Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1355
Jeg har kjøpt en slik spenningsregulator: https://www.ebay.com/itm/3000W-Volta...item1a49f2741a, for å bruke til å regulere effekten på et 2500w varmeelement til ølbrygging.

Planen er å 3D-printe en koblingsboks som regulatoren kan stå i, men jeg lurer på om det er trygt med tanke på varmeutvikling i regulatoren. Foreløpig har jeg har modelert koblingsboksen med åpning bak, slik at bakenden på kjølefinnene står mot friluft. Skulle aller helst vært vanntett, men skjønner at det antakelig ikke lar seg gjøre.

Blir å ligge mellom 1400-2500W effekt hele tiden, om det spiller noen rolle. Hadde vært kjekt om noen hadde en enkel forklaring på hvordan en slik spenningsregulator fungerer. Det er vel ikke slik at visst jeg regulerer til 2000W, så går de resterende 500w til varme i kjølefinnene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den klipper nok sinusen ved hjelp av ein triac. Effektivt sett er det ein type PWM som funker på AC. Enten ligg full spenning over triacen (og ingen straum går), eller så har triacen 0.7-0.8V, og straum går. Det er relativt liten effekt, gjerne 4-5W, som vert varme i kjøleren.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Den klipper nok sinusen ved hjelp av ein triac. Effektivt sett er det ein type PWM som funker på AC. Enten ligg full spenning over triacen (og ingen straum går), eller så har triacen 0.7-0.8V, og straum går. Det er relativt liten effekt, gjerne 4-5W, som vert varme i kjøleren.
Vis hele sitatet...
Det høres bra ut, 4-5W er nok ikke problematisk over en så stor overflate. Ser nå at disse spenningsregulatorene også selges som PWM AC regulator.