Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2565
Hei, jeg er er redd for at strømmen skal gå når jeg gjør arbeid på stasjoner pc. Tenkte derfor å invistere i en UPS power supply med batteri, slik at jeg har strøm backup om strømmen går. Hvilke små/ rimlige får man i norge? Er det normalt at stasjonere pcer har strøm backup?
Not a real gamer
retovio's Avatar
ikke for å stjele tråden men trenger ikke å lage en ny når det er en her...
dette er noe jeg selv lurer litt på og har sett litt på denne vil den fungere med setupet i signaturen?
Sist endret av retovio; 4. desember 2013 kl. 11:09.
Den vil fungere, men er ikke snakk om mange minuttene/sekundene du har strøm.

Uansett, hovedjobben til en USP er å levere en stødig spenning, slik at utstyret ikke blir skadet av en spenningsdropp.
I tillegg til at utstyret ikke slår seg av, om det er et kort strømbrudd.
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Var så lite info, så jeg visste ikke om dette var det jeg var ute etter eller ikke. Jeg er ute etter en jeg kan plugge dataen i som så går til veggen. Poenget er at dataen ikke skrur seg av mens strømmen går.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Den vil fungere, men er ikke snakk om mange minuttene/sekundene du har strøm.

Uansett, hovedjobben til en USP er å levere en stødig spenning, slik at utstyret ikke blir skadet av en spenningsdropp.
I tillegg til at utstyret ikke slår seg av, om det er et kort strømbrudd.
Vis hele sitatet...
Tull!

1500VA holder i bøtter og spann, med mindre maskinen står under kraftig load.
Du bør tenke nøye igjennom hva du egentlig behøver.
Hvis det er en server som går døgnet rundt er det kjekt om
serveren får beskjed av UPS om å lukke ned.
Hvis det er en arbeidsstasjon så burde 15 minutter holde.
Hvis du spiller hjemme får du vurdere om du har ett behov som er verd det.
En UPS holder gjerne 5 år.
Etter den tid må den som regel ha nye batterier eller skiftes.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Du bør tenke nøye igjennom hva du egentlig behøver.
Hvis det er en server som går døgnet rundt er det kjekt om
serveren får beskjed av UPS om å lukke ned.
Hvis det er en arbeidsstasjon så burde 15 minutter holde.
Hvis du spiller hjemme får du vurdere om du har ett behov som er verd det.
En UPS holder gjerne 5 år.
Etter den tid må den som regel ha nye batterier eller skiftes.
Vis hele sitatet...
Hei, du takk for hjelpen! Bruker den til musikkproduksjon/ studio, så det er en arbeidsmaskin. 15 minutter er bra tid. Da har jeg ogå tid til å skru den av manuelt om jeg er en annen plass i huset. Så om jeg forstår det rett:
-pc og skjerm er koblet i ups, som så går i veggen
-jeg bruker pc på vanlig måte, men om strømmen går, så holder ups'en pc'en i live i 15 minutter som om strømmen ikke skulle ha gått.
-da lagrer jeg eventuelle endringer og skrur den av
Har jeg forstått det rett?
Hvilke av ups' ene på komplett er passende for meg?
Takk for svar!!
Ridder av 1. klasse
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Hei, du takk for hjelpen! Bruker den til musikkproduksjon/ studio, så det er en arbeidsmaskin. 15 minutter er bra tid. Da har jeg ogå tid til å skru den av manuelt om jeg er en annen plass i huset. Så om jeg forstår det rett:
-pc og skjerm er koblet i ups, som så går i veggen
-jeg bruker pc på vanlig måte, men om strømmen går, så holder ups'en pc'en i live i 15 minutter som om strømmen ikke skulle ha gått.
-da lagrer jeg eventuelle endringer og skrur den av
Har jeg forstått det rett?
Hvilke av ups' ene på komplett er passende for meg?
Takk for svar!!
Vis hele sitatet...
Jepp, du har forstått det rett.

Når det gjelder valg av UPS er spørsmålet hvor mye last (watt) skal du ha koble inn på den? Er det snakk om 1stk PC og 1stk skjerm?

Du kan sammenligne en UPS med et helt vanlig batteri, jo mer strøm du trekker fra batteriet, jo fortere blir det utladet...

Har endel UPS'er på jobben, de fungerer som "batteribackup" samt at de filtrerer vekk strøy, som kommer på nettet. Hvis du er mye plaget med "blink" i lyset, kan UPS være en god løsning, men også ved lang varig strømbudd, da får du som nevnt en mulighet til å lagre/stenge ned PCen.

På jobb bruker vi UPS'ene til å holde liv i ting før aggregatene tar over jobben, noe som normalt tar rundt 10sek.
Sist endret av Mchjort; 4. desember 2013 kl. 21:56.
Det er snakk om 1 pc og 1 skjerm. Kunne jeg hatt mine 2 100w studio høytalere i og, eller ville det bli for mye? Er jeg nødt til å skru upsen av om natten/ når pcen er av?
Ridder av 1. klasse
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Det er snakk om 1 pc og 1 skjerm. Kunne jeg hatt mine 2 100w studio høytalere i og, eller ville det bli for mye? Er jeg nødt til å skru upsen av om natten/ når pcen er av?
Vis hele sitatet...
Du kan kjøre alt innom UPS'en, men det vil igjen kreve en rimelig stor UPS, (avhenig av utstyr), som igjen betyr mange penger. Hvor mange watt er PCen på?

Hvis vi tar en "standard" enebolig, så kan du i utgangspunktet kjøre alle kurser via en UPS, men du må jo ha en STOR UPS, hvis du skal holde liv i vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaksin samtidlig. Det er derfor vanlig å dele kursene opp i prioriterte kurser, det vil si kurser du VIL/MÅ ha strøm på, slik at kun de prioriterte kursene går på UPS.

Du er ikke trenger ikke å slå av UPS'en når PCen er av. Du kan tenke på UPS'en som et batteri som henger mellom PC'en (utstyret) og stikkontakten. Du trenger ikke å tenke på UPS'en i hele tatt, den gjør jobben sin på auto uten at du trenger å gjøre noe. Det kan jo være lurt å teste UPS'en en gang i blandt, for å se hvor lenge den leverer strøm. UPS'er/batterier har en tendens til å redusere levetiden etterhvert som de blir eldre.
Sist endret av Mchjort; 4. desember 2013 kl. 23:45.
Sikkerhetsklarert
De fleste ups har interface mot pc også (usb/ethernet) da vil den også kommunisere med maskinen når den slår over til batteridrift. Og du kan også sette opp maskinen til å slå seg av når batteriet nærmer seg tomt, eller ved et fast interval.