Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4471
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Takket være en hyggelig person som skal få lov til å forbli anonym har jeg følgende:
CPU: Intel Core2Quad Q9650 3.00 GHz
GPU: Nvidia NVS 300 (Kun en DVI-I, så enten L537 eller E537)
HKo: Asus P5Q SE2, P45 Socket-775
PSU: Corsair 400W CMPSU-400CX (Tror den lenken er riktig. Lenketeksten stemmer hvertfall)
RAM: Crucial DDR2 800 MHz 2GB (4 stk)

Ja folkens, ganske heftige specs. Kan det i det hele tatt forbedres? Tross alt en potensiell dobling av maks RAM jeg har nå

Bruksområder:
- (Arch) Linux
- Android-programmering (ganske lette applikasjoner)
- Nettlesing, med flere tabs enn du
- Gaming: Neh. Kanskje senere. Takler den nsnake går det bra

Trenger:
- SSD (SATA-300/ATA-133) - Kjøper nok en 500GB Samsung EVO
- Kabinett (HK er ATX). Trenger hverken RGB, fænsi vindu eller massiv plass til lagring. Det skal NAS få ta seg av. Så noe nett som er greit å montere i og går noenlunde stille hadde vært kjekt. Brukt går greit. Ser ut til at finn.no ikke har noe særlig her i Trøndelag akkurat nå. Vifter må kanskje kjøpes i tillegg?
- RAM. HK takler opptil 16GB, DDR2. Regner med at det bare er å kjøpe de billigste på finn? iirc er det best å ha 4 identiske
- Trådløst nettverkskort. Har ikke mulighet til kablet der jeg bor, og ser ut til at HK ikke har det innebygd

Hva bør jeg kjøpe?
Hva har jeg gjort feil?
Sitat av Jonta Vis innlegg
- Kabinett (HK er ATX). Trenger hverken RGB, fænsi vindu eller massiv plass til lagring. Det skal NAS få ta seg av. Så noe nett som er greit å montere i og går noenlunde stille hadde vært kjekt. Brukt går greit. Ser ut til at finn.no ikke har noe særlig her i Trøndelag akkurat nå.

Hva bør jeg kjøpe?
Vis hele sitatet...
Kan med godt hjerte anbefale Meshify C fra Fractal hvis du er ute etter et kabinett som er ganske nøytralt, stillegående og ikke minst god ytelse. Har selv hatt det og montert flere kamerater sine PCer i det, og har bare godt å si. Nå fant jeg ut at det var ikke helt det jeg var ute etter selv i etterkant, men høres ut som det passer godt for ditt behov.

Følger med 2x 120 mm vifter som mer enn nok dekker behovet i dette tilfellet imo. God pris er det óg på kabinettet. Rundt 800 for non-window varianten eller evnt 900 ish for den med glass. Vet nå ikke om du finner den brukt, men prisen er som sagt ikke så mye å si på!

https://www.komplett.no/product/9821...y-c-non-window
Sist endret av Brekker; 30. juni 2019 kl. 21:57.
Fett å se noen andre arch brukere på forumet.

Har du forsikret deg om at all maskinvaren har drivere til Linux? Det pleier jo ikke være et problem med eldre maskinvare, men det er best å være på den sikre siden.
Sist endret av ThinkpadX200; 30. juni 2019 kl. 23:03.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Brekker: Ah, det ser jo ganske så bra ut. Gode omtaler også. Hva var det ved kabinettet som gjorde det mindre ideelt for deg, og hvilke fant du som passet deg bedre? Filter for vifter o.a. er satt på lista

ThinkpadX200: Ah, godt poeng. Settes også på lista
Er det noe krav til det nettverkskortet?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Brekker: Ah, det ser jo ganske så bra ut. Gode omtaler også. Hva var det ved kabinettet som gjorde det mindre ideelt for deg, og hvilke fant du som passet deg bedre? Filter for vifter o.a. er satt på lista
Vis hele sitatet...
Innså at jeg er en glorete RGB hore og klarte ikke å la være å gå for noe som skrek mer "jeg er fortsatt stuck i 12-års fasen min av pc-bygging". Forsåvidt var det også litt lite for mitt bruk. Satt litt på spissen, men ringer fortsatt sant.

Gikk for et Lian-Li O11-Dynamic istedenfor. Større kabinett så jeg får plass til å montere GPU'en min vertikalt, og til en fremtidig custom loop med distribution block ala dette her. Ville også ha plass til 360 mm radiatorer til den tid kommer. Men kan som sagt godt anbefale Meshify C til andre bruksområder som f.eks ditt
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jens1: Ah ja, jeg kom på det etter at jeg postet i morges: Minst 12 MB/s (96Mbit/s)

Brekker: Hehe, da så. Kanskje best å aldri få RGB på tann