Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  161 13058
Hoit

Rundt 20:15 idag så ringte det på døra mi og jeg åpnet døra. Der sto det en mann på ca 25-28år i mørke klær og papirer i hånda.

Han presenterte seg ganske enkelt. "Hei, vi driver med en underskriftskampanje for å få 500 underskrifter sånn at vi kan stille til stortingsvalget"

Begynnte å stusse litt, siden han ikke nevte noe parti han var fra. Jeg tenkte først det var noen SV folk som driver å sanker stemmer i omegn her jeg bor.
Men da han begynnte å snakke om partiprogrammet sitt:

- Våre damer kler seg som horer
- Jødene har den reelle makta i Norge
- Innvandrere/Asylsøkere ødelegger Norge, og Norge sine tradisjoner.
- USA presser Norge til krig i Afghanistan

Så skjønnte jeg raskt at dette var Vigrid.

Jeg ble jo satt ut først. Siden jeg selv er Pakistaner. Og i blokka mi bor da ca 75% Innvandrere/Asylsøkere og noen få eldre Norske pensjonister. Kort fortalt, bor i en drabantby med flertall ikke etnisk-Norske.

Vel mens han fortsatt så begynnte det å klikke for meg. Han sa noe med at innvandrere er en byrde for det Norske samfunnet.

Jeg ble sykt fornærmet. Siden mine foreldre er innvandrere, og fortalte at han generaliserer mye og virklighetsforståelsen hans er fucked up.

Men det som forundret meg er at Vigrid har begynnte å oppsøke steder med flertall av innvandrere og asylsøkere.

En av grunnene til at han mente at de trengte innvandrer stemmer var visstnok.
Vigrid og oss muslimer deler synet dems når det gjelder jødehat. Han forventet liksom at siden jeg er muslim. Så hater jeg jøder...
Jeg diskuterte litt med han, til jeg skjønnte at han kisen var blåst til helvete i hodet.

Det hele endte med at begge ble litt høylytte, og jeg vurderte faktisk et lite øyeblikk å hente batongen min. Men siden jeg var hjemme, og alle var hjemme så endte dette pent.

Men er det noen andre som har opplevd vigrid folk på døra?
Sist endret av BaJa; 27. november 2008 kl. 22:04. Grunn: Skrivefeil...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2732619.ece litt mer info.

Vigrid hadde ikkje akkurat greid å kommet seg til makten
hm først og fremst så var det nok ikke vigrid da de kaller seg en "religion" og er generelt sett for dumme til å ta steget inn i politikk.
Norgespatriotene, med øyvind heian i spissen, kunne det nok ha vært derimot.
uansett, du har fått en nynazist på døra di. gratulerer.
Jeg vil tippe du bor i tønsberg\drammen eller omegn, og da er det stort sett ikke så mye å få gjort, for det er så jævla mange av svina der.
i alle tilfelle burde du få med deg alle kompisene dine, finne disse "opplyste" menneskene og grisebanke hele bunten.
uansett hva du gjør; ikke underskriv. de trenger forøvrig 5000 underskrifter, ikke 500
må si jeg synes det er litt søtt jeg
Kommer noen i det hele tatt fra vigrid og banker på dørra mi..

Det blir ikke pent.
åja, ifølge avisa er det visst vigrid som driver på hahahaha
da vil jeg anbefale et velrettet slag i ansiktet, for så å lukke døra.
Sitat av HellToPay Vis innlegg
i alle tilfelle burde du få med deg alle kompisene dine, finne disse "opplyste" menneskene og grisebanke hele bunten.
Vis hele sitatet...
Greit nok, er ikke spesielt glad i vigrid o.l jeg heller, men det var bare et latterlig forslag.

Dessuten er nok ikke vigrid de du vil gjøre sånt mot...
Sitat av Archj Vis innlegg
Greit nok, er ikke spesielt glad i vigrid o.l jeg heller, men det var bare et latterlig forslag.

Dessuten er nok ikke vigrid de du vil gjøre sånt mot...
Vis hele sitatet...
Er vigrid så farlige? Men enig i at det var et latterlig forslag...
Sitat av Archj Vis innlegg
Greit nok, er ikke spesielt glad i vigrid o.l jeg heller, men det var bare et latterlig forslag.

Dessuten er nok ikke vigrid de du vil gjøre sånt mot...
Vis hele sitatet...
Vigrid er sikkert farlig der de holder til (Mjøndalen, Tofte,Hurum,Tønsberg)

Men i Drammen. Så er jeg ganske trygg
Sitat av solaas Vis innlegg
Er vigrid så farlige? Men enig i at det var et latterlig forslag...
Vis hele sitatet...
lurer litt på det samme egentlig.. Temmelig sikker på at jeg kjenner farligere folk? Har alltid tenk på vigridere som litt som han norgespatriotene-lederen.. Litt sånn, mørkredde tullinger med fryktelig lav sosialintelligens.. ikke helt de største kara..?
Sist endret av Gamgee; 27. november 2008 kl. 22:54.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Vigrid er sikkert farlig der de holder til (Mjøndalen, Tofte,Hurum,Tønsberg)
Vis hele sitatet...
Vigrid vil jeg si er ganske farlig hvor som helst... Selv om det bare konspirasjonsteorier dette også, så tror jeg ikke det er få mennesker i dette landet de har banket opp og/eller drept.

Forøvrig trodde jeg Norgespatriotene allerede kunne stille til stortingsvalget...(?)

Uansett må jeg si at jeg synes både vigrid og Norgespatriotene har noen gode meninger. Du finner ikke folk som er mer glad i Norge enn de folka der. Nå vil ikke jeg starte noen diskusjoner om innvandringspolitikken i Norge, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener...
Kanskje de er glad i Norge, men hvordan vil Norge vært og utviklet seg uten innvandere?
jada, vigriderne er noen gærninger, og, ok, kanskje en tanke ekstremt forslag men uansett: borgervern ftw.
Hvis det skjer skal jeg ta han med inn i leiligheten og servere han boller og brus og ta en lang prat om hva som egentlig foregår her i verden.

Holdt på å gjøre det samme med jehovas vitner som kom på døra, men endte med å stå i dør åpningen og diskutere..
Sist endret av Pagliacci; 27. november 2008 kl. 23:11.
Sitat av solaas Vis innlegg
Kanskje de er glad i Norge, men hvordan vil Norge vært og utviklet seg uten innvandere?
Vis hele sitatet...
Forøvrig hadde vi hatt en del mindre kriminalitet. Vi hadde sluppet å dele ut penger til stakkarne som kommer her og ikke klarer å få seg jobb. Vi hadde hatt flere leiligheter ledig til studenter og folk som faktisk prøver å jobbe for det de gjør. Grønlann i Oslo hadde ikke trengt å bli til et slum område. Fakta sier at ikke ble "ghetto" før utlendingene ble for mange og jagde nordmennene vekk derfra...

Men for all del. Innvandring har jo sikkert tjent seg litt for dette landet også.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Forøvrig hadde vi hatt en del mindre kriminalitet. Vi hadde sluppet å dele ut penger til stakkarne som kommer her og ikke klarer å få seg jobb. Vi hadde hatt flere leiligheter ledig til studenter og folk som faktisk prøver å jobbe for det de gjør. Grønlann i Oslo hadde ikke trengt å bli til et slum område. Fakta sier at ikke ble "ghetto" før utlendingene ble for mange og jagde nordmennene vekk derfra...

Men for all del. Innvandring har jo sikkert tjent seg litt for dette landet også.
Vis hele sitatet...
Hallo. Har du noensinne vært i Oslo eller? Grønland, en slum? Det er det dummeste jeg har hørt. Grønland er et av de mest spennede områdene i hele Norge. Der er det en salig blanding av mennesker fra alle kulturer i en herlig smeltedigel. Og at nordmenn er jaget bort fra Grønland? Herre!

Mellom 9 og 10% av arbeidende mennesker i Norge har fremmedkulturell bakgrunn. (morgenbladet uke 47) Landet hadde friggin kolapset hadde det ikke vært for dem.

Du, kjære gutten min, må se å få trukket hodet opp av ditt eget anus og pusse brillene dine. Argumentene din er de samme som vi alltid ser fra mennesker så fulle av fordommer at de ikke ser sin egen nesetipp. At innvandringen i Norge fører med seg utfordringer er det ingen tvil om, men det er enda ingen som klarer å overbevise meg om at for innvandrere "tar" jobber og hybelplasser fra etniske nordmenn, eller statistikk som viser av kulturell bakgrunn har innvirkning på kriminalitetsstatistikken...

Beklager for utblåsning, men skriver du provoserende poster får du provoserende svar...
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Forøvrig hadde vi hatt en del mindre kriminalitet. Vi hadde sluppet å dele ut penger til stakkarne som kommer her og ikke klarer å få seg jobb. Vi hadde hatt flere leiligheter ledig til studenter og folk som faktisk prøver å jobbe for det de gjør. Grønlann i Oslo hadde ikke trengt å bli til et slum område. Fakta sier at ikke ble "ghetto" før utlendingene ble for mange og jagde nordmennene vekk derfra...

Men for all del. Innvandring har jo sikkert tjent seg litt for dette landet også.
Vis hele sitatet...
hvis du er redd for å gå gjennom "Grønlann", som du så flott skriver det, er det vel mest deg det er noe galt med..
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Grønlann i Oslo hadde ikke trengt å bli til et slum område. Fakta sier at ikke ble "ghetto" før utlendingene ble for mange og jagde nordmennene vekk derfra...
Vis hele sitatet...
Grønland du mener? Kjenner mange "innlendinger" som bor der. De har det helt fint. Ikke hørt et ord om noen jaging. Finner du på ting?
Enig med Halalgeir. Men her er link til wikipedia som viser til at Innvandere faktisk har innvirkning på kriminalitetsstatistikken.
http://no.wikipedia.org/wiki/Innvand...e#Kriminalitet=Kriminalitet
Sist endret av solaas; 27. november 2008 kl. 23:26.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Vi hadde sluppet å dele ut penger til stakkarne som kommer her og ikke klarer å få seg jobb. .
Vis hele sitatet...
Fakta: Innvandrere som gruppe bidrar suverent mer i skatt av sitt arbeide enn de av innvandrerne som får trygd. Ergo et netto overskudd som landet rent økonomisk tjener på.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hallo. Har du noensinne vært i Oslo eller? Grønland, en slum? Det er det dummeste jeg har hørt. Grønland er et av de mest spennede områdene i hele Norge. Der er det en salig blanding av mennesker fra alle kulturer i en herlig smeltedigel. Og at nordmenn er jaget bort fra Grønland? Herre!

Mellom 9 og 10% av arbeidende mennesker i Norge har fremmedkulturell bakgrunn. (morgenbladet uke 47) Landet hadde friggin kolapset hadde det ikke vært for dem.

Du, kjære gutten min, må se å få trukket hodet opp av ditt eget anus og pusse brillene dine. Argumentene din er de samme som vi alltid ser fra mennesker så fulle av fordommer at de ikke ser sin egen nesetipp. At innvandringen i Norge fører med seg utfordringer er det ingen tvil om, men det er enda ingen som klarer å overbevise meg om at for innvandrere "tar" jobber og hybelplasser fra etniske nordmenn, eller statistikk som viser av kulturell bakgrunn har innvirkning på kriminalitetsstatistikken...

Beklager for utblåsning, men skriver du provoserende poster får du provoserende svar...
Vis hele sitatet...
Jeg kan også innrømme at jeg har store fordommer mot innvandring. Jeg har mine grunner. Men jo mer jeg leser og hører fra innvandrere, jo mer stiger fordommene mine mot dem.

Det gjelder ikke bare muslimer og pakistanere. Det gjelder også afrikanere og andre innvandrere. Som f.eks. nå for tiden går det en gjeng med afrikanere rundt i sentrum av Bergen som gir heroin til ungdommer, for å få dem avhengige, sånn at dem kan selge til dem senere. Hva faen da? Hvem er det som gjør sånt?

Kriminalitetsstatistikken har alt med kulturell bakgrunn å gjøre. Se f.eks. somalere. I deres land, Somalia, så finnes det ikke politi. De er nødt til å gjøre det som må gjøres for å overleve, for å kunne spise skikkelige hver dag. Dette har de gjort hele livet, drepe og skade, og stjele generelt fra andre for å få spise hver dag. Dette har de gjort hele livet, så kommer de til Norge i en alder av 20-25 år. Det kan jo ikke være lett for de å skjønne alle reglene dette landet har da.

Det samme gjelder for muslimer og pakistanere som kanskje kommer fra krig og elendighet i deres eget land. De har kanskje mistet troen på det gode her i verden, og derfor leter etter trøbbel når de kommer her.

Sitat av fabianca Vis innlegg
Grønland du mener? Kjenner mange "innlendinger" som bor der. De har det helt fint. Ikke hørt et ord om noen jaging. Finner du på ting?
Vis hele sitatet...
Greit. Jeg gikk litt vel langt med denne uttalelsen, i og med at jeg aldri har vært i grønland selv. Så den beklager jeg.
Sitat av solaas Vis innlegg
Enig med Halalgeir. Men her er link til wikipedia som viser til at Innvandere faktisk har innvirkning på kriminalitetsstatistikken.
http://no.wikipedia.org/wiki/Innvand...e#Kriminalitet=Kriminalitet
Vis hele sitatet...
Igjen. Wikipedia er ingen god kilde...
Hvis du sammeligner innvandrere og kriminalitet, og kun det, kan det virke tydelig, men det er først når man begynner å granske statistikken nøye at man oppdager at verden ikke er svart hvitt...

Hvis du i stedet for å bruke kulturell bakgrunn som mål, men heller ser på fattigdom vil du fort se at fattigdom og kriminalitet henger nøye sammen. Altså, de som er fattige er de som kommer høyt på kriminalitetsstatistikken. Hvis du deretter undersøker innvandrere sin inntekt vil du, ikke overraskende, finne ut at innvandrere i norge har et mye lavere inntektsnivå enn etnisk nordmenn.

Etniske nordmenn som er fattige havner tilnærmet like høyt på statistikk over kriminalitet som fattige innvandrere. Som du kan lese av wikipedia er det enkelte grupper innvandrere som ikke kommer høyt på kriminalitetsstatistikken og jommen er det ikke også de innvandrergruppene som klarer seg best i arbeidslivet her i Norge (som vi er så glad i).
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Igjen. Wikipedia er ingen god kilde...
Hvis du sammeligner innvandrere og kriminalitet, og kun det, kan det virke tydelig, men det er først når man begynner å granske statistikken nøye at man oppdager at verden ikke er svart hvitt...

Hvis du i stedet for å bruke kulturell bakgrunn som mål, men heller ser på fattigdom vil du fort se at fattigdom og kriminalitet henger nøye sammen. Altså, de som er fattige er de som kommer høyt på kriminalitetsstatistikken. Hvis du deretter undersøker innvandrere sin inntekt vil du, ikke overraskende, finne ut at innvandrere i norge har et mye lavere inntektsnivå enn etnisk nordmenn.

Etniske nordmenn som er fattige havner tilnærmet like høyt på statistikk over kriminalitet som fattige innvandrere. Som du kan lese av wikipedia er det enkelte grupper innvandrere som ikke kommer høyt på kriminalitetsstatistikken og jommen er det ikke også de innvandrergruppene som klarer seg best i arbeidslivet her i Norge (som vi er så glad i).
Vis hele sitatet...
Du svarer veldig godt på din egen konklusjon her. Innvandrere har et mye lavere inntektsnivå enn etniske nordmenn. Ergo høyere kriminalitet, som du sier selv.

De innvandrerne som faktisk klarer å komme seg "opp og frem" her i landet. De som faktisk kommer inn her for å jobbe, og for å like dette landet, de klarer seg bra. Men de innvandrerne som kommer her fordi de ikke har noen andre steder å gå, som følge av krig o.l i sitt eget land. For meg ser det ut som de ikke har lyst til å være her engang. At de gjør sitt for å bli kastet ut igjen.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Du svarer veldig godt på din egen konklusjon her. Innvandrere har et mye lavere inntektsnivå enn etniske nordmenn. Ergo høyere kriminalitet, som du sier selv.

De innvandrerne som faktisk klarer å komme seg "opp og frem" her i landet. De som faktisk kommer inn her for å jobbe, og for å like dette landet, de klarer seg bra. Men de innvandrerne som kommer her fordi de ikke har noen andre steder å gå, som følge av krig o.l i sitt eget land. For meg ser det ut som de ikke har lyst til å være her engang. At de gjør sitt for å bli kastet ut igjen.
Vis hele sitatet...
Men ditt resonement konkluderer med at "innvandrere er kriminelle", mens mitt konkluderer med at "fattige er kriminelle".

Din løsning på problemet er å kaste ut innvandrere, mens min løsning er å bekjempe fattigdom. Ser du ikke hvor hardt du feiler?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Men ditt resonement konkluderer med at "innvandrere er kriminelle", mens mitt konkluderer med at "fattige er kriminelle".

Din løsning på problemet er å kaste ut innvandrere, mens min løsning er å bekjempe fattigdom. Ser du ikke hvor hardt du feiler?
Vis hele sitatet...
Jeg ser på det som nøyaktig samme problem. Kaster vi ut innvandrerne, mister vi mye av fattigdommen i landet, vi mister mye av kriminaliteten, og det blir flere jobber til oss nordmenn.

Og gidd å diskuter med å avslutte hvert innlegg med å fortelle meg hvor hardt jeg suger og feiler osv. Vær litt mer saklig.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg

Og gidd å diskuter med å avslutte hvert innlegg med å fortelle meg hvor hardt jeg suger og feiler osv. Vær litt mer saklig.
Vis hele sitatet...
Point taken. Sorry.
Problemet her i Norge er bare det at vi er helt avhengige av innvandring for å holde skuta flytende. Som jeg sa er nesten 10% av arbeidsstokken i landet "innvandrere", og jobbene de tar er de som etniske nordmenn ikke vil ha. Slik som situasjonen har vært i Norge de siste 5-6 årene har det vært stor mangel på arbeidskraft i landet. Vi har faktisk måttet gå til det skrittet å importere arbeidskarft. Da er det å sende ut innvandrere en dårlig løsning...
Takk for din klage tråd om Vigrid.

De som trakkaserer andre mennesker på grunn av deres syn om f.eks innvandringspolitikk, er ikke noe bedre enn Vigrid.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Point taken. Sorry.
Problemet her i Norge er bare det at vi er helt avhengige av innvandring for å holde skuta flytende. Som jeg sa er nesten 10% av arbeidsstokken i landet "innvandrere", og jobbene de tar er de som etniske nordmenn ikke vil ha. Slik som situasjonen har vært i Norge de siste 5-6 årene har det vært stor mangel på arbeidskraft i landet. Vi har faktisk måttet gå til det skrittet å importere arbeidskarft. Da er det å sende ut innvandrere en dårlig løsning...
Vis hele sitatet...
Jeg nekter å tro at vi er avhengige av innvandring for å "holde skuta flytende". Hva gjorde før innvandringen tok av da? På 80-90 tallet var det ikke mange innvandrere i Norge. Vi klarte oss perfekt. Som du sier, så er det jo bra at utlendingene tar jobber nordmenn selv ikke vil ha. Og det med at situasjonene i Norge har vært så dårlig de siste årene kan heller ikke stemme. Nå vil jo regjeringen holde arbeidsledigheten litt oppe slik at det ikke blir inflasjon. Vi har rett og slett for mange som vil jobbe her i landet. Spørsmålet blir jo da om de som jobber fortjener å ha en jobb mer enn andre....
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg nekter å tro at vi er avhengige av innvandring for å "holde skuta flytende". Hva gjorde før innvandringen tok av da? På 80-90 tallet var det ikke mange innvandrere i Norge. Vi klarte oss perfekt. Som du sier, så er det jo bra at utlendingene tar jobber nordmenn selv ikke vil ha. Og det med at situasjonene i Norge har vært så dårlig de siste årene kan heller ikke stemme. Nå vil jo regjeringen holde arbeidsledigheten litt oppe slik at det ikke blir inflasjon. Vi har rett og slett for mange som vil jobbe her i landet. Spørsmålet blir jo da om de som jobber fortjener å ha en jobb mer enn andre....
Vis hele sitatet...
ehh, man seriøst. Du er litt ung, men greit.

De første Pakistanske arbeidsinnvandrere kom til Norge i 1970 tallet og langt ut til i 1980. Og det var MANGE som kom. Så ja, vi hjalp til å holde skuta flytende. Bare for å få det sagt...
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg nekter å tro at vi er avhengige av innvandring for å "holde skuta flytende".
Vis hele sitatet...
Vi klarer oss "perfekt" nå også. Du tror vel at det er en finanskrise fordi slemme pakistanere tar olje i lommene deres og sender det i konvolutter til Pakistan, så selger de det tilbake til oss for en mye høyere pris! Der har du den ekte faren!!

Men jeg er også fra Drammen, og det er ikke så mange rasister her - ihvertfall ikke som jeg ser. Men å si at det er et flertall av innvandrere synes jeg også blir feil å si, for det er det ikke, ihvertfall ikke slik jeg ser det.

Og hvis du slår en fra Vigrid så bare drar du deg ned på deres nivå. Når de gjør slikt er det for å provosere, slik at de tar første slag, og etterpå kan de "ta igjen, siden de slår først" osv. Dere som vil banke rasister bør VIRKELIG se på dere selv og tenke dere om. Rasister har fordommer, og derav vil flere mennesker få fordommer dersom de svarte slår dem. Bare lær dere fakta om innvandring og landets oppgang/nedgang i sammenheng med innvandring og prat tilbake. Skal ikke mye til å slå tilbake de lavpannede folkene i Vigrid.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg nekter å tro at vi er avhengige av innvandring for å "holde skuta flytende". Hva gjorde før innvandringen tok av da? På 80-90 tallet var det ikke mange innvandrere i Norge. Vi klarte oss perfekt..
Vis hele sitatet...
seriøst, vær så snill, bare hold kjeft.
ingen kan være SÅ indoktrinerte... Har du sosial intelligens som strekker seg lenger en tv-skjermen din?
greit nok at du er fra bergen, men seriøst, prøv å lese en annen avis enn vg\dagbladet for en gangs skyld, og prøv å se litt kritisk på ting, så vil du nok se at den virkelige verden passer ganske dårlig inn i din oppfatning av den.
som personen over meg skreiv kom arbeidsinnvandrerne på 70 tallet, på oppfordring fra norske myndigheter, fordi norge var the suck og hadde stort sett ikke arbeidskraft. så kom jappetia og kommersialiseringa hvilket endte med at alle disse ufyselig pakistanerne ble dyttet ut i groruddalen fordi i Oslo skulle man ha butikkjeder og 7/11, ikke varer fra langtvekkistan.
Som igjen førte til et ufattelig klasseskille, som IGJEN førte til fattigdom, frustrasjon, og til slutt kriminalitet.

I somalia har det herjet borgerkrig omtrent siden de fikk sin egen suverenitet etter "union" med england og italia som delte landet i to, i kolonitiden. Og nettop på grunn av en så radikal endring etter nesten 100 år som koloni-stat fikk det konsekvenser da det aldri hadde eksistert uavhengig politikk, hvilket endte med at de mest maktsyke individene fikk makta, og disputter brøyt ut med nabolandet etiopia over landområder, bare 10 år etter uavhengighetserklæringa.
da den krigen slutta etter ti år ble alle mulige fundamentalistiske grupperinger og fraksjoner veldig aktive og borgerkrigen ble et faktum i 1988, og siden da har det ikke vært noen endring.
De som kommer fra somalia til vesten drar fra en krig uten synlig slutt for å kunne leve sitt eget frie liv, men som du kanskje vet er krig mer jævlig enn både du og jeg kan fatte, og det setter naturligvis sine spor på folk.
De som kommer hit og stikker folk med kniver og raner er, uten å mene å generalisere, psykisk syke og trenger hjelp, ikke en deportasjon.
Hadde likestilling og inkluderingsministeriet fungert hadde en integreringsprosess ikke vært veldig smertefull for noen parter, men nå har det seg slik at de fleste som kommer hit blir satt i et asylmotakk i en eller annen skau hvor de blir. og thats it. kanskje noen får et jobbtilbud en gang, kanskje noen får tilbud om å lære språket. Kanskje.
Jeg vil tro at knivdesperadoene gjør det de gjør i et desperat rop om hjelp, framfor at de "bare er innvandrer" eller "jævlige somaliere".
For noen uker siden hadde en kar stukket ned noen folk i oslo, og det kom for en dag at han hadde vært inn og ut av psykiatriske institusjoner så lenge han har bodd i norge.
Norge har kapasitet til å ordne opp i dette, men politikerne på tinget er litt for opptatt med å bry seg med filleting som hvordan man skal addressere innvandrere på en politisk korrekt måte, og om kvinner skal få ha hijab i uniformen.
Ikke det at jeg har noen tro på at du er i stand til å ta til deg noe av det jeg skreiv, enda mindre at du finner det logisk, men jeg er da en mann av håp


øh edit knappen er mongo.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Og hvis du slår en fra Vigrid så bare drar du deg ned på deres nivå. Når de gjør slikt er det for å provosere, slik at de tar første slag, og etterpå kan de "ta igjen, siden de slår først" osv. Dere som vil banke rasister bør VIRKELIG se på dere selv og tenke dere om. Rasister har fordommer, og derav vil flere mennesker få fordommer dersom de svarte slår dem. Bare lær dere fakta om innvandring og landets oppgang/nedgang i sammenheng med innvandring og prat tilbake. Skal ikke mye til å slå tilbake de lavpannede folkene i Vigrid.
Vis hele sitatet...
sant, så sant. jeg blir litt revet med av og til

faen det er vanskelig å skrive i de små boksene her..
det ble jo helt mongo, men det får duge. ØLØLØL
Sist endret av HellToPay; 28. november 2008 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg nekter å tro at vi er avhengige av innvandring for å "holde skuta flytende". Hva gjorde før innvandringen tok av da? På 80-90 tallet var det ikke mange innvandrere i Norge. Vi klarte oss perfekt. Som du sier, så er det jo bra at utlendingene tar jobber nordmenn selv ikke vil ha. Og det med at situasjonene i Norge har vært så dårlig de siste årene kan heller ikke stemme. Nå vil jo regjeringen holde arbeidsledigheten litt oppe slik at det ikke blir inflasjon. Vi har rett og slett for mange som vil jobbe her i landet. Spørsmålet blir jo da om de som jobber fortjener å ha en jobb mer enn andre....
Vis hele sitatet...
Slutt å uttal deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. På 60-70 tallet var det stor mangel på arbeidskraft i Norge, og man tok derfor i mot innvandrere med åpne armer. Bare fordi du ikke la merke til særlig mange innvandrere på 80-90 tallet betyr det ikke at de ikke var der.

Og hvorfor mener du at nordmenn har større krav på å få den jobben de vil ha enn en innvandrer? Det er faktisk ikke slik at enhver nordmann kan gjøre enhver jobb bedre enn enhver innvandrer. Er det ikke bedre å sette den som er best kvalifisert til å gjøre jobben, uansett om det er en innvandrer eller nordmann? Du sier at det er bra innvandrerne tar de jobbene vi nordmenn ikke vil ha, tror du ikke samfunnet tjener bedre på at en innvandrer med f.eks. ingeniørutdanning brukes til det han kan, isteden for å sette han til å vaske offentlige toaletter?

Fortell meg, hvorfor skal vi kaste ut innvandrere som ikke klarer å skaffe seg jobb? Hva med alle de nordmenne som sitter på trygd og faktisk ikke gidder å gjøre noe annet? Hvorfor skal de få lov til å bli her i Norge? Hva er forskjellen mellom en nordmann som snylter på staten og en innvandrer?
Sist endret av danielsk; 28. november 2008 kl. 16:59.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Vigrid er sikkert farlig der de holder til (Mjøndalen, Tofte,Hurum,Tønsberg)

Men i Drammen. Så er jeg ganske trygg
Vis hele sitatet...
Vigrid i Mjøndalen? det tviler jeg sterkt på, her er de fleste i mot vigrid, hvis vi finner noen så blir det ikke ett pent syn kan sikkert være en slenger her å der, men like mange i drammen garantert da å, tror nok heller du må nevne Hokksund, der vet vi at det holder til en del!:P
Sitat av HellToPay Vis innlegg
seriøst, vær så snill, bare hold kjeft.
ingen kan være SÅ indoktrinerte... Har du sosial intelligens som strekker seg lenger en tv-skjermen din?
greit nok at du er fra bergen, men seriøst, prøv å lese en annen avis enn vg\dagbladet for en gangs skyld, og prøv å se litt kritisk på ting, så vil du nok se at den virkelige verden passer ganske dårlig inn i din oppfatning av den.
som personen over meg skreiv kom arbeidsinnvandrerne på 70 tallet, på oppfordring fra norske myndigheter, fordi norge var the suck og hadde stort sett ikke arbeidskraft. så kom jappetia og kommersialiseringa hvilket endte med at alle disse ufyselig pakistanerne ble dyttet ut i groruddalen fordi i Oslo skulle man ha butikkjeder og 7/11, ikke varer fra langtvekkistan.
Som igjen førte til et ufattelig klasseskille, som IGJEN førte til fattigdom, frustrasjon, og til slutt kriminalitet.

I somalia har det herjet borgerkrig omtrent siden de fikk sin egen suverenitet etter "union" med england og italia som delte landet i to, i kolonitiden. Og nettop på grunn av en så radikal endring etter nesten 100 år som koloni-stat fikk det konsekvenser da det aldri hadde eksistert uavhengig politikk, hvilket endte med at de mest maktsyke individene fikk makta, og disputter brøyt ut med nabolandet etiopia over landområder, bare 10 år etter uavhengighetserklæringa.
da den krigen slutta etter ti år ble alle mulige fundamentalistiske grupperinger og fraksjoner veldig aktive og borgerkrigen ble et faktum i 1988, og siden da har det ikke vært noen endring.
De som kommer fra somalia til vesten drar fra en krig uten synlig slutt for å kunne leve sitt eget frie liv, men som du kanskje vet er krig mer jævlig enn både du og jeg kan fatte, og det setter naturligvis sine spor på folk.
De som kommer hit og stikker folk med kniver og raner er, uten å mene å generalisere, psykisk syke og trenger hjelp, ikke en deportasjon.
Hadde likestilling og inkluderingsministeriet fungert hadde en integreringsprosess ikke vært veldig smertefull for noen parter, men nå har det seg slik at de fleste som kommer hit blir satt i et asylmotakk i en eller annen skau hvor de blir. og thats it. kanskje noen får et jobbtilbud en gang, kanskje noen får tilbud om å lære språket. Kanskje.
Jeg vil tro at knivdesperadoene gjør det de gjør i et desperat rop om hjelp, framfor at de "bare er innvandrer" eller "jævlige somaliere".
For noen uker siden hadde en kar stukket ned noen folk i oslo, og det kom for en dag at han hadde vært inn og ut av psykiatriske institusjoner så lenge han har bodd i norge.
Norge har kapasitet til å ordne opp i dette, men politikerne på tinget er litt for opptatt med å bry seg med filleting som hvordan man skal addressere innvandrere på en politisk korrekt måte, og om kvinner skal få ha hijab i uniformen.
Ikke det at jeg har noen tro på at du er i stand til å ta til deg noe av det jeg skreiv, enda mindre at du finner det logisk, men jeg er da en mann av håp
Vis hele sitatet...
Du har rett. Jeg finner det ikke logisk i det hele tatt, og jeg er ikke i stand til å ta til meg noe av det du skrev. Ja. Arbeidsinnvandrere kom hit på begynnelsen av 70-tallet. Av egen fri vilje. De ville komme her å jobbe, og de var innstilt på å like Norge. Det er derfor f.eks. USA har et så mye bedre forhold til innvandring enn det vi har. Fordi de tar ikke imot folk som ikke vil inn selv. Der kommer folk av egen fri vilje, og de kommer der uten hjelp fra staten. Slik det er i Norge nå, så tar vi inn flere klynger med innvandrere som ikke vet hvor de er på vei engang. Fordi det er krig eller noe sånt i deres eget land. Vi presser de inn i landet, og forventer at de skal gjøre som vi vil, og følge våres regler.

Problemet her er bare det faktum at de ikke har lyst å være her engang. Jeg har selv hørt innvandrere fortelle meg hvor lite de har lyst til å være her, og hvor lite de liker dette landet. Og som du sier. Det er bare de som er psykisk syke som går rundt som knivdesperadoer... Hvorfor er det så jævlig mange fra de landene der som er psykisk syke da? Er det pga krigen? Er det pga måten foreldrene har oppdratt dem på? Uansett kan vi jo ikke ha det slik i vårt kjære land. Som du sier. Enten er vi nødt til å gi dem hjelp, eller så er vi nødt til å sende dem ut. Vi kan ikke bare la dem gå rundt å knivstikke, rane, banke og det som verre er med våre landsmenn.
Prosentvis så gjør innvandrerne mer kriminelle handlinger enn nordmenn, så slutt og forsvar dem. Eneste grunnen til at folk forsvarer dem er for å ikke bli stemplet som rasist. Man kan ikke akseptere at de voldtar våre kvinner bare fordi de går lettkledd når det er sol ute, eller at de knivstikker en mann fordi han sa noe stygt om mora deres.


Alt for stor del av innvandrerne har ikke respekt for oss i det hele tatt. Skal de bo i våres land, så følg våre regler og skikker. Det måtte vi gjort hvis vi var innvandrere i deres land.


Vil også tilføye at en venn av meg måtte flytte ut av leiligheten sin sammen med sin mor og hans 9 og 11 år gamle søsken, for der skulle de stakkars innvanderne bo...


Til slutt vil jeg si at det er selvfølgelig ikke innvandrerne sin feil egentlig, men regjeringen! Vi må få en strengere innvandringspolitikk for å sortere ut de kriminelle og sende dem tilbake. Jeg har selvfølgelig ikke noe imot innvandrere som kommer for å jobbe eller fordi at de flykter fra krig, men de er nødt til å respektere vårt land, vårt folk og våre regler. De har ikke rett til å si noe om våres levestil, religion, og kultur.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Du har rett. Jeg finner det ikke logisk i det hele tatt, og jeg er ikke i stand til å ta til meg noe av det du skrev. Ja. Arbeidsinnvandrere kom hit på begynnelsen av 70-tallet. Av egen fri vilje. De ville komme her å jobbe, og de var innstilt på å like Norge. Det er derfor f.eks. USA har et så mye bedre forhold til innvandring enn det vi har. Fordi de tar ikke imot folk som ikke vil inn selv. Der kommer folk av egen fri vilje, og de kommer der uten hjelp fra staten. Slik det er i Norge nå, så tar vi inn flere klynger med innvandrere som ikke vet hvor de er på vei engang. Fordi det er krig eller noe sånt i deres eget land. Vi presser de inn i landet, og forventer at de skal gjøre som vi vil, og følge våres regler.

Problemet her er bare det faktum at de ikke har lyst å være her engang. Jeg har selv hørt innvandrere fortelle meg hvor lite de har lyst til å være her, og hvor lite de liker dette landet. Og som du sier. Det er bare de som er psykisk syke som går rundt som knivdesperadoer... Hvorfor er det så jævlig mange fra de landene der som er psykisk syke da? Er det pga krigen? Er det pga måten foreldrene har oppdratt dem på? Uansett kan vi jo ikke ha det slik i vårt kjære land. Som du sier. Enten er vi nødt til å gi dem hjelp, eller så er vi nødt til å sende dem ut. Vi kan ikke bare la dem gå rundt å knivstikke, rane, banke og det som verre er med våre landsmenn.
Vis hele sitatet...
Du blander arbeidsinnvandrere og flyktninger/asylsøkere i dine argumenter, selv om de to gruppene har total forskjellig funksjon.

Arbeidsinnvandrere gjør en nyttig jobb og var/er økonomisk fordelaktig for landet.

Flyktninger/asylsøkere er det vår juridiske og moralske plikt å ta inn til landet. Hvis du kunne pekt ut den flyktningen/asylsøkeren som i fremtiden vil knivstikke noen her til lands så kunne vi gjerne sendt ham ut, men det er da litt vanskelig å vite hvem som kommer til å drepe før han har drept... Å snakke om å kaste ut en identifiserbar gruppe kriminelle før de har gjort noe kriminelt som vi kan identifisere dem med er meningsløst fra din side.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Prosentvis så gjør innvandrerne mer kriminelle handlinger enn nordmenn, så slutt og forsvar dem.
Vis hele sitatet...
Det er en liten prosentandel av innvandrerne som gjør kriminelle handlinger så hvorfor skulle ikke vi kunne forsvare resten?

Sitat av Muradi Vis innlegg
De har ikke rett til å si noe om våres levestil, religion, og kultur.
Vis hele sitatet...
Det er en fundamental rett i vår levestil og kultur av vi har rett til å sette spørsmålstegn ved nettopp vår levestil og kultur. Ytringsfrihet gjelder for alle, noe annet er meningsløst.
Sist endret av Kinseek; 28. november 2008 kl. 17:30.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du blander arbeidsinnvandrere og flyktninger/asylsøkere i dine argumenter, selv om de to gruppene har total forskjellig funksjon.

Arbeidsinnvandrere gjør en nyttig jobb og var/er økonomisk fordelaktig for landet.

Flyktninger/asylsøkere er det vår juridiske og moralske plikt å ta inn til landet. Hvis du kunne pekt ut den flyktningen/asylsøkeren som i fremtiden vil knivstikke noen her til lands så kunne vi gjerne sendt ham ut, men det er da litt vanskelig å vite hvem som kommer til å drepe før han har drept... Å snakke om å kaste ut en identifiserbar gruppe kriminelle før de har gjort noe kriminelt som vi kan identifisere dem med er meningsløst fra din side.
Vis hele sitatet...
Det er også en stor forskjell på flyktninger og asylsøkere.

Flyktninger er de som vi tar inn til landet gjennom FN-systemet. Disse blir grundig sjekket før de får komme til Norge. Dette gjøres i flyktningeleirene rundt omkring gjennom intervjuer med ansatte i UDI.

Asylsøkere er de som oppsøker Norge for å søke om asyl på eget initiativ...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er en fundamental rett i vår levestil og kultur av vi har rett til å sette spørsmålstegn ved nettopp vår levestil og kultur. Ytringsfrihet gjelder for alle, noe annet er meningsløst.
Vis hele sitatet...
Men synes du at det er rett at de skal komme til Norge og trakkasere oss pga våres kultur og levestil? Hvis vi hadde gjort det samme i "Langtvekkistan", så hadde vi blitt halshugd.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det er også en stor forskjell på flyktninger og asylsøkere.

Flyktninger er de som vi tar inn til landet gjennom FN-systemet. Disse blir grundig sjekket før de får komme til Norge. Dette gjøres i flyktningeleirene rundt omkring gjennom intervjuer med ansatte i UDI.

Asylsøkere er de som oppsøker Norge for å søke om asyl på eget initiativ...
Vis hele sitatet...
Det er ikke en relevant forskjell i at vi har juridiske og moralske plikter ovenfor begge gruppene som er vesentlig forskjellig fra arbeidsinnvandrere. Jeg grupperte dem for å vise nettopp denne forskjellen som Boo-Boo blandet sammensurlig.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Men synes du at det er rett at de skal komme til Norge og trakkasere oss pga våres kultur og levestil? Hvis vi hadde gjort det samme i "Langtvekkistan", så hadde vi blitt halshugd.
Vis hele sitatet...
Å ytre seg om vår kultur og levestil er ikke å trakkasere. Ei heller er denne "trakkaseringen" verken med et enhetlig budskap eller en enhetlig gruppe. Å si at alle innvandrere kommer med samme budskap er meningsløst. At du ikke liker budskapet til noen par av dem er din sak. Jeg synes ikke din intolerans for ytringsfrihet skal føre til at vi med makt sender ut dem du er uenig med (en gruppe som du bevisst er utrolig vag med å definere)

Hva den moralske standarden er i "Langtvekkistan" er helt irrelevant. Ønsker du at vi skal være bedre enn "Langtvekkistan" eller annse deres standard som minstemålet vi må være på?
Sist endret av Kinseek; 28. november 2008 kl. 17:39.
Det er mer kriminelle norske i Norge enn utenlandske kriminelle, sier seg selv?. Men avisene, tv, og radio elsker å trekke frem driten som utlendinger finner på. Det er mange små saker der norske personer er med på noe kriminellt som aldri kommer ut dagslys i aviser osv. Men er det en utlending som gjør det kommer det mye raskere en sak om det i aviser osv.. Media i norge hjelper veldig mange til å få feil syn av utlendinger. Norge trenge utlendinger. Mange utlendinger har sykt mye å bidra med!
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg kan også innrømme at jeg har store fordommer mot innvandring. Jeg har mine grunner. Men jo mer jeg leser og hører fra innvandrere, jo mer stiger fordommene mine mot dem.

Det gjelder ikke bare muslimer og pakistanere. Det gjelder også afrikanere og andre innvandrere. Som f.eks. nå for tiden går det en gjeng med afrikanere rundt i sentrum av Bergen som gir heroin til ungdommer, for å få dem avhengige, sånn at dem kan selge til dem senere. Hva faen da? Hvem er det som gjør sånt?

Kriminalitetsstatistikken har alt med kulturell bakgrunn å gjøre. Se f.eks. somalere. I deres land, Somalia, så finnes det ikke politi. De er nødt til å gjøre det som må gjøres for å overleve, for å kunne spise skikkelige hver dag. Dette har de gjort hele livet, drepe og skade, og stjele generelt fra andre for å få spise hver dag. Dette har de gjort hele livet, så kommer de til Norge i en alder av 20-25 år. Det kan jo ikke være lett for de å skjønne alle reglene dette landet har da.

Det samme gjelder for muslimer og pakistanere som kanskje kommer fra krig og elendighet i deres eget land. De har kanskje mistet troen på det gode her i verden, og derfor leter etter trøbbel når de kommer her.



Greit. Jeg gikk litt vel langt med denne uttalelsen, i og med at jeg aldri har vært i grønland selv. Så den beklager jeg.
Vis hele sitatet...
Litt OT men

Det blir for dumt og unnskylde alt de somalierne gjør med at de er fattige.. Og hva er grunnen til at de er fattige? Vil si at det har noe med at de mangler en god del oppi huet sitt. De har fått mange milliarder i bistand i flere tiår nå, og det blir ikke en dritt bedre. Slik jeg ser det er hele afrika en tapt sak. Kanskje det blir mulig og hjelpe dem om 3-400 år, hvis de da har lært seg at det feks ikke er vits og få 10 unger når man ikke har råd til og fø ett engang. Også ser man redd barna osv på tv. Redd lille naomi som har hiv, blablabla. Kanskje det er lurt og redde en friskt barn når de først skal redde et.


Ang vigrid, så tror jeg at det er lurere at de blir sånn delvis hørt, enn at vi nekter dem og si noe i det hele tatt. Hører vi på dem, får vi ihvertfall noe og le av. Føler ikke at det er dem vi behøver og frykte så mye.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Du har rett. Jeg finner det ikke logisk i det hele tatt, og jeg er ikke i stand til å ta til meg noe av det du skrev. Ja. Arbeidsinnvandrere kom hit på begynnelsen av 70-tallet. Av egen fri vilje. De ville komme her å jobbe, og de var innstilt på å like Norge. Det er derfor f.eks. USA har et så mye bedre forhold til innvandring enn det vi har. Fordi de tar ikke imot folk som ikke vil inn selv. Der kommer folk av egen fri vilje, og de kommer der uten hjelp fra staten. Slik det er i Norge nå, så tar vi inn flere klynger med innvandrere som ikke vet hvor de er på vei engang. Fordi det er krig eller noe sånt i deres eget land. Vi presser de inn i landet, og forventer at de skal gjøre som vi vil, og følge våres regler.

Problemet her er bare det faktum at de ikke har lyst å være her engang. Jeg har selv hørt innvandrere fortelle meg hvor lite de har lyst til å være her, og hvor lite de liker dette landet. Og som du sier. Det er bare de som er psykisk syke som går rundt som knivdesperadoer... Hvorfor er det så jævlig mange fra de landene der som er psykisk syke da? Er det pga krigen? Er det pga måten foreldrene har oppdratt dem på? Uansett kan vi jo ikke ha det slik i vårt kjære land. Som du sier. Enten er vi nødt til å gi dem hjelp, eller så er vi nødt til å sende dem ut. Vi kan ikke bare la dem gå rundt å knivstikke, rane, banke og det som verre er med våre landsmenn.
Vis hele sitatet...
Etter som jeg har forstått mener du at innvandrere bare burde holde seg i hjemlandet sitt. Men hvorfor argumenterer du med at innvandrerene som kommer til Norge, ikke har peiling på hvor de er? Flesteparten av de innvandrerene som er i Norge vet godt hvor de er..
Hvis det er krig i ditt hjemland, hvis du har en dårlig oppvekst, hvis du gjør dårlige valg. Burde vi da gi de døds straff? Mener du seriøst at hvis det er krig i hjemlandet til en innvandrer skal han bli sendt tilbake så han ikke trenger å "reke" rundt i Bergen? Ja, det er mye kriminalitet i Norge. Men vi kan jo ikke si at en stakkars liten jente skal bli deportert fordi en av samme landsregion som hun gjorde et dårlig valg.

Jeg er 100% for innvandring.
Jeg er også 100% norsk statsborger.

Jeg skal ikke sitte her å være frekk imot deg, tvertimot. Men jeg har en mening om mennesker. Det er alt i alt, så er vi alle like. Kanskje ikke på utsiden, men på innsiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Litt OT men

Det blir for dumt og unnskylde alt de somalierne gjør med at de er fattige.. Og hva er grunnen til at de er fattige? Vil si at det har noe med at de mangler en god del oppi huet sitt. De har fått mange milliarder i bistand i flere tiår nå, og det blir ikke en dritt bedre. Slik jeg ser det er hele afrika en tapt sak. Kanskje det blir mulig og hjelpe dem om 3-400 år, hvis de da har lært seg at det feks ikke er vits og få 10 unger når man ikke har råd til og fø ett engang. Også ser man redd barna osv på tv. Redd lille naomi som har hiv, blablabla. Kanskje det er lurt og redde en friskt barn når de først skal redde et.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har så brutalt lite innsikt at det er nesten pinlig. Kva grunnlag har du for å sei at dei manglar noko i hovudet sitt? Somalia er herja av borgerkrig, og har ikkje hatt ei fungerande statsmakt, eller utdanningsapparat, siste 20 åra. Det vil sei at ein generasjon er utan utdanning. Dei har afaik ikkje fått spesielt mykje økonomisk bistand heller - denslags er dessuten poenglaust så lenge ein ikkje har eit stabilt økonomisk system.

Antallet unger folk for, er meir eller mindre direkte omvendt proporsjonalt med graden av industrialisering og utdanning. Meir industrialisering og utdanning = færre ungar. Grunnen? Opplysning om alternativ, samt at generelt overlever fleire born i industrialiserte og velfungerande samfunn. I tillegg har dei industrialiserte samfunna stor grad av sosiale sikkerhetsnett, som gjer at ein ikkje er avhengig av ungar for å tryggje alderdomen sin.

Det med HIV forstår eg ikkje heilt - du har eit ekstremt kynisk syn på det punktet. Deler av problema er at foreldra har/får HIV, og døyr frå ungane, som blir sittjande igjen utan foreldre, og med lite håp.

Men ja - det blir for dumt å unnskylde dei med at dei er fattige. For grunnen er nok at det er et ekstremt krigsherja land, og fattigdomen er eit resultat av det - ikkje årsaka. Hadde alle vore fattige hadde dei ikkje hatt noko spesielt å krige om...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Litt OT men

Det blir for dumt og unnskylde alt de somalierne gjør med at de er fattige.. Og hva er grunnen til at de er fattige? Vil si at det har noe med at de mangler en god del oppi huet sitt. De har fått mange milliarder i bistand i flere tiår nå, og det blir ikke en dritt bedre. Slik jeg ser det er hele afrika en tapt sak. Kanskje det blir mulig og hjelpe dem om 3-400 år, hvis de da har lært seg at det feks ikke er vits og få 10 unger når man ikke har råd til og fø ett engang. Også ser man redd barna osv på tv. Redd lille naomi som har hiv, blablabla. Kanskje det er lurt og redde en friskt barn når de først skal redde et.


Ang vigrid, så tror jeg at det er lurere at de blir sånn delvis hørt, enn at vi nekter dem og si noe i det hele tatt. Hører vi på dem, får vi ihvertfall noe og le av. Føler ikke at det er dem vi behøver og frykte så mye.
Vis hele sitatet...
Så du mener faktisk at somaliere mangler noe oppe i hodet sitt? Det er et skremmende utsagn... Så du mener vi skal gi opp å prøve å gjøre noe med situasjonen. Bare la dem dø siden de ikke klarer seg selv? Kan vi ikke bare gjøre det i Norge også? De som blir lamme, kan jo bare ligge å dø fordi de kjørte for fort og krasjet og er skyld i det selv... Eller de som blir syke. De kan jo bare klare seg selv. Jeg er jo aldri syk, har ikke vært borte en dag fra jobben min de siste 10 årene og koster ikke helsevesenet ei krone og burde ikke trenge å betale for at de som blir psykisk syke skal få hjelp.

Jeg håper du ser hvor feil tankegangen din er..

Og når det gjelder antall barnefødsler i Somalia. Vet du hva du snakker om? Vet du hvorfor de føder mange barn der? Det er for å sikre seg at mange nok vokser opp og kan ta vare på foreldrene sine når de blir gammel. Antallet barn som dør før de blir 4 er nemlig skremmende høyt. Og vet du hvordan situasjoen var i Norge 100 år tilbake i tid? Jo, vi fødte så mange barn at Norge ble overbefolket. Hadde ikke 1/3 av Norges befolkning migrert til USA hadde landet fått store problemer.

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen nå. Jeg er lei av å alltid kjempe mot de samme argumentene. Argumenter som bunner ut i mangel på kunnskap om hvordan verden henger sammen og som baserer seg på fordommer og vedtatte sannheter uten rot i virkeligheten. Jeg anbefaler alle som syns dette er interessante temaer til å følge med i samfunnskunnskaptimene og lære seg hvor kompleks verden egentlig er!

Jeg sier ikke at jeg har 100% rett i alt det jeg sier, for saken har så alt for mange sider til å komme med bombastiske konklusjoner, men etter årevis med studier av fag og mennekser av ulik etnisk bakgrunn har jeg lært nok til ikke å skjære alle under en kam. Jeg innser at det finnes rasshøl i alle kulturer, og gjør det jeg kan for å jobbe for en bedre verden. Da er det å gi opp Afrika ikke et alternativ...
Uansett hva folk syns om innvandrere er velferdsstaten Norge atm avhengig av arbeidskraft fra det store utland, og framover kommer vi til å måtte ta inn maange flere for å gi eldrebølgen pensjon, betale skoler etc. Norge begynner å bli så utdannet og postindustriellt at vi mangler arbeidskraft til "lavere" yrker som vaskepersonell osv. Hva er vel da bedre enn å gi mennesker som er fattige og med dårlig utdanning en mulighet?

Problemet med innvandrerene i per i dag er en asylpolitikk som absolutt ikke fungerer. Innvandrerene kommer til Norge, blir satt i en leilighet og that's it. Man må selvfølgelig lære dem hvordan det norske samfunnet funkerer, og lære dem basic norsk! Hjernen til en somalier er ikke noe annerledes enn hjernen til en nordmann, det er bare det at de kommer fra et land hvor alle skoler er blåst til himmels, og gerilliaen kommer innom en gang daglig for å voldta hele familien. Jeg er sikker på at hvis en av dere hadde vokst opp der hadde dere nok hatt de samme "syke" normene og oppfatningene.

Jisses
Sitat av tøffel Vis innlegg
Det er mer kriminelle norske i Norge enn utenlandske kriminelle, sier seg selv?
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier det seg selv? Fordi det er flere nordmenn i Norge?
heh. de folka er av de få som fortjener bank.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Fakta sier at ikke ble "ghetto" før utlendingene ble for mange og jagde nordmennene vekk derfra...
Vis hele sitatet...
Og hvor har du dette fra, siden du kaller det fakta?
Sitat av solaas Vis innlegg
Kanskje de er glad i Norge, men hvordan vil Norge vært og utviklet seg uten innvandere?
Vis hele sitatet...
Norge kan ikke klare seg uten invandrere, det vil bli en stor krise.
Norge er sånn her, om du tar vekk invandrere så er det som å ta bort alle 3 og 2, altså alt faller sammen!

11
1212
123123
12341234
1234512345
123456123456
12345671234567
1234567812345678
123456789123456789

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Litt OT men

Det blir for dumt og unnskylde alt de somalierne gjør med at de er fattige.. Og hva er grunnen til at de er fattige? Vil si at det har noe med at de mangler en god del oppi huet sitt. De har fått mange milliarder i bistand i flere tiår nå, og det blir ikke en dritt bedre. Slik jeg ser det er hele afrika en tapt sak. Kanskje det blir mulig og hjelpe dem om 3-400 år, hvis de da har lært seg at det feks ikke er vits og få 10 unger når man ikke har råd til og fø ett engang. Også ser man redd barna osv på tv. Redd lille naomi som har hiv, blablabla. Kanskje det er lurt og redde en friskt barn når de først skal redde et.

Vis hele sitatet...
Enkeltpersoner kan ikke gjør en dritt med de pengene, hele regeringen der er korrupt!
Og det med barna, der har de bruk for barn, nesten alle i somalia jobber med jordbruk, så barna hjelper foreldrene,og når foreldrene blir eldre trenger de hjelp, da har de barna altså jobben blir lettere i fremtiden desto fler barn!
Sist endret av FaLcOn; 28. november 2008 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det virker som du har så brutalt lite innsikt at det er nesten pinlig. Kva grunnlag har du for å sei at dei manglar noko i hovudet sitt? Somalia er herja av borgerkrig, og har ikkje hatt ei fungerande statsmakt, eller utdanningsapparat, siste 20 åra. Det vil sei at ein generasjon er utan utdanning. Dei har afaik ikkje fått spesielt mykje økonomisk bistand heller - denslags er dessuten poenglaust så lenge ein ikkje har eit stabilt økonomisk system.

Antallet unger folk for, er meir eller mindre direkte omvendt proporsjonalt med graden av industrialisering og utdanning. Meir industrialisering og utdanning = færre ungar. Grunnen? Opplysning om alternativ, samt at generelt overlever fleire born i industrialiserte og velfungerande samfunn. I tillegg har dei industrialiserte samfunna stor grad av sosiale sikkerhetsnett, som gjer at ein ikkje er avhengig av ungar for å tryggje alderdomen sin.

Det med HIV forstår eg ikkje heilt - du har eit ekstremt kynisk syn på det punktet. Deler av problema er at foreldra har/får HIV, og døyr frå ungane, som blir sittjande igjen utan foreldre, og med lite håp.

Men ja - det blir for dumt å unnskylde dei med at dei er fattige. For grunnen er nok at det er et ekstremt krigsherja land, og fattigdomen er eit resultat av det - ikkje årsaka. Hadde alle vore fattige hadde dei ikkje hatt noko spesielt å krige om...
Vis hele sitatet...
Somalia er herja av borgerkrig. Der sier du det. Tåpelige stammer og folk som er hjernevaska av relgion som skal krige om alt mulig rart. Og det gjelder ikke bare somalia. Vi ser det i sudan, kongo med fler. Det er ikke rart dem er fattige når alle penga går til våpen. Og du ser det på de somalierne som er i norge også. Mange av dem sitter og driver dank hele dagen og snylter på sosialen. De tar også med seg middelaldrene sjikker om hvordan man skal behandle kvinner osv.

Jeg kjenner mange innvandrere som også kommer fra krigsherja land osv, og dem har heller ikke så mye bra og si om somaliere. De klarer dog og oppføre seg selv om de feks har kjempa mot russerne i afghanistan.


Ang det med utdanning så er det helt klart noe som må på plass. Men hva skal vi gjøre med det. De får massevis av uhjelp i året, og hvor mye hjelper det egentlig? De må gjøre litt selv også.

Jeg er kanskje kynisk men jeg tror at vi bare må innse at det at så mange unger dør i afrika både av sult og aids, er noe vi bare må godta. Det er naturens måte og si at det er for mange folk på ett sted med for få ressurser. (Ja de har store naturresurser, men det hjelper ikke når ingen bruker dem)

Uansett så er det folket der nede som må ta tak i tinga. De kan ikke sitte der nede, eller komme til europa og gjøre alt mulig dritt og skylde på at dem er fattige eller har krigstraumer. Ser det også med kapringene av båter den siste tiden.. Blablabla vi er så fattige så derfor kaprer vi båter.

Selvfølgelig kan jo også vi i de rike landa ta i ett tak. Men det redd barna, care osv gjør, er ikke noe annet enn og føre en ond sirkel videre. Vi prøver og redde alle unga, så dem kan vokse opp og gjøre akkurat det samma som foreldra, så får vi 10 mill nye unger om ett par år. Det hjelper jo mye

Heldigvis så ser vi at folka i en del av de afrikanske landa tar litt tak, som i feks zimbawbe og prøver og styrte de gale folka som styrer.

Sitat av Halalgeir Så du mener faktisk at somaliere mangler noe oppe i hodet sitt? Det er et skremmende utsagn... Så du mener vi skal gi opp å prøve å gjøre noe med situasjonen. Bare la dem dø siden de ikke klarer seg selv? Kan vi ikke bare gjøre det i Norge også? De som blir lamme, kan jo bare ligge å dø fordi de kjørte for fort og krasjet og er skyld i det selv... Eller de som blir syke. De kan jo bare klare seg selv. Jeg er jo aldri syk, har ikke vært borte en dag fra jobben min de siste 10 årene og koster ikke helsevesenet ei krone og burde ikke trenge å betale for at de som blir psykisk syke skal få hjelp.
---------------------
Det er vel en del kilder på at folk i afrikanske land har en lavere snitt-iq enn i den vestlige verden feks. Kanskje ikke så lurt og importere så aaaalt for mange av dem? Nei vi skal ikke gi opp hele situasjonen, men så lenge det foregår som idag kan vi like godt gi opp situasjonen ja.. Det de fleste av uhjelp selskapene driver med idag, er og gjøre folket i afrika enda mer avhengig av uhjelp enn de allerede er. Det hjelper heller ikke og importere masser av dem.



Jeg håper du ser hvor feil tankegangen din er..

Og når det gjelder antall barnefødsler i Somalia. Vet du hva du snakker om? Vet du hvorfor de føder mange barn der? Det er for å sikre seg at mange nok vokser opp og kan ta vare på foreldrene sine når de blir gammel. Antallet barn som dør før de blir 4 er nemlig skremmende høyt. Og vet du hvordan situasjoen var i Norge 100 år tilbake i tid? Jo, vi fødte så mange barn at Norge ble overbefolket. Hadde ikke 1/3 av Norges befolkning migrert til USA hadde landet fått store problemer.
---------------------------
Ja antall barn som dør før de er 4 er skremmende høy, netopp pga de får så mange barn der. La oss si vi har ris til 1 unge i året. Istedet så får vi 7 stykker, og gir dem 20% av hva en unge vanligvis trenger. Dermed dauer 4 av ungene før dem er 4, og den femte et par år seienere. Også sitter dem igjen med 2 avmagra unger, som igjen får 7 unger hver. Det er skremmende og si det, men kanskje vi burde vurdere tvanssterilisering?
Og overbefolket og overbefolket fru blom. Norge hadde tålt en 5-6-7 mill flere folk enn vi har idag.





Jeg melder meg ut av denne diskusjonen nå. Jeg er lei av å alltid kjempe mot de samme argumentene. Argumenter som bunner ut i mangel på kunnskap om hvordan verden henger sammen og som baserer seg på fordommer og vedtatte sannheter uten rot i virkeligheten. Jeg anbefaler alle som syns dette er interessante temaer til å følge med i samfunnskunnskaptimene og lære seg hvor kompleks verden egentlig er!

Jeg sier ikke at jeg har 100% rett i alt det jeg sier, for saken har så alt for mange sider til å komme med bombastiske konklusjoner, men etter årevis med studier av fag og mennekser av ulik etnisk bakgrunn har jeg lært nok til ikke å skjære alle under en kam. Jeg innser at det finnes rasshøl i alle kulturer, og gjør det jeg kan for å jobbe for en bedre verden. Da er det å gi opp Afrika ikke et alternativ...

Uansett så nytter det ikke unnskylde hva somalierne gjør i norge idag, med at det er krig og at folk er fattige i hjemlandet. Da regner jeg med at alt tyskere og gamle sovjetstater driver med er ok. Og ingen kan vel hate hitler? Det han gjorde var jo bare ett resultat av WWI og at tyskland var dritfattige på 30 tallet. Dakars liten.

[QUOTE=FaLcOn;1278474
Og det med barna, der har de bruk for barn, nesten alle i somalia jobber med jordbruk, så barna hjelper foreldrene,og når foreldrene blir eldre trenger de hjelp, da har de barna altså jobben blir lettere i fremtiden desto fler barn!
Vis hele sitatet...
Netopp, det er en slik tankegang vi må få fjerna. Når de får 5x flere unger, må de også fø 5x flere unger. Det betyr at uhjelp landet får må deles på 5x flere unger i en evt tørketid.
Sist endret av legalize_it; 29. november 2008 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.