Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5072
Jeg kom over denne lille snutten på youtube idag, CAN'T TOUCH THIS
Nå har ikke jeg noe spesiell peiling på fysikk og den slags, men syns det var en veldig spennende teori. Om jeg kan kalle det det?
Han sier det at selv om man tar pekefingeren og tommel mot hverandre så rør de faktisk ikke hverandre, om man går ned til et nivå hvor man regner atomer.

Er dette bare tull for oss som har null peiling på fysikk og vitenskap, eller er det noe fakta bak det?
Okei. hva rører de da?
The Nerdrager
Med tanke på at jeg kjenner motstand når jeg presser fingrene mot hverandre, så vil jeg si de har kontakt Hadde de ikke hatt kontakt i det hele tatt, ville ikke jeg kunne kjent presset? Og fingen min ville bare ha gått igjennom den andre fingen min ?

Er heller ikke noe spesielt fysikkkyndig, men ved logisk tenking så vil jeg si at det er sånt
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Når du går helt ned i atom-nivå og enda mindre enn det, så er ikke alt så tett lengre og det syntes å være mer tomrom.
Mesteparten av det som "finnes" består av ingenting. En masse bittesmå partikler som står imot hverandre i en slags "magnetisk" spenning, med veldig mye plass til overs.

ps: Dette er bare fra ymse discovery dokumentarer osv, så ikke ta det helt bokstavelig.
Sist endret av Bothrops; 29. mars 2012 kl. 14:41.
Nath's Avatar
Trådstarter
Om man ser videon så blir det forklart hva som menes, om det stemmer eller ei vet ikke jeg
Det jeg egentlig er nysgjerrig på!
Dette tok de vel opp på "Brille" på NRK og. Det sies at fks en ball som ligger på bakken ikke er 100% nær gulvet.
så det er et layer av random atomer som dekker alt?
Zed's demise
Shivertone's Avatar
Sitat av Source Vis innlegg
Dette tok de vel opp på "Brille" på NRK og. Det sies at fks en ball som ligger på bakken ikke er 100% nær gulvet.
Vis hele sitatet...
Makes sense uansett det. Alle "sidene" på ballen berører ikke gulvet samtidig uansett.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kjernekreftene er ganske awesome, yeh?

Sitat av Ponyo Vis innlegg
Okei. hva rører de da?
Vis hele sitatet...
Når du dytter to magneter så kjenner du motstand, ikke sant?

Det er det samme som skjer når du dytter atomer mot hverandre.
Bare mye, myeeee mer komplisert å forklare.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sterk_kjernekraft
http://no.wikipedia.org/wiki/Svak_kjernekraft
forstår du kjernekreftene, så vil du skjønne hvorfor ting ikke berører hverandre.
Tungt stoff though.
Sist endret av Bombasa; 29. mars 2012 kl. 14:46.
Til de som mener at de rører ting, you dont.

Det hele er veldig enkelt vi har en atomkjerne med elektroner som svirrer rundt. Elektronene er negativt ladede, og når elektronene i din kropp, i fotballen som "ligger" på bakken osv møter hverandre så frastøter de hverandre. Det er snakk om så små avstander mellom dem at vi ikke kan se denne skillnaden, men sånn er det nå uansett

Jeg står ikke nå på gulvet, elektronene i gulvet frastøter elektronene i foten min.

Til Nath:
Ja dette er korrekt.

Til han som snakke rom "random" atomer:
Nei, alle atomer har elektroner som svirrer rundt seg. Noen atomer kan miste disse, men disse kalles ioner
Sist endret av c#mn; 29. mars 2012 kl. 14:46.
Som source sier over meg så tok de opp akkurat dette på Brille.
Spol til 16:25 så kan du få forklart det på norsk
Dette er bare et definisjonsspørsmål.

Om berøre menes at to atomer faktisk berører hverandre, så nei.
Om berøre menes at man kan kjenne de fysiske kreftene når man f.eks. presser to fingre mot hverandre, så ja.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette er bare et definisjonsspørsmål.
Om berøre menes at man kan kjenne de fysiske kreftene når man f.eks. presser to fingre mot hverandre, så ja.
Vis hele sitatet...
Isåfall berører planetene seg også. De kjenner jo fysiske krefter på hverandre i form av gravitasjon.
Sist endret av Bombasa; 29. mars 2012 kl. 15:01.
Hvis vi ikke rører noe, kan noen forklare friksjon for meg?
Det er faktisk sant, hvis det ikke hadde vært tomrom mellom to objekter hadde de "smeltet sammen". Når du står på bakken er det faktisk slik at atomene i gulvet og i deg avstøter hverandre, slik at du ikke går igjennom gulvet.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Isåfall berører planetene seg også. De kjenner jo fysiske krefter på hverandre i form av gravitasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg burde ha presisert at det var elektromagnetiske krefter jeg siktet til.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Ponyo Vis innlegg
så det er et layer av random atomer som dekker alt?
Vis hele sitatet...
Alt er atomer. Deg, moren din, mobilen din og pcen din.
Sitat av magic molecules Vis innlegg
Hvis vi ikke rører noe, kan noen forklare friksjon for meg?
Vis hele sitatet...
Vi har ett elektromagnetisk felt laget av for eksempel dekkene på bilen din og et felt laget av asfalten. Når disse feltene påvirker hverandre får du friksjon.
Sist endret av c#mn; 29. mars 2012 kl. 15:19.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg burde ha presisert at det var elektromagnetiske krefter jeg siktet til.
Vis hele sitatet...
Same shit?

Krefter er krefter om det er kjernekrefter, elektromagnetiske krefter eller gravitasjon.
Sist endret av Bombasa; 29. mars 2012 kl. 15:26.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Same shit?

Krefter er krefter om det er kjernekrefter, elektromagnetiske krefter eller gravitasjon.
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelig ikke det samme når han sier at det var kun elektromagnetiske krefter han snakket om.
Sitat av Rediver Vis innlegg
Med tanke på at jeg kjenner motstand når jeg presser fingrene mot hverandre, så vil jeg si de har kontakt Hadde de ikke hatt kontakt i det hele tatt, ville ikke jeg kunne kjent presset? Og fingen min ville bare ha gått igjennom den andre fingen min ?

Er heller ikke noe spesielt fysikkkyndig, men ved logisk tenking så vil jeg si at det er sånt
Vis hele sitatet...
I videoen forklarer jo fyren helt klart hvorfor det virker som om man føler at man "tar" på noe. Det er motstanden man kjenner fra elektronene i atomene, fordi de har samme ladning, og da "vil" de ikke gå helt sammen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette er bare et definisjonsspørsmål.

Om berøre menes at to atomer faktisk berører hverandre, så nei.
Om berøre menes at man kan kjenne de fysiske kreftene når man f.eks. presser to fingre mot hverandre, så ja.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Isåfall berører planetene seg også. De kjenner jo fysiske krefter på hverandre i form av gravitasjon.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg burde ha presisert at det var elektromagnetiske krefter jeg siktet til.
Vis hele sitatet...
To fingrer som berører hverandre påvirkes jo av alle 4 kreftene samtidig.
Blir litt rart å definere svaret utifra kun en av de fire kreftene. (?)
Sist endret av Bombasa; 29. mars 2012 kl. 18:56.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Hvis man blåser opp ett atom hvor kjernen er på størrelse med en klinkekule så skal det i teorien vere rundt 1km til første lag elektroner. På den måten vil aldri fingertuppene vere nær hverandre fordi 99% av ett atom består av tomrom.

Mye om temaet.
Sist endret av Echuz; 29. mars 2012 kl. 19:00.
Så hvis man skjærer seg med kniv, har man teknisk sett ikke "vært nær" huden sin? Man har bare partert atomene slik at blodet renner ut. Det har alltid vært et mellomrom mellom kniven og huden, og det er mellomrommet som virkelig gjør skaden?
Hva med andre ting? Gjelder dette for lyspartikler også da eller? Man er jo nær UV stråler, ellers hadde de ikke gjort noen skade. Laserkniv?
Det virker som dere forenkler det hele. Kanskje man ikke er nær 100% når man presser fingrene sammen, men partiklene presses jo mot hverandre, og vi får en sensasjon. Blir bare definisjon, som Grimdoc sier.
Jeg har et spørsmål angående dette temaet. Det er forståelig at den ene fingeren egentlig ikke er nær den andre fingeren når de blir presset mot hverandre, men hva med fingeravtrykk? Er det egentlig et elektronavtrykk?
Sitat av metaforisk Vis innlegg
.. Det virker som dere forenkler det hele.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp fordi det ikke er så enkelt.