Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1327
Hei, jeg synes konseptet er kult, og jeg trenger uansett flere hobbyer, og fotografering virker som noe som hadde passet meg fint. Jeg trenger dog hjelp til å komme igang. Jeg vil gjerne ha litt tips om kameratyper, og lesestoff for å kunne ta de beste bildene. Er det noen der ute med erfaring? Isåfall, fyr løs!
Jeg føler jeg har vært gjennom mange av fasene, når det kommer til fotografering.

Kjøpte mitt første kamera (nikon d40), knipsa alt som var og satte sammen HDR-bilder.
Så gikk jeg lei det, startet å knipse portretter hvor enn jeg var (grilling med venner, hjemme med familien etc.)
Så gikk jeg lei det, kjøpte et makro-objektiv, lå i en grøft i to uker og knipset innsekter og gress (overraskende gøy). Gikk lei det, ble gira på photoshop, runda youtube og lagde mye composites, følte jeg fikk det til og holdt på en god stund med dette.
Så ble jeg leid inn til et bryllup, tjente penger på å ta bilder, ble gira. Stoppet å ha det gøy med foto, knipser bryllup just for the cash. Skyt meg. Har aldri vært så umotivert. Gjør hva du syns er gøy, bli flink. Når du føler du er god nok, bli bedre.
Nå har jeg bryllupsfotografering endel helger i året, tjener gode penger på det, men har det ikke gøy slik jeg hadde det før.

Når jeg ser tilbake på hvor det starta for min del, så var det Scott Kelby sine små bøker (er vel en serie på 3 bøker?) som var til stor hjelp. De gav det grunnleggende jeg trengte når det kom til det å ta bilder, utstyr og redigering, og de fikk meg til å komme meg ut for å prøve det jeg hadde lest.

Så det er min anbefaling, Youtube er en kjemperessurs- se masse filmer av folk som kan det de driver med. Følg med på folk som du syns tar gode bilder, og les bøkene til Kelby, de gir en god og dekkende innføring