Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  550 129107
Nå har endelig ordren min fra pyrocreatins.com komt, så nå har jeg 10 3" plastikk-shells til min disposisjon. Men nå sitter jeg her og lurer på lift chargen. Jeg har lest at liftchargen burde være 1/10 av av vekten til shellet (om det er kjøpt eller hjemmelaget krutt vet jeg ikke).

Men hvor store burde granulatene være? (helst i mm, og ikke i F - FFFF-skala'en). Jeg vet at FF skal være bra, men hvor mange mm er det?
Noen som har noe erfaring med liftcharge til 3" shells?
Noen forslag på hvordan jeg kan lage granulatene, uten en hydrolisk presse?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det kommer utrolig mye an på lengden på mortaren din, type shell (høyde) og kvalitet på krutt.
15-20g er en fin plass å starte hvis du har et brukbart hjemmelagd krutt og ønsker break i en grei høyde. Granuleringen på FF er ca 3mm og er en kjempegrei størrelse. Du trenger virkelig ikke presse for å lage granualer. Jeg klarte meg fint uten før ved kun å lage en ball av lettfuktet BP for så å korne det igjennom en grov sikt. Nå du presser blir kvaliteten bedre, men det går fint å granulere en ball.
Trådstarter
Morteren min er 80 cm lang.

Vet du hvor jeg kan få tak i en sikt som har 3mm hull?
Jeg har prøvd med en sikt som jeg kjøpte på Clas Ohlson som har ca. 0,5mm hull, og der klarte jeg ikke en gang å presse ballen igjenom. :?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg brukte et gitter fra en høyttaler helt til jeg fikk tak i noe ventilasjons nett. De selges der du kjøper byggevarer og finnes i flere kornstørrelser.
Bruk fantasien og ta det du finner.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg kjøpte sikten min på Jernia, men har også sett brukbare sikter på litt større matbutikker.
Det røret ditt kan du godt kappe i to, 40 cm holder lenge, så kan du skyte to i slengen, evt. skyte i V-form.
Trådstarter
De har en sån på Chlas Ohlson:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=238843

Jeg tror det er ca. 1 - 2mm hull.

kan den fungere?
Som Bang sier så er 40 cm anbefalt lengde på morter til 3"...
Krutt mengde anbefalt for 3 " er da 1 oz (ca 28 g), men helt opp til 1 1/2 oz (42 g) kan brukes vist det skal være andre ting i bomben som kanskje store kometer og lignende. Krutte som brukes er 2FA (4-12 mesh = ca 4,5mm - 1,7 mm granulat)...

"A rule of thumb frequently used for lift charge calculation is one ounce of 2FA for every pound of shell weight up to 10 lbs, and 1/2 oz of lift for each pound in excess of 10 lbs. The larger the shell is, the more factors such as mortar length, shell length and shell clearance come into play."

Source: Pyrotechnica IX


"The mortar length is measured from above the bottom plug. A rule of thumb is 5 times the mortar diameter for shells under 8 inches, and 4 times the mortar diameter for shells 8 inches and up."

Source: Illustrated Dictionary of Pyrotechnics
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Husk også at plastskallene må tapetseres før du skyter dem opp.
Jeg bruker kraftpapir, skåret i 3 cm brede remser, og limer med trelim.
Tre lag burde gjøre susen, pass på at bombene ikke blir for store for røret...
Tre sekunders timefuse har funket fint for meg.
Jeg har akkurat de samme skallene, og uten tapetsering, blir breaken skikkelig flau.
Trådstarter
Sitat av PyroSarp
Som Bang sier så er 40 cm anbefalt lengde på morter til 3"...
Krutt mengde anbefalt for 3 " er da 1 oz (ca 28 g), men helt opp til 1 1/2 oz (42 g) kan brukes vist det skal være andre ting i bomben som kanskje store kometer og lignende. Krutte som brukes er 2FA (4-12 mesh = ca 4,5mm - 1,7 mm granulat)...

"A rule of thumb frequently used for lift charge calculation is one ounce of 2FA for every pound of shell weight up to 10 lbs, and 1/2 oz of lift for each pound in excess of 10 lbs. The larger the shell is, the more factors such as mortar length, shell length and shell clearance come into play."

Source: Pyrotechnica IX


"The mortar length is measured from above the bottom plug. A rule of thumb is 5 times the mortar diameter for shells under 8 inches, and 4 times the mortar diameter for shells 8 inches and up."

Source: Illustrated Dictionary of Pyrotechnics
Vis hele sitatet...
Mye hjelp der!
Mne da skal jeg kutte mortaren min ned til 40 cm.

Men jeg kommer til å få stooore problemer til å få tak i en sil som so har opp til ca. 4mm hull :/

Sitat av Bang
Husk også at plastskallene må tapetseres før du skyter dem opp.
Jeg bruker kraftpapir, skåret i 3 cm brede remser, og limer med trelim.
Tre lag burde gjøre susen, pass på at bombene ikke blir for store for røret...
Tre sekunders timefuse har funket fint for meg.
Jeg har akkurat de samme skallene, og uten tapetsering, blir breaken skikkelig flau.
Vis hele sitatet...
ok! men har du brukt xylene i tillegg da? jeg kan egentlig tenke meg at breaken kan være dårlig ja, for den plasten ser temmelig sprø ut.

Tusen takk for for 2 gode svar!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du må huske at liftingen kommer sinnsykt mye an på hvor godt kruttet ditt er. Har du tilgang på 2FA bruker du mengden som PyroSarp nevnte. Bleser anbefaler 17g Fg til 3" og Ofca anbefaler 3/4oz for 3" eller ca 21g.

Min 3" mortar er ca 1m lang og jeg bruker 20g lift til luftbomber i lav høyde og 35-40g til de litt høyere. Hvis det er spesielle shells som sylindriske, med komet, "ascending comets", "ascending small flowers" eller "ascending thunder" bruker jeg mer etter behov.

Prøv med 20g først (da burde mortaren din overleve uansett hvilket BP du har) og øk/minsk etter hva du synes selv. Fordelen med å ha en lang mortar er at den kan skyte shells i en utrolig høyde samtidig som at du kan skyte litt lavere. Den utnytter liftingen bedre og.

Sil kan du til og med lage selv ved å borre flere hull i et plastlokk. Ikke ideelt, men det fungerer :wink:

Edit: Svea selger 150pack med cracklingkuler i år!
De er ideelle som cores i stjerner.

http://www.sveafireworks.com/norge/2...06_1/svea6.htm
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Bare kjøp den groveste silen du kan finne, så lager du supert granulat på null tid.
De cracklingballene er også supre å legge oppå luftbomber som en mineeffekt. Bare husk å prime lunten godt med nc-lakk og bp.
- og ja, jeg bruker xylene til å lime skallene før jeg tapetserer.
Trådstarter
Sitat av AndersG
Du må huske at liftingen kommer sinnsykt mye an på hvor godt kruttet ditt er. Har du tilgang på 2FA bruker du mengden som PyroSarp nevnte. Bleser anbefaler 17g Fg til 3" og Ofca anbefaler 3/4oz for 3" eller ca 21g.

Min 3" mortar er ca 1m lang og jeg bruker 20g lift til luftbomber i lav høyde og 35-40g til de litt høyere. Hvis det er spesielle shells som sylindriske, med komet, "ascending comets", "ascending small flowers" eller "ascending thunder" bruker jeg mer etter behov.

Prøv med 20g først (da burde mortaren din overleve uansett hvilket BP du har) og øk/minsk etter hva du synes selv. Fordelen med å ha en lang mortar er at den kan skyte shells i en utrolig høyde samtidig som at du kan skyte litt lavere. Den utnytter liftingen bedre og.

Sil kan du til og med lage selv ved å borre flere hull i et plastlokk. Ikke ideelt, men det fungerer :wink:

Edit: Svea selger 150pack med cracklingkuler i år!
De er ideelle som cores i stjerner.

http://www.sveafireworks.com/norge/2...06_1/svea6.htm
Vis hele sitatet...

Ok, men da beholder jeg lengden på mortaren min.
Personlig har jeg tenkt å kjøpe 5 5-meter ruller med "cracling wip" som er små gråe kuler som "knitrer", så skal jeg rulle stjrener med de.


Sitat av Bang
Bare kjøp den groveste silen du kan finne, så lager du supert granulat på null tid.
De cracklingballene er også supre å legge oppå luftbomber som en mineeffekt. Bare husk å prime lunten godt med nc-lakk og bp.
- og ja, jeg bruker xylene til å lime skallene før jeg tapetserer.
Vis hele sitatet...
Men da gjør jeg det, jeg tenkte også å kjøpe plexiglass på chloas ohlson å bore fult(så tett så mulig) av 3mm hull i det. Men jeg skal ta meg en liten tur å se runt forbi i morgen.

Tusen takk for alle svar!
Trådstarter
I dag var jeg på Coop Bygg, å kjøpe et ventliasjons-gitter med fult av 3mm hull!
Så nå er det endelig utav verden.

Så kjøpte jeg Universaltynner nr.1 som inneholder

60 - 100% Xylen
10 - 30% Butylacetat
5 - 10% 1-Metoxy-2-Propylacetat

Vil dette funke til å "smelte" to plastikk shell i sammen?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Funker sikkert så lenge du tapetserer i tillegg. Neste gang kjøper du Jotun tynner nr. 7
Trådstarter
Jeg testet nettopp tynneren min, og den gjorde jobben veldig bra! når jeg ser på HMS-bladet til Jotuns tynner nr.7 ( http://www.jotun.no/jotun/product/dekorativ/20000122.nsf/wvwProductDatabase/2FA911FFC441D061C12572290033371F/$file/SDS%20-%20Jotun%20Thinner%20No.%2007%20-%20Jotun%20Dekorative%20-%20Norwegian%20(no)%20-%20Norway.pdf )

Så inneholder den:

50-100% Xylen
10-25% Etylbenzen

Så den er rimelig lik min

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en "eyedropper", uten å kjøpe på nett?
Sitat av Big B
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en "eyedropper", uten å kjøpe på nett?
Vis hele sitatet...
På apoteket. Tretti kroner med glassflaske.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Drit i eyedropper, en Q-tip gjør susen, en spiss pinne for den del... det er bare om å gjøre å få et par dråper tynner ned i sømmen.
Hva skal du lade skallene med?
(AHH, endelig litt skikkelig pyroteknikk!!)
Trådstarter
Til nå har jeg ikke så mange kjemikalier (jeg kjøper i bulk når jeg kjøper )
Jeg har heller ikke hatt så mye tid til å lage en stjernerullingsmaskin (uten blir det bare en stor klissete klump :P ).
Så da har jeg tenkt å fulle hele driten med flash å skyte den opp

Når sommeren kommer så skal jeg til skogs å hente meg noe furu, så skal jeg lage et palmetre-shell
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
jaja, nå er jo ikke stjernerullemaskin noe kunst å lage, men men...
og kull får du kjøpt på bensinstasjonen...
For all del, 3" flashknall er saker, det, har akkurat gjort klart 11 stk selv.
Hva bruker du som timefuse?
Trådstarter
Jeg har noe grønn falling leaf fuse, som jeg tror jeg skal bruke. Den brenner 3 sekunder pr. 2,5 cm.

Når du lager flash-shells, bruker du bare xylene og 3 lag med brunt kraftpapir da?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Big B og Bang, hvilken type break bruker dere?
Jeg skal fyre opp kloratcellen min i dag og kommer garantert til å bruke H3 til nyttår. Trenger lite pasting og gir utrolig fete break!
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av Big B
Jeg har noe grønn falling leaf fuse, som jeg tror jeg skal bruke. Den brenner 3 sekunder pr. 2,5 cm.

Når du lager flash-shells, bruker du bare xylene og 3 lag med brunt kraftpapir da?
Vis hele sitatet...
Ja.

Som break i vanlige bomber bruker jeg risskall dekket med bp, og så har jeg i en god teskje med flash i hver bombe...
Jeg har en oppskrift liggende ett eller annet sted, på en breakmix som visstnok skal være helt rå. Skal se om jeg finner den.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hm, har temmelig lyst til å prøve H3 i en 6". Må være helt syk lyd!
Trådstarter
Nå har jeg fult et 3" shell med flash! Fikk plass til 100g oppi! :shock: Og jeg må si att jeg er litt redd for den! :P

Alt jeg mangler nå er å prime lunten med NC-lakk og BP (Skal jeg bruke meal eller granulater her?).

Jeg prøvde forresten granulatene, å det funket fint! Jeg brukte 10% dextrin og fuktet det med 75% vann og 25% spyleveske (alkohol). Granulatene ble steinharde.
Jeg valgte også å knuse de litt i en mortar får å få litt variert kornstørrelse.

Så nå må jeg bare finne en plass å slippe ut beistet! :twisted:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
100g flash er vel mye å fyre av i nærheten av hus. Holder lenge med 10g for å gi et utrolig bra smell.
Bruk først meal og så granulat utenpå der igjen. Granulatene bør være ganske fine. Helst -15 mesh (ca 0.5mm).
Har hørt at flash krutt skal pulverisere og ødelegge stjernene, dersom man bruker flah til burstcharge.
Noen som vet om dette går greit, å lage shells med flash som burstcharge?
Meal Coated Rice Hulls er vel noe av det greieste å bruke til burstcharge.

Jeg har bare brukt ren meal som burstcharge på et par 2" Shells, og det fungerer forsåvidt det også.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av verto
Har hørt at flash krutt skal pulverisere og ødelegge stjernene, dersom man bruker flah til burstcharge.
Noen som vet om dette går greit, å lage shells med flash som burstcharge?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke flash på mindre shells hvor du ikke har mulighet til å lage så tykke vegger. På større shells ødelegger det mest sannsynelig stjernene.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Flash brukes ikke så ofte rent, men derimot i kombinasjon med BP, KP etc. Ren BP i luftbomber under 6" vil gi et temmelig pinglete break uten trykkbølge. Ren BP kan brukes til poka, men ikke noe mer.
Trådstarter
Nå er jeg helt ferdig me flash-shellet mitt! Jeg valgte å prime shellet på denne måten:

http://www.unitednuclear.com/shell4.htm

Jeg prøvde med NC-lakk og BP. Jeg tok en test, med en liten med en løs flyingfish fuse, som var primet med NC-lakk og BP, med en liten hau med meal på siden av. men lunten tok ikke fyr.

Jeg har 40 gram lift. Granulatene er ca. 3mm
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Var primen helt tørr? Den ser ofte tørr ut utenpå, men kan inneholde en god del aceton inni.
Trådstarter
Jeg lot det tørke i ca. 1 time, å den virket veldig tørr. når ejg tetsen den så det ut som at svartkruttet som var på lunta hadde antent. Fallings leaf luntene er ganske vanskelige å få fyr på. :?


Men jeg tror at den primingen jeg har nå vil fungere.

[color=yellow]Crew edit:[/color] Nå har jeg fyrt opp shellet mitt! å det var en suksess! filmen er her:

http://forum.warispeace.co.uk/viewto...=778474#778474


Vær snill å hold komentarer og tilbakemeldinger på showoff tråden!

[color=yellow]Crew edit:[/color] Jeg har sett på magne toutorials om hvordan men skal lage et shell, men hvorfor skal lift-chargen altid være i en solid papp-beholder? Går det ikke an å pakke liftchargen inn i litt silkepapir(det papiret du legger BP-coatet risskall i)?

Det hadde vært mye mer praktisk for meg, siden jeg har laget et lite hull helt nederst i mortaren min, hvor jeg først stikker inn noe skarpt for å lage hull på på beholderen, så stikker jeg lunten inn.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Big B
Jeg har sett på magne toutorials om hvordan men skal lage et shell, men hvorfor skal lift-chargen altid være i en solid papp-beholder? Går det ikke an å pakke liftchargen inn i litt silkepapir(det papiret du legger BP-coatet risskall i)?

Det hadde vært mye mer praktisk for meg, siden jeg har laget et lite hull helt nederst i mortaren min, hvor jeg først stikker inn noe skarpt for å lage hull på på beholderen, så stikker jeg lunten inn.
Vis hele sitatet...

Jeg har hørt at det er for å få shellet høyere.
Men det skal gå ann å bruke det med silkepapir.
se her: http://www.putfile.com/pic.php?img=4331249

Trippelpost? hmmm...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Big B
Jeg har sett på magne toutorials om hvordan men skal lage et shell, men hvorfor skal lift-chargen altid være i en solid papp-beholder? Går det ikke an å pakke liftchargen inn i litt silkepapir(det papiret du legger BP-coatet risskall i)?

Det hadde vært mye mer praktisk for meg, siden jeg har laget et lite hull helt nederst i mortaren min, hvor jeg først stikker inn noe skarpt for å lage hull på på beholderen, så stikker jeg lunten inn.
Vis hele sitatet...
Liftchargen trenger ikke å være i en solid pappbeholder. Hvor har du sett dette? Oftest brukes en enganskopp i papp, gråpapir eller en pose laget av et eller annet. Den store fordelen med å bruke solid cup er at du får litt ekstra kraft og smellet ved liftoff blir utrolig mye høyere. Dette sett at shellet er godt festet til cup'en.
Trådstarter
Ok!

Jeg har lust til å lage en "paper tabe quick match" (guiden er her: http://www.pyroguide.com/index.php?t...pe_quick_match ) så kan jeg bare la lunten ligger over kanten.

Men jeg er litt redd for at det papiret som bli igjen etter at lunten har blir antent skal være en hindring for shellet, å slakke ned farten, eller i verstefall, få mortaren min til å gå i lufta.
Noen som vet om den lunta er trygg å bruke?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg bruker slik lunte eller stickymatch nesten hele tiden og det funker fjell så lenge shellet ikke presser alt for hardt på lunta. Da brenner den ikke igjennom. Det blir ike noe mye større press og jeg tviler på at en mortar vil eksplodere kun av det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Nå har jeg lust og legge til noen stjerner til mine 3" shells!

Noen forslag på hva jeg kan coate med BP? Jeg tenkte litt på puffet ris, men vill ikke det ta drit lang tid før det tørker?

Tror dere det vil fungere med nitratflash som break? Da bruker jeg german dark al.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Havreskall er ideelt og kan kjøpes på fk eller du kan sikkert skaffe noe fra din lokale mølle (hvis du har en). Puffet ris tørker i løpet av et par dager under gode forhold. Det er da ikke så lenge? Problemet er at KNO3'et kan trekke inn i puffet og gjøre reaksjonen tregere. Havreskall og risskall absorberer ikke så mye fukt. Nitratflash med german dark fungerer bra det, men du bør ha det i tillegg til BP. Ordentlig flash er bedre hvis du har tilgang på det.
Trådstarter
Men da sakl jeg få tak i noen harveskall, hvor mye koster det pr. kg?

Jeg har lest av vis du bruker 70/30 perklorat/german dark, så kan det pulverisere stjernene. Jeg har tenkt å bruke nitrat eller vanlig flash i tilegg til BP coated harveskall.

hvor mange gram BP skal jeg ha i forhold til 100gram harveskall?
Du kan kjøpe en hel sekk med det på FK. Det brukes til å fore blandt annet sauer.

Det er vel en god start å ha noen BP coated havreskall eller noe sånt samt litt flash i midten. Kan du forresten bruke havregryn til dette formålet?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Aner ikke hvor mye det koster, men det vet sikkert pyrotekniker eller Nygaard? Havregryn er greit, men tørker tregere enn skall. 70:30 flash brukes ganske ofte og skal ikke pulverisere stjernene så lenge du bruker det i riktig mengde. En liten dæsj i midten av BP ladningen bør duge. Jeg gidder aldri bry meg om mengde BP i forhold til "emne" da jeg bruker puff og mengde er ikke registrert, men det finnes en god del tabeller for risskall som er temmelig likt havreskall. Noe sånt som BP:Emne 4:1 eller 3:1 avhengig av størrelse på luftbombe.
Tror prisen ligger på et par hundre kroner. Men som jeg nevnte i PMen til Big B, så tror jeg kanskje du kan finne havreskall som "fuglefrø". Dette er kanskje like greit siden du aldri kommer til å bruke opp 25kg til å "coate" med BP.

Skal prøve meg med havregryn jeg, siden det ikke gjør noe om det ikke tørker så fort. Har laget noen skall til 2" og 3" som jeg skal få fyrt opp så snart jeg får rullet stjerner. Men har en del å gjøre før det, blandt annet å mølle noe stjernemiks osv.
Trådstarter
Jeg tror jeg tar turen til FK til uken, vis det ikke er som fuglefrø, så kjøper jeg bare en 25kg sekk. Det er ikke akkuratt som om det går ut på dato! :P
Dessuten så har jeg tenkt å lage en del shells fremover. (har endelig funnet en hobby som jeg elsker!)
Neida, du kan kjøpe deg noen sauer å fore opp med resten :P

Men du kan jo se på en dyrebutikk om de har noen fuglefrø der som du kan coate. Vet ikke om de selger på FK.
Trådstarter
Jeg tror de selger på min FK

Men går verkelig 25kg sååå seint?
Neida, du kan sikkert bare kjøpe deg en 25kg sekk. Men du skal ha rimelig mye BP for å få dekket alt
Trådstarter
Jeg gidder ikke å coate alt på en gang! :P Jeg tar vell kansje og coater 1kg om gangen...
Jaja, så klart

Men jeg lager også alltid mye omgangen. Greit å ha litt liggende liksom. Er så skipt å være tom for krutt eller lignende akkurat når du skal fyre opp noe.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Mye omgangen er farlig, men så praktisk at jeg gjør det selv. 25kg holder til ca 75kg så du har nok en stund.
Trådstarter
Å coate BP på harve gjør det da ikke så mye mer lettantennelig?

For øyeblikket har jeg 800g BP, 400g granulert BP, noen stjernekomposisjoner, 30 meter blackmatch, +++