Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1122
Hei
Kjøpte meg for en stund siden et Canon 500D og leker meg litt med det, men sliter litt.
Jeg planlegger å ta en del landskap og naturbilder så fort det blir bedre vær og litt slikt, men lurer på hvordan jeg kan få bildene til å bli mer fargerike og livlige? Litt dramatiske effekter.

Tenker på noe slikt f.eks
Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3
Bilde 4
Bilde 5

Jeg pleier å google det meste jeg lurer på, men her er jeg blank. Er ikke kjent på fagspråket og vet ikke hva jeg skal søke etter.
Trenger noe hjelp til når man f.eks bruker høyt/lavt F-tall(F5 osv på kameraet), ISO, hvordan innstillinger som passer bedre til når det er veldig lyst eller veldig mørkt osv.
Tar gjerne imot noen gode linker eller guider hvis noen har det.
F er blender. Ved høy blender vil du slippe inn mindre lys, men du får mer dybdeskarphet. Med lav får du mye lys ( bra ved mørke omgivelser) men mindre dybdeskarphet, bra til feks portrett. Iso stiller du etter hvor lys/mørkt det er. Ved høyere iso vil du få mer støy i bildet, så det er lurt å ligge lavest mulig nede på iso om du ikke har tenkt å ta lyse bilder ute i mørket. Skal du ta bilder av noe i bevegelse burde du ha litt iso.

Tar du feks landskapsbilder ute r set er lyst, har du minst mulig iso og høy blender for dybde, så stiller du lukkerhastighet til du får bra bilde i forhold til lys.

Er du ute i mørket og tar bilder, kan du gjerne ha litt iso, feks underkant av 1000, så regulerer du med lukkerhastighet, gjerne på noen sekunder.

Fins egentlig ikke noe fasit, du må regulere etter forhold og hvordan du vil at bilde skal bli.
Sist endret av mo3; 29. februar 2012 kl. 17:50.
For det første: Ikke vent på bedre vær.

Tips:
1. Ta bilder hele tiden! Gi rom for tilfeldigheter, utforsk motivet.
2. Fotografi dreier seg om øyeblikket, og det kan du aldri planlegge uansett.
3. Ta bilder i RAW format. Du sikrer mye mer visuell informasjon enn om du skulle tatt i bare JPEG. Du kan sannsynligvis stille inn på kamera at du tar i både RAW + JPEG om du heller foretrekker det. RAW filer er uansett essensielt til etterbehandling i PS eller LR.
4. Sjekk innstillingene før du begynner å ta bilder. Prioriter lukkerhastighet.
5. Bildekomposisjon. Lær deg det strategier og det gyldne snitt. Synsvinkel og brennvidde er stikkord.
6. Vær obs på eksterne lyskilder i motivet.
7. Lær å lese histogram. Eksponer etter høylysene.
8. Fokus og bildeskarphet.
9. Hold kamera riktig. Bli stødigere. Skaff deg stativ til bilder med lang lukkertid.
10. Ta alltid sikkerhetskopier.

Hvordan du får de mer fargerike. Hint: Lightroom.
Først begynner det med hvitbalansen du har innstilt på kamera. Lær deg hvordan du kan justere den.
Hvitbalansen er enkel å justere i kameraet fordi all fargeinformasjon kommer fra et filter foran sensoren, og ikke fra selve sensoren. Sensor måler utelukkende lysmengde. Det fins noen forhåndsinnstilte hvitbalanser på kamera; dagslys, overskyet, lysstoffrør etc. men du kan selv justere alle disse etter eget ønske. Se etter noe grått i motivet ditt for å sikre absolutt nøyaktighet. Dersom motivet ditt ikke har noe grått i seg er det vanligvis ikke behov for nøyaktig fargeangivelse. Du kan feks kjøpe deg/lage deg et eget gråkort som du har med deg når du skal ut å ta bilder. Fargetavler gir dog absolutt nøyaktighet. Ta testbilde med paletten for å sammenligne/ha noe å jobbe utifra i etterbehandlingen.

I etterbehandlingen kan du justere fargekontraster, metning, tempratur etc.

Til slutt; ting tar tid, gjør det enkelt!

ooh. se etter trekanter, det skaper dynamikk i bildet! Lek og lær
Sist endret av kn^tte; 29. februar 2012 kl. 18:03.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1: Vidvinkel, riktig lys, muligens farger i PP (postproduction)
2: PP
3: HDR og tonemap
4: Vignett, tåke, PP
5: Kontraster i PP

Alt dette er kvalifiserte gjetninger, og du kan kontakte de som lagde bildene for detaljer.
Generelt om landskapsfotografering:
Hvordan du får skarpest bilder med minst problemer varierer fra objektiv til objektiv, så jeg foreslår at du tar bilder med ulike innstillinger for å finne ut av dette. Da vet du cirka hvor du bør ligge. I gamle dager ble mange objektiver laget for å brukes rundt f/8. Når du tar landskapsbilder, bør du bruke stativ og utløser (sistnevnte koster 170 kroner og er verdt det). Dette er spesielt viktig på lang brennvidde, da kameraet vil riste når du tar på det. Ta bilder i Live View. Da er speilet oppe hele tiden, som gjør at du slipper vibrasjoner som kommer av at det vippes opp, og du har muligens muligheten til å velge elektronisk lukker. Dette gir enda mindre vibrasjoner som gir deg enda tydeligere detaljer i bildet. Det er så klart ikke alltid det er gunstig å ta med seg stativ, eller at man har tid til å sette det opp, men jeg anbefaler det selv til korte lukkertider. Du får også muligheten til å ha lang lukkertid uten å få motion blur som følge av dine bevegelser (men f.eks. en elv i bildet vil få det og gi deg vann med bevegelse som gjør bildet livlig).

Som nevnt er komposisjonen og øyeblikket veldig viktig. Lurt å lese en bok om dette, men enda viktigere å prøve seg frem selv og ta mange bilder. Dersom du finner eksponering vanskelig, kan du alltids bruke noen av de halvmanuelle modusene kameraet ditt sikkert har. "Av" lar deg velge ISO og blendertall, så stiller kameraet lukkertiden automatisk i forhold til lysmåleren og gir deg et "riktig" eksponert bilde. "Tv" lar deg velge ISO og lukkertid, for så å velge blendertall selv. Det beste er å lære seg alt selv, slik at du kan ta bildet du ønsker å ta, fremfor å ta det som kameraet mener er riktig eksponert.