Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2516
Hei
Meg og noen kompiser fyller snart 20 år og i den anledningen lurer vi på å organisere en stor lokal fest. Problemet er at ingen av oss har vært med på noe spesiell fest planlegging før, spesielt ikke med store fester.
Ser for oss et publikum på rundt 100-120ish.

Det jeg lurer på er hvordan reglene og alt er rundt dette med å ha store fester?
Regner med det er lurt å si ifra til politiet og slikt, men hvordan er det med f.eks
- Aldersgrense til de som kommer
- Hvordan er lovene og reglene rundt servering av alkohol? Sier ikke at vi skal det, men er nysgjerrig.
- Lydanlegg. Tenker vi skal ha noe ordentlig lyd opplegg, hva sier loven om dette?
- Vakter. Finnes det folk som leier ut vakter? Til en rimelig penge.

Har vært på et par lokal fester hvor ting fort blir ødelagt og kaos pga de leier inn bestekompisene sin til å være vakt som får en six pack i betaling. Narkotika har også vært problem på tidligere steder så vil helst ha det litt seriøst med ordentlig vakter og slik at festen faktisk kan vare ut hele natta.
Lokalet holder til i telemark, sånn tilfelle folk har anbefalinger til vakter eller andre nyttige tips.
Jeg arrangerte selv en russefest tidligere i høst, det kom vel ca 120 stykker. leigde en lokal hall, satt opp bord og ordnet med anlegg.

Jeg kontaktet en som pleier å stå vakt på et lokalt utested, prisen ble 1800 kroner fra kl 20:00-02:00.

Etter det hadde jeg vel en 8 vakter som er venner av meg, de ville gjerne hjelpe og var fornøyd med å få en hundrings til kebab

lokalet kostet 2500 for å leige.

Jeg fikk låne et anlegg fra en kompis som ikke var russ, mot at han fikk komme inn.

2500
1800
800
= 5100

Hadde en inngangspris på 50 kroner, alle var blide og fornøyde og det var en kjekk kveld
Jeg antar at hvis du skal selge alkohol, må du skaffe "bonger" som folk kjøper for å så bruke det som betaling.
Har arrangert en liten fest, bare si fra til purken som du sier, ellers kanskje dere må dempe musikken. Lei vakter, gjerne 1 vakt per 15. deltaker og et heftig anlegg m/ god DJ og lysrigg. Inngangspenger anbefales for å dekke leie av lokale (4-5000ish) og alt det andre. Aldersgrenser er ingenting og bry seg om så lenge du ikke serverer alkohol, etter min erfaring. Faktisk arrangeres det fyllefester på bygda 20 min unna meg, med aldersgrenser 15 år Håper du fikk noen svar nå
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Nath Vis innlegg
Hei
Meg og noen kompiser fyller snart 20 år og i den anledningen lurer vi på å organisere en stor lokal fest. Problemet er at ingen av oss har vært med på noe spesiell fest planlegging før, spesielt ikke med store fester.
Ser for oss et publikum på rundt 100-120ish.

Det jeg lurer på er hvordan reglene og alt er rundt dette med å ha store fester?
Regner med det er lurt å si ifra til politiet og slikt, men hvordan er det med f.eks
- Aldersgrense til de som kommer
- Hvordan er lovene og reglene rundt servering av alkohol? Sier ikke at vi skal det, men er nysgjerrig.
- Lydanlegg. Tenker vi skal ha noe ordentlig lyd opplegg, hva sier loven om dette?
- Vakter. Finnes det folk som leier ut vakter? Til en rimelig penge.

Har vært på et par lokal fester hvor ting fort blir ødelagt og kaos pga de leier inn bestekompisene sin til å være vakt som får en six pack i betaling. Narkotika har også vært problem på tidligere steder så vil helst ha det litt seriøst med ordentlig vakter og slik at festen faktisk kan vare ut hele natta.
Lokalet holder til i telemark, sånn tilfelle folk har anbefalinger til vakter eller andre nyttige tips.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke svaret på alt du spør om, men jeg kan svare på de jeg tror er rette.

Det første dere bør gjøre er å finne et lokale som dere kan servere alkohol på. Så bør dere lage et facebook-arrangement, inviter så mange som mulig.
Vis dere vil ha en så stor fest burde dere sette aldersgrensen til 16+. Da kommer det mange men ikke de skikkelig tøffe 10 klassingene som er på Fjortissfylla.

Det var det jeg følte jeg kan svare på.

Lykke til!!
må og nevne at det var russ som var 17 år på arrangementet, men så lenge det ikke er servering på stedet, burde det gå greit.
Som du nevner så er vakter viktig, men jeg tror ikke du trenger å leie proffe vakter? Bare unngå å betale i øl?
Eventuelt kan man jo finne et vakt selskap her: http://informa.no/Bransje/Private+va...ester_Telemark
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Domm Vis innlegg
Som du nevner så er vakter viktig, men jeg tror ikke du trenger å leie proffe vakter? Bare unngå å betale i øl?
Eventuelt kan man jo finne et vakt selskap her: http://informa.no/Bransje/Private+va...ester_Telemark
Vis hele sitatet...
Evt. leie inn HA, vis du vil slå på stortromma.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg vet ikke svaret på alt du spør om, men jeg kan svare på de jeg tror er rette.

Det første dere bør gjøre er å finne et lokale som dere kan servere alkohol på. Så bør dere lage et facebook-arrangement, inviter så mange som mulig.
Vis dere vil ha en så stor fest burde dere sette aldersgrensen til 16+. Da kommer det mange men ikke de skikkelig tøffe 10 klassingene som er på Fjortissfylla.

Det var det jeg følte jeg kan svare på.

Lykke til!!
Vis hele sitatet...
Synes han er like fjortiss og teit som de han prøver å henge ut
Du bør ha en del vakter ca 1 vakt per 15-25 stk. Du kan ikke servere alkohol. Da dette krever 18 års grense og bevilgning. Og det er en fordel om alkoholen nytes fra plastglass og orginalemballasjen kastes i en søpplesekk på enden av bordet. Dette for å unngå bråk med snuten. Her på bygda så må du si ifra til politiet, er det ålreite folk noe de FLESTE ikke alle, men mange er så vil de hjelpe deg med det juridiske. det vil si at du kanskje må ha x antall vakter på over 25 år med rent rulleblad. Du sender ei liste med de x antall vaktenes navn til politiet. De sjekker opp og meddeler om vem som kan evnt. ikke kan. Det er en fordel om du gjør dette i god tid. Og ellers litt finesser som branngjodkjent lokale for ca 120-150 stk avhenger av hvor mange du vil ha inn. Promotering er viktig, Facebook er perfekt ellers så er sms kjedebrev 2 dager før en slager. Ikke sett prisen for høyt. 100ish er passe. Men da forutsetter det en respektabel underholdning som en dj med litt mer rutine enn den vanlige ungdomsklubben. Eller et band. Ellers så er det bare å kose seg. Selg gjerne blandevann og grandis. Da dette er en slager, men krever litt arbeid.
Ellers så ENJOY!
Til TS:

Hvis du organisert skal ha alkoholomsetning, så må du søke om ambulerende skjenkebevilling fra kommunen du skal ha det i. Det krever litt mer papirarbeid og en liten avgift, men da kan du selge alkohol til folk over 18/20. Dette vil antageligvis medføre noe mer oppmerksomhet fra politi og potensiell skjenkekontroll - og medfører tilsvarende vaktbehov.

Alt etter hva slags publikum du har, så må du skalere vaktbehovet (1 per 15 høres ekstremt ut, i min erfaring). For utesteder med normalt oppegående klientell så er det ikke uvanlig å regne en vakt per 80-120 gjester. For en 18 års fyllefest, eller urutinerte vakter (eller komplisert lokale) så ville jeg nok kanskje ha doblet det. Det finnes nesten garantert noen som leier ut vakter i strøket ditt (de tar gjerne et par hundre per time per vakt) og de har antageligvis erfaring med lokalet du akter å leie - så det kan lønne seg å spørre om hjelp.

Ellers godt tips (har arrangert en del fester av forskjellig kaliber gjennom en tidligere jobb), et par av arrangørene bør være edru. Helt edru. Det er beste måten å unngå kjip oppvask i etterkant.
Jeg sendte deg en PM angående vakthold, www.tssec.no.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Her på bygda så må du si ifra til politiet, er det ålreite folk noe de FLESTE ikke alle, men mange er så vil de hjelpe deg med det juridiske. det vil si at du kanskje må ha x antall vakter på over 25 år med rent rulleblad. Du sender ei liste med de x antall vaktenes navn til politiet. De sjekker opp og meddeler om vem som kan evnt. ikke kan. Det er en fordel om du gjør dette i god tid.
Vis hele sitatet...
Aldersgrensene på vaktene er tatt ut av løse lufta, men ellers er fremgangsmåten korrekt nok. Hvis du bruker et etablert selskap, så slipper du dette (da de vil ha gjordt det for deg).
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Aldersgrensene på vaktene er tatt ut av løse lufta, men ellers er fremgangsmåten korrekt nok. Hvis du bruker et etablert selskap, så slipper du dette (da de vil ha gjordt det for deg).
Vis hele sitatet...
Nei, det er de da vel ikke. Her på bygda så pleier det å være et krav fra purken. Da de stiller krav til at en skal være skikket til sin oppgave som vakt. Noe som de tolker som 25 år og rent rulleblad.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Nei, det er de da vel ikke. Her på bygda så pleier det å være et krav fra purken. Da de stiller krav til at en skal være skikket til sin oppgave som vakt. Noe som de tolker som 25 år og rent rulleblad.
Vis hele sitatet...
Det må være en ekstremt lokalt tolkning, kravet er fortsatt:
"Den som skal utføre vakttjenester må dessuten være fylt 18 år. " jf. §7 i Vaktvirksomhetsloven.

Eier/innehaver av et selskap må være 21 år.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det må være en ekstremt lokalt tolkning, kravet er fortsatt:
"Den som skal utføre vakttjenester må dessuten være fylt 18 år. " jf. §7 i Vaktvirksomhetsloven.

Eier/innehaver av et selskap må være 21 år.
Vis hele sitatet...
Det er mye mulig det. asså, men slik er det her og det funker fjell. Sjeldent det er noe alvorligt bråk på de BU festene vi har her
jeg og en kompis leide et barnehage da vi feira 18 års dag, plass til ca 100 stk, det kom 90 stk etter at vi regna ut at vi tjente 9 tusen kr

Leide ganske billige høyttalere siden jeg jobba i et firma som driver med det

hadde kun 2 vakter, 2 kompiser av oss.

Vi inviterte ikke bråkmakere for å si det sånt , og det gikk alt etter planen. Vi hadde også 100 kr inngang siden det regna vi som gave til oss begge 50 spenn hver, folka betalte og det kom mange

vi tjente på å ha fest der liksom

så det å ha 8 vakter på 120 personer syns jeg er overkill egentlig

alltså , kjør på , skal dere ha vakter så koster det forbanna dyrt , heller spør noen litt større kompiser om de vil stå og ta inngangspenger

Det vi gjørde var å printe ut gjestelista på face, og ba dem finne de folka og krysse av hvem som kom og hvem som kom ikke

Eneste var at et eller annet idiot knuste doen pga han/hun heiv ølflaske i den. Så ellers pass på dassene og så har du det fint :P
Sist endret av SRB; 20. desember 2010 kl. 21:25.
Å servere drikke var vel egentlig utelukket, bare nysgjerrig på saken. Vi vil gjøre det enklest mulig, men samtidig gjennomført arrangement.
Det jeg har sett på alt for mange store lokal fester er at det går til helvete med useriøse vakter og folk.
Er det virkelig sånn at man må kontakte politiet? Og melde ifra om de vaktene du skal bruke?
Tenkte egentlig det å kontakte politiet var bare for å være ålreit, bare la de vite at det skal være stor fest i nærheten slik at de er klare over det.

Vi har et par lokaler som vi kunne tenkte oss, eller egentlig ett. Men pga beliggenheten så føler jeg det krever at vi har seriøse vakter, siden ordet sprer seg fort og det har en tendenser til å dukke opp fullt av gangster folk og ellers uønskede gjester som lager bråk.

Lyd og lys har vi dekket tror jeg, kjenner noen folk som har peiling som vi kan høre med.

Promoteringen skjer garantert gjennom et lukket arrangement på Facebook. Lage en gjesteliste av noe slag som vi kan ha i døra.
Festen er ikke før januar/februar, men må begynne å planlegge litt
Lokale er nr 1 å skaffe seg. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her i området er det ofte problemet med å skaffe lokale (da få vil leie ut pga tidligere fester som ikke går helt etter planen)

Så kommer det til vakter. Her man kan godt bruke litt sterke kompiser så lenge de klarer å holde seg seriøs og ædru hele kvelden. 1 vakt per 20ish stykk som kommer er ganske grett. Evt ha vakter plassert slik at de kan dekke hele lokalet på en grei måte. (2 i inngang og 2-3 i hovedlokale)

Anlegg er som oftest lettest å få tak i, men kan fort koste noen lapper. Har man stor nok bil så slipper man også å betale for transport, og kan man rigge det opp, så sparer man enda mer peng.
En grei Dj eller en som har god peiling på musikk og kan bruke miksebordet skader heller ikke. Noen må i allefall stå vakt med miksebordet slik at fulle folk ikke tar over - kan fort bli dyrt mtp sprenging av element.
Lys skaper også godt med liv, ikke alltid nødvendig med så mye, men litt skader ikke =)


Sist men ikke minst; vasking.
Det å vaske opp etter en fest er en evig drittjobb, og krever fort en del timer.
Her burde man flokke seg sammen, det å vaske alene er ikke kos.



På nest siste fest jeg var ansvarlig for, så ble overskuddet på over 12k. Da med 10k i utgifter, siden 2 dører til tot 4k ble ødelagt.
Tok 100 kr i inngang.

Alt i alt, så kan man fort tjene en god del penger så lenge man er riktig plassert i landet og har nok kontakter =)