Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 916
Hei! For kanskje ett års tid siden var det nyhetsoppslag om at det var ønskelig å la kommunene i Norge få bestemme regulering av cannabis selv.


Klarer ikke å finne mer informasjon om dette.

Jeg lurer på om noen vet noe mer om det ?

Det er mulig at dette var ett forslag som ble nedstemt før det ble aktuelt.
På tide å våkne TS
Sitat av dåven Vis innlegg
På tide å våkne TS
Vis hele sitatet...

Vil du utdype?
Det høres ut som et eller annet tilfeldig forslag ingen tok alvorlig.

Oslo byråd ønsker vel en prøveordning tilsvarende foreslått rusreform, men det er neppe lovhjemmel for dette i dag.
Er det lokal/kommunal rusreform du tenker på?
Du tenker sikkert på bystyrevedtakene om lokal rusreform, som handler om behandling og oppfølging av helsevesenet og ikke straff fra politiet.

Forslaget om et prøveprosjekt med rusreform i enkelte kommuner for å se hvordan det gikk var i Oslo og Bergen, noen andre kommuner fulgte etter og gjorde vedtak men det har ikke skjedd i praksis noe sted enda. Foreningen for Human Narkotikapolitikk purrer på saken og ønsker justeringer i forslaget (en ordinær straff forsvinner fra rullebladet etter fem år mens om man registreres som rusmisbruker i helsemappa si ligger det der og følger deg for alltid) mens politiet kommer med motargumenter til noe lokal rusreform da de mener det vil være vanskelig å gjennomføre i praksis om kun bosatte i den byen behandles på en måte mens tilreisende og de utenfor behandles på en annen måte.

Men så kom jo høyesterettsdommen oppi dette her, hvor høyesterett og riksadvokaten var raskere enn politikerne til å bestemme seg, og hvor det fastslås at ihvertfall tunge rusmisbrukere skal slippe straff som jo setter presedens nasjonalt, ikke bare lokalt.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Du tenker sikkert på bystyrevedtakene om lokal rusreform, som handler om behandling og oppfølging av helsevesenet og ikke straff fra politiet.

Forslaget om et prøveprosjekt med rusreform i enkelte kommuner for å se hvordan det gikk var i Oslo og Bergen, noen andre kommuner fulgte etter og gjorde vedtak men det har ikke skjedd i praksis noe sted enda. Foreningen for Human Narkotikapolitikk purrer på saken og ønsker justeringer i forslaget (en ordinær straff forsvinner fra rullebladet etter fem år mens om man registreres som rusmisbruker i helsemappa si ligger det der og følger deg for alltid) mens politiet kommer med motargumenter til noe lokal rusreform da de mener det vil være vanskelig å gjennomføre i praksis om kun bosatte i den byen behandles på en måte mens tilreisende og de utenfor behandles på en annen måte.

Men så kom jo høyesterettsdommen oppi dette her, hvor høyesterett og riksadvokaten var raskere enn politikerne til å bestemme seg, og hvor det fastslås at ihvertfall tunge rusmisbrukere skal slippe straff som jo setter presedens nasjonalt, ikke bare lokalt.
Vis hele sitatet...

Det var disse tinga jeg lurte på ja. Takk for en solid post med god informasjon det var ikke så lett for meg å søke meg frem til det.

Ja da fikk jeg svar på det jeg lurte på.

Jeg tenkte at hvis det var gitt klarsignal til at kommuner kunne regulere dette selv kunne man kanskje fått gjennomslag for endring i politikk i en av våre mange kommuner.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hei! For kanskje ett års tid siden var det nyhetsoppslag om at det var ønskelig å la kommunene i Norge få bestemme regulering av cannabis selv.


Klarer ikke å finne mer informasjon om dette.

Jeg lurer på om noen vet noe mer om det ?

Det er mulig at dette var ett forslag som ble nedstemt før det ble aktuelt.
Vis hele sitatet...
Så lenge det offentlige Norge forbyr alt av narkotika, så er det jo ganske tvilsomt at kommunene skal bestemme regulering av cannabis. Hvor har du lest dette?
Sitat av StorMage Vis innlegg
Så lenge det offentlige Norge forbyr alt av narkotika, så er det jo ganske tvilsomt at kommunene skal bestemme regulering av cannabis. Hvor har du lest dette?
Vis hele sitatet...
Takk til @CannaLars , bra screenshot.
Venstre har ca to ordførere i hele landet så i praksis så blir det nok lite av det forslaget men håper at det skjer noe nytt i rus saken da
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Venstre har ca to ordførere i hele landet så i praksis så blir det nok lite av det forslaget men håper at det skjer noe nytt i rus saken da
Vis hele sitatet...
De kan få fler, AP velgerne må gå en plass.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Problemet" er at forslaget til Venstre strider med grunnlovens § 98.

Alle er like for loven.

Intet menneske må utsettes for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling.


Altså, ifølge grunnloven, så er det forbudt for rettsvesenet å forskjellsbehandle deg på grunnlag av ditt postnummer eller hvorvidt du er tung rusmisbruker eller bare har litt party hver tredje lørdag.