Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 845
Historien

Jeg flyttet til Bergen ifjor i september, til en hybelleilighet som så egentlig ganske så nedslitt og gammel og crappy ut. lite kjøkken, stygge tapeter på alle vegger med forskjellige farger på hver vegg osv, dere tar tegninga. Gjorde dette siden det var en billig og grei løsning.

I ettertid har husverten fikset opp leiligheten med sine egne never, dvs han er ikke fagmann, bare en gammel rev som har selvlært seg masse oppigjennom årene, dvs det kan foretas mye slurvefeil i litt av hvert.

Og det er det som nå har skjedd etter over år. Leiligheten har blitt større, lysere, meste er byttet ut, vegger malt, ser egentlig ganske pent ut om du ikke ser nøye på leiligheten.

Point is. nå har regntiden begynt, og ettersom halve leiligheten min består av en garasje i mur, som grenser utifra murhusveggen har det begynt å lekke vann gjennom der garasjemuren begynner i taket, og der husveggen begynner om dere forstår.

samme har skjedd i vinduskarmen, vannet renner igjennom muren i taket, og inni selve veggplatene, og da har det nå ved skillet mellom garasjen og huset blitt skikkelig fuktig og seendes litt råttent ut i taket der, og i vinduskarmen har det begynt å komme sånn grønt mygglignende soppgreier, ikke mye men litt liksom, og dette kan helt sikkert forverre seg ettersom sideplanken i vinduskarmen har bøyd seg utover pga fuktigheten.

har sett litt rundt på nett men ikke helt funnet det jeg leter eller, vet heller ikke helt HVA jeg leter etter. har jeg noen rettigheter rundt dette?

men jeg betaler nå 4k + strøm for dette, jeg syns ikke det er noe bra å bo på et slikt sted, vet ikke hva det vil si helsemessig heller med noe råte eller hva faen det er i vinduskarmen. Hva kan jeg gjøre og hva har jeg rett til? begynner å syntes det er litt drøyt etterhvert. Har jeg krav på noe her?

rallah!
Sist endret av Tierra; 7. november 2005 kl. 11:42.
Er det ikke bare å gi beskjed om dette? Er rimelig sikker på at han er like interesert i å få fikset dette som deg. Fukt innvendig er jo ikke bra og vil bare ødelegge mer og mer.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hvis du har store sopp problemer inne i leiligheten kan det faktisk bli helseskadelig å bo der i lengden. info
joda, han nevner det jo når han er innom, men så har det seg slik at datteren hans flytter jo opp i dette huset, og han bygger jo mer der enn å røre noe nede hos meg. så dette kan ta tid, har pratet om det, men skjer ingenting. det jeg lurer på er om jeg har krav på redusert husleie f.eks? evt andre løsninger om det finnes.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Uansett så kan man nok oppheve leiekontrakten om man finner fukt i leiligheten. Fukt er som kjent helsefarlig og kan føre til asmatiske tendenser.
Hvis du/dere lar fukta være. Så kan de spre seg til resten av huset, og vips så har man skader for flere hundre tusen!
Ja, det er vel også i huseierens interresse å få det fikset. Det forringes jo i verdi.
Dessuten hvis en lurer på rettighetene som leieboer, kan en kontakte leieboerforeningen.

Den foreningen har advokatsvin* som enten hjelper deg slik at du får tilbakebetalt for mye betalt leie, eller de gjør sånn at du står på gaten mens huseier får bøter i tjuetusenkronersklassen. Det spørs litt på hva slags prosesser som blir iverksatt.

(*det vanlige postfixet på ordet advokat har ingen ting med denne saken å gjøre )
Ja kan jo være noe der, men er dårlig timing å planlegge flytting på selv om jeg har hatt det i hodet i en måneds tid, luften er dårligere enn før, og flytting begynner å bli et sentralt alternativ om dagen, tror ikke det er helt safe å leve der. Så om noen har tips om fete leiligheter sentralt i bergen jeg kan flytte til pronto så PM
Fukt/mulige soppdannelser må tas fort som f... Problemet bare utvider seg med tid. Listverk /panel/tapet må tas opp for å luftes og kan bekrefte at dette virkelig er noe dritt, men må gjøres hvis man vil få det bra igjen. Spørsmålet er om der lekasjen har skjedd om dette er gjort av en fagmann eller utleier. Dette kan være avgjørense med tanke på forsikring osv. Har du astmatiske /alergiske tendenser kan det være en ide å flytte om du merker tendenser på symptomer som f.eks utslett/allergi plager som usedvanlig tett nese /tette bihuler. Dette er mine erfaringer med svineriet. Håper du tar dette svært alvorlig, men det kan også kun være lettere fuktskader som lett kan fikses. Uansett må listverk /panel opp for at det skal sjekkes.
Om det alt har begynt å se muggen-grønt ut på veggen, så burde det tas opp og sjekkes ganske fort før det sprer seg.
Du kan jo si til han at du vurderer å flytte med mindre han fikser det omgående, det vil jo uansett bli tap for han, siden ingen nye vil flytte inn i et hus med mugg i.

-
offtopic; selv betaler jeg 2250 i måneden for stor leilighet jeg deler med 2 andre, ingenting her inne er gjort av fagfolk (untatt det elektriske), men som du og sa, det ser levelig ut
på vintern trekker det egentlig litt, men har strøm inkl.
ja skal ta det med ham hvis han ikke reagerer på en stund nå, greit nok at muggsaken sitter i vinduskarmen og litt i taket, men vil ikke vite åssen hele veggplatene ser ut på innsiden.