Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3723
Heisann, fyller 18 år straks, og kunne godt tenke meg å prøve øl. Hvilket ølmerke smaker best (helst ikke for bittert) i deres øyne?

Tenker slik som fås tak i på dagligvaren, og ikke på polet til 200kr/flaska.
kjøp en av hver og finn ut selv...
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
kjøp en av hver og finn ut selv...
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke en så dum idé, kan godt hende jeg gjør det ja
Smak er subjektivt, så her må du nok prøve deg frem selv. De fleste ville nok anbefalt å starte med et lyst øl, som regel pilsner eller lignende.
Jeg drikker lite lyst øl for tiden, men jeg foretrekker i alle fall Frydenlund Fatøl, Aass Fatøl, eller Mack Isbjørn når jeg skal ha lyse butikkpils. Prismessig er de dyrere enn vanlig pilsner, men disse er i alle fall mine "faste" lyse øl.

Du burde uansett begynne med det vanligste, som f.eks den vanlige pilsneren fra Hansa, Carlsberg, Heineken osv. hvis du ikke er vant med å drikke øl etter min mening. Mix and match slik at du ikke blir drittlei etter din 9. halvliter med Hansa på én kveld for eksempel, så er du nok bankers.
Beste øl for en rimelig penge er etter min mening Lucky Jack fra Lervig. Ca. 30 kroner boksen.
Sitat av steili Vis innlegg
Beste øl for en rimelig penge er etter min mening Lucky Jack fra Lervig. Ca. 30 kroner boksen.
Vis hele sitatet...
Ikke dum den, men hansa white ipa er heller ikke til å kimse av til av 38 kroner for en halvliter kontra 0,33 på lucky jack.
De fleste øl har en viss bitterhet. Hvis du ikke liker veldig besk smak, styr unna IPA og andre «hoppy» øl. Disse har mye humle og lite malt.

Mye av ølen som selges her til lands har også en skala på baksiden som angir nivået på sødme, fruktighet og bitterhet. Ta en titt på denne og se om du finner noe du tror kan passe deg.

Hvis du er 18 og aldri har smakt øl før, er en harmløs pils eller noe annet lyst sikkert å foretrekke. Ta hvilken som helst boksøl fra et av de store bryggeriene som Rignes, Hansa eller Aass. Så lenge de ikke markedsfører seg som juleøl eller liknende pleier de å være ganske harmløse smaksmessig

Kronenbourg 1664 Blanc er en hveteøl med innslag av sitrus som selges på de fleste dagligvarebutikkene. Corona Extra er også en slager blant folk som ikke liker øl – veldig lite smak, men med et par båter lime er den faktisk ikke så ille på en varm sommerkveld.
Sist endret av Svartbak; 2. januar 2019 kl. 23:38.
Tuborg! Første pilsen jeg virkelig synes var god. Går for det meste i den, med mindre jeg er i utlandet da drikker jeg San Miguel. Får kjøpt den på dagligvaren her, men synes det blir litt for dyrt til fylla.
Pilsner urquell er en bra start, 40 spenn dog. Så du kan likeså godt dra på polet og kjøpe en Duvel Triple hop eller Saison Dupont. Er en lang prosess og like øl, er ikke noe du gjør på dagen - så start med skitten, Pokal, Carlsberg, Tuborg etc. Så kan du bevege deg over, er en fordel og kjøpe i sverige da det er 1/2 pris.
Pale ale & saison er mine favoritt stiler, lyst og komplext. Pleide og gå i IPA før men er ikke noe du orker mer enn 1 av + at du må være super bevisst på tappedatoer, ingenting er bedre enn en fersk IPA skal sies

Anbefaler: Nøgne Ø Pale ale, Pilsner Urquell, Paulaner hefeweizen og Brooklyn pale ale Naranjito (alle selges på din lokale butikk)

PS: Pale ale nytes best rundt 8-12c men driv og sipp på den fra kjøleskapet til den varmes opp, merker stor forskjell. Og prøv å ikke få med bunnfallet når du heller i glasset, de siste 1-2cm, da dette setter en veldig besk smak
Sist endret av Sergantpepper; 3. januar 2019 kl. 00:01.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns Grans Bare Øl (fra Rema) er best (og dessuten er den billigst). Fruktig og god tørstedrikk.

Den vant også en blindtest på pils.

https://www.tv2.no/a/9751560/

Kos deg
Tusen takk for mange gode svar! Tror jeg skal prøve meg litt forsiktig fram med litt av hvert .

Og: er det noen som har erfaring om eventuelle likører e.l. under 22% som kunne vært spennende å prøve til helga for en relativt uerfaren ungdom?
Carlsberg og Tuborg er mine favoritter.

Ellers så er det mange forskjellige Cider som smaker nydelig, f.eks. Grevens og Somersby.

Som tidligere nevnt så er smak subjektivt, så kjøp noen forskjellige, finn dinn favoritt and get wasted
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøp San Miguel på polet, di er 5% og er like billige som i vanlig butikk. (Lyst øl)
Ingen som har nevnt Kronenbourg Blanc enda? Den er vanvittig god!
Sitat av Husemann Vis innlegg
Ingen som har nevnt Kronenbourg Blanc enda? Den er vanvittig god!
Vis hele sitatet...
Joda

Sitat av Svartbak Vis innlegg

Kronenbourg 1664 Blanc er en hveteøl med innslag av sitrus som selges på de fleste dagligvarebutikkene. Corona Extra er også en slager blant folk som ikke liker øl – veldig lite smak, men med et par båter lime er den faktisk ikke så ille på en varm sommerkveld.
Vis hele sitatet...
Til ts, om du blir å stikke innom polet anbefaler jeg å ta med en boks av 7 fjell sin Dopamine
Sitat av Husemann Vis innlegg
Ingen som har nevnt Kronenbourg Blanc enda? Den er vanvittig god!
Vis hele sitatet...
Jeg synes den er overvurdert, overpriset og smaker litt ekkelt...

Ofte er det Tuborg som 18 åringer liker da det er billig og lettdrikkelig. Hvis du vil skru ned prisen enda ett hakk har du rema 1000 sin ''bare øl''. Du kan også kjøpe seidel og pokal som er superbillige ølmerker, men det smaker ikke veldig godt. Jeg synes grønn pokal kan gå, men den er ikke veldig god. Et alternativ til Tuborg er heiniken, litt dyrere og har en litt spesiell smak, men fremdeles veldig lettdrikkelig og ganske billig.

Alt dette er mtp. at du skal ta med det på fest. Til et måltid med kjøtt f.eks passer ringenes mye bedre.
Sist endret av Relevant; 3. januar 2019 kl. 01:14.
Av butikkpils vil jeg anbefale Frydenlund fatøl. Personlig ville jeg valg både pokal og seidel (billigmerker) foran Tuborg, Tuborg (i hvertfall den i Norge) er etter min mening noe av den dårligste pilsen de har på butikken. Seidel derimot synes jeg ikker er så værst.
Hvis du virkelig skal slå på stortromma anbefaler jeg deg å forsøke å skaffe en flaske med Westvleteren 12(kan være veldig vanskelig å skaffe) . Dette er det beste øllet jeg noen gang har smakt, men det er ikke sikkert at det er det beste å starte med dersom du ikke har drukket mye øl fra før.
Jeg har drukket over 200 slags øl over hele verden de min siste 25 årene... og jeg er fortsatt tilbake til verdens beste tsjekkisk øl..
Den beste øl ble produsert til midten av 90-tallet ...(eller i for 1995 cca..)
så etterpå kommer privatisering,falske metoder,co2, bedrageri, og euro piss ol av alkohol og "sirup",smakstilsetninger og konserveringsmidler eller mer "smak"
Vann er en av de viktigste.. og Pilsner og Budvar har det beste vannet i verden.Myk og behagelig smak uten justeringer blir brukt i budvar på exempel..
Jeg anbefaler fatøl/ utkast øl i prague på tur) ... hvor de ikke bruker co2, men luften skyver øl inn i rørene..(forbud i eu landene nå..) Noen steder fortsatt bruke luft ..men veldig lite.. eller ta tur til pilsner urquell fabriken ..,upasterisert pilsner er best i verden
Bare tsjekkisk øl du kan "sette" 10-15 stykker og ha ikke hodepine etter morgenen..) 100% garanti dette..
.. Zatec humle det beste i verden og den dyreste , bare denne to øl produsenter bruke i 100%...

1. Budvar nå Best
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/budvar-135303
https://www.stream.cz/jidlo-s-r-o/10...i-svetly-lezak

2. Pilsner Urquell
https://www.stream.cz/jidlo-s-r-o/10...ilsner-urquell

bare det tsjekkiske språket i videoen, men veldig interessant
Uvaksinert 👍
Sitat av FOX Vis innlegg
Hvis du virkelig skal slå på stortromma anbefaler jeg deg å forsøke å skaffe en flaske med Westvleteren 12(kan være veldig vanskelig å skaffe) . Dette er det beste øllet jeg noen gang har smakt, men det er ikke sikkert at det er det beste å starte med dersom du ikke har drukket mye øl fra før.
Vis hele sitatet...
Nja, synes ikke den er så god egentlig. Rochefort 10 lagret kjølig og mørkt til utløpsdato er nydelig. Greit å få kjøpt til en ok pris i Sverige også, og med forenklet fortolling så kan man ta med seg en del.
Sitat av FOX Vis innlegg
Hvis du virkelig skal slå på stortromma anbefaler jeg deg å forsøke å skaffe en flaske med Westvleteren 12(kan være veldig vanskelig å skaffe) . Dette er det beste øllet jeg noen gang har smakt, men det er ikke sikkert at det er det beste å starte med dersom du ikke har drukket mye øl fra før.
Vis hele sitatet...
St. Bernardus Abt 12 blir brygget like ved med (påstått) samme oppskrift.
Den er lett tilgjengelig i Norge til en billig penge.

Bare tull å kjøpe Westvleteren.

Rochefort 10 er også et godt alternativ, som nevnt over.
Litt mørkere og kraftigere smak.
Sist endret av Goophy; 3. januar 2019 kl. 09:16.
Nå liker jeg stort sett bare pils og der men er jeg at Hansa sommerøl er dwt beste. Men hansa premium er rett etter.
Jeg har faktisk smakt en fra haandbryggeriet jeg liker veldig godt, spesielt til mektig mat da den er lett og lystig, den heter Humlesus og er en litt fyldig lyst øl. Veldig fin øl til nybegynnere i mine øyne, selv er jeg veeeldig viderekommen som ekspertene kaller det, jo mer humle jo bedre 8)
Old Speckled Hen. Kongeøl!
De hadde den på en del norske pol før, men det er lenge siden jeg har sett den. Systembolaget solgte den og, men der er det lenge siden jeg har vært.
Hold utkikk etter den..
Fylla pils for meg er Frydenlund Fatøl

Kosepils er diverse IPA, Pale Ale og andre moronavn.

Likører på polet under 22, tja har ikke koskenkorva den der PEach da, husker jeg drakk den veldig mye i gamle dager. Ellers så er vel de godteri greiene under 22, sure cola og slikt. Kan og lage din egen ved å kjøpe de 22%sprit og slenge hva du vil oppi.
Har smakt en god del øl siden jeg ble 18 og elsker selv humlerike ipaer og kaffestouter, men om jeg skal drikke i en park eller strand går jeg ofte for aass pils eller frydenlund fatøl. Lyse og friske pils som ikke har den fæle smaken som jeg føler at de andre butikkpilsene smaker som. Eller så prøv San Miguel eller Efes fra polet. Og mens du er der så kjøp en Rochefort 10 eller blå Chimey til desert. Chimeyen er litt snillere en Rochefort.
San miguel og Heineken, hvertfall for meg må de 2-3første pilsene være av viss kvalitet..etter det er det nesten et fett!
Av de tapningene av trappistøl jeg har smakt, syns jeg Chimay Bleu er best, bedre enn Rochefort.
Jeg begynte med vanlig Ringnes som veldig mange andre,men Kronenbourg 1664 er også lett å fin. Den blanc utgaven syntes jeg er kvalmende.