Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3428
Hei

La oss si at jeg og en kompis kødda, vi sendte melding frem og tilbake til hverandre " på kødd " at f.eks jeg kjøper 10 kg med hasj fra han og han kjøper 1 kg kokain fra meg . La oss si at politiet tar mobilen våres og ser gjennom, kan de da gå ut i fra at det er ekte og gi oss bot /fengsel og kun ha " meldingen " som bevis??
Folk har blitt dømt på rene vitnemål tidligere, bl.a i drapssaker, så dersom de finner slike meldinger på mobilen din... Vel, alt er mulig.
Sist endret av caperno; 16. januar 2011 kl. 05:10.
Tviler sterkt på at dere kan bli dømt til dette med mindre de har en annen form for bevis også.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Folk har blitt dømt på rene vitnemål tidligere, bl.a i drapssaker, så dersom de finner slike meldinger på mobilen din... Vel, alt er mulig.
Vis hele sitatet...
vel, i en drapssak har man somregel andre bevis i tillegg.

som f.eks et lik.
Det er jo fint å benytte seg av et annet navn en hasj da.

F.eks jeg kjøper 10 katter fra han og han kjøper en pappegøye fra meg
Sitat av somnium Vis innlegg
vel, i en drapssak har man somregel andre bevis i tillegg.

som f.eks et lik.
Vis hele sitatet...
Viggo Kristiansen ble dømt for drap kun pga. Jan Helge Andersen sin erkjennelse og påstand om at Kristiansen også deltok i den bestialske handlingen. Kristiansen ble dømt til tross for at det ikke fantes bevis for hans deltagelse.

Helge Pedersen har vært noen runder gjennom rettsapparatet. Han soner nå forvaring for ett drap hvor man ikke har funnet noe lik. Det ble ikke funnet andre beviser, så han ble dømt på indisier og pga. ett vitnemål fra en eksdame.

Hva sa du sa du?
Sist endret av caperno; 16. januar 2011 kl. 15:24.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Tviler sterkt på at dere kan bli dømt til dette med mindre de har en annen form for bevis også.
Vis hele sitatet...
Norge er et av de landene som dømmer folk på indisier i narkosaker, bare så du vet det.

Tror veldig mange har blitt påvirket av å se amerikansk TV og deres rettsvesen. Det er ganske annerledes her i Norge, politiet kan til og med bruke bevis funnet ved ulovlige ransakelser (ref).

maxphone: Eller holde narkopjattet unna mobiltelefonen fullstendig? En samtale som det der er faktisk noe du må gjøre rede for å avhør hvis de er virkelig gira på å ta deg.
Litt off-topic, men relatert nok til å nevne: Finner ikke artikkelen nå, så dette blir løst etter hukommelsen: En biker (husker ikke om det var HA eller Bandidos) ble tatt med en pakke med et kilo hvitt pulver, og ble varetekstfengslet selv om han hardnakket påstod at pakken kun inneholdt mel. Han ble løslatt da de fant ut at det faktisk var mel, men ble nektet erstatning fordi melet var pakket inn på en mistenkelig måte og gjemt i kjøretøyet. Det var altså nokså åpenbart for retten at dette var gjort for å finne ut om han ble spanet på eller ikke, selv om dette selvsagt ikke kunne bevises, og at kravene for erstatning således ikke var oppfylt.
Du kan bli dømt på grunnlag av noe du selv har skrevet ja. Og blir du tatt for en kjøpe 1 kg kokain kan du vente deg relativt mange år bak murene. Det er mere en de vil regne til eget bruk. Du har jo på en måte selv inrømmet det. Blir det samme som å sitte i avhør og si nei du jeg tror jeg må gå nå, jeg skal kjøpe en kg kokain av en kompis skjønner du
Sitat av caperno Vis innlegg
Viggo Kristiansen ble dømt for drap kun pga. Jan Helge Andersen sin erkjennelse og påstand om at Kristiansen også deltok i den bestialske handlingen. Kristiansen ble dømt til tross for at det ikke fantes bevis for hans deltagelse.

Helge Pedersen har vært noen runder gjennom rettsapparatet. Han soner nå forvaring for ett drap hvor man ikke har funnet noe lik. Det ble ikke funnet andre beviser, så han ble dømt på indisier og pga. ett vitnemål fra en eksdame.

Hva sa du sa du?
Vis hele sitatet...
Nå skal det vel sies at Helge Andersen er Norges første som er dømt uten lik, så det kan vel neppe regnes som spesielt "vanlig".

I Baneheia ble begge likene funnet og det er noe kraftig å påstå at det kun er Jan Helge Andersen sin påstand som ligger til grunn for dommen - selv om det opplagt er åpenrom for diskurs rundt mye av "bevis"-materialet.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Nå skal det vel sies at Helge Andersen er Norges første som er dømt uten lik, så det kan vel neppe regnes som spesielt "vanlig".

I Baneheia ble begge likene funnet og det er noe kraftig å påstå at det kun er Jan Helge Andersen sin påstand som ligger til grunn for dommen - selv om det opplagt er åpenrom for diskurs rundt mye av "bevis"-materialet.
Vis hele sitatet...
Vanlig er det ikke, men det viser jo at det kan skje. Dessuten så dømmes man ofte på indisier i andre og mindre alvorlige saker slik som ved narkotikalovbrudd.

Bevisene var jo klare når det kom til Andersen, men totalt fraværende på Kristiansen. Kristiansen ble såvidt jeg vet dømt hovedsaklig på at de to var gode venner og at Andersen hevdet at Kristiansen hadde vært medvirkende. En forklaring som forøvrig "spriket" på flere områder når det kom til Kristiansens påståtte deltagelse.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Norge er et av de landene som dømmer folk på indisier i narkosaker, bare så du vet det.
Vis hele sitatet...
Hvilken bakgrunn har du for å mene dette? Noen eksempler hjelper oss lesere.
Sitat av lambador Vis innlegg
Hvilken bakgrunn har du for å mene dette? Noen eksempler hjelper oss lesere.
Vis hele sitatet...
Jeg har sittet i en rettsal og mer enn én gang og har en advokat som har forklart meg en del om hvordan ting foregår i norsk rettsvesen. Tingen er, hvis du aldri tidligere er straffedømt er du ganske trygg. Har du derimot vært dømt for ulik narkotikavirksomhet, la oss si salg av kokain, vil tekstmeldinger med antall kattepuser eller CD-plater til andre tidligere straffedømte gi deg enormt mye å svare for i et avhør, og i ytterste konsekvens en dom hvis du ikke kan redegjøre deg fornuftig. Det blir litt som når tollvesenet stopper en forsendelse til deg med ulovlig innhold. For de fleste vil det bare være å nekte, så droppes saken. Er du tidligere straffedømt for narkotika, og kanskje til og med for innførsel, vil dette være nok til å få deg dømt.

For et konkret eksempel har vi en artikkel fra Altaposten:
http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle187696.ece
Damen ble riktignok ikke dømt for bruk eller kjøp, men fikk 16 dager fengsel for forsøk på kjøp fordi teksmeldingene stammet fra hennes telefon.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
For et konkret eksempel har vi en artikkel fra Altaposten:
http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle187696.ece
Damen ble riktignok ikke dømt for bruk eller kjøp, men fikk 16 dager fengsel for forsøk på kjøp fordi teksmeldingene stammet fra hennes telefon.
Vis hele sitatet...
Tekstmeldinger og telefonsamtaler.

Sitat av http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article187696.ece
Men selv om indisiene ikke var nok til å felle kvinnen for kjøp, slår retten fast at hun har gjort fire hederlige forsøk på å kjøpe narkotikaen. Dette ble hun dømt for.
Vis hele sitatet...
Sist endret av lambador; 16. januar 2011 kl. 18:33.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Litt off-topic, men relatert nok til å nevne: Finner ikke artikkelen nå, så dette blir løst etter hukommelsen: En biker (husker ikke om det var HA eller Bandidos) ble tatt med en pakke med et kilo hvitt pulver, og ble varetekstfengslet selv om han hardnakket påstod at pakken kun inneholdt mel. Han ble løslatt da de fant ut at det faktisk var mel, men ble nektet erstatning fordi melet var pakket inn på en mistenkelig måte og gjemt i kjøretøyet. Det var altså nokså åpenbart for retten at dette var gjort for å finne ut om han ble spanet på eller ikke, selv om dette selvsagt ikke kunne bevises, og at kravene for erstatning således ikke var oppfylt.
Vis hele sitatet...
Deilig å lure de sånn da! Smart kar.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg har sittet i en rettsal og mer enn én gang og har en advokat som har forklart meg en del om hvordan ting foregår i norsk rettsvesen. Tingen er, hvis du aldri tidligere er straffedømt er du ganske trygg. Har du derimot vært dømt for ulik narkotikavirksomhet, la oss si salg av kokain, vil tekstmeldinger med antall kattepuser eller CD-plater til andre tidligere straffedømte gi deg enormt mye å svare for i et avhør, og i ytterste konsekvens en dom hvis du ikke kan redegjøre deg fornuftig. Det blir litt som når tollvesenet stopper en forsendelse til deg med ulovlig innhold. For de fleste vil det bare være å nekte, så droppes saken. Er du tidligere straffedømt for narkotika, og kanskje til og med for innførsel, vil dette være nok til å få deg dømt.

For et konkret eksempel har vi en artikkel fra Altaposten:
http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle187696.ece
Damen ble riktignok ikke dømt for bruk eller kjøp, men fikk 16 dager fengsel for forsøk på kjøp fordi teksmeldingene stammet fra hennes telefon.
Vis hele sitatet...
Da forklarte vel også advokaten at man i norsk rettspraksis ikke trekker et solid skille mellom indisium og faktum, men at dette er en sannsynlighetsvurdering som sees opp i mot reaksjon og hvilket forhold man er tiltalt for.

I mange av Norges lover skilles det heller ikke mellom intensjon og det å faktisk gjennomføre. Det å planlegge et ran, men så bli forhindret i å gjennomføre det (av egen inkompetanse eller at man blir arrestert, hvis det ikke egentlig er det samme) fritar ikke fra straff selv om bevisene for at du skulle gjennomføre da ville være å anse som "indisier" (planer, utsagn, etc).
Sitat av caperno Vis innlegg
Viggo Kristiansen ble dømt for drap kun pga. Jan Helge Andersen sin erkjennelse og påstand om at Kristiansen også deltok i den bestialske handlingen. Kristiansen ble dømt til tross for at det ikke fantes bevis for hans deltagelse.

Helge Pedersen har vært noen runder gjennom rettsapparatet. Han soner nå forvaring for ett drap hvor man ikke har funnet noe lik. Det ble ikke funnet andre beviser, så han ble dømt på indisier og pga. ett vitnemål fra en eksdame.

Hva sa du sa du?
Vis hele sitatet...
Jeg skal være så vennlig å sitere hva han sa:



Sitat av somnium Vis innlegg
vel, i en drapssak har man somregel andre bevis i tillegg.

som f.eks et lik.
Vis hele sitatet...
Kort forklart betyr det at det er vanlig at man faktisk har et lik å vise til i drapssaker her i Norge.
Eksemplene du viser til er kun unntak, ikke retningslinjer for norsk rettspraksis i drapssaker.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg skal være så vennlig å sitere hva han sa:

Kort forklart betyr det at det er vanlig at man faktisk har et lik å vise til i drapssaker her i Norge.
Eksemplene du viser til er kun unntak, ikke retningslinjer for norsk rettspraksis i drapssaker.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod hva Somnium mente, og har vel aldri påstått noe annet enn at eksemplene jeg kom med er unntak? Så ja, her er vi enige.
Har er kjapt spørsmål ang. dette.

La oss si at jeg har en samtale på facebook sammen med en kompis hvor vi diskuterer diverse rusmidler.

Hva er da sjansen for at politiet finner ut av facebook-samtaler og sporer opp IP-adresse og mistenker for kjøp på grunnlag av en samtale på facebook, hvor det IKKE er gjort avtale om kjøp, men snakk om erfaringer med rusmidler? (hvis man har plettfritt rulleblad) Er sjansen større for å bli mistenkt for noe over sms enn facebook-samtaler?
Sist endret av Omnibenevolence; 21. januar 2011 kl. 19:11. Grunn: klk
Erfaringer er lov og dele. Det gjør vi jo her inne også. Så lenge du ikke avtaler kjøp og salg er du nok trygg
Hvordan er det i det hele tatt mulig å bli dømt for drap, hvis politiet ikke har et lik, og du ikke innrømmer?
Da skal jo retten være ekstremt korka. Det burde jo finnes et lik før du i det hele tatt kan bli siktet for drap.
Det eneste jeg kan tenke meg, er at hendelsen er dokumentert på video, men dette skal vel fortsatt ikke holde? En person må vel være ærklært død av godkjent personell om jeg ikke tar feil? Kan dette gjøres bare ved å se på videofilm?
Sitat av lambador Vis innlegg
Sitat av Nichotin
For et konkret eksempel har vi en artikkel fra Altaposten:
http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle187696.ece
Damen ble riktignok ikke dømt for bruk eller kjøp, men fikk 16 dager fengsel for forsøk på kjøp fordi teksmeldingene stammet fra hennes telefon.
Vis hele sitatet...
Tekstmeldinger og telefonsamtaler.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett lambador, jeg må innrømme at jeg leste saken jeg linket til helt feil og at det er et veldig dårlig eksempel på det jeg prøvde å få frem. Jeg kan fremdeles stå bak påstanden min om indisier og MrBlaine forklarer bedre hvordan det hele fungerer i praksis.

Skulle gjerne kommet med noe mer håndfast i dette øyeblikk, men det er dessverre ikke all relevant informasjon som er søkbar. Eksempelvis var det bare tilfeldig at mentalmelt kunne finne informasjonen han brukte i sitt innlegg om bevis fremkommet på for tynt grunnlag, ved at sensorveiledninger fra UiB og UiO ble tilgjengeliggjort på nett. Sikter da til disse to lenkene:
http://www.jur.uib.no/studier/eksame...S242_V2007.htm
http://www.uio.no/studier/emner/jus/...veil_dag1.html
Det må jo ikke bli slik at bare man klarer å gjemme/partere liket godt nok så skal man kunne slippe unna i eventuell rettsak! jeg syns det er betryggende at vi har en såpass oppegående rettsystem.
Sist endret av Enesheen; 24. januar 2011 kl. 09:56.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Det er jo fint å benytte seg av et annet navn en hasj da.

F.eks jeg kjøper 10 katter fra han og han kjøper en pappegøye fra meg
Vis hele sitatet...
Hvis de først finner på å sjekke meldinger vet de hva de ser etter, de er jo ikke dum. De vet nok når de ser kode ord.

Det skal være ganske godt skjult for at purken ikke skal se det. Er jo tross alt jobben deres å vite slikt
En annen ting som kan være verdt å ha i tankene er at Norge blir kritisert fra menneskerettighetsorganisasjoner som Amnesty, FNs menneskerettighetskomité og den europeiske torturkomiteen (CPT) når det kommer til bruk av varetekt (ref). Så selv om du ikke blir dømt, har du kanskje sittet et år eller mer i varetekt i påvente av rettsak, noe som er en enda større påkjenning enn vanlig fengsling da du ikke har noe perspektiv på når du kommer ut. Erstatningen du får er bare symbolsk i forhold til den psykiske belastningen det medfører.

Her er et eksempel på en østerriker som ble frikjent etter 14 måneder i varetekt. Det var så åpenbart at han var uskyldig at han ble frikjent før forsvareren fikk ordet:
http://aftenposten.no/nyheter/iriks/article3911322.ece

Poenget er at de kan holde deg varetektsfengslet ganske lenge hvis de mener du er skyldig, og da har du i praksis vært fengslet selv om du kanskje etter hvert blir frifunnet. Med andre ord, ikke fyr opp under politiets grunnlag for å holde deg i varetekt ved å ha teksmeldinger og andre ting som kan indikere ulovlige transaksjoner, for det kan være nok for dommerne på et fengslingsmøte*, spesielt hvis du er tidligere straffedømt.

* Fengslingsmøte er en seanse i retten der dommerne skal avgjøre om politiet får medhold i å holde deg varetektsfengslet. Det kommer som regel hvis politiet mener de har grunn til å holde deg ut over de dagene de har lov å ha deg på glattcelle. Mer om varetekt og fengslingsmøter på domstol.no.