Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 20267
Hei! Min hobby er å utforske steder som bunkre forlatte bygg osv. Jeg er 13 år og har startet med såkalt urban exploring! Jeg ønsker å lage en gruppe med flere ungdommer rundt 13 år! Så vi kan gå og explore steder sammen! Håper noen er villige å komme og bli med! Hvis du vet om noen steder i Oslo, Norway til å explore bare send meg en melding! Jeg har så lyst til å finne ett fallout shelter under Oslo! Husk sender du en location til meg kommer jeg for bilder ikke hærverk og stjeling. Håper det er flere med samme interesser! Jeg kan gjerne bli omvist av litt eldre urban explorers! Men hvis noen av dere vet om områder send meg en melding og hvis dere vill joine urban exploring send meg en melding! Har enda ikke funnet noe spesielt sted å explore! Og kan noen fortelle meg hvordan jeg kan finne sånne steder? Som sagt jeg leter etter ett nuclear fallout shelter som noen fant i 2012! Hvis dere som har funnet det ser dette vær så snill og si meg hvor det er!x
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Urban exploration kan på mange måter være en farlig hobby hvor du utsetter deg selv for alt fra asbest til muggsopp. Jeg ville stilt meg svært kritisk til å sende lokasjoner til en gjeng 13-åringer med lite innsikt i hvordan man sikrer seg selv og forhindrer å bli utsatt for alt som venter på dere i de stedene. Dette er ikke en hobby som mye annet hvor man bare hopper i det, men har en gradvis lærekurve og ikke minst rykte som man bygger opp over tid for å få andre explorers sin tillitt.

Om du skulle få noen lokasjoner, skaff deg riktig utstyr. I bunkerne er det veldig mye mugg, og du/dere gjør godt i å kjøpe en maske med P3 filter for å være på den sikre siden. Også en god ide å vaske alle klær når dere kommer ut av stedene så fort som mulig - kanskje også ha med et lite skift slik at dere kan pakke ned tingene når dere er ute.

For deres egen skyld, begynn med noe som er litt "enklere" å utforske slik at dere får et inntrykk av hva dere går inn i.
Trådstarter
Ja forstår deg fult! Venter på en maske som jeg bestilte noen dager siden og er på den sikre siden faren min er fult klar over hva jeg interesserer meg i og vill gjerne hjelpe. Så bør vere sikkert har vert i en god del bunkere før rundt 13 stykk var på gammel lier sykehus for litt siden. Jeg har delvis med utstyr. Og bør vere klar for noen utfordringer! Har du noen locations blir litt flaut men kan gjerne dra dit med faren min hvis det trengs!
Tviler på at du kommer til å få noe særlig med tips her - jeg ville i alle fall ikke vært komfortabel med å dele noen steder med så unge og uerfarne personer.

Det er rett og slett en interesse som ofte innebærer fare, og lovbrudd. Man bør ha litt erfaring, og gjerne være litt mer voksen i hodet enn noen på deres alder.
Sist endret av Spelunky; 12. desember 2017 kl. 23:16.
Mye av greia er å få et rykte og gi andre et inntrykk av at du ikke er ute etter å herpe, eller sprer lokasjonen videre. Det er sykt vanskelig å ta andres ord på at de ikke er ute etter å gjøre 'ditt og datt', når man ikke har noe kunnskap om personen fra før av - eller folka som blir med deg.

Mitt tips er å begynne å ta bilder av stedene du besøker og dele opplevelsen. Når du har gjort det en stund vil andre få et mye bedre grunnlag til å dele lokasjoner og dra ut på turer.
Trådstarter
Takk The Riddler! Du her rett jeg bør nokk det. Takk for tipset!
Kos deg, og lykke til!
Trådstarter
Vent er bygg B på lier sykehus revet?!
Som flere her har nevnt: Dra på noen turer, ta bilder og del de her. Gjerne med din far, sikkerhet er viktig. Jeg dro på mine første UE turer når jeg var 16år. Stedene fant jeg på gamle kart og bekjente.

Etter jeg hadde delt bilder fra turene ble det mye lettere å få tips fra andre.
https://freak.no/forum/showthread.php?t=191705

I Oslo er det en gruppe som heter Oslo Underground som driver med UE.
Du kan sjekke de ut på facebook: https://www.facebook.com/OsloUnderground/

En av personene i denne gruppen har også en kanal på youtube der han deler film fra blandt annet UE turer: https://www.youtube.com/channel/UCqQ...JwifKdw/videos

Sitat av Spyroz Vis innlegg
Vent er bygg B på lier sykehus revet?!
Vis hele sitatet...
Nå bor jeg 500km lengre nord, men mener å ha sett noen videoklipp fra rivingen av Lier for noen dager siden
Sist endret av GreenRay; 13. desember 2017 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gode tips fra GreenRay - ville blitt med i Urban exploration norway gruppa på facebook fremfor å høre med Oslo Underground. De deler ikke ut lokasjoner, og det er ganske vanskelig å få blitt med på en av turene deres. Er som regel en ganske nær gjeng som drar ut sammen. Har erfart at det er litt slik det blir; du finner mennesker du trives med og fra der bare fortsetter å dra på tur med dem. Det kan ta litt tid å komme til det stadiet da men.. er fullstendig verdt det.
Trådstarter
Ja kjønner hva dere mener. Det gjør vondt at lier skal/Har blitt revet. Mange av vennene mine ville dra dit en gang også.
Det finnes en bunker i Sandvika som virker populær og grei for nybegynnere ute etter noe å kikke på.
Litt utfordrende tilgjengelighet (for oss gamle), og grei størrelse. Det burde være nok info til at du finner det med Google.

Angående Lier, så er B en ruin nå. F står fremdeles, så om du vil oppleve litt av Lier før alt er borte er det ikke for sent.

Ta med deg faren din, og lykke til.
Trådstarter
Har ikke lyst at noen skal bli spredt ut. Jeg kjønner at det er vanskelig og få tillitten dems men uansett kan noen sende en mail til meg med noen nybegynner steder?
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Har ikke lyst at noen skal bli spredt ut. Jeg kjønner at det er vanskelig og få tillitten dems men uansett kan noen sende en mail til meg med noen nybegynner steder?
Vis hele sitatet...
Sitat av Dirt Chamber Vis innlegg
Det finnes en bunker i Sandvika som virker populær og grei for nybegynnere ute etter noe å kikke på.
Litt utfordrende tilgjengelighet (for oss gamle), og grei størrelse. Det burde være nok info til at du finner det med Google.
Vis hele sitatet...
Her har du fått et godt tips. Du kan ikke forvente å få koordinatene levert på sølvfat. Let litt på google, så finner du alt du trenger for å finne frem.
Anonym bruker
"Lett Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei er 13 jeg og.
Anbefaler å ta en tur til bunkeren i sandvika, kul plass.
Pass på å bruke maske. Kan anbefale deg å se på diverse satelittkart, den som leter finner.
Never stop exploring!
Den bunkeren er dessverre blitt funnet av alt for mange, sist gang jeg var der lå det masse lys overalt, og BB kuler. Lå forøvrig en død rev ved inngangen som var ganske kult. Ligger langs engervannet, morsomt sted å starte UE.
Trådstarter
Ok! Er ikke så god på å finne steder selv men skal prøve å finne den i Sandvika! Også hvis jeg skal finne noe helt nytt hvor må jeg lete jeg kan ikke bruke Google siden da har sikkert en god del funnet den. Og hva bør jeg ha som utstyr?
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Ok! Er ikke så god på å finne steder selv men skal prøve å finne den i Sandvika! Også hvis jeg skal finne noe helt nytt hvor må jeg lete jeg kan ikke bruke Google siden da har sikkert en god del funnet den. Og hva bør jeg ha som utstyr?
Vis hele sitatet...
Det å finne steder er en del av hobbyen. Hvis du ikke er flink til det, må du bli flinkere Øvelse gjør mester. Du finner ikke kun plasser som er rassert på google. Se på gamle flyfoto og kart så kan du finne noen perler.

Hva slags utstyr du trenger kommer an på hvilket sted du skal til.
- Dobbelt sett med lykter er alltid kjekt å ha. Kjipt hvis den ene går tom for strøm eller blir ødelagt.
- Maske som stopper støv og annet dritt
- Gassmåler/oksygenmåler hvis du skal til et sted der det er fare for skumle gasser eller lite oksygen
- Klær etter føre
- Et godt kamera og muligens et stativ

Her er en tråd der UE utstyr har blitt diskutert
https://freak.no/forum/showthread.ph...ight=ue+utstyr
Sist endret av GreenRay; 13. desember 2017 kl. 16:07.
Trådstarter
Er bunkeren her ved Engervannet? https://gyazo.com/f105fd7c8b90798aca4e3f056a6f231c Dette er virkelig vanskelig. Annet bilde: https://gyazo.com/6cfca53045a0400742085f378247aa3b

Sitat av Spyroz Vis innlegg
Er bunkeren her ved Engervannet? https://gyazo.com/f105fd7c8b90798aca4e3f056a6f231c Dette er virkelig vanskelig. Annet bilde: https://gyazo.com/6cfca53045a0400742085f378247aa3b
Vis hele sitatet...
Fant den! Det var en deilig følese Siste ting å gjøre er å explore den! Bør jeg ta med maske?
Sist endret av Spyroz; 13. desember 2017 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Beklager men dett er ikke riktig! Det er en annen inngang på andre siden av vannet tror jeg, den jeg snakker om er litt vanskelig å komme til, man må klatre litt. Sjekk ut en video av holumen på youtube som heter underground bunker, den viser bra
Trådstarter
Takk det var den jeg mente at jeg fant! Hehe glemte å skrive Det. Den ligger i en oppover bakke. Måtte lete dypere en Google earth får å finne Den! Men tusen takk får at du tokk tid får å svare meg.
Du kan også sjekke ut sogn gruve ved sognsvann

Du kan også se litt på sogn gruve ved sognsvann
Sist endret av Freak280404; 18. desember 2017 kl. 09:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for tipset! Har du Litt mer info om stedet?
Sist endret av Spyroz; 18. desember 2017 kl. 09:03.
Sogn gruve kan googles.
Det er forskjell på gaustad gruve og sogn gruve!
Gutt 12 år, Oslo driver også med graffiti og urban exploring, er no jævlig interresert hvordan tar jeg kontakt. (Tviler på at du gjør det men dm yose_graff Instagram)
Sitat av Yose_graff Vis innlegg
Gutt 12 år, Oslo driver også med graffiti og urban exploring, er no jævlig interresert hvordan tar jeg kontakt. (Tviler på at du gjør det men dm yose_graff Instagram)
Vis hele sitatet...
Grafitti og Urban Exploring er vel ikke den mest populære kombinasjonen. Veldig mange av Urbex perlene har blitt nedgriset av folk som driver med grafitti, og det strider veldig mot grunnregelen i Urbex miljøet.

Take Only Photos, Leave Nothing but Footprints
Sist endret av GreenRay; 6. februar 2018 kl. 00:13.
Liker hvordan mange av dere poengtere TS må bli mer voksen i hodet pga alder, har sett mange eldre folk som bedriver hærverk, tyveri osv.. Ønsker deg lykke til, pass på asbest, mug osv
Kombinasjonen er litt lei sett fra et UE-perspektiv, men må likevel sies at taggerne er by far de beste urbexerne i by'n.
Uansett hvor man drar, har noen taggere vært der før deg
Take only photos, leave only footprints
Sitat av Freak280404 Vis innlegg
Uansett hvor man drar, har noen taggere vært der før deg
Take only photos, leave only footprints
Vis hele sitatet...
Om man søker etter tips vil jeg påstå det, men om man faktisk drar vekk fra by miljøet å utover bygdene, kan du finne mye kult. Vet om mange plasser som er uberørt fordi det går ingen veier dit, du må enten komme deg med helikopter eller båt.

Kan være enig å oppsøke kjente plasser vil du finne hærverk, fordi det er almenkjent. Du får de beste bildene ved å gjøre innsats!
KaiN
Helt enig der, men når trådstarter er såpass ung tror jeg ikke han har muligheten til å finne slike plasser...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jente 15/16 år, Tromsø har veldig lyst til å starte med urban exploring. Noen som vet om noen U.E plassa i Tromsø?? Hadde også vært hyggelig å prate med noen som vet mer om detta enn mæ, hvis noen e ca 15år add mæ på discord Emjah#7353 eller kik Emjah02
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gud 4268 visninger for en sånn sak?!
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virkel tusen takk for hjelpen! Mye jeg har fått vite!
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
Lenge siden sist! Morsomt å se at tråden har 8766 visninger og 35+ svar. Etter å ha lest gjennom ligger det faktisk mange gode tips her Siden 2017 da jeg først begynte å interessere meg i dette har jeg vært innom et par steder. Om dere vil sjekke ut noen av bildene kan dere sjekke ut Flickr profilen min. Mange bilder er dårlig kvalitet, bør kanskje investere i et bra kamera. Om dere har noen gode forslag kan dere kommentere videre. Flickr profil : https://flic.kr/ps/3pAaFX Takk for alle tipsene, de har hjulpet i massevis!

Lurer også på hvordan det er med asbest og mug? Tenker å skaffe meg en maske av noe slag for å stoppe støv osv. Har dere noen gode forslag for en slik maske?
Sist endret av Spyroz; 14. februar 2020 kl. 10:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Biltema har en helt streit og god maske. Den koster heller ikke så mye.
Du vil også trenge et partikkelfilter som du kan sette på masken.
Sist endret av Dirt Chamber; 14. februar 2020 kl. 13:22.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Hvis du er borti store mengder asbest å tråkker masse asbestfiber opp i lufta, så må du være obs på at det setter seg på klærne og kan komme inn i kroppen din når du er hjemme og ikke bruker maske.

Men skal nok litt til for at det skal sette seg så mye at det er farlig, men er jo greit å være obs på det da uansett. Jeg har hørt folk fortelle at konene til asbest arbeiderne også fikk kreft nettopp pga dette, men det kan jeg ikke bekrefte, da det bare er noe jeg har hørt.
Trådstarter
Hvordan ser egentlig store mengder med asbest ut? Har bare søkt opp, men da er det bare «formelle» bilder av det. Liksom til labforakning osv. Da jeg var i en bunker så jeg små hvite «hår» som hang fra taket. Kan dette være det? Hadde vært fint om dere hadde hatt noen bilder som eksempel!
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
https://imgur.com/a/QASufJy

Her laget jeg et lite album. Hovedsaklig eternitt og isolasjon til rør som jeg kommer på i slengen. asbest kommer i sykt mange forskjellige former.
Og asbest er ikke farlig hvis du ikke feks. brekker eternitt platene så asbestfiberne kommer i lufta.
Hei. Jeg har vært i en forlatt villa i Holmenkollen, så kanskje dere hadde hatt lyst til og dra dit? Det er litt langt å gå da. Jeg bor ikke i Oslo selv. Jeg var med familie i Oslo. Jeg vil gjerne hjelpe dere med og finne forlatte steder!
Trådstarter
Det høres lovende ut! Jeg personelig er mest fan av alt undergrunn. Huler, bunkere, osv, men forlatte bygninger høres kult ut. Alltid spennende med noe nytt. Kan jeg bare spørre om Alder og en annen måte å kontakte på. Du trenger ikke å skrive dette Public. Send meg heller en PM her på freak.
Har du fått melding min
Trådstarter
Ser ikke ut som det :I
Har sjekket PM's men ser finner ikke noe nytt.
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Det høres lovende ut! Jeg personelig er mest fan av alt undergrunn. Huler, bunkere, osv, men forlatte bygninger høres kult ut. Alltid spennende med noe nytt. Kan jeg bare spørre om Alder og en annen måte å kontakte på. Du trenger ikke å skrive dette Public. Send meg heller en PM her på freak.
Vis hele sitatet...
pass på. du er ung og har ikke peil på hvem som er bak brukere her, å f eks avtale å dra til et forlatt sted med randoms fra nett el i det heletatt dele noe info om når/hvor osv er ikke akk å anbefale..

skal du absolutt møte noen sånn så sørg for å være fler og møtes på offentlig sted osv, noe som ikke bør være noe som helst problem om hensiktene er riktig.
Sist endret av Munted Artist; 19. februar 2020 kl. 17:29.
Trådstarter
Om du ser over har jeg spurt om mer personlig informasjon privat, men bra at du ser slike farer. Tar nettvett meget seriøst. Takk for advarselen da
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
pass på. du er ung og har ikke peil på hvem som er bak brukere her, å f eks avtale å dra til et forlatt sted med randoms fra nett el i det heletatt dele noe info om når/hvor osv er ikke akk å anbefale..

skal du absolutt møte noen sånn så sørg for å være fler og møtes på offentlig sted osv, noe som ikke bør være noe som helst problem om hensiktene er riktig.
Vis hele sitatet...
..smart å ha med seg i bakhue det der.
Virker ikke som om freak er så belasta med denslags, men ikke alltid så lett å spotte.
Var en fyr som loka rundt her i natt, voksen kar, som var veldig interessert i dra på tur.
Virka tvilsomt hele opplegget. Mulig jeg var litt kjip med fyren.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..smart å ha med seg i bakhue det der.
Virker ikke som om freak er så belasta med denslags, men ikke alltid så lett å spotte.
Var en fyr som loka rundt her i natt, voksen kar, som var veldig interessert i dra på tur.
Virka tvilsomt hele opplegget. Mulig jeg var litt kjip med fyren.
Vis hele sitatet...
ye enig, men vet aldri og kjenner ikke TS så kjekt å ha det sagt.
ikke bekymra for egen del om å måte selv nye freaks alene, men hadde nok da også kjent an personen litt og møttes offentlig først, selv om jeg nok er forberedt på mye. tror jeg hadde tatt sjansen å sett nærmere på hva slags eventyr det kunne blitt med han loka fyren du snakker om tho, what can i say, i'm a freak xD
Jeg er 12 år og bor på Melbu

Jeg har alltid med gutta hvis jeg skal møte noen
Sist endret av Makapaka39; 19. februar 2020 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.