Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2727
Jeg vil gjerne lære meg å lage enkle elektroniske saker. Finnes det noe gratis bøker på nett til formålet? Gjerne .pdf format. Eller om dere kunne hjelpe meg med navn på bøker som er bra?

Og det må være på norsk.
Finn bokliste for en videregående skole og finn elektronikkbøkene de bruker på GK Mekaniske og VKI Elektromekansike. Dekker et helt greit pensum og lar deg slippe unna den meste tørre teorien GK Elektro må gjennomgå. Så trenger du bare noen års studie om du skal lære deg å lage ting helt fra null Å lese eksisterende skjema og koble etter de kan jo alle gjøre :P
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
jeg har jo et skjema og en kortfattet guide over en radio sender jeg vil bygge, men jeg forstår ikke hva alle div tegn på skjemaet betyr, og hvilke deler de tilsvarer.

Har funnet en bok for faget du beskriver, og boken heter Elektronikk 2000 faktabok. Vil jeg kunne forstå det meste ved hjelp av den?

edit: Finnes det foresten noe gratis der ute?
Sist endret av LoOzR; 6. august 2005 kl. 13:48.
loozr: ja, og om du har noen spørsmål send meg en PM
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Hm.. ved nærmere ettertanke kan det hende det er mer riktig å spørre etter komponent lære..

Jeg finner ingen ebøker som tar for seg verken Elektronikk, eller Komponentlære. Det må da vel finnes noe sånt gratis et sted, skulle man tro?
ELFA-katalogen Bestill fra www.elfa.se, eller få hos din lokale videregående. Tror den koster bare 100kroner. Her har du flere tusen sider med produkter/komponenter og for hvert kapittel står det om komponentene, elektroformler, etc..
Har følgende ebooks:

Electronic Circuits Part1 Part2 Part3 Part4 Part5 Part6
Siemens ebooks (Electricity, Power Distribution, Motor Control).pdf 2301461

Har flere hundre andre også, send meg en PM så får de link de som vil ha..

Crew: Bare til å slette denne posten hvis den strider imot reglene.

Edit: Så nå at de måtte være på Norsk. Vet at et par medlemmer her på forumet snakket om å starte en site hvor de ga ut Norske lære bøker i pdf format, vet ikke om det ble noe av det men søk og PM de aktuelle personene så kanskje de har noen bøker om elektronik.
Sist endret av Cybergasm; 6. august 2005 kl. 15:32.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Laster i denne stund ned Fakta-sidene fra Elfa katalogen, og håper det er der det står om komponentene.
Sitat av LoOzR
Laster i denne stund ned Fakta-sidene fra Elfa katalogen, og håper det er der det står om komponentene.
Vis hele sitatet...
kan du ikke bare scanne det skjemaet inn?
Send meg en PM hvis du lurer på hva de forskjellige komponentene er.
Når du skal bygge en radiosender må du sikkert lage en spole, her er en guide på norsk:
Hvordan lage spoler

Vist du legger ut bilde av skjemaet eller link til den radio senderen kan vi jo svare på en del spørsmål derifra. Og forklare symbolene du lurer på.

Jeg vil gjerne lære meg å lage enkle elektroniske saker.
Vis hele sitatet...
Hva slags "saker", kan gi deg tips til hva du bør lese på når du sier hva du skal bygge. Vil du lære deg å bygge alt mulig generelt tror jeg det er like greit å søke seg inn på skole med en gang.. Men en god start er å bygge kit's (byggesett) fra elfa, da bygger du tingen etter skjema og kan studere skjema og hvordan saken oppfører seg i virkeligheten
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Radioen jeg vil bygge er som beskrevet her:

http://home.online.no/~sondred/Gamle...M%20sender.htm

Og her er skjemaet for sender del:

http://home.online.no/~sondred/Gamle...sender%203.htm

Og skjema til lyd del:

http://home.online.no/~sondred/Gamle...sender%204.htm
oki, har bygd den selv og den funker

hmm, jeg gjorde et skoleprosjekt om den... kan kanskje lete det fram og legge det ut så slipper du å lage komponent liste selv. Jeg etsa kretskort, vist du ikke kan etse kretskort så må du bruke sånn hobby kretskort (som jeg alltid glemmer navnet på) og det vil sikkert bli litt pes..

På skjemaer er komponentene merket med bokstaver:
R står for motstand
C står for kondensator
L står for spole
VC står for variabel kondensator
Q står for transistor
D står for diode (du ser på symbolet hvilken type det er: f.eks zener-, lys- og vanlig diode)
RV står for potmeter (variabel motstand)
Trekantene med + og - inni er operasjons forsterkere (opamp)
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Hehe, så bra!

Hadde vært supert om du hadde funnet igjen noe fra den oppgava di!


Men nei, jeg har ikke utstyr for å etse kretskort selv, ei heller gjort det før. Er det mye pes med sånne hobbyplater? Det er vel å få kjøpt utstyr så man kan etse selv? men er dette vanskelig?

Du må huske på at jeg er nybegynner, og ikke har så mye peiling fra før. Men vil gjerne lære litt om elektronikk. Det skulle være mulig for en amatør å få til denne radiosenderen? Med litt grunnleggende kunnskap..?
Du får det sikkert til vist du vil og det går bra med hobbykort også, bare at det tar litt mer keitete.

Skal finne fram det prosjektet, men blir kanskje ikke gjort før neste torsdag (skal vekk i morgen tidlig). Men glemmer jeg av det kan du sende en pm
De der "hobby" kortene er noe drit. Jeg synes det er lettere å bruke et vanelig printkort.
Så kan man velge om man skal etse eller bruke metoden som blir vist på siden der fm senderen ligger.
LINK
jeg ville ha startet med noe litt enklere i starten bare for og skjønne prinsippet. kan scanne inn noen enkle skjemaer hvis du vil.
En batteri tester er veldig enkelt og lage i starten.
Jeg har en bok du kan kjøpe for 50 spenn. hvor det er detaljerte oppgaver og forklaringer om hva alt er osv.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Jeg har lasta ned Electronics for Dummies på Engelsk, så får se hvordan jeg klarer meg med det først. Tror det er mye som er bra forklart der, i tillegg til at dem har noen begynner prosjekt.

Eneste bakdelen er at den er engelsk. Noe som gjør det litt vanskelig med tekniske ord og uttrykk. Men noe skjønner jeg ut fra sammenhengen.
Det finnes to måter å lære seg elektronikk: Les en fysikkbok for studieforberedende fag (Da lærer du å forstå elektronikk fullstendig, men kan ikke noe praktisk). Eller les en elektrobok for yrkesfag (Da lærer du alt det praktiske, men forstår ingenting)

Det sier fysikklæreren min iallfall: "Dere (fysikkelever) vet hvordan bilen fungerer, men dere kan ikke kjøre den. Yrkesfagelevene kan kjøre bilen, men vet ikke hvordan den fungerer."



Warning: innlegget inneholder overdreven bruk av allmen-arroganse.
Stemmer kanskje for transportfag og litt for elektro, men elektronikk fungerer slik at du må kunne forstå det teoretiske for å praktisere det Det er derfor du har 2 år med teori før du begynner på praksisen.

Det er stor forskjell på elektro og elektronikk
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Jeg går ikke i noen som helst klasse. Jeg er for gammel for slikt!

Men jeg kunne godt tenke meg å lære litt! Jeg begynner å få litt begrep om hva det dreier seg om her nå, uten å påstå at jeg kan alt om alle komponenter osv. Har tross alt ikke så lang utdanning endå!

Det skal sies at jeg kommer neppe til å lære så mye at jeg kan konstruere egne skjemaer, men målet er å kunne forstå eksisterende skjemaer, og kunne bygge dem.

Jeg må først lese ferdig Electronics for Dummies, og forstå den, før jeg kan kaste meg ut i denne interessante hobbyen!
Noen som har forslag til et PCB design program, som både er bra og enkelt å bruke ?
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
RBS: Electronics for Dummies nevne et program som heter Eagle Light CAD. Ingen peiling på om det er bra eller ikke. Du finner det på http://www.cadsoft.de


Jeg var inne på Elfa.se istad og så litt på forskjellige komponenter. Men hvordan i svarte vet jeg at jeg bestiller riktige deler? Det finnes jo et vell av "like" deler!

Er det kritisk hvilket stoff komponentene er laget av, så lenge det har samme verdier som jeg trenger?
http://giuciao.atspace.org/books/

Bare søk på den siden etter ordet electronic så finner dere mange (engelske) e-bøker.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Cybergasm: Takker så meget for linken jeg fikk av deg! Lasta ned ei bok som virker bra!


En anna ting, hva slags kretskort anbefaler dere? (husk at jeg er nybegynner og muligens trenger litt plass med tanke på lodding)
Sitat av RBS
Noen som har forslag til et PCB design program, som både er bra og enkelt å bruke ?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Electronic work bench.
har fungert fint for meg enn så lenge
Sitter å tegner printkortet til fmsenderen i Eagle PCB og bare lurer på hvilke Operasjon Forsterkere jeg skal bruke? Jeg har funnet frem 2 typer som heter:
LM358N og LM358D

Bilder:
http://eurohub.gotdns.com/LM358D.JPG
http://eurohub.gotdns.com/LM358N.JPG
Er en av disse riktig ?
Sist endret av RBS; 9. august 2005 kl. 19:24.
Det er samme komponent, bare i forskjellig utforming. Velg N-modellen du

Du kan forresten huke av "SMD's" på søk. SMD står for surface mount device, det blir mest brukt i masseproduksjon og så og si aldri i hobby sammenheng siden de er så pittesmå.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Sitter og knoter litt med Eagle PCB. Det er jo litt arbeid da, er ikke bare bare. Men har litt problem med å finne riktige komponenter i lista.. Når jeg skal ha en 10uF kondensator f.eks, hvilken skal jeg velge? Og samme med motstander, hvordan vet jeg at jeg velger rett type?
Sitat av LoOzR
Sitter og knoter litt med Eagle PCB. Det er jo litt arbeid da, er ikke bare bare. Men har litt problem med å finne riktige komponenter i lista.. Når jeg skal ha en 10uF kondensator f.eks, hvilken skal jeg velge? Og samme med motstander, hvordan vet jeg at jeg velger rett type?
Vis hele sitatet...
Electronic Work Bench er mye enklere
du forstår alt sammen mye enklere. og man kan leke seg mer. på slutten av skoleåret ifjor lagde jeg en hel digital klokke i ewb
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Men er ikke Electronic Work Bench nærmere 100 MB da? Jeg har bare 56k modem, så det er litt kjedlig å laste ned så store filer...
work bench så bra ut det, litt rort i begynnelsen da. Men en ting til jeg lurer på er at på skjemaene er det disse GND tingene heletiden, å bare lurte på hva det er. Jeg vet at det er jord men det virket så rart
Se bilde:
http://eurohub.gotdns.com/spørsmal.jpg

Er det elektrolytt kondensatorer, de som har de strekene på ene siden ?

Ble mange spørmål på en gang nå
Sist endret av RBS; 10. august 2005 kl. 23:49.
symbolet på den det står GND på er jo for en inngang. men virket veldig rart at det skal være en egen inngang for jord :s
Jeg har noen par elektronikk bøker du kunne fått billig.


Sitat av RBS
work bench så bra ut det, litt rort i begynnelsen da. Men en ting til jeg lurer på er at på skjemaene er det disse GND tingene heletiden, å bare lurte på hva det er. Jeg vet at det er jord men det virket så rart
Se bilde:
http://eurohub.gotdns.com/spørsmal.jpg

Er det elektrolytt kondensatorer, de som har de strekene på ene siden ?

Ble mange spørmål på en gang nå
Vis hele sitatet...
Strekene er at det går til jord, som regel går det til chassiet i dingsen du bygger.

Sitat av LoOzR
Sitter og knoter litt med Eagle PCB. Det er jo litt arbeid da, er ikke bare bare. Men har litt problem med å finne riktige komponenter i lista.. Når jeg skal ha en 10uF kondensator f.eks, hvilken skal jeg velge? Og samme med motstander, hvordan vet jeg at jeg velger rett type?
Vis hele sitatet...
Du må se på fargekoden på motstanden.
Det er en liten svart prikk øverst til venstre hjørnet, da holder du motstanden riktig og kan lese av fargekoden riktig. Utifra fargekoden ser du hvor mye ohm (motstands) motstanden har.
Sist endret av JonBlund; 11. august 2005 kl. 13:01.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Sitat av JonBlund
Jeg har noen par elektronikk bøker du kunne fått billig.




Strekene er at det går til jord, som regel går det til chassiet i dingsen du bygger.



Du må se på fargekoden på motstanden.
Det er en liten svart prikk øverst til venstre hjørnet, da holder du motstanden riktig og kan lese av fargekoden riktig. Utifra fargekoden ser du hvor mye ohm (motstands) motstanden har.
Vis hele sitatet...

Jo, du tenker da på selve komponenten? Men jeg tenkte på når man skal lage skjema i Eagle. Eller har ikke det noen betydning å velge riktig der? Listene er jo uendelig lange for hver komponent..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen av dere som har brukt Protel ? Bare lurte på hva som er galt når jeg får opp:

Compiler Net NetC1_2 has no driving source (Pin C1-2,Pin R1-1,Pin R2-2,Pin U1-3)
Hva er det som er feil her? Fikk mange slike feilmeldinger når jeg skulle compile skjemaet mitt.
jeg mener huske jeg har no elektronikkbøker fra ifjor jeg ikke fikk solgt som jeg sikkert kan scanne litt diverse fra om intresse?? bare PM meg det

ELFA katalogen er foresten en god lærebok, www.elfa.no