at noen spill er mer umoralske og farligere enn andre. Hvis et spill virkelig bare er et spill og det er snakk om bits og bytes som gir grafikk på en skjerm, burde det være likegyldig om man spiller et spill der man skal knivstikke flest mulig, et spill der Smurfene spiller Ludo, eller et japansk animasjonsspill som ville ha blitt bannlyst i resten av verden.

Men om man mener at "spill ikke bare er spill", er det jo innlysende hvorfor enkelte mener at man burde forby skytespill - å sikle etter 10-årige jenter kan vel ikke sammenlignes med det å ta med seg ammunisjon og skytevåpen på en øy og drepe en 11-åring og flere titalls andre ungdommer, noe som er hakket verre?

Beklager om argumentasjonen min i det første innlegget kanskje kunne virke noe provoserende - det er for all del ikke meningen å begynne en borgerkrig her på freak.no, det finnes nok konflikter i verden fra før av.

Ha en fin helg.
Sist endret av xxxxx; 30. juli 2011 kl. 08:50.
Synes det er litt drit at PC spill skal få skylden for slikt, men slik har bare verden blitt. Men fant ut en ting i går at folk blir meir aggressive når de spiller data spill enn når de spiller kort.
PS! De fjerna ikke Battlefield serien som er bedre enn CoD
hmmm. Han brukte drivstoff fra radiostyrte kjøretøy til å lage bomben. Kanskje vi like godt skal forby bensindrevne radiostyrte kjøretøy også? Og hvorfor ikke like godt vanlig drivstoff også? Bensin er jo utroligforferdeligutenkeligfarlig siden man kan bruke det i en bombe?
Herrefred så barnslige dere er med de idiotiske sammenligningene deres hele tiden! "hvorfor ikke ta bort xxx fordi yyy og!"

Prøv å se litt lengre enn til fingerspissene, så ser dere at dette var et tiltak for å prøve å respektere de som har gått bort. Om dere er enige eller ikke er da ravende likegyldig, og det skader dere ikke så forferdelig mye at et par spill er vekke fra butikkhyllene i et par dager.
Sist endret av Nerdefruen; 30. juli 2011 kl. 11:00.
Dette er litt for dumt å bare trekke denne konklusjonen ut av det blå.
Jeg skal være enig i at det kanskje kan trigge noe hos de som allerede er latente med noe jævelskap, men det vil sannsynligvis ikke påvirke et friskt sinn. Der er det bare et underholdende tidsfordriv hvor man kan få utløp for konkurranseinstinktet.

Jens Stoltenberg er en gamer selv, men tipper ikke han planlegger terror (med mindre du spør Nyhetsspeilet).
Han spiller dog mest strategispill som Age of Empires, Red Alert og Medieval Total War, som alle er mindre blodige enn de spillene som når blir trukket. Men dog en artig fakta oppi alt dette.

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/08/531926.html
http://www.gathering.org/tg10/no/new...er-challenged/
ArbeidsledigProletar
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Herrefred så barnslige dere er med de idiotiske sammenligningene deres hele tiden! "hvorfor ikke ta bort xxx fordi yyy og!"

Prøv å se litt lengre enn til fingerspissene, så ser dere at dette var et tiltak for å prøve å respektere de som har gått bort. Om dere er enige eller ikke er da ravende likegyldig, og det skader dere ikke så forferdelig mye at et par spill er vekke fra butikkhyllene i et par dager.
Vis hele sitatet...
Det er jo mer et PR-stunt enn et forsøk på å respektere etterlatte.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er jo mer et PR-stunt enn et forsøk på å respektere etterlatte.
Vis hele sitatet...
Selv om du påstår dette, så er det ikke nødvendigvis sant.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Herrefred så barnslige dere er med de idiotiske sammenligningene deres hele tiden! "hvorfor ikke ta bort xxx fordi yyy og!"

Prøv å se litt lengre enn til fingerspissene, så ser dere at dette var et tiltak for å prøve å respektere de som har gått bort. Om dere er enige eller ikke er da ravende likegyldig, og det skader dere ikke så forferdelig mye at et par spill er vekke fra butikkhyllene i et par dager.
Vis hele sitatet...
Men på hvilken måte hjelper dette de overlevende????
På hvilken måte kan et plast cover gjenopplive de traumene som de overlevende evt sitter igjen med?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er bare for dumt... Flere forskningsrapporter viser at spill ikke har noen negativ effekt, heller det motsatte.

En ny studie viser at spill som inneholder mye vold gjør at ungdom blir mindre voldelige. Eksperter har ulike synspunkter på om dette kan stemme.

- På tross av selvmotsigende funn konkluderer flertallet av studiene med at eksponering for medievold øker sannsynligheten for egen aggressiv adferd, skriver de, og spør:

Kan noen av disse konklusjonene springe ut fra en såkalt moralsk panikk, hvor også forskningen rykker ut for å støtte en moralsk og politisk agenda?
Vis hele sitatet...
Som oftest er det etablerte og eldre medlemmer av samfunnet som kaster seg på panikkbølga, som et forsøk på å opprettholde status quo og kontrollen over kommunikasjonen i fellesskapet, skriver han i Review of General Psychology.
Vis hele sitatet...
Han mener konklusjonene om at dataspill avler aggressivitet er basert på utvalgte forskningsresultater som støtter oppfatningen om at spillene er en fare for samfunnet.

Ferguson påpeker at det er et faktum at antallet alvorlige voldsforbrytelser blant ungdom i USA har stupt i samme tidsrommet som dataspillene er blitt allemannseie.
Vis hele sitatet...
- Saken rundt voldelige dataspill er et korstog på leiting etter en krise, mener han.
Vis hele sitatet...

Forskerne understreker imidlertid at dette ikke trenger å bety at voldsspill er ufarlige for alle.

Det kan for eksempel være slik at bestemte grupper mennesker kan bli mer aggressive av å spille slike spill. I rapporten oppsummerer de det slik:

- En nyansert konklusjon ville være at medievold kan være skadelig for noen, men at usikkerheten knyttet til dette er så stor at det vanskelig forsvarer omfattende og kostbare tiltak som skal redusere konsumet og effekten av medievold.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254191