Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3028
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei for 1 år siden så tråkket jeg sakte men sikkert inn i forskjellige, ulovlig miljøer, det endte opp med at jeg fikk en veldig bra access til noe som har ført til at det siste året har blitt the time of my life rett og slett. har ikke hatt vanlig jobb på 2 år men klarer meg økonomisk og alt i alt er livet på topp og jeg kunne aldri sett for meg for 1 år siden at jeg skulle ende opp hvor jeg er nå (positivt?)
har satt i det siste et lite spørsmål på hvor fornuftig det egentlig er og bruke så mye av livet mitt på dette som feks rus. har begynt og blitt paranoid over mange årsaker i det siste og spesielt når jeg ruser meg på hasj. når jeg er sammens med andre (spesielt amfetaminmiljøet) så kan jeg bli paranoid over at noen skal bli psykotisk og skade meg men har null grunn til og bekymre meg, sitter jeg ruset i en bil så kan jeg fort få tvangstanker så er litt bekymret for den psykiske tilstander av rusbruk, har røyket av og på i 1 år med smalt bruk av stimulanter og benzo. har egentlig ikke så mye påstell ellers i livet som vanlig jobb men har fått et så stort nettverk og bruker så mye tid av livet mitt på gamet at jeg blir blind for den normale verden. jeg har innsett nå at veien jeg har gått er ikke en vei jeg vill fortsette med så veldig mye lengere. kommer til og bli veldig ensomt ettersom jeg må gi slipp på 95% av sosialitet men bare det sier vell hvor ufornuftig det er
Anonym bruker
"Analog Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg har innsett nå at veien jeg har gått er ikke en vei jeg vill fortsette med så veldig mye lengere. kommer til og bli veldig ensomt ettersom jeg må gi slipp på 95% av sosialitet men bare det sier vell hvor ufornuftig det er
Vis hele sitatet...
Virker som om du har tenkt en del over både hva du planlegger og hvilke konsekvenser det får.
Da står det jo bare på viljen.
Skjønner ikke helt hva du spør etter hjelp med, helt konkret.

Lykke til uansett.
Jeg var i en lignende situasjon for over 20 år siden. Ikke at jeg selv gjorde noe kriminelt annet en hobbybruk som gikk litt over styr. Likevel så hadde jeg et nettverk rundt meg av mange kriminelle småskurkerkete speed freaks. Den romantiske og eventyraktige boblen du lever i vil om tiden omdanne seg til en kjedelig hverdagsrutine, hvor dopsnakk blir like overfladisk som et kaffeslaberas mellom gamle tanter. Flytter du vekk, som jeg råder deg til å gjøre og kommer tilbake om 10 år vil det være eksakt helt likt. Den eneste forskjellen er at nettverket rundt deg vil se langt mer slitnere ut. Blir du boende på samme sted, kreves en enorm styrke for og ikke havne inn i et sirupp lignende vakum du blir enda mer sugd inn i. For og få livet på stell kreves sunne rutiner. I følge hjerneforskning tar det omtrent 3 uker før hjernen endrer tankemønster fra en gammel vane til en ny. Ting som og pusse tennnene som er en vane du i tidlig alder lærte deg vil da gå på automatikk. Mitt råd er og skrive ned en liste over uvanene dine, og en ny liste over rutiner du kan gøre for og forandre dem. Så tar du steg for steg. Når du ser forandringen, vil du få selvtilits boost til å gå enda lengre.. Ettervært kan det være at du sitter i en situasjon du alldrig hadde drømt om. Alternativt så vil du få en svært tung vei og gå om du forstetter i de samme sporene. Om du da i fremtiden skulle velge alternative rusmidler etter alkohol, så bruk rusvett på samme måte som fjellvett. Det beste er selvsagt og ikke ruse seg, men om man absolutt skal det er det bedre og gjøre det i et miljø som er omringet av vinnere som et nettverk rundt seg og velge rusmidlene du vet at du tåler med omhu og respekt. Det er et ordtak som heter. "Fortell meg hvem dine venner er, så skal jeg fortelle deg hvem du er".
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hei for 1 år siden så tråkket jeg sakte men sikkert inn i forskjellige, ulovlig miljøer, det endte opp med at jeg fikk en veldig bra access til noe som har ført til at det siste året har blitt the time of my life rett og slett. har ikke hatt vanlig jobb på 2 år men klarer meg økonomisk og alt i alt er livet på topp og jeg kunne aldri sett for meg for 1 år siden at jeg skulle ende opp hvor jeg er nå (positivt?)
Vis hele sitatet...
Hei!

Først og fremst er rusmiljøer ganske ulike i forhold til hvilke stoffer de tar, hva som er kulturen deres og individene de består av. Kategoriene av rus er alt mulig rart du kan tenke deg. Det finnes grupper som tar kun spesifikke rusmidler som kommer fra naturen, men ligger unna alt annet. Andre kan hive i seg alt mulig rart de kommer over. Noen tar bare MDMA, noen bare kokain og noen røyker BARE grønt eller BARE brunt. Kultur spiller også en stor rolle på hvorfor de ruser seg, hvordan de ruser seg og på hva. En hippegjeng som foretrekker lsd, dmt og andre psykadeliske stoffer er helt ulikt en kompisgjeng som drar på byen på MDMA og kokain for å drikke, feste og sjekke damer f.eks. Deretter har du individuelle forskjeller innad disse miljøene som tar mer eller mindre og andre stoffer enn gruppen generelt sett. Et rusmiljø er derfor komplekst sånn sett. Dette er noe du bør tenke på til enhver tid. Du bør selv gruppere både grupperinger og individer til enhver tid så du vet hvordan og om du skal forholde deg til dem i det hele tatt.

Positivt spør du og svaret kommer helt ann på deg og din evne til å forstå deg selv, ulike mennesker, grupper og rusmidlene de tar. Dette er jævlig vanskelig og du lærer mer jo lenger du er i det. Spør deg selv hva som er den egentlige grunnen til at en person vil omgåes deg. Blir du brukt? Er du en kilde til rusmidler? Holder de deg nede i et hull? Et kjennetegn ved mange rusbrukere er at de ikke ønsker eller respekterer at du vil og skal slutte/pause. De får det ikke til, så om du prøver vil de støtte deg, men innerst inne håper de at du ikke skal klare det. Det handler om at din fremgang og progresjon blir et speil av deres egen udugelighet. Det bunner litt i hvem er du egentlig og hva ønsker du for livet ditt? Vil valgene du tar nå i å bli bli noe du angrer på senere i livet? Du må være WOKE og bevisst til enhver tid. Still spørsmål hele tiden. Bare med cannabis er hjernen din tatt over som en parasitt og det påvirker valgene du tar. Du på cannabis tar ikke samme valg som deg uten cannabis. Handler ikke bare om stoffet i seg selv, men det at det er ulovlig. Hadde du bodd i et land hvor det er lovlig forandrer ting seg betraktelig.

Du må også kjenne til ulike roller i disse miljøene og noen tilhører ikke noe miljø. Generelt sett kan man dele folk som ER i et rusmiljø inn i disse leddene:

1 Brukere som ikke fucker med større mengder enn til sitt eget bruk

1.1 Sporadiske brukere som ikke blir særlig påvirket av bruken økonomisk eller helsemessig (kan ofta ha tilhørighet til et miljø, men ikke identifisere seg med det)
1.2 Regelmessige brukere som ikke blir særlig påvirket økonomisk (Regelmessige brukere sliter som regel på ett eller annet nivå helsemessig)
1.3 Regelmessige missbrukere som sliter økonomisk på grunn av bruk og selvfølgelig også med helsen

2 De som tar inn større men ikke store mengder

2.1 Dealer uten økonomisk fortjeneste for å betjene egen rusbruk
2.2 Dealer med økonomisk fortjeneste som også ruser seg billigere
2.3 Dealer med økonomisk fortjeneste som ikke ruser seg (sjeldent)

3 Dealere og bakmenn som gjør dette for økonomisk gevinst, adrenalin og livsstil

Jeg gidder ikke å dele opp her. Vi er nå oppe på heftig organisert kriminalitet med alle roller det innebærer fra kurere, smuglere, torpedovirksomhet osv. Denne kategorien er nettverksbasert i et nettverk over de typiske rusmiljøene. Avhengig av stoffets alvorlighetsgrad jo villere blir det. Du ønsker ikke å havne her eller ha noe med disse folkene å gjøre direkte. Blir du innrullert på dette nivået kan du få store problemer med å forlate dem. Husk at de som tar inn for salg direkte til miljøene (kategori 2) gjerne har 1-5 ledd over seg igjen og her oppe er du borti folk som driter i om de havner i fengsel, de driter i dem som er 2 ledd unna og de driter i hva som skjer med deg om det kommer til stykket så lenge de er safe selv og får pengene sine.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har satt i det siste et lite spørsmål på hvor fornuftig det egentlig er og bruke så mye av livet mitt på dette som feks rus. har begynt og blitt paranoid over mange årsaker i det siste og spesielt når jeg ruser meg på hasj. når jeg er sammens med andre (spesielt amfetaminmiljøet) så kan jeg bli paranoid over at noen skal bli psykotisk og skade meg men har null grunn til og bekymre meg, sitter jeg ruset i en bil så kan jeg fort få tvangstanker så er litt bekymret for den psykiske tilstander av rusbruk, har røyket av og på i 1 år med smalt bruk av stimulanter og benzo.
Vis hele sitatet...
Amfetaminmiljøet er ikke et bra sted å være for noen involverte. Det kan og vil som regel gå til helvete før eller siden. Folk som er avhengige av så sterke rusmidler ender opp med å miste seg selv gradvis. Stimulantmennesker ender opp med å drite i alt og alle rundt seg. Stoffet er det viktigste av alt. Se på det som at du sitter på en berg og dalbane på vei nedover i en jævlig morsom drop, bare at i bunnen er banen ødelagt og dere dauer eller bli skadd for livet når dere først treffer bakken. Amfetamin har HØY alvorlighetsgrad på alle måter. Jeg kjenner folk som har holdt på med det i en liten periode av ungdomdsstiden sin som fortsatt er preget av det. Redd for at noen kan bli psykotisk i slike miljøer er ikke å være paranoid, det er et faktum og reelt. Ikke prøv å gjør det mindre ille enn det er, du har grunn til å bekymre deg. Jeg har selv bevitnet det flere ganger. Du aner ikke hvor forbanna trist det er å se et godt menneske som er helt lost i en alternativ virkelighet og som det ikke går ann å snakke fornuft til lenger. Så blir personen funnet bevistløs en stund etterpå ved ren tilfeldighet eller dauer. Opplevd begge deler.

Du spør hvor fornuftig er det å bruke mye av tiden din på rus og svaret ligger i helheten av dette innlegget her.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har egentlig ikke så mye påstell ellers i livet som vanlig jobb men har fått et så stort nettverk og bruker så mye tid av livet mitt på gamet at jeg blir blind for den normale verden. jeg har innsett nå at veien jeg har gått er ikke en vei jeg vill fortsette med så veldig mye lengere. kommer til og bli veldig ensomt ettersom jeg må gi slipp på 95% av sosialitet men bare det sier vell hvor ufornuftig det er
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Nå vet jeg ikke i hvilket ledd du befinner deg i. Det er ofte slik at de som provider drugs ut til rusmiljøene ser på seg selv som høyt oppe, men i realiteten er de ikke det, du bare ser ikke over eller bak dem i ledd. Summen av hele innlegget ditt viser at du ikke er i gode rusmiljøer (de finnes, men du er dessverre ikke der). En god regel er å forholde seg til folk som ikke har rus som det viktigste i livet sitt. De gode folkene har utdanning(eller holder på med en), jobb, familie, et nettverk av både streite og de som benytter rus, andre hobbyer og bidrar i samfunnet. At du vektlegger et godt nettverk i rus og på de rusmidlene du nevner du/dere bruker viser at du allerede er på solid feil vei. Benzo, stimulanter og hasj er ALLE negative med høy bruk og bakmenn på disse stoffene er kjipe folk. Å komme seg av en benzoavhengihet blir beskrevet av mange som hardere enn heroin. Du trenger ikke å kutte det dem ut fort, du kan gradvis bevege deg ut og heller prøve å finne gode mennesker med bedre verdier og sunnere rusbruk.

Jeg har lang erfaring med dette og holder på med noe innenfor kultur (anonymisering) og har på et vis en høy sosial status som gjør at jeg kjenner jævlig mange mennesker og kommer i kontakt med alt mulig rart. For å ta et nylig eksempel så havnet jeg inn i et miljø for ca. 3 år siden med rundt 30 personer med en progressiv og eskalerende bruk, alle i kategori 1, 2 eller 3 som beskrevet over. Tett samhold, gode venner og en "time of their life" attitude til rusbruken og livet. I dag er flere uvenner, snakker ikke med hverandre, noen har gjeld til ørene og dødstrusler, flere overdoser, noen synger på siste verset. Altså jeg kødder ikke, de vil daue snart. Det er rett og slett gått for langt. Mange av dem har det bra, har endret seg og befinner seg på sidelinjen i kategori 1 eller 2 men har tatt solid avstand fra slike holdninger som du beskriver.

Jeg svarte såppass langt fordi du på et vis traff noe i meg selv jeg en gang var og ikke minst er dette noe jeg er borti hver eneste dag gjennom mennesker jeg kjenner. Avslutter her med å ønske deg lykke til uansett hva du velger å gjøre! Pass på de du er glad i så godt det lar seg gjøre uten at det går på bekostning av din egen lykke. Vær sterk, søk kunnskap og tenk deg om hele tiden.

Much love!
JEg vil bare hylle den anonyme brukeren over her for et utmerket bra svar, som minst burde vært en artikkel i Dagbladet eller pensum på skolen.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den anonyme brukeren takker stort for det! Jeg kommer nok en dag, om det blir tid, til å skrive om mitt liv og mine erfaringer i et bokformat. Føler at jeg kan beskrive et stykke norsk ruskultur på en god og bred måte som et memoar gjennom min oppvekst. Har innsikt i menneskelig psykologi, sosiologi, historie, lovverk, oppvekst og kultur - knyttet til de aller fleste rusmidler. Kjenner og mange drøye personer som kunne bidratt til et slikt prosjekt, det er bare å håpe de overlever lenge nok til at jeg får gått i dybden med de. Forhåpentligvis kunne det bidratt og gitt verdi til mange mennesker. Jeg må bare vente en god del år. En grunn til det er jo at jeg fortsatt har historier på løpende bånd, det er flere mennesker å møte, erfaringer og kunnskap som skal oppleves og forståes. Verdsetter anonymisering for alle involverte høyt og ved å gjøre noe sånt må jeg passe på at jeg selv ikke kan identifiseres på noen måte. Det kan være at det ikke lar seg gjøre. Har ikke hatt tid til å tenke på dette så mye. Får se hva det blir til, men alle her inne vil få vite om det den dagen det skulle være klart! Det skulle bare mangle med tanke på hvor mye dette forumet har bidratt til å forme og utvikle meg.
Anonym bruker: det er noen av de mest reflekterte svarene jeg har lest på lenge her inne, som garantert gir et balansert, og utdypende oversiktsbilde for de uvitne. Som et potensielt tips, tror jeg trådene til BlloodshotEyes, og Tøffetom som omhandler heroin avhengighet med en dramaturgisk kurve fra begynnelse til der de begge har endt opp kunne hatt verdi og hatt med i boken om de selv gav tilatelse til det. Det er informasjon som burde vært komersielt tilgjengelig. I en samlede helhet er jeg 100% sikker på at boken vil være en braksuksess.

Ellers er det synd man er tvunget til og være anonym om dette temaet. Jeg skjønner deg uansett godt. Jeg har selv en ligndende bakgrunn hvor jeg har sett ruskulturer på forskjellig nivå, og vært i miljøer man ikke kan si et eneste ord om at man har leflet med ulovlige substanser. Oversiktsbildet ditt er nøyaktig slik det er, hvor du forenkler forståelsen av et komplisert tema. Talentet ditt ligger i at du er god til og formilde, og det bør du bruke. Det er det ikke mange av de som selv har skrevet drøssevis av bøker om temaet som har. Kansje det med og være en anonym forfatter som bruker et psedonym i seg selv kan ha en enorm salgbar effekt. Det har det i hvertfall opp gjennom historien vært med andre forfattere, musikere og kunstnere.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Håper du er forsiktig. Det er mulig og blir ca 99% anonym på nett og annen kommunikasjon, men du er dømt til og bli tatt om du ruser deg og glemmer dette. Har kompiser som ikke klarer å holde seg unna rus og blir tatt gang på gang.

Skal du klare deg som kriminell så må du slette tankene du får om å skryte og flexe penger og status. Det må handle kun om pengene og gjerne adrenalinet.

Du lager også dine egne regler nå. Samfunnets normer betyr lite. Det blir jævla vanskelig og komme seg ut av dritten etter en stund.

Hva om politiet finner denne posten veldig spennende og setter igang maskineriet for å identifisere deg? Håper du er informert om hvordan du faktisk kan være 100% ish anonym.

GLHF. Livet er kort og det er mange stier å velge!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var i en liknende situasjon for mange år siden. Havnet inn i dette for spenningens skyld. Det ble ganske fort tydelig at det fantes mer rusmidler og mer vilje til å bruke dem, enn det fantes penger til å betale for dem. Rusmisbruk, gjeld, såkalte bøter og vold. Mange av disse folka hadde barn.

De problemene dette miljøet forårsaker for barn ble det som tippet vektskåla til å komme seg ut. Jeg fant noe å gjøre på en helt annen kant av landet og flyttet dit. Før jeg flyttet snakket jeg med de jeg trengte å snakke med, ordnet opp i ting slik at jeg ikke måtte se over skuldra. Det ble ikke ensomt så mange uker, møtte masse nye streite folk og endte opp med en veldig fin tid på den nye plassen.

Flyttet hjem igjen etter et år og da var alt forandret. I mitt gamle miljø satt noen i fengsel, noen var vekk, og det var masse nye folk og nye grupperinger/allianser. Det ble ikke noe problem å holde seg unna miljøet fordi det var så forandret. Det ble heller ikke noen problemer med folk, tvert i mot var mange folk fra miljøet som i etterkant hadde stor respekt for det valget jeg gjorde.

Ja, det var spennende og noen hadde fete biler, klær, muskler, damer og "respekt på gata", men når jeg hadde sett begge sider av medaljen var det bare trist og falskt.
Kan være en fordel å ta en gradvis overgang, som du skriver, du er bekymret for å miste 90% av den sosiale kretsen. Så gjør det gradvis. Gjør det så trygt som mulig.