Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 21088
Jeg har lest litt på "hvordan slippe militæret"-trådene her på forumet, og ser at det er mange dårlige tips som kommer frem. Selv jobber jeg med sesjon hver dag og har litt over gjennomsnittlig peiling på hva som skal til. Jeg vet da bare hvordan vi gjør det og hvordan det skal gjøres, men ting variere fra sted til sted. Jeg oppfordrer ikke til å slippe, men jeg kan forklare hvordan folk som regel slipper unna.

Siden dere vil slippe, regner jeg med at det har en grunn. De som har fysiske plager, gå til legen og få legeerklæring. Få legen til å skrive at han anbefaler at du ikke gjennomfører førstegangstjeneste pga. problemet ditt. Har du et reelt problem er det ganske greit, og husk at det er ulovlig om du lyver om slikt. Er det dama/jobben som er problemet, så driter mildt sagt forsvaret i det. Den eneste muligheten din er da å forklare til lege (helst sivil på forhånd + legeerklæring osv.) hvor jævlig det kommer til å bli. Ikke si så mye om dama/jobben, men si at du er skikkelig deprimert pga. at du må reise i militæret. I de fleste tilfeller regner jeg med at dere faktisk mener det, siden dere går så langt som å konfrontere lege med det. Kan nevne at jeg tror det er ganske lett å slippe unna på innrykk og på rekrutten om du sutrere litt.

Merk dere: Dette er tips for de med reelle plager. Det er nok endel som ikke burde gjennomføre førstegangstjeneste, men er for dårlige til å legge frem problemet sitt. Dere kan da følge tipsene over. Dere andre bryter loven om dere lyver dere på noe slikt.

Ting som ikke funker:

Spille dum på testen. Da må du i tillegg spille dum for offiseren samt ikke ha noe på "rullebladet" som krever litt IQ. Det nytter ikke å påstå du er for dum til forsvaret om du har bestått vk2 allmenn f.eks.

Spille døv eller blind. Å fake på hørselstesten krever at du gjør det flere ganger på samme nivå osv. + å fake for offiser. Mest sannsynlig vil enten lege eller offiser gjennomskue deg.

Spille badass/rauhål... funker ikke. Eneste som kan skje er at du blir anmeld for å prøve å lure deg unna verneplikt. Ja, det kan skje, og det har skjedd. Trust me.

Og som nevt tidligere kan dere bare spørre her eller på PM så skal jeg svare så langt jeg klarer. Håper det er noen som er motivert for førstegangstjeneste og har noen spørsmål om det også. Jeg anbefaler alle å gjennomføre førstegangstjeneste, enkelt og greit.
Sist endret av m0b; 30. januar 2008 kl. 16:27.
Sitat av eriksb
Jeg anbefaler alle å gjennomføre førstegangstjeneste, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Moral er bra, dobbelt moral er dobbelt så bra.

Du gir folk tips på hva som funker for å slippe unna militæret, men ber dem om å fullføre tjenesten..
hvordan er det med å søke seg inn i marinen/flyvåpnet i førstegangs tjenesten? kommer man inn hvis man vil? vet du om noen krav til å bli helikopterpilot?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Xasma: Han ber ikke folk gjøre noe som helst. Han anbefaler bare folk å gjennomføre førstegangstjeneste - kanskje fordi hans personlige erfaring tilsier at det er en god måte å bruke et år.
Om han evt også skulle mene at folk som absolutt ikke vil burde få slippe, så er det vel ingenting galt i at han hjelper disse menneskene fra å gjøre noe potensiellt ulovlig?
Hvor er dobbeltmoralen? Nei, ikke svar, og ikke ødelegg denne tråden med OT tull.
Sist endret av Mullah; 20. januar 2008 kl. 02:03.
Sitat av Xasma
Moral er bra, dobbelt moral er dobbelt så bra.

Du gir folk tips på hva som funker for å slippe unna militæret, men ber dem om å fullføre tjenesten..
Vis hele sitatet...
Dette har vel ingenting med moral å gjøre. Dette har med å opplyse andre om hvordan de kan slippe unna en prøvelse de ikke ønsker, men samtidig oppfordre til å gjennomføre prøvelsen - Som i trådstarter åpenbart mener er en bra ting.

Ville ikke du satt pris på et cheat-sheet på en prøve? Selv om han som gav deg det opplyste deg om at du ville hatt mer igjen av prøven dersom du ikke jukset. På den måten kunne du selv få en pekepinn på hva du trengte å øve på?

Sitat av Gabbeh
hvordan er det med å søke seg inn i marinen/flyvåpnet i førstegangs tjenesten? kommer man inn hvis man vil? vet du om noen krav til å bli helikopterpilot?
Vis hele sitatet...
Se på www.mil.no - Der finner du all info du trenger. Å søke seg inn til marinen eller flyvåpenet er ikke noe problem (selv ville jeg anbefalt Hæren da tjeneste i de to andre grenene du nevner kan være noe unyttig/kjedsomt). Å bli helikopterpilot er særdeles vanskelig, men det finner du mer info om på hjemmesidene til Forcen.
Sist endret av Goda; 20. januar 2008 kl. 02:05.
Da vil jeg også gjerne benytte anledningen til å minne folket på den eminente førstegangstjenestevarianten som heter Siviltjeneste. Stedet der det faktisk er sjanse for at du kan gjøre noe mer nyttig enn å passe på ekorn i skogen.

Typiske steder som er aktuelle som tjenestesteder:
- Ungdomsklubber
- Studentkulturhus
- Skoler
- Diverse organisasjoner som f.ex. Norsk Folkehjelp, FN-sambandet++
- Teaterhøyskolen
- Idrettsklubber
- Er du religiøs, så er det helt sikkert også mulig å få til noe innenfor det.

Ja, det er sikkert også en mulighet for å vaske rumper på gamlehjem hvis man faktisk har lyst til det, men for alle andre er det massevis av MORSOMME OG NYTTIGE muligheter, der du tilogmed kan lære ting du har bruk for i det virkelige liv. Eller så kan du naturligvis lære å pusse sko, hilse og marsjere i millitæret. Det er jo nyttig på sett og vis det også.

Noen vil sikkert også påpeke at "du blir mann" av å være i millitæret fordi du flytter hjemmefra og må vaske rommet ditt og sånt, men jeg vil faktisk påstå at man lærer like mye av å flytte hjemmefra og vaske en hybel eller leilighet, for ikke å si mer, siden du i millitæret slipper å tenke på å måtte ha penger til mat og sånt, og andre lager den tilogmed for deg.

Hvis du trenger å lære deg å overnatte ute i 20 blå for å føle at du er mann, så anbefaler jeg speidern - der gjorde vi det når vi var 12 eller så (jentene også, til tross for at jeg personlig kan attestere at opptil flere av dem absolutt ikke var menn). Men hvis du ikke tør å gjøre sånt før du er 18-19-20 og trenger en Ubrukelig-Befal til å skrike deg i øret hva du skal gjøre så du slipper å tenke selv, så er kanskje millitæret greiere.

Men egentlig, samme hva du ender opp med, enten du slipper helt unna pga ekte eller falske grunner, eller du tar sivil eller millitær førstegangstjeneste, så anbefaler jeg EN ting:

Engasjer deg, og gjør en innsats. Det blir helt garantert morsommere da. Det gjelder faktisk livet generelt også.
Sist endret av atomet; 20. januar 2008 kl. 03:44.
Jeg ble ikke tjenestedyktig ved å si at jeg var alkoholiker, enkelt og ganske greit.

Hvordan lage en roman om hvorfor det strammer i låret når man løper og vrir benet til venstre samtidig?
Ang pilot og helikopter og slikt, minimum 5 på allmennt evnenivå ("IQ-testen") og 9 på alt på helse, de har egne opptak og nye runder med prøver.

Det beste tipset for å komme der dere vil er å ringe å "mase" på en høflig måte. Vis at dere er motivert og vil inn en spesiell plass, gjerne med noen gode argumenter. Tror nr. er 03003. Ring til de.
Jeg har papirer på at jeg slipper millitæret, men om jeg har lyst har jeg også muligheten å søke meg inn før jeg er fylt 26.
Sist endret av nukleuz; 20. januar 2008 kl. 04:08.
Jeg "fiksa" på hørselen når jeg var på sesjon Men det må gjennomføres på en gjennomtenkt måte Ekke bare å trykke i fytt å pine på den tingen..

Da slapp jeg førstegangstjeneste! Ikke noe jeg er spes stolt av, men jeg kunne aldri tenke meg å gå i militæret... Ring meg om det sku bli krig/flom elns, så får dere gi meg et våpen, jeg har spilt KÅNTERSTRAIK! -_-
Sitat av eriksb
Jeg har lest litt på "hvordan slippe militæret"-trådene her på forumet, og ser at det er mange dårlige tips som kommer frem. Selv jobber jeg med sesjon hver dag og har litt over gjennomsnittlig peiling på hva som skal til. Jeg vet da bare hvordan vi gjør det og hvordan det skal gjøres, men ting variere fra sted til sted. Jeg oppfordrer ikke til å slippe, men skal dere først lure dere unna vil jeg ikke at dere skal gjøre det på en idiotisk måte.

Den beste måten å slippe militæret på er uten tvil legeerklæring på noe som gjør deg uegnet til militærtjeneste. Dette kan være alt fra angst, depresjoner, smerte i kne/rygg, ustabil mage osv. Gå til legen et par ganger og klag på det og si du ikke klarer militæret. Få med deg legeerklæring på sesjon og gi den til legen der. Da vil du bli "ikke tjenestedyktig" og aldri høre noe mer fra Forsvaret.

Evt. kan du krysse noen ting på egenerklæringen om de samme plagene som er nevnt over, og spille overbevisende til sesjonslege. Husk at dette er ulovlig og at det er mye bedre med legeerklæring

Ting som ikke funker:

Spille dum på testen. Da må du i tillegg spille dum for offiseren samt ikke ha noe på "rullebladet" som krever litt IQ. Det nytter ikke å påstå du er for dum til forsvaret om du har bestått vk2 allmenn f.eks.

Spille døv eller blind. Å fake på hørselstesten krever at du gjør det flere ganger på samme nivå osv. + å fake for offiser. Mest sannsynlig vil enten lege eller offiser gjennomskue deg.

Spille badass/rauhål... funker ikke. Eneste som kan skje er at du blir anmeld for å prøve å lure deg unna verneplikt. Ja, det kan skje, og det har skjedd. Trust me.


Og som nevt tidligere kan dere bare spørre her eller på PM så skal jeg svare så langt jeg klarer. Håper det er noen som er motivert for førstegangstjeneste og har noen spørsmål om det også. Jeg anbefaler alle å gjennomføre førstegangstjeneste, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært i militæret i flere år. Men - jeg husker gogt hvordan noen slapp unna. De spilte på at de var veldig interesserte i å komme inn som de høyest graderte. Selv var de noen fisler, og klrte knapt de fysiske prøvene, Jeg vet ikke hvordan du ser ut, men hvis du ikke ser ut som Swaezenegger, så har du gode muligheter ved å overspille og si du vil bli MP eller Gardist osv, Si at du vil bli offiser så fort som mulig. PRØV Å STAMME LITT OG OVERBEVIS DEM OM AT DU ER HELT VILL ETTER Å KOMME INN.Si at du gleder deg til å få et skikkelig skytevåpen, og at du gjerne vil skyte med kanon og mitraljøse. Spør om det er tilfelle at man får skyte på levende mål, griser etc.
Jeg ville ha dimmitert deg med en gang.
Hva med å dundre høy musikk i øra i et par timer før man skal inn, hører man noe særlig på den hørselstesten da?:-)
Sitat av Gabbeh
hvordan er det med å søke seg inn i marinen/flyvåpnet i førstegangs tjenesten? kommer man inn hvis man vil? vet du om noen krav til å bli helikopterpilot?
Vis hele sitatet...
SØKNADSFRIST: 1. desember

For å bli vurdert som søker må du være mellom 18 og 22 år (24 år for personer med fullført befalsskole). God helse betyr at du må få en flymedisinsk godkjennelse. Det innebærer prosent normalt, ukorrigert syn. Briller, linser og laseroperasjoner vil være diskvalifiserende.

http://www.mil.no/luft/start/Karrier...ts_flygeskole/

Den amerikanske hæren utdanner Luftforsvarets helikopterflygere ved Fort Rucker i Alabama. Her går elevene gjennom 22 uker grunntrening. Man har da 8 uker contact-flyging, 8 uker instrument-flyging, 4 uker Basic Warfighting Skills (Low level/navigasjon) og 2 uker Advanced Instrument.

--

Etter grunntreningen kommer 12 uker med UH-60 Blackhawk. Totalt får man her ca 80 flytimer, samt 10 timer i simulator.

--

Det siste kurset i USA er High altitude training i Eagle, Colorado. Per dags dato har man ikke Blackhawk der, så der flyr man UH-1 Huey. Kurset har fokus på power management, varer 2 uker og man får ca 15 flytimer.

--

Alt i alt tar opplæringen som Helikopterflyger 11-12 måneder. Ved endt utdanning skal elevene operere helikoptre av typen MK-43 Sea King, Bell 412, MK-86 Lynx eller NH-90 (når Norge får disse i 2008).

Oppdrag og trening i Norge varierer fra redningsoppdrag (SAR), trening med spesialstyrkene, transport, taktiskflyging, treningsflyging, formasjon, nattflyging, flyging fra kystvakt samt fregatter og INTOPS.

--

http://www.mil.no/luft/start/Karrier...er_helikopter/

Høres kult ut. Er du mellom 18 - 22 og tilfredstiller kravene ikke bare karaktermessig men også de helsemessige, som nevnt i mitt første innlegg så må jo dette være verdt å forsøke. Jeg er ikke sikker, men du kan vel søke deg til slik tjeneste uten å være i luftforsvaret, er vel en egen skole for slikt tror jeg.
Sitat av atomet
Ja, det er sikkert også en mulighet for å vaske rumper på gamlehjem hvis man faktisk har lyst til det, men for alle andre er det massevis av MORSOMME OG NYTTIGE muligheter, der du tilogmed kan lære ting du har bruk for i det virkelige liv. Eller så kan du naturligvis lære å pusse sko, hilse og marsjere i millitæret. Det er jo nyttig på sett og vis det også.

Noen vil sikkert også påpeke at "du blir mann" av å være i millitæret fordi du flytter hjemmefra og må vaske rommet ditt og sånt, men jeg vil faktisk påstå at man lærer like mye av å flytte hjemmefra og vaske en hybel eller leilighet, for ikke å si mer, siden du i millitæret slipper å tenke på å måtte ha penger til mat og sånt, og andre lager den tilogmed for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg vil absolutt si at å være et år i militæret før man flytter hjemmefra lønner seg veldig. Man lærer seg å få rutine i livet, holde orden i sakene sine, generell renslighet, hygiene, og man får det presset inn med teskje. For det er sjelden noen andre gjør det uten at en må lære seg selv opp en slik vane.

Så kan man se på det veldig overflatisk å si "trenger ikke pusse sko i det virkelige liv, trenger ikke hilse og gå i rett for noen eller marsjere, latterlig!".

Vel, alt dette er øvelser som trener opp slappe, treige 18-år gamle datanerder, personer med få sosiale antenner, og generelt personer som trenger en vekker når de skal komme seg ut i voksenlivet. Det er hva det er, men det videreutvikler intellektet.

Selvfølgelig blir det forskjellige utfall på forskjellige personer, men når folk kommer ut av militæret har jeg kun fått høre selv at folk føler de sitter igjen med en følelse av orden og struktur i livet sitt som de ikke hadde fått lære hjemme hos sine foreldre. Og det er godt å ta med seg når en flytter for seg selv.

Man har jo alltids de som blir smått hjernevasket etter et år i militæret, og bruker de neste 5 årene av livet sitt på å gjenfortelle de samme militærhistoriene på hver eneste fest, prate om bomber og granater og de fete stridsvognbildene man fant på nett forleden dag.

De vil dukke opp, men av erfaring sitter folk igjen med utelukkende positive erfaringer fra militæret. Selv om det er et år uten videre inntekt, er det et år med veldig nyttig karakterbygging. Og i dagens samfunn kan man banne på at det er viktig med tanke på hvor mange medium som holder folk sperret foran en eller annen skjerm store deler av ungdommen og oppveksten.
Kunne ikke sagt det bedre selv!
Refererer til tv-programmet "Brat Camp" på TVN. Man lærer seg disiplin. Man lærer å holde ting inni seg, når man egentlig bare har lyst å knuse inn trynet på den sløve fenriken. Det kan komme veldig godt til nytte.
Man lærer dog mange positive verdier når man jobber på gamlehjem og vasker gamle fitter, men jeg vil påstå jeg har hatt mest positiv utnytte av militæret.

Og ja, jeg har jobbet på gamlehjem 2 år før jeg rykket inn i garden i 2005.
Hvis du mot din vilje kommer inn i militæret, så vil jeg tro at å gå opp til din befal å si "Jeg skal gjøre mitt beste her, men jeg garanterer ikke at jeg ikke kommer til å sikte på deg!", ville gjort susen. Da hadde antakelig han gjort alt han kunne for å ha fått deg dimmet...
Sitat av KrissHad
Hvis du mot din vilje kommer inn i militæret, så vil jeg tro at å gå opp til din befal å si "Jeg skal gjøre mitt beste her, men jeg garanterer ikke at jeg ikke kommer til å sikte på deg!", ville gjort susen. Da hadde antakelig han gjort alt han kunne for å ha fått deg dimmet...
Vis hele sitatet...
Hrmf.

Vet ikke åssen det er nå, men før så ville du fått utlevert en feiekost istedet for en ag-3, og dassen kan aldri bli ren nok. Mye å ta seg til mens de andre er på skytefeltet kan jeg love deg. Toskete opptreden overfor et befal lønner seg aldri, hvis en ønsker å komme seg gjennom førstegangstjenesten mest mulig smertefritt.
Kan ærlig talt ikke si at jeg synes folka som har vært et år i militæret virker spesielt flinkere på hygiene og hele "flytte hjemmefra"-greia. De stiller omtrent likt med alle andre og det er vel neppe noen overraskelse at et år med noe som helst ikke gjør den helt store forskjellen. Sorry as, kan snakke mye om karakterbygging og sånn, men selvkontroll, elementær hygiene og press er noe man gjerne bør ha plukket opp leeeenge før man står på gulvet foran sesjonsoffiseren.

Det er klart mange har det fint og sitter igjen med positive inntrykk - og da vil man jo gjerne forsøke å rettferdiggjøre det slik at andre kan oppleve det samme, men det bør i grunn være et personlig valg. Å si at "det står i loven" ol. er ganske banalt siden jeg ser for meg at de fleste hardcore forsvarsfans sutret en del i musikkundervisningen på ungdomsskolen, som forøvrig også er lovpålagt.
Samarbeid, forståelse, kommunikasjon, disiplin, rutine og i spesielle tilfeller problemløsning, krisehåndtering, høflig atferd og viljestyrke er derimot ikke en selvfølge at en bør ha plukket opp før man står på gulvet foran sesjonsoffiseren.

Men jeg stiller meg nå nøytral til førstegangstjeneste-debatten av den enkle grunn at jeg bestemte meg for å fullføre selv om jeg fikk velge om jeg ville slippe eller ikke. Var på grenseland, men min interesse for millitæret var så ekstrem at jeg ville ikke unnvære det for noe som helst. Marinejeger skulle jeg bli. Så fikk jeg tjeneste i oppklaring, og plutselig fant jeg ut at marinejeger var ikke så veldig gøyalt - faktisk så kunne potetskrelling vært aktuelt så lenge jeg fikk turnus. Det vil si ei uke på og ei uke av.

Problemet var at for å få den stillinga der måtte vi være blant et lite utvalg rekrutter og disse måtte vise blant annet utmerket disiplin og andre typer viktige egenskaper rent kvalifikasjonsmessig, noe som ble en sterk utfordring for denne rebellen. I tillegg måtte de ha plettfri vandel, noe jeg såvidt hadde den gang, og derfor glad for at jeg ikke muddet et år som opprinnelig planlagt. Etter endt førstegangstjeneste med særdeles opplevelsesrikt innhold, litt mer enn det jeg egentlig ønsket meg etter de to første ukene i rekrutten - så forstår jeg både motstandere og tilhengere av forsvaret. Men jeg er ikke enig i at folk skal slippe unna et pliktår av noe slag - siviltjeneste er et utmerket alternativ til forsvaret.

Er en ikke komfortabel med at man har et valgalternativ foruten forsvaret, lurer jeg strengt tatt på om folk er så voksne som en føler seg. Det er min mening.
Sitat av ivioyner
Kan ærlig talt ikke si at jeg synes folka som har vært et år i militæret virker spesielt flinkere på hygiene og hele "flytte hjemmefra"-greia. De stiller omtrent likt med alle andre og det er vel neppe noen overraskelse at et år med noe som helst ikke gjør den helt store forskjellen. Sorry as, kan snakke mye om karakterbygging og sånn, men selvkontroll, elementær hygiene og press er noe man gjerne bør ha plukket opp leeeenge før man står på gulvet foran sesjonsoffiseren.
Vis hele sitatet...
Dette er så langt fra min opplevelse av militæret man kan få det. Jeg vil tro at det finnes noen som har lært disse "flytte-hjemmefra-greia", men det er et lite antall.

Jeg har sett så mange tilfeller i militæret av folk som var totalt slaur når dem rykket inn. De dimiterte som noen "ordentlige mannfolk."

Jeg har kammerater som virkelig var på et skeivt spor i livet, men militæret redda dem. Det er jo en kjentsak at de som ikke greier seg på enkelte plan i samfunnet, lykkes i militæret.

I troppen min, var det minst 10 stk jeg trodde aldri kom til å klare seg. De var små, puslete, bleike og kvisete. De var uoppdratt, frekk i kjeften og hadde null-hygiene.
Disse dimiterte som noen stramme karer, med vokst selvtillit og selvdisiplin.

Enkelt og greit: Dem som med vilje sniker seg unna førstegangstjenesten, er noen feige drittunger. Det er en ting alle mannfolk skal gjenom.

Hva faens holdning er det vi egentlig er på vei mot her? Hva om Telemarks helter og ellers dem som har sørget for at vi ikke snakker tysk idag, hadde denne holdningen for 70 år siden?
Sist endret av hyys; 20. januar 2008 kl. 16:06.
hyys:

Da hadde vi vært medlem av EU..
Hadde en rekrutterings offiser for luftvafflene på skolen for kort tid siden når jeg tenker meg om.. Der fikk vi høre at man måtte være hjelpsom, og ikke være egoistisk, så om du er SKIKKELIG egoistisk og nekter å hjelpe andre, så vil du nok bli kasta ut, men kan også ende med en skikkelig drittjobb

Enig med deg Hyys, folk syter for mye. For desverre kan vi ikke vinne en krig på å "hacke" oss inn på WLAN til fienden og diskutere tennis med dem.

Og alle som sier det ikke er mandig osv i militæret, og at det bare er teit, er det så mye mer meningsfult å sitte på ræva på Rema 1000? Eller vaske gamle mennesker?
Sist endret av Xasma; 20. januar 2008 kl. 16:18.
Sitat av ivioyner
Kan ærlig talt ikke si at jeg synes folka som har vært et år i militæret virker spesielt flinkere på hygiene og hele "flytte hjemmefra"-greia. De stiller omtrent likt med alle andre og det er vel neppe noen overraskelse at et år med noe som helst ikke gjør den helt store forskjellen. Sorry as, kan snakke mye om karakterbygging og sånn, men selvkontroll, elementær hygiene og press er noe man gjerne bør ha plukket opp leeeenge før man står på gulvet foran sesjonsoffiseren.
Vis hele sitatet...
Da har vi bare forskjellige opplevelser. Ettersom jeg har vært i militæret selv er det en og annen icebreaker å slå inn med når man møter nye mennesker, samt erfaring for hvordan systemet foregår. Enten det er på fest eller andre sosiale happenings, har jeg fått med meg veldig mange meninger på feltet hvor alle har gått på det samme, det er en form for karakterbygging hvor utviklingen som person er overflatisk og enkel. Man kan være dum som en kneipp og allikevel sitte igjen med at man lærte noe det året.

Hygiene, vask, bretting av klær og orden i skuffer og skap, sosial omgang med mennesker i forbindelse med å løse praktiske oppgaver, dypere former for førstehjelp som stopping av blødninger etc.

Det er ikke alle som får med seg dette før de blir 18, i dag går man på fest og drikker seg dritings i en alder av 14. Med mindre man har en oppegående familie som har forkunnskap til å forebygge ung uvitenhet. (Ja selvfølgelig med unntak her og der - generelt.)

Jeg driter en lang marsj i hva som er lovpålagt eller ei. Selv mener jeg at alle skulle hatt et innhopp i militæret. Kanskje hvor militæret hadde visse modifikasjoner i forhold til hva det er i dagens lys. Kanskje karakterbyggingen kunne blitt bedre om det var flere innspill fra eksterne faktorer?

Hvem vet, uansett må man sitte med litt kunnskap og erfaringer fra militæret for å kunne backe opp sine egne utsagn om hvordan ting foregår, å komme med overflatisk informasjon man leser i media og ved å sjekke interwebben vil man fremdeles gå glipp av haugevis av inntrykk i forhold til hva man opplever innenfor leiren.
Du er så fordømt stor i kjeften hyys, med det pisset ditt om at "millitæret er noe alle mannfolk skal gjennom", i alle tråder som handler om millitæret.

"i troppen din" - hva er det du har vært for noe? UBrukelig?

Mulig du kjenner folk som "millitæret har redda", men jeg kjenner faktisk også folk som lærte å skyte i millitæret, og som siden ble tatt for å ha stått og tømt et magasin i en drosjesjåfør på tøyensenteret. Så det er nok ikke noen super-kur for alle som er litt ute og kjører det der heller nei.

Historiene fra millitæret er fine som "nødsamtaletemaer", når man har blitt dratt med på en fest der det bare er tullinger, eller venninna til dama er på besøk med den utrolig dølle typen sin, som man da blir nødt til å sitte og skravle med. Så helt unyttig er det ikke.

Forøvrig har jeg sett mye av akkurat det samme som ivionyer - folk som har vært et år i forsvaret har egentlig lært fint lite. Kan hende det er fordi de har blitt vant til å bli "tvunget" til å vaske osv, så kanskje de "feirer" med å drite totalt i det, jeg vet ikke, men jeg har sett folk være vel så slask når de kom ut fra forsvaret som når de dro inn. Jeg tør ihvertfall å påstå at man lærer MILEVIS mer av å måtte skjønne "the hard way" at man faktisk MÅ vaske selv om det ikke er noen som sier det til deg, og at hvis du ikke lager maten selv - så er det heller ingen som lager den for deg, og bruker du alle penga på fyll i helga, så har du ikke penger til mat. Og de tingene der lærer du ikke i millitæret, fordi du har barnehageonkler som passer på alt mulig.

Førstehjelp sa du Tierra? Prøv sivilforsvarets brann og redningsgrupper. Er det ulykker som er større enn det lokale brannvesenet/ambulansepersonalet har mulighet til å klare selv, enten det er tog/fly/buss-ulykker, eller terrorangrep, så er det de som blir kalt inn. Og jeg kan love dere at det er VIRKELIG adrenalinrush å stå på en stige i et loftsvindu med slangen og måtte dukke for å ikke få et plutselig flammegufs i trynet. Hvis du tror at det er tyngre i millitæret, så har du aldri prøvd å dra 4-tommers slanger og pumpe på et par hundre kilo (a.k.a. "lett bærbart"...) gjennom skogen. Men sivilforsvaret er jo ikke førstegangstjeneste heller (og du slipper ikke unna ved å ha vært i forsvaret heller nei)
Sist endret av atomet; 20. januar 2008 kl. 17:34.
Hva faen er det du preiker om da? Har du vært i militæret, eller baserer du uttalelsene dine på det du tror om militæret?

Nå er jeg på ingen måte en som må forsvare militæret, og jeg er på ingen måte hjernevaska. Men om du tror at å stå å holde en vannslange er tyngre enn 10 dager i minus 30, der man får minimalt med mat og søvn, bør du heller ikke uttale deg.

Det viker som om de du har preika med eller kjenner har hatt en kjedelig tjeneste, der man har vært potetskreller eller noe slikt, med 3 ganger skytebanetjeneste.

Du er helt sikkert en liten kvisete nerd, blek og pinglete som bare sitter hjemme på dataen og drikker cola, samt å kritisere og ha egne meninger om ting du ikke har peiling på.
Ser at mange hopper på med mer eller mindre balanserte innlegg her. Alright, det var vel ikke til å unngå at vi får ta denne debatten i denne tråden. I tilfelle det var noen tvil så er jeg ikke en som hater forsvaret eller noe, jeg avtjente ikke førstegangstjeneste på gyldig grunnlag slik legen vurderte det og jeg foretrakk strengt tatt å slippe. Jeg har mål i livet og for meg hadde forsvaret vært å vente et år på å komme i gang med ting jeg hadde ventet på i mange år. På mystisk vis er jeg i stand til å vaske meg selv, re opp sengen, stå opp tidlig og oppnå gode resultater uten å ha avtjent verneplikten. Meningen min om forsvaret er at folk gjerne har veldig forskjellige synspunkter. Noen går inn og har en kjip tid i en ufleksibel machokultur, noen synes det var den beste tiden i livet sitt (jmfr. folk som på død og liv skal fortelle forsvarshistorier på fest) og noen havner et sted midt i mellom. Tror brorparten synes det er positivt, men personlig mener jeg ikke det er et argument for bruk av tvang. Personlig synes jeg gjerne alle mennesker kunne hatt godt av obligatorisk allmennutdannelse med 15 timer matematikk og fysikk i uka samt tung innføring i samfunnsfag, siden folk flest er totalt ignorante ovenfor hvordan verden fungerer og de underliggende prinsippene for alt liv, all bevegelse og all væren. Samt at det bygger karakteren, det bygger logisk sans og det gir deg innsikt i komplekse problemer som aldri kan forstås intuitivt.

Men jeg innser at dette bare er min mening! Det er ikke en riktig vei å gå for alle og jeg innser at det som for ett menneske kan være en grusom lidelse for et annet kan være det helt riktige. Her i verden finnes det uendelig mange vettuge ting å bruke tiden på, og jeg bryr meg ikke stort om hva andre bruker tiden sin på annet enn at de ikke henfaller til total apati. Valget er og blir en av de viktigste tingene for et fungerende menneske og direkte bruk av tvang på noen som skal være autonome myndige må få konsekvenser. Forsvaret er en fin ting. Det samme er universitetet, menneskerettighetsarbeid, omsorgsarbeid og tusen andre ting. Selv om folk som har gjennomført mener at det var noe alle bør gå gjennom, så er det verdt å huske seg at mange andre også har fine år som hjelper resten av samfunnet, som de kanskje gjerne ville tvunget på andre hvis de fikk anledningen.

Tvang har det med å gi en bitter ettersmak.

Er en ikke komfortabel med at man har et valgalternativ foruten forsvaret, lurer jeg strengt tatt på om folk er så voksne som en føler seg. Det er min mening.
Vis hele sitatet...
Litt av problemets kjerne er at de som antagelig hadde fått mest ut av et år med disiplin og ordre gjerne er de som aller helst vil slippe unna. Det er vrient for sesjonsoffiserene å skille mellom hvem som har reflektert over hva de vil og hvem som bare stiller seg på bakbeina utelukkende fordi det ligger i deres natur. Det er ikke akkurat et løsbart problem slik jeg ser det og derfor stiller jeg meg skeptisk til bruk av tvang. Særlig fordi et moderne forsvar karakteristisk sett er mindre og bedre enn gamle armeer laget for "frontkriger".

Sitat av hyys
Dette er så langt fra min opplevelse av militæret man kan få det. Jeg vil tro at det finnes noen som har lært disse "flytte-hjemmefra-greia", men det er et lite antall.
Vis hele sitatet...
Rart, norske universiteter er fulle av sånne folk som klarer seg helt fint. Jeg ser i alle fall ikke belegg for å kreve at alle gutter skal innom forsvaret - min erfaring er at folk fra forsvaret ikke stiller noe spesielt sterkere enn folk som har brukt et år på noe annet eller rett og slett gått rett videre til studier (noe som i og for seg er vel så imponerende gjort av mange gutter, som gjerne er fordømt skolelei etter mange år med norsk skole).

Sitat av hyys
Jeg har sett så mange tilfeller i militæret av folk som var totalt slaur når dem rykket inn. De dimiterte som noen "ordentlige mannfolk."
Vis hele sitatet...
Godt for dem! Betyr dette at samtlige mennesker som har vært så uheldige å få tildelt et Y-kromosom skal bruke et år av livet sitt på noe som kanskje/kanskje ikke vil gi dem noe?

Sitat av hyys
Hva faens holdning er det vi egentlig er på vei mot her? Hva om Telemarks helter og ellers dem som har sørget for at vi ikke snakker tysk idag, hadde denne holdningen for 70 år siden?
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit: Dem som med vilje sniker seg unna førstegangstjenesten, er noen feige drittunger. Det er en ting alle mannfolk skal gjenom.
Vis hele sitatet...
Disse to innleggsbitene kan settes i en artig ironisk kontekst. Ikke det at jeg skal rope på Godwins lov eller noe... Byttet du historieforståelse og en balansert virkelighetsoppfatning mot ferdigheter innen tøybretting da du var inne? Seriøst, ta deg en bolle. Holdningen om at alle menn på død og liv må gjennom forsvaret bidrar nok alene til mer misnøye mot forsvaret enn noe element av tvang. Det er lite tvil om at forsvaret er et forholdsvis rigid miljø med spesifikke krav til oppførsel og holdninger. I et sånt miljø er det mange som trives og mange som ikke trives. At folk som ikke vil være der tvinges gjør det neppe til noen bedre opplevelse for noen parter.


Og alle som sier det ikke er mandig osv i militæret, og at det bare er teit, er det så mye mer meningsfult å sitte på ræva på Rema 1000? Eller vaske gamle mennesker?
Vis hele sitatet...
Eller begynne å studere slik at man kommer i gang med å gjøre det man vil med livet sitt og samtidig setter i gang med å være en produktiv skattebetaler som til syvende og sist er en av dem som finansierer forsvarsfesten? Tenk litt over dette: Hvor mye tjener Norge på at en vilkårlig person blir dratt inn mot sin vilje i forsvaret, og hvor mye taper Norge på at nevnte person utsetter sin første lønnsslipp med en sivilingeniørutdanning et helt år (eller mer, hvis han blir dratt inn i januar)? Hint: Det er noe over skatteandelen av 500,000 kroner, samt eventuelle produktive ting vedkommende kan gjøre mens han tjener de pengene. Dette er satt på spissen - ikke alle blir ingeniører, ikke alle er like produktive, men du aner jo tydeligvis ikke hva du snakker om når du sier at det er meningsløst med omsorgsarbeide. Personlig synes jeg det å jobbe med eldre er minst like meningsfylt for samfunnet og for enkeltpersonen som enkeltes verneplikt, men jeg har ikke tenkt å snakke i absolutte termer fordi jeg vet at begge deler er meningsfylt. Da havner beslutningen på individnivå, ikke i form av et valg du kan ta for alle.
Nåja, jeg vil helst forholde meg nøytral i diskusjonen mellom atomet og hyys her, men jeg tror ikke sivilforsvaret er så uvant med naturen og minusgrader generellt. Nå er ikke jeg kjent med siviforsvaret men etter hva jeg har hørt er det en form for beredskap som kan settes inn for eksempel i millitært, politi og brannvesenets regi også har de vel rang der som andre plasser, så veike er de vel ikke.

Men ikke vet jeg..

Er en ikke komfortabel med at man har et valgalternativ foruten forsvaret, lurer jeg strengt tatt på om folk er så voksne som en føler seg. Det er min mening.
Vis hele sitatet...
Ivioyner - jeg snakker om folk som hverken vil avtjene verneplikten i forsvaret eller sivil-tjeneste. En av de tingene synes jeg da virkelig man kunne gjort, istedet for å prøve lure seg unna begge. Det fins nemlig de som ønsker det også.
Sist endret av paranoy; 20. januar 2008 kl. 17:52.
Sitat av hyys
Du er helt sikkert en liten kvisete nerd, blek og pinglete som bare sitter hjemme på dataen og drikker cola, samt å kritisere og ha egne meninger om ting du ikke har peiling på.
Vis hele sitatet...
Unødvendig å drive med personangrep, den der går mer til de som er imot forsvaret. Det er de som er svake/late/udugelige som har en fryktelig tid i forsvaret, fordi det er DE som får drittjobber. Om du derimot trener i 1 år, litt hver uke for å oppnå er "ok" fysisk form, kan du ha et morsomt år med "felt" øvelser.
Jeg går vanligvis ikke til personangrep, men blir provosert av uttalelser som:

"Du er så fordømt stor i kjeften hyys, med det pisset ditt om at "millitæret er noe alle mannfolk skal gjennom", i alle tråder som handler om millitæret."

Slike uttalser mener jeg hører hjemme i PM-innboksen. Ikke i en diskusjon.

Må da svare med samme mynt.
Sist endret av hyys; 20. januar 2008 kl. 17:53.
Sitat av hyys
Jeg går vanligvis ikke til personangrep, men blir provosert av uttalelser som:

"Du er så fordømt stor i kjeften hyys, med det pisset ditt om at "millitæret er noe alle mannfolk skal gjennom", i alle tråder som handler om millitæret."

Slike uttalser mener jeg hører hjemme i PM-innboksen. Ikke i en diskusjon.

Må da svare med samme mynt.
Vis hele sitatet...
Eller heve deg over deres nivå? For taper man en diskusjon er utvei nr. 1 å gå til personangrep. Som en siste skanse.

Og du får det i militæret som du selv vil. Er du villig til å yte med annet enn en kontrol/mus i hånda så kan du ha et kjempe år! Har en bror som er i marinen atm. Han har det morsomt som bare det! Bare du er aktiv og positiv kommer du langt.

Og jeg er også lei av folka som sutrer over å ikke ville inn i militæret.. Sier det ikke er meningsfult.. Jeg gleder meg til et eller annet land tar oss over, så kan du se hvor mye nytte du gjør for nasjonen ved å ha vaska gamle mennesker i 1 år!
Sitat av Xasma
Unødvendig å drive med personangrep, den der går mer til de som er imot forsvaret. Det er de som er svake/late/udugelige som har en fryktelig tid i forsvaret, fordi det er DE som får drittjobber. Om du derimot trener i 1 år, litt hver uke for å oppnå er "ok" fysisk form, kan du ha et morsomt år med "felt" øvelser.
Vis hele sitatet...


Jeg skal ikke si deg imot Xasma, for som ivioyner sier er det forskjellige synspunkter på dette - men hvor tjenestegjorde du da?

Det er ikke forskjellsbehandling såvidt jeg vet i forsvaret, det var ikke i Oppklaringa ihvertfall - om du var lat eller motivert, drittjobber fikk vi hele gjengen

Er du villig til å yte med annet enn en kontrol/mus i hånda så kan du ha et kjempe år!
Vis hele sitatet...
Hæ?
Sist endret av paranoy; 20. januar 2008 kl. 18:05.
Sitat av hyys
Jeg går vanligvis ikke til personangrep, men blir provosert av uttalelser som:

"Du er så fordømt stor i kjeften hyys, med det pisset ditt om at "millitæret er noe alle mannfolk skal gjennom", i alle tråder som handler om millitæret."

Slike uttalser mener jeg hører hjemme i PM-innboksen. Ikke i en diskusjon.

Må da svare med samme mynt.
Vis hele sitatet...
Bullshit.

Beklager mega OT:


Ser ikke hvem du er til å klage på personangrep, du er verst av alle her. Virker som med en gang du er uenig med noen skal du komme med helt idiotiske påstander, og tøvinnlegg. Du har f. eks gjentatte ganger, uoppfordret kommet med spydinge kommentarer mot Mullah, og nå kommer du og prater drit om atomet.
Sitat av hyys
Du er helt sikkert en liten kvisete nerd, blek og pinglete som bare sitter hjemme på dataen og drikker cola, samt å kritisere og ha egne meninger om ting du ikke har peiling på."
Vis hele sitatet...
Du påster det er å ta igjen med samme mynt, når atomet sier du er stor i kjeften? Virker som om du har store problemer med temperamanget ditt, men hold nå det for all del for deg selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
"Du er så fordømt stor i kjeften hyys, med det pisset ditt om at "millitæret er noe alle mannfolk skal gjennom", i alle tråder som handler om millitæret."
Vis hele sitatet...
Veit du kva? Eg blir provosert av folk som deg, som hevder at militæret er nødvendig. Eg er på generelt grunnlag einig i at verneplikta er eit viktig instrument for å sikre demokratisk kontroll over militæret i eit demokrati. Det begrunnar eg med at ein god del studier viser at vernepliktige i langt større grad enn yrkessoldater stillar spørsmål ved order. Vernepliktige er også rimeleg tungt forankra i det sivile, og eg håpar difor at det vil vere vanskelegare å settje militæret inn mot demonstrasjonar og andre sivile med ein /sivil/ hær.

Eg personleg er imidlertidig djupt ueinig i måten det norske forsvaret vert drive på, spesielt utanlandsoperasjonar. Då kan du sikkert innvende at eg ikkje treng reise til utlandet, men eg har enkelt og greit ikkje ynskje om å vere del av ein organisasjon som eg meiner er imperialistisk. Difor vil eg ta sivilteneste om eg vert innkalla.
Sitat av hyys
Du er helt sikkert en liten kvisete nerd, blek og pinglete som bare sitter hjemme på dataen og drikker cola, samt å kritisere og ha egne meninger om ting du ikke har peiling på.
Vis hele sitatet...
Du reklamerer ikke akkurat for holdningene man skal lære i forsvaret. Eller er dette en del av å være et skikkelig mannfolk? Å lete etter feil hos andre for deretter å rakke ned på de? Forsvare sine egne valg iherdig og påståelig? Komme med vage påstander som ikke er på et høyt nok nivå til at man kan rakke ned på de rent retorisk engang?

Og hvem er du, som kan dømme og bestemme hva som er mest meningsfull bruk av tid, og attpåtil hva som best bygger en mann?


«Dem som med vilje sniker seg unna førstegangstjenesten, er noen feige drittunger. Det er en ting alle mannfolk skal gjenom.»
Hva skal man si til slikt?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av hyys
Du er helt sikkert en liten kvisete nerd, blek og pinglete som bare sitter hjemme på dataen og drikker cola, samt å kritisere og ha egne meninger om ting du ikke har peiling på.
Vis hele sitatet...
Jeg er det, kvisete til dels, pinglete som oftest, og sitter bare hjemme med datamaskinen og drikker cola.

Men jeg har en jobb, og fakisk har kun en av de 5 vennene mine som har vært inne i forsvaret idag en ordentlig jobb, de fleste går på deltidskontrakter og bor enten hjemme hos mor\far\besteforeldre og stort sett gjør ingenting.

Et godt kjennemerke er også at de satt hjemme i 2 år etter endt militærtjeneste fordi de fikk dekket 15.000 (femten tusen norske kroner) hver måned fra aetat fordi de var inne i militærtjeneste.

Mitt inntrykk av folk som har vært inne i militæret er ikke noe bedre enn av Ola Nordmann iallefall.
Sitat av paranoy
Ivioyner - jeg snakker om folk som hverken vil avtjene verneplikten i forsvaret eller sivil-tjeneste. En av de tingene synes jeg da virkelig man kunne gjort, istedet for å prøve lure seg unna begge. Det fins nemlig de som ønsker det også.
Vis hele sitatet...
Tja, livet stanser jo opp der og. Synes det blir litt banalt når f.eks. jeg, som godt kunne avtjent siviltjeneste, slipper begge deler på grunn av en skavank som hindrer meg fra å være i forsvaret. Systemet er fryktelig inkonsekvent og lett å utnytte - kan ikke si at jeg synes folk bør få mye skyldfølelse når de utnytter et system som er vannvittig urettferdig hvis man lar det gå sin gang.
Nei, jeg besja litt på leggen der.

Selvsagt var det idioti å komme med en slik påstand på et forum som dette, der de aller fleste er av samme sort. Jeg siterer meg selv:

Sitat:
Opprinnelig skrevet av hyys
Du er helt sikkert en liten kvisete nerd, blek og pinglete som bare sitter hjemme på dataen og drikker cola, samt å kritisere og ha egne meninger om ting du ikke har peiling på.

Om jeg mener at det bare er pingler som prøver å snike seg unna førstegangstjenesten, må vel jeg få mene det og bidra i diskusjonen med det.

Vidarlo: Jeg gir blanke faen i om du vil i militæret eller på et sykehjem på Voss når du blir kalt inn til førstegangstjeneste.
Sist endret av hyys; 20. januar 2008 kl. 18:51.
Sitat av hyys
Jeg går vanligvis ikke til personangrep, men blir provosert av uttalelser som:

"Du er så fordømt stor i kjeften hyys, med det pisset ditt om at "millitæret er noe alle mannfolk skal gjennom", i alle tråder som handler om millitæret."

Slike uttalser mener jeg hører hjemme i PM-innboksen. Ikke i en diskusjon.

Må da svare med samme mynt.
Vis hele sitatet...

Den komentaren der fortjente du. Jeg "snek" meg unna førstegangstjenesten, erklærte meg som pasifist, men har ikke tenkt til å gjennomføre siviltjeneste, selv om de driver og maser på meg. Jeg velger heller å studere. Egentlig tror jeg 3-4 eksamner på 3 uker er vel så tungt/lærerikt/karakterbyggende som den uka du løp rundt i skogen med en tung sekk, men det er ikke poenget her. Du generaliserer og fordømmer alle som ikke vil i forsvaret, faktisk har du allerede prestert å kalle meg en feig drittunge. Hvordan du kan påstå at man blir voksen i militæret, når du ikke en gang klarte å bli kvitt de trangsynte, barnslige holdningene dine der inne, forstår ikke jeg.

Hvis noen skal fortelle meg at jeg bør gjennomføre førstegangstjenesten vil jeg gjerne høre noe nytt. Som ingeniør kommer jeg til å få jobb uansett hvor mange år jeg har eller ikke har vært i militæret. Trening klarer jeg på fritida om jeg vil. Jeg kan lage mat, kommer meg stort sett opp om morran og vasker vel så mye som de to jeg bor med som har vært i militæret. Folkeskikk vil jeg også si at jeg har. Om det blir krig skal jeg gjerne hjelpe til, det finnes sikkert ting en ingeniør kan gjøre og.

For noen er militæret midt i blinken. Andre vil ikke, aksepter det.

Litt mer ontopic så har jeg en kompis som også jobber med sesjon. Han påstår at det ikke er så veldig vanskelig å se litt dårligere enn man egentlig gjør. Men det kommer nok an på hvem du møter.

edit. Tror jeg glemte å refreshe før jeg posta. Men men hyys, du nådde bunnen med den siste posten din. Lykke til videre i livet, jeg tror du kommer langt!
Sist endret av Trond; 20. januar 2008 kl. 18:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Nei, jeg besja litt på leggen der.

Selvsagt var det idioti å komme med en slik påstand på et forum som dette, der de aller fleste er av samme sort. Jeg siterer meg selv:

Sitat:
Opprinnelig skrevet av hyys
Du er helt sikkert en liten kvisete nerd, blek og pinglete som bare sitter hjemme på dataen og drikker cola, samt å kritisere og ha egne meninger om ting du ikke har peiling på.
Vis hele sitatet...
Så du generaliserer til at alle her inne er bleikfeite nerder som aldri har avtent verneplikt? I så fall er det jo ekstremt åpenbart at du, som einaste som har pusta friskluft, ikkje passer inn her.

Eg skreiv eit rimeleg seriøst svar til deg, og det har også fleire andre gjort. Kan du kommentere dei, istaden for å komme med halvtåpelige personangrep?
Sitat av hyys
Nei, jeg besja litt på leggen der.

Selvsagt var det idioti å komme med en slik påstand på et forum som dette, der de aller fleste er av samme sort.
Vis hele sitatet...
Du burde virkelig tufte innleggene dine på integritet, fornuftige argumenter og retorikk. Alt du oppnår ved å brøle på den måten du har gjort hittil i denne tråden, er sympati. Ja, jeg sympatiserer med en mann hvis alder på ingen måte representerer modenhet, som oppfører seg som en tåpelig misjonær for forsvaret.

«God dag, mann!»
«ARRRARRRR, FORSVARET GIR DEG HÅR PÅ TENNA OG BYGGER KARAKTEREN!»
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Om jeg mener at det bare er pingler som prøver å snike seg unna førstegangstjenesten, må vel jeg få mene det og bidra i diskusjonen med det.

Vidarlo: Jeg gir blanke faen i om du vil i militæret eller på et sykehjem på Voss når du blir kalt inn til førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
For i glatte helvete, kan du argumentere saklig for det da? Skal eg repetere det for deg? Nei, eg er ikkje pasifist. Nei, eg har ingen planer om å utføre militærteneste.

Ein ting er å whine over dei som sluntrer unna begge deler, der kan eg til en *viss* grad vere einig i at det er uheldig, men har stortsett samme synspunkt som måyner: å sluntre unna ett allerede urettferdig system vil ikkje gi meg dei heilt store samvittighetskvalane. Men du stiller deg altså opp og whiner over dei som tar sivilteneste, og som faktisk er villige til å gjere ein innsats for landet, meir eller mindre gratis, om enn ikkje i forsvaret. Sivilforsvaret har vi *meir* bruk for enn hæren IMHO, dei bidrar ved ulukker og katastrofer, og blir brukt rimeleg ofte. Så å ha eit godt sivilforsvar får vi *mykje* meir igjen for enn å ha en god hær.

Så kom med eit jævla saklig argument for ditt syn, eller hold kjeft. Og nei, at alle som tar sivilteneste er en gjeng pinglete bleikfeite nerder er ikkje eit sakleg argument. Einaste du har oppnådd med det er muligens å irritere folk her inne. Du har fått saklege svar, og då blir det forventa at du kjem med saklige motsvar og ikkje stiller deg opp i et hjørne og stikker fingra i øra og nynner nanannaa så høgt du kan. Dei fleste legg av seg det i 6-7års-alderen.
Hvordan er det å slippe militæret pga allergi? gress,burot,bjørk osv Reagerer sterkt på dette.
Hadde tenkt å holde meg unna denne diskusjonen fordi jeg syns den er meningsløs, men faen heller.
Hyys klarte å provosere meg.

Jeg ble innkaldt til sjøforsvaret nå i januar, skulle avtjene tjeneste på madla. En gang i tiden hadde jeg lyst til dette opplegget med forsvaret. Når jeg var ferdig med læretiden min (for fire år siden) ble jeg innkladt gledet meg helt villt. To uker før jeg skulle inn fikk jeg en telefon fra dem og de sa jeg ikke trengt å møte opp. De hadde innkaldt for mange så de som var i jobb skulle få slippe. Men jeg ville inn og prøvde å si alt for å komme inn men neida.

Nå fire år etter ble jeg kaldt inn på nytt. Og jeg tenkte hva faen, ringt dem og spurte hva greia var og nå trengte de noen med min utdannelse i forsvaret (elektriker). Og da satte jeg meg på bakbeina. Jeg hadde nettopp fått meg ny jobb som jeg trives veldig godt i, og jeg syns jeg gjør noe nyttig. Jobben kan ikke miste meg, eneste elektrikker med gr.L sertfikat så det er kun jeg som kan gjøre jobben med 48-400v. Pluss at jeg har vært langtidssykemeldt pga kneet. Sendte inn legemelding og et brev fra jobben om å revurdere å ta inn meg. Men svaret var nei, jeg måtte møte opp på madla 9.januar.

Dagen kom og jeg møtte opp. 8timer på et tog fra oslo. Vi skulle møte opp på madla kl 8 og forsvaret skulle stille med busser fra tog stasjonen. Forsvaret klare å stille med en jævla buss for alle oss som kom fra oslo. Endte opp med venting på 40min i regnet.
Når vi kom opp endte gikk alt sin gang, mye venting og tull før vi ble delt inn i grupper. Jeg kom da på "delta" gruppa, altså de som mente de skulle få lov til å dimme.
Etter en god del timer var det endleig min tur til å komme inn til legen. Han ber om personnr og det får han. Legen tenker litt også sier han 24år ja, du har ikke mye lyst til å være her, og ærlig svarer jeg nei. Du har sikkert en legemelding også da. Jepp det hadde jeg. Uten å se på den blir jeg tjeneste udyktig og blir sendt hjem. 8Nye timer på toget.

Skrev dette for å sette lys på hvor ubrukelig forsvaret kan være, og hvor mye penger har det ikke kostet å frakte meg ned dit for så å bli sendt hjem igjen?

Og hyys.
Selv om jeg ville slippe unna mener jeg at jeg har en jobb for mannfolk. Og derme er kvalifisert til å kalle meg mann. I den jobben jeg har klatrer jeg i master i alt fra 20m til 110m. Og det går det ikke akuratt noe heis opp. Og når jeg endelig er oppe skal jeg også få gjort noe arbeid der. Gjerne på utsiden av masta. Det er ikke akuratt en jobb for "pingler" som du så fin kaller dem.
Jeg er ofte på telturer i skogen, sommer som vinter. Og hvis man har kviser så er man nerd og bare sitter inne da eller? Rambo er vel kanskje en ekte mann også da eller? Hvis du ikke tok spøken, har du sett litt for mye film i dit liv?
Jeg flyttet ut fra mor lenge før jeg skulle inn i forsvaret, og jeg har lært av mor åssen jeg skal vaske klærne mine, meg selv og leiligheten. Jeg klarer til og med å stå opp klokken 06.30 hver dag og re opp senga mi. Helt utrolig ikke sant?

Nei hvis folk bedere ting å gjøre syns jeg de skal få slippe forsvaret og siviltjeneste. Gjør de noe nyttig som å jobbe eller gå på skole syns jeg folk skal få lov til å gjøre det uten å måtte sette livet sitt på stopp i et år.
Forsvaret får heller ta de som er motiverte og klare for forsvaret, tror ting hadde blitt mye beder på den måten.

Dette ble kanskje litt lenger enn det jeg hadde tenkt menmen.
Sitat av ivioyner
Tja, livet stanser jo opp der og. Synes det blir litt banalt når f.eks. jeg, som godt kunne avtjent siviltjeneste, slipper begge deler på grunn av en skavank som hindrer meg fra å være i forsvaret. Systemet er fryktelig inkonsekvent og lett å utnytte - kan ikke si at jeg synes folk bør få mye skyldfølelse når de utnytter et system som er vannvittig urettferdig hvis man lar det gå sin gang.
Vis hele sitatet...
Tja, ikke misforstå meg ivioyner - har du en skavank har du en skavank.

Såklart noen må få slippe hvis forholdene er slik. Men det har seg slik at om en velger å ikke gå inn i forsvaret, er siviltjenesten av en mer enn akseptabel nok ordning. Felles for de begge er at en er med å bidrar noe for landet sitt. Et slikt pliktår er ifølge meg bare sunt, fordi det er for felleskapets beste og ikke bare for en selv. Om en ikke får noen skyldfølelse av å utnytte et slikt system er jeg fullt klar over, og sannheten er at jeg neppe hadde hatt skyldfølelse selv om jeg hadde gjort det. Men på tross av det, så er det i mitt syn en skremmende tanke at folk flest er opptatt av sitt eget enn tanken på å bidra litt til felleskapet i samfunnet, siden det tross alt er likt for alle menn i dette landet.

Vårt samfunn trenger folk overalt og ikke bare på de mest attraktive plassene. Gamlehjem, museum og alle steder som siviltjeneste innebærer syns jeg fortjener den ekstra-hjelpen de får av de som velger siviltjeneste fremfor forsvaret. Jeg er absolutt ikke enig i at disse personene er noen veikinger, de bare benytter seg av retten til å velge - det er ikke ulovelig eller urettferdig i dette landet sist jeg sjekket.

Det som er med rekrutten i forsvaret er at alle stiller likt, uavhengig om du er en pappadalt fra Bærum eller odelssønn fra innerste hallingdalen, om du har et ikke-norsk utseende, om du er liten og veik, tykk og lat eller stor og sterk - på rekrutten stiller alle likt! Det er ikke slik at om en mosjonerer og bedriver litt ekstra rævslikking så får man tildelt de beste plassene, alle skal igjennom drittjobbene og alle skal lære å hjelpe hverandre igjennom det!

All barnehagementaliteten i denne fasen handler om teamwork, teamwork, teamwork - uansett om det er rengjøring, stryking av klær, løping i hinderløype eller trening på skytefeltet. Se bort ifra de tingene der og se heller på rutinen og innterpinga, det handler om å backe hverandre opp og hjelpe hver medlem på laget eller troppen frem, nå et oppsatt mål og samarbeide om å løse et problem.

Fakta er derimot at tyngden på nettopp denne opplæringa kan du fint få uten å gjennomføre førstegangstjeneste i forsvaret - det er et av livets krav i demokratiet. Arbeidslivet for veldig mange vil kreve samme psykologi bak teamwork, problemløsning og rutine er allerede integrert i hverdagslivet, det eneste er at det er oppdelt blant befolkningen. I forsvaret går alle sammen igjennom den samme opplæringa for å oppnå et felles mål: Samhandling og håndtering av situasjoner som vil gagne vårt samfunn og fedreland. Siviltjeneste og sivilforsvar har samme prinsipp - det er et verdifullt bidrag til vårt samfunn som skal likestilles det millitære. Mener jeg.

Forsvaret vil alltid ha behov for dataeksperter, ingeniører, logistikkmedarbeidere, kontorister, sjåfører på lik linje med soldatene som befinner seg store deler av sin tjeneste inni skog og mark, fjell eller kystlinje. Det er overhodet ingen forskjell i tjenesten, hvert ledd er viktig i en eventuell konfliktsituasjon - en grenader med sitt kontor-arbeid er like viktig som en spesialsoldat i sin konfliktshåndtering. Sambandsgutta og sanitet er like viktig som ingeniører og transportkompani. Om du sitter foran en radar med kontroll og mus på et skip eller er marinegast eller -jeger har ingen betydning, du får like mye ut av din tid i tjenesten uansett.

Når en er ferdig med rekrutten, er for de aller fleste hverdagen til en soldat så lik en vanlig arbeidsdag at det handler kun om rutine resten av tjenestetiden. Denne rutinen er lik enten om du befinner deg i det sivile arbeidslivet, som student ved et universitet eller høyskole, i tjeneste for siviltjenesten eller i utlandet på fredsbevarende arbeid. Forskjellen ligger i arbeidsoppgave, og etter rekrutten så handler det meste om å innfinne seg med hverdagslige arbeidsoppgaver - ting en får like mye av i siviltjeneste og i det sivile livet.

Og ja - du har helt rett. Det er enkelt å utnytte systemet, for noen er det blodig urettferdig, for andre som meg selv, er det so what - det blir vel folk av dem uansett. Håper bare på at de bidrar like mye til samfunnet uansett førstegangstjeneste eller siviltjeneste - jeg har bidratt med mitt. Det betyr ikke at jeg ikke forstår de som helst vil slippe, men jeg mener at har du ingen gyldig grunn til å slippe dette pliktåret, det være seg siviltjeneste eller forsvaret - så skader det ikke å bidra litt for fedrelandet. Den ene eller andre måten =)
Jeg dro på sesjon, scora topp på fysisk test og sa at jeg ville inn i militæret. Ble aldri innkalt =)
Kan jo legge til at jeg sa jeg røyka hasj, men han sa det gjorde ingenting så lenge jeg var ren når jeg ble innkalt.
Må si meg enig med Paranoy!
Jeg synes at det å stille opp i millitæret/sivilforsvaret for landet/fellesskapet er en ting som alle burde gjøre. Ved å stille opp slik vil jeg si at man viser takknemlighet, og at man bryr seg. Men på en annen side liker jeg ikke måten hele opplegget blir organisert på...
Sitat av hyys
Hva faen er det du preiker om da? Har du vært i militæret, eller baserer du uttalelsene dine på det du tror om militæret?

Nå er jeg på ingen måte en som må forsvare militæret, og jeg er på ingen måte hjernevaska. Men om du tror at å stå å holde en vannslange er tyngre enn 10 dager i minus 30, der man får minimalt med mat og søvn, bør du heller ikke uttale deg.

Det viker som om de du har preika med eller kjenner har hatt en kjedelig tjeneste, der man har vært potetskreller eller noe slikt, med 3 ganger skytebanetjeneste.

Du er helt sikkert en liten kvisete nerd, blek og pinglete som bare sitter hjemme på dataen og drikker cola, samt å kritisere og ha egne meninger om ting du ikke har peiling på.
Vis hele sitatet...
Hei moroklumpen, tydelig at du ikke har lest tidligere meldinger fra meg, så jeg får ta et par ting på nytt:

1: Ja, jeg har vært i millitæret som hundefører. Jeg hadde lurt på siviltjeneste siden før innrykket, men jeg var ikke 100% sikker enda, ville vite hva jeg sa nei til, og ble derfor såpass lenge at ingen (andre enn meg) skjønte hvorfor jeg "hoppa av".
2: Å holde en brannslange er faktisk veldig lett, siden den blir utrolig stiv av vanntrykket. Hvis du derimot tror at det er lett å trekke og legge ut brannslanger og pumper, så aner du helt tydelig ikke hva du snakker om. 10 dager i 30 blå er selvsagt kaldt, og blir enda kaldere med lite mat og søvn, men det er faktisk noe de fleste gjør 1 gang eller så i løpet av førstegangstjenesten. Vet at en bekjent av meg i mjk gjør den slags ganske mye oftere, men det er ikke akkurat førstegangstjeneste han holder på med heller.
3: "Den jeg har snakka med" (meg selv) hadde absolutt ikke en kjedelig tjeneste, foreslår at du ser på punkt 1. At man er uenig i noe, og syns det er totalt unyttig, er ikke det samme som at det er kjedelig.
4: Hehe, ja, det hørtes ut som en veldig god beskrivelse av meg. Ihvertfall noen av punktene der: jeg har faktisk BÅDE egne meninger, OG jeg kritiserer ting (hvis jeg er uenig, syns noe er dårlig e.l.). Jeg er heller ikke mer enn 1.73. Pingle var vel ikke akkurat et ord jeg har hørt brukt om meg på veldig mange år, men jeg skal innrømme at jeg drikker cola en gang i blant. Kjøpte vel en flaske fredag for halvannen uke siden. Oi, nei nå juger jeg faktisk, jeg kjøpte en flaske på lørdag for å ha blandevann til romflaska. Beklager. Selvsagt sitter jeg også foran dataen når jeg skriver dette, gjør ikke du? Bleik... tja... Folk pleier å tro at jeg er halvt italiener eller noe sånt, men jeg er bleikere nå enn om sommeren ja. Jeg er også faktisk en av de heldiggrisene som aldri fikk det store kviseangrepet i puberteten, men det begynner jo å bli en del år siden nå, så det kan også hende at jeg husker det som litt bedre enn det var.

Så, i det hele tatt kunne du vel egentlig ikke tatt mer feil. Hjernevaska? Du? Nei, jøss, helt tydelig ikke.
Sist endret av atomet; 22. januar 2008 kl. 14:44.
Sitat av vidarlo
Ein ting er å whine over dei som sluntrer unna begge deler, der kan eg til en *viss* grad vere einig i at det er uheldig, men har stortsett samme synspunkt som måyner: å sluntre unna ett allerede urettferdig system vil ikkje gi meg dei heilt store samvittighetskvalane. Men du stiller deg altså opp og whiner over dei som tar sivilteneste, og som faktisk er villige til å gjere ein innsats for landet, meir eller mindre gratis, om enn ikkje i forsvaret. Sivilforsvaret har vi *meir* bruk for enn hæren IMHO, dei bidrar ved ulukker og katastrofer, og blir brukt rimeleg ofte. Så å ha eit godt sivilforsvar får vi *mykje* meir igjen for enn å ha en god hær.
Vis hele sitatet...
Oi. Såg ikke at folk hang seg så opp i dette. Traff trolig et ømt punkt i noen her.

Greit! Jeg respekterer dem som velger siviltjeneste forran militærtjeneste. Om det er fordi dem er pasifist, eller mener det kan gagne samfunnet bedre, respekterer jeg valgene dems.

Det jeg er i bunn og grunn imot (som jeg tydeligvis har problemer med å få frem) er dem som vil slippe førstegangstjenesten, fordi dem er imot måten dem organiserer det på, og er imot at dette er noe dem blir pålagt.
Jeg argumenterer med følgende kommentarer:

1: Dette er noe (hvertfall var det noe) alle skulle. Hvorfor skal noen snike seg unna, og noen gjøre det? Hva faen får dem til å tro at de er så spesielle at de kan snike seg unna? (og det var vel det trådstarter vile hjelpe folket med)

2: Jeg synest det er respektløst med tanke på dem som virkelig har gjort en innsats for Norge. Som jeg nevnte i en post under samme emne: Hva om motstandsbevegelsen hadde hatt samme holdning under krigen? (da snakker jeg den militære motstanden, som t.d. Telemarks helter som sprengte Rjukan-anlegget)

3: Kanskje noen har lært seg å vaske klærne sine hjemme, men etter min erfaring, er det mange som ikke har lært dette. På den måten kan militæret være med på å hjelpe disse stakkars karene til å bli mer selvstendige.

Jeg synest det er synd at folk er villig til å gå så langt som å lyge for å slippe unna noe alle både skal og bør gjenomføre.

Dette er det jeg mener, og dere må for all del bare fortsette å "flame" meg og "fyre hverandre opp", for å understreke for dere selv at dere er imot dette, så skal jeg prøve å følge tråden og svare etter beste mening og evne.
Sitat av hyys
Jeg synest det er synd at folk er villig til å gå så langt som å lyge for å slippe unna noe alle både skal og bør gjenomføre.

Dette er det jeg mener, og dere må for all del bare fortsette å "flame" meg og "fyre hverandre opp", for å understreke for dere selv at dere er imot dette, så skal jeg prøve å følge tråden og svare etter beste mening og evne.
Vis hele sitatet...
En ting er hvis det hadde vært obligatorisk for alle, men sånn er det jo faktisk ikke. For det første slipper jenter unna, noe som under alle standarder regnes som diskriminering, hadde det ikke vært for at det er guttene som må lide for det. For det andre, så se på disse statistikkene som jeg har hentet fra militærets egne hjemmesider: I 2007 ble 21.409 menn funnet tjenestedyktige(av ca 25.000 innkalte). Av disse så er det bare 10.786 som blir innkalt. Noe som "alle skal gjennomføre"? Nei, det er mer som de som er uheldig nok til å bli trukket ut i tapslotteriet til forsvaret som blir tvunget til å bruke opp et år av livet sitt på å leke soldat. Og noen av de som er maks uheldige(sånn som meg) blir innkalt i mars, noe som fører til at TO skoleår forsvinner. Rettferdig?

Hadde jeg blitt kalt inn i august, så hadde jeg gladelig fullført siviltjenesten min(er pasifist), men å bruke opp to skoleår på dette tullet har jeg rett og slett ikke tid til.
Sist endret av nordavind; 23. januar 2008 kl. 15:57.
Hvis det er DET du har prøvd å si hyys, så er det noe helt annet, og noe jeg til dels kan være enig i, ihvertfall på den måten at det burde være noe enten alle eller ingen MÅTTE gjøre.

En ting som faktisk irriterer meg veldig med sivilforsvaret, ihvertfall sånn det var når jeg ble kalt inn, er at de
a) ikke betaler husleie/renter som millitæret/siviltjenesten gjør, til tross for at de betaler like dårlig, og tilogmed typisk kommer i en fase av livet da en større andel av folk vil ha mer økonomiske forpliktelser, enn når man er yngre og skal ha sivil/mil. tjeneste. De baserer seg på at arbeidsgiveren skal betale mens man er inne også. Får man ikke lønn de tre ukene, så er det mange som sliter.
og
b) ikke tar hensyn til om folk har vært inne i mil./siviltjeneste i et år, eller om folk ikke har vært inne i det hele tatt. I dag hadde det vært så utrolig enkelt å ta inn de som "ikke har gjort nytte for seg allerede", og latt de som allerede har brukt et år til "fellesskapet" slippe.

Jeg sa veldig klart fra om dette når jeg først kom inn på kurset... men siste dagen ble jeg allikevel dratt fram spesielt fordi de mente de aldri hadde hatt noen der som hadde vært så negative til å begynne med, men allikevel hadde gjort en så bra innsats... Jævler. Hvordan skal jeg klare å fortsette å være negativ til dem når de gjør sånt?

For å prøve å avslutte med en litt positiv tone her, så vil jeg gjerne gjenta det jeg sa til å begynne med:
Enten du tar sivil eller millitærtjeneste, eller du prøver å slippe helt - så gjør en innsats. Du får garantert mer ut av det da (i tilfelle slippe helt: kanskje du faktisk slipper helt, i stedet for å få noe møkkatjeneste et eller annet sted (rævtørker på gamlehjem eller snømåker i bannak) fordi du ikke klarte å overbevise "dem")
Sist endret av atomet; 23. januar 2008 kl. 21:05.