Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1822
Om denne er plasert feil så bare flytt den. Synets det er riktig bakgrunnen slik at dere forstår problemet og at det ikke bare er for "moro"skyld.

KUN SERIØSE SVAR TAKK.

Min gode venn er havnet i trøbbel. Hans sønn (la oss kalle han A)på 12 har slitt med agressiv oppførsel og i mange år oppførte han seg ganske provoserende og fra et voksent ståsted:idiotisk. De siste 2 årene har han gått til psykolog og jeg har også pratet mye med han og har har gått fra drittunge til å bli en ganske fin fyr. Fra å slåss med andre har han gått over til lesing /fotballspilling og virkelig endret seg.
Det jeg skriver her er det vitner på så det er ikke bare noe guttungen finner på
Dette er i Oslo-øst og problemet startet nå med at en innvandrer (la oss kalle han B)forsøkte å stjele fotballen hans. Resultaten av denne krangelen endte med at han dyttet den andre gutten i bakken og løp hjem. Moren tok kontakt med skolen og fortalte hva som hadde skjedd da de går på samme skole og dette skjedde i skolegården etter skoletid.

2 dager senere på samme sted ble A kraftig banket opp av B og flere av hans familiemedlemmer. Ved en tilfeldighet så en lærer som jobbet overtid dette og ringte ambulanse. A havnet på legevakta og måtte sy 12 sting og hjernerystelse. Politi og barnevern er koblet inn, men saken står stille da B's foreldre gir totalt f +at politi også har ferie og den betjenten som er ansvarlig for unge ved den skolen har vært ganske fraværende.

Min venn har selvsagt anmeld foreldhet og tok A ut av skolen med tanke på hans egen sikkerhet, men B gir seg ikke og går på A's bror som er 8 år gammel. Han blir truet åpenlyst i skolegården og dyttet i asfalten så han får brist i håndleddet.
Skole,barnevern og politi blir koblett inn igjen og begge barna holdes hjemme fra skolen.
Skoleferie og ingen ting har skjedd. Sist helg tok saken en ny vending. Jeg kjenner en svært god advokat og ordnet et møte mellom min venn og ham. De fant tonen og det ble svært sent, men nyttig. Jeg var hjemme hos guttene som hadde lagt seg da jeg hørte noe skjedde utenfor. Hoppet ut av vinduet og fant min venn ligende på bakken blødende. Får tilkalt ambulanse og han blir kjørt på legevakta. Ikke hardt skadet, men fått seg en skikkelig smell. Min venn mente at de var 4, jeg så kun 3, men uansett så ropte de at dette var starten på hevnen og jævla hviting. Så situasjonen er 2 barn som ikke tørr å gå ut og nå begynner de å gå foreldrene også. Det skal også nevnet at min venn er vaktmester i denne bygården og de siste ukene har de blitt tagget svært mye (bare kruseduller) på fasaden og dører mot gata.

Intill noe skjer fra politiets side har vi blitt enig om at vi rett og slett må overvåke deler av bygården/leiligheten så man kan danne seg et bilde om det er de samme som står bak tagging eller trakasering av familien. Vi vet ikke hvordan, men snakker om å kunne overvåke fra en bil f.eks så man kan se fasaden. Noen erfaringer med slik overvåking? Kan det bli brukt i en eventuell rettsak eller blir det nektet da det er ulovlig? Butikker/steder man kan få tak i noe slikt?

Det er allerede kjøpt inn stikksikre vester til hele familien, men alle andre tips mottas med den størte takk.
Sist endret av Link; 23. juli 2007 kl. 16:53.
spyshop har vel en rekke overvåknings utstyr. Men hvorvidt de kan bli regnes som bevis vet jeg ikke. I buttiker må det stå at området er under overvåkning for at det skal kunne brukes som bevis. Du kunne jo gå til den lokale butikken, å høre med sjefen der om hva slags tilatelse man trenger for å putte opp et kamera o.l.
Håper dette kommer til hjelp.

Edith: Dere kan jo gå mange sammen og patriulere rundt. Litt sånn "borgeverns gruppe" greier. Men som sagt. Da ville jeg ikke bare gått to stykker sammen, flere voksne mennesker virker mer skremmene/truende en bare 1-2.
Sist endret av Croch; 23. juli 2007 kl. 18:32.
Det er masse overvåkningsutstyr her: http://www.mxnorway.net ---> gå inn på shop, smartprodukter
På QXL ligger det en rekke små trådløse spionkamera. Sikkert noe lignende som selges på SpyShop.

http://www.qxl.no/Lyd,_Bilde_Foto/Ka.../P/0/1/20/0/-1

Men som Croch sier, er usikkert på om dette kan brukes som bevis, hvertfall med tanke på at hvem som helst ikke kan overvåre en bygård med kameraer uten at det er satt opp klistermerker eller lignende. Tror datatilsynet er ganske streng med hva som er lov å overvåke av privatpersoner.
Hvis taggingen er noe som skjer på hele området kan dere jo ved neste bostyremøte eller lignende søke om tillatelse til å ansette midlertidig vaktpatrulje... Dette er da snakk om en vakt/vekter som stikker innom blokken/boligene deres og går noen runder på området før han går til neste bofelleskap.. Dette koster ikke så alt for mye slik jeg har forstått det og han har såvidt jeg har fortstått rettigheter til å ta en sivilarrest.. Vi har selv hatt dette i vår blokk en periode etter at noen hadde prøvd å voldta bakdøren med et brannslukningsapparat..

Ang. Videokameraene tviler jeg på at det kan brukes.. Ingen begrunnelse, men tviler på at de vil ta imot dine private video opptak og godkjenne dette som bevis..
Dæven, altså.
Alt du har skrevet er altså helt seriøst? Politiet burde ha grepet kraftig inn for lenge siden
Har vennen din vurdert å gå til pressen? Jeg tror det hadde vært et godt trekk.
Trådstarter
Sitat av diablo
Dæven, altså.
Alt du har skrevet er altså helt seriøst? Politiet burde ha grepet kraftig inn for lenge siden
Har vennen din vurdert å gå til pressen? Jeg tror det hadde vært et godt trekk.
Vis hele sitatet...
Skulle jeg lagd en forbanna utlendinger tråd så hadde jeg gjort det, dette er bare en beretning av saken og jeg er ikke ute etter å stemple utlendinger eller å lage rasisme, men på jakt etter hva vi kan gjøre for å løse saken på en rolig, grei måte.

Har sett litt rundt på spyshop osv. sider, men er egentlig på jakt etter en pakkeløsning. Dette skal ikke settes opp på veggen som et vanlig overvåkningkamera, men regner med at det vil stå i en bil på avstand og hvordan man skal løse strømproblemer etc.
Sitat av Link
Skulle jeg lagd en forbanna utlendinger tråd så hadde jeg gjort det, dette er bare en beretning av saken og jeg er ikke ute etter å stemple utlendinger eller å lage rasisme, men på jakt etter hva vi kan gjøre for å løse saken på en rolig, grei måte.
Vis hele sitatet...
Jeg har på ingen måte sakt noe om utlendinge, engang ikke nevn ordet (før nå).
Og jeg mener at hvis det er så seriøst som du skriver det er, og politie ikke har grepet inn, så synes jeg at å dra inn pressen hadde vært et godt trekk, i og med at politiet hadd tatt saken mer alvolig, slikk at det kunne blitt slutt på denne triste saken.
Sist endret av Diablo; 23. juli 2007 kl. 19:06. Grunn: skriveleif
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Rasistiske bemerkninger og andre tafatte forslag her i tråden vil bli slått hardt ned på, og belønnes med ferieturer bort fra vår digitale planet.

På forhånd takk.
det billigste alternativet er vell webcam som er kompitabelt til og brukes om natten og ett lignedes program som dette "http://dorgem.sourceforge.net/"
det kan du ta bilder med hele tiden, eller stille det inn så det tar bilde kun når det er bevegelse, kan og stilles inn hvor mange sekunder det skal være mellom hvert bilde, kan også få bildene tilsendt direkte til mail. dette er gratis.
Hvis du leter litt på nettet, så finner du det du trenger uuten og kå konkurs, på bla. download.com er det mange andre gode altarnariv til program
eneste problemet med spionkamera er at cam-kortene er ekstremt dyre
Trådstarter
Har lagt ut denne på andre fora også og fikk et alternaiv: et web cam koblet opp mot en pc som tar ting opp, men problemet her er jo strømtilførselen. Noen ideer?
På lovdata.no står det om overvåking.

Jeg siterer fra siden:
§ 40. Varsel om at [color=red]overvåking[/color] finner sted

Ved fjernsynsovervåking på offentlig sted eller sted hvor en begrenset krets av personer ferdes jevnlig, skal det ved skilting eller på annen måte gjøres tydelig oppmerksom på at stedet blir overvåket og hvem som er behandlingsansvarlig.
Vis hele sitatet...
Altså, du har lov til å sette opp kameraet, og du har lov til å bruke innholdet. Med forbehold at du har satt opp et skilt e. l. som tydelig sier at området er overvåket.

Hadde jeg vært i din venns situasjon, hadde jeg vært fryktelig forbannet/oppgitt over myndighetene og deres tafatte behandling av denne alvorlige saken! Jeg regner med at han også er det. Uansett er det ikke mye jeg kan hjelpe med annet enn å si; lykke til, og at jeg håper det ordner seg på en rolig og grei måte.

Slik urett er utrolig provoserende for min del, noe jeg tror det også er for andre. Og ta steget med å dra dette til media(som foreslått tidligere)kan være til hjelp med å få åpnet det forbannede politiets ignorerende øyne. Men på en annen side er det ikke sikkert det hjelper, med tanke på at media har en tendens til å vinkle ting litt feil, og at det ofte byr på mange feiltolkninger.
finnes vel muligheter for å koble dette til bilens strøm.lader du da bateriet på pcen max, å slår av skjerm osv så vil den vel vare en studn iallefall vist du plusser på levetiden på bilbateriet.
Vet at flere parkeringsplasser i borettslag ol. har strøm uttak for motorvarmer/cupevarmer, er en smal sak å få strøm til bilen via disse.
bare ett forslag.
Bildene kan vel ikke brukes som bevis, men politiet kan vel bruke dem under etterforskningen, fleste innrømmer det meste når dem får se seg selv på video.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 23. juli 2007 kl. 19:43.
Trådstarter
Klart han er forbannet, men han er også engstlig. Det er en ubehagelig situasjon og det er derfor man ikke vil blåse opp saken med media. Er tross alt ganske hevnlystende folk det er snakk om her.

Uansett så har jeg lagd et kjapt kart over området så alle forslag er velkommene til mulig måter man kan overvåke situasjonen og å informere om dette blir vel bortimot umulig da det ikke er få meter det er snakk om her heller.

http://i10.photobucket.com/albums/a102/ch86/kart-.jpg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, kvifor overvake meir enn nødvendig? Dessuten får du aldri i brennande helvete lov til å sette opp kamera slik, og det vil være svært synleg. I tillegg er det bare å kutte en kabel...

Kvifor ikkje overvake det som er viktig å overvake? Inngangen? Langt enklare, mindre logistiske problem m.m.

Forøvrig vil eg anbefale fagfeltet Kommunikasjon. Ei slik sak kan kun løysast gjennom kommunikasjon, gjerne forliksrådet o.l. Ta kontakt med dei det gjeld, prøv å snakk.
Sitat av vidarlo
Forøvrig vil eg anbefale fagfeltet Kommunikasjon. Ei slik sak kan kun løysast gjennom kommunikasjon, gjerne forliksrådet o.l. Ta kontakt med dei det gjeld, prøv å snakk.
Vis hele sitatet...
Vel siden det allerede er blitt en del episoder med oppbanking tviler jeg på at de vil ta det så høytideligt.

Ikke for å være rasistisk på noen måte men innvandrer barn\ungdom i de traktene er ofte med i en eller annen gjeng som ikke akkurat er noen speidergruppe. beklageligvis
Her er det nok mange versjoner av hva som har skjedd og hvem som startet det hele...

Men dette ser ut til å ha tatt helt av, og dersom en av partene tar seg bryet med å anmelde det vil politiet ta tak i dette og få stoppet det verste levenet. Dersom partene er "like gode" med stadige hevnoppgjør fra begge sider, vil politiets interesse raskt bli redusert. Uansett vil de kunne bidra til at konfliktrådet bistår i at partene kommer til en slags enighet.

Ellers er det bare å kjøre i vei med overvåking, dersom dere har penger å brenne av. Det mest nærliggende er å kontakte Falck (skiftet til annet navn nå), eller lignende. De kan forestå installasjon av profesjonelt utstyr. Du selvfølgelig bruke Spyshop eller andre halvseriøse aktører. Kanskje vil slikt utstyr kunne virke avskrekkende, eller vil de bare flytte virksomheten annet sted?

Hvis du får bilder/film av straffbare handlinger kan du bruke dem både overfor politiet og i retten senere. I norsk rett kan alle bevis nyttes, etter rettens egen vurdering.
Sist endret av Kaunda; 24. juli 2007 kl. 00:15.