Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1375689
Ny her.
Har stort sett vært inne og sett på/lest det meste siden fredag. Takker for mange gode innlegg.

Har ikke sett dette belyst noe særlig i media eller her til nå:

Siden jeg ofte har gått rundt i området rundt Regjeringskvartalet har jeg ikke kunnet unngå å se alle overvåkningskameraene i området, også i Grubbegata.
I den siste tiden har det tydeligvis blitt foretatt arbeider for oppgradering av sikkerheten. Gata skulle jo også stenges for trafikk, mener jeg det har vært informert om.

Hvordan kan det da forklares at noen enkelt og greit kan parkere en bil fylt med sprengstoff i
dette sterkt overvåkede område for deretter å fjerne seg fra området uten at noen som holder øye med overvåkningskameraene reagerer ?

Og hva med opptakene fra resten av alle kameraene i området ?

Hvem hadde kontrollen ansvaret for denne overvåkingen?

Har noen sett noe ang. dette ?
Var i Oslo idag og la på en bukett med tulipaner forran domkirka.. Tok til tårer, var skikkelig trist. Et hav av blomster, stearinlys og beskjeder/kort/lapper. Folk gråt på skuldra til hverandre og stemninga var nedtrykka.. Føltes plutselig mer ekte å gå gjennom youngstorget og til Domkirka og se ødeleggelsene. På tv blir det så distansert i forhold, fjernt. Anbefaler alle som har mulighet til å gjøre det samme hvis dere ikke har gjort det.. Veldig overvelmende mtp hvor mye smerte og hat en mann kan forårsake, og hvor mye vi kan stå sammen i etterkant og vise at han ikke kan skremme oss vekk med de feige, umennskelige handlingene sine..
Det var jo akkurat det jeg sa i går at han kom til å gjøre.. Easy (At han kom til å nekte å avgi forklaring pga lukkede dører)
Sist endret av theundertaker; 25. juli 2011 kl. 14:35.
Sitat av NotFound Vis innlegg
Ny her.
Har stort sett vært inne og sett på/lest det meste siden fredag. Takker for mange gode innlegg.

Har ikke sett dette belyst noe særlig i media eller her til nå:

Siden jeg ofte har gått rundt i området rundt Regjeringskvartalet har jeg ikke kunnet unngå å se alle overvåkningskameraene i området, også i Grubbegata.
I den siste tiden har det tydeligvis blitt foretatt arbeider for oppgradering av sikkerheten. Gata skulle jo også stenges for trafikk, mener jeg det har vært informert om.

Hvordan kan det da forklares at noen enkelt og greit kan parkere en bil fylt med sprengstoff i
dette sterkt overvåkede område for deretter å fjerne seg fra området uten at noen som holder øye med overvåkningskameraene reagerer ?

Og hva med opptakene fra resten av alle kameraene i området ?

Hvem hadde kontrollen ansvaret for denne overvåkingen?

Har noen sett noe ang. dette ?
Vis hele sitatet...
Det skal ikke ha tatt mer enn 2 minutter før han detonerte bomben så vidt jeg vet. Hvis en vekter har reagert, så er det ikke automatisk slik at de kan varsle eller gjøre stort. Kanskje en evt. vekter også er blant de omkomne? Ellers vet jeg ingenting om sikkerheten. Politiet har nok noen opptak fra overvåkningskamera.

Sitat av theundertaker Vis innlegg
Det var jo akkurat det jeg sa i går at han kom til å gjøre.. Easy (At han kom til å nekte å avgi forklaring pga lukkede dører)
Vis hele sitatet...
Rettsaken blir gjennomført før eller siden uansett om han har lyst til å uttale seg, så hvis dette fortsetter så vinner han jo ikke. Med mindre det gikk så fort fordi han bare innrømmet alt med en gang.
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 14:38.
Da ble det jobbpause for meg. Ser frem imot å lese igjennom 30-40 sider her når jeg kommer synd. Synd jeg ikke får fulgt med oppdateringene live :/
Man er ikke avhengig av siktedes forklaring for å fatte et fengslingsvedtak så han kan bare sitte og sture.
Sitat av NotFound Vis innlegg
Ny her.
Har stort sett vært inne og sett på/lest det meste siden fredag. Takker for mange gode innlegg.

Har ikke sett dette belyst noe særlig i media eller her til nå:

Siden jeg ofte har gått rundt i området rundt Regjeringskvartalet har jeg ikke kunnet unngå å se alle overvåkningskameraene i området, også i Grubbegata.
I den siste tiden har det tydeligvis blitt foretatt arbeider for oppgradering av sikkerheten. Gata skulle jo også stenges for trafikk, mener jeg det har vært informert om.

Hvordan kan det da forklares at noen enkelt og greit kan parkere en bil fylt med sprengstoff i
dette sterkt overvåkede område for deretter å fjerne seg fra området uten at noen som holder øye med overvåkningskameraene reagerer ?

Og hva med opptakene fra resten av alle kameraene i området ?

Hvem hadde kontrollen ansvaret for denne overvåkingen?

Har noen sett noe ang. dette ?
Vis hele sitatet...
Det er kjent at en av sikkerhetsvaktene fra regjeringsbygget er drept av bomben. Ren gjetting fra min (og min fars) side, men det vil vel være nærliggende å anta at denne sikkerhetsvakten har beveget seg i retning bilen, for å undersøke. Videre har jo politiuniformen kunnet skape forvirring. Han fremsto vel ikke som en "hvilkensomhelst"

edit skrivefeil
Sist endret av upside; 25. juli 2011 kl. 14:36.
Sitat av NotFound Vis innlegg
Ny her.
Har stort sett vært inne og sett på/lest det meste siden fredag. Takker for mange gode innlegg.

Har ikke sett dette belyst noe særlig i media eller her til nå:

Siden jeg ofte har gått rundt i området rundt Regjeringskvartalet har jeg ikke kunnet unngå å se alle overvåkningskameraene i området, også i Grubbegata.
I den siste tiden har det tydeligvis blitt foretatt arbeider for oppgradering av sikkerheten. Gata skulle jo også stenges for trafikk, mener jeg det har vært informert om.

Hvordan kan det da forklares at noen enkelt og greit kan parkere en bil fylt med sprengstoff i
dette sterkt overvåkede område for deretter å fjerne seg fra området uten at noen som holder øye med overvåkningskameraene reagerer ?

Og hva med opptakene fra resten av alle kameraene i området ?

Hvem hadde kontrollen ansvaret for denne overvåkingen?

Har noen sett noe ang. dette ?
Vis hele sitatet...
Det har blitt linket til tidligere i tråde hvor vg trur jeg det var sier at bare 1 av 8 overvåkningskameraer fungerer.


Han har tydeligvis klipt seg noe spesielt?
Sist endret av LiveUpdates100; 25. juli 2011 kl. 14:39.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NotFound Vis innlegg
Ny her.
Har stort sett vært inne og sett på/lest det meste siden fredag. Takker for mange gode innlegg.

Har ikke sett dette belyst noe særlig i media eller her til nå:

Siden jeg ofte har gått rundt i området rundt Regjeringskvartalet har jeg ikke kunnet unngå å se alle overvåkningskameraene i området, også i Grubbegata.
I den siste tiden har det tydeligvis blitt foretatt arbeider for oppgradering av sikkerheten. Gata skulle jo også stenges for trafikk, mener jeg det har vært informert om.

Hvordan kan det da forklares at noen enkelt og greit kan parkere en bil fylt med sprengstoff i
dette sterkt overvåkede område for deretter å fjerne seg fra området uten at noen som holder øye med overvåkningskameraene reagerer ?

Og hva med opptakene fra resten av alle kameraene i området ?

Hvem hadde kontrollen ansvaret for denne overvåkingen?

Har noen sett noe ang. dette ?
Vis hele sitatet...
Forslaget om å stenge gata kom i 2006 tror jeg, men det skjedde ikke.
Så gata var vel ganske offentlig å kjøre gjennom.
Politiet har fått innsendt alt av overvåkingskameraer og går vist gjennom det,
så derfor har ikke vi fått sett det ennå.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Raporteren på TV2 nå har virkerlig gjort hjemmeleksa si. Kan en del om etterforskningsmetoder, varetekt, fengsel osv. Faktisk litt imponerende fra en reporter.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Harabo Vis innlegg
Raporteren på TV2 nå har virkerlig gjort hjemmeleksa si. Kan en del om etterforskningsmetoder, varetekt, fengsel osv. Faktisk litt imponerende fra en reporter.
Vis hele sitatet...
Ja ble selv meget imponert!
tv2 viser bilder av han nå i p-huset
Sitat av downing Vis innlegg
Man er ikke avhengig av siktedes forklaring for å fatte et fengslingsvedtak så han kan bare sitte og sture.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt.

Han hadde ikke trengt å møtt opp engang, ifølge NRK. Man kunne hatt et "kontormøte", husker ikke det eksakte ordet - for å få klargjort fengslingsgrunnlag i følge Harald Stabell.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
15:15 blir kjennelsen sendt på TV!
Tv2 klarer ikke og filme! SHAKY CAM UNDER THE PARKING LOT
Har nå de 2 siste arbeidsdagene mine hatt mye triste folk innom på jobb, jobber på en restaurant som holder til i folkets hus, samme sted som auf i hedmark og hamar.

Rett utenfor inngangen til folkets hus har det vært kontinuerlig lyspåtenninger helt siden fredag, og blir ikke overrasket om det fortsetter når jeg skal på jobb nå etterpå også.

Lørdag hadde vi en minnestund med kaffe som alle kunne komme på og bare sitte noen timer og prate ut, stemningen var laber og mange var usikre på hva som fortsatt foregår med ungdommene våre, hvem kommer hjem og når kommer de hjem. De fra AUF hadde en liste over de som var bekreftet i live eller ikke i live, en lang liste med masse navn, heldigvis så klarte de fleste seg som var på øya ifra området her, men noen navn var bekreftet døde.
Det gikk mye kaffe denne dagen for og si det sånn.

En utrolig rar og svart arbeidsdag, lite spisegjester og takk for det egentlig, hadde ikke særlig lyst til og servere noe som helst. Når jeg tok ut skiltet en del timer etter vi egentlig åpner (var totalt uaktuelt med spisegjester under minnestunden) møter jeg en som akkurat har kommet tilbake fra øya, kjenner han godt ettersom han er united suporter sånn som meg og har vel noen pils på samvittigheten foran skjermen på puben. Han ser veldig preget ut, takknemlig for og være i livet, han syntes det var godt med litt nærhet og komme og få klemmer av de han kjenner.

Skyldfølelsen han må ha kjent har nok vært stor ettersom han fortalte meg at det var han som hadde hjulpet "politimannen" over med båten. Trengte selvølgelig og høre at det ikke er hans skyld og at han ikke måtte føle noe ansvar etter det som har hendt, er nok ikke sikkert at han ble overbevist av meg, men i ettertid har mange sagt det samme til han.

Spoler til søndag nå:
Rett etter åpningstid søndag kom det innom en person som jeg kjenner veldig godt, han er lederen for AUF i Hedmark og i Hamar og han er hos oss så godt som hver uke. Utrolig godt og se han og gi han en real manneklem, jeg visste jo noe om han før jeg møtte han på søndagen. Han har opplevd at lillebroren hans har blitt skutt og at han dør i armene hans, vi tok en kaffe og en røyk og snakket litt. Han fortalte litt om kaoset og hvordan denne politimannen bare lokket til seg folkene før han skjøt de ned, en etter en.
Han hadde bare ropt ut at folk ikke måtte gå dit ettersom han er farlig.
Han var redd for hva familen hans skulle mene om han ettersom han hadde med lillebroren sin, familien hans er ikke norsk. Dette gikk jo selvfølgelig bra ettersom de ikke bebreidet han noe i det hele tatt.


Kanskje ved en rundt 19.30 kommer det en del ungdommer, la oss si rundt 20 stykker som også hadde vært på øya, de fikk lov til og komme inn og sette seg ned, var litt jævlig at de bare måtte stå i gangen og dele sorgen, mye bedre og kunne komme inn til litt musikk og mulighet for noe drikke.

Drikke hadde de selvfølgelig ikke lyst på, egentlig visste ingen om de i det hele tatt hadde lyst på noe som helst, så de ble bare sittende en god stund og se på hverandre. Var nok bare det og være sammen som de trengte, holde litt rundt hverandre og være sammen. Etter hvert bestilte de seg noe brus, men for og si det sånn så var det nesten ingen som gjorde noe annet enn også drikke noen slurker.

Dette har er samme menneskene som har vært og virkelig fråtsa i pizza, søla og vært som ungdommer flest etter ett langt møte med AUF, men i dag var det ingen som ville ha noe som helst. De pleier og bråke litt sånn som ungdommer flest, men i dag kom det ikke en lyd.

Det var en meget sterk opplevelse og se inn i øynene på disse personene, vet ikke helt hva jeg skal si men de så veldig forrandret ut, akkurat som om de har startet å se på livet på en helt ny måte. Fikk følelsen av at overfladiske meninger om andre mennesker som pen/stygg, mørk/hvit, rik/fattig, kul/ikke kul osv var byttet ut med meg, deg og oss. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det...

Nå rekker jeg ikke skriver mer ettersom må gå på jobb nå.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Virkerlig imponert over den dårlige filmingen til TV2....
Sitat av Harabo Vis innlegg
15:15 blir kjennelsen sendt på TV!
Vis hele sitatet...
Blir vel ingen stor overaskelse, han har jo alt vedkjent straffeskyld. Han ender nå opp med endten 4 eller 8 ukers varetektsfengsling.
Sist endret av Kamrud; 25. juli 2011 kl. 14:47. Grunn: skrivefeil
Sitat av Kamrud Vis innlegg
Blir vel ingen stor overaskelse, han har jo alt vedkjent straffeskyld. Han ender nå opp med endten 4 eller 8 ukers forvaring.
Vis hele sitatet...
Ikke forvaring, varetektsfengsling..
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Ser godt at han har forandret seg siden de bildene som var på facebooken hans tydeligvis ble tatt. Mye grovere!
Sitat av mikkello Vis innlegg
Ikke forvaring, varetektsfengsling..
Vis hele sitatet...
beklager, blitt litt for mye lovtekster i det siste.
http://gfx.dagbladet.no/labrador/174/174494/17449419/jpg/active/978x409.jpg

Sykt !
Sist endret av LiveUpdates100; 25. juli 2011 kl. 14:52.
noen som har link til bilder av han i p-huset ?
Sitat av Harabo Vis innlegg
Virkerlig imponert over den dårlige filmingen til TV2....
Vis hele sitatet...
Sitat av Randompope Vis innlegg
Tv2 klarer ikke og filme! SHAKY CAM UNDER THE PARKING LOT
Vis hele sitatet...
Hørt om zoom? ENGLISH CAPS LOCK
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 14:50.
http://www.zy.no/justis/
Denne siden er lastet opp for en del måneder siden.
Siden skal kanskje fungere som en informasjonside om en kommende rettsak, i svært alvorlig karakter.

Denne siden har ingen relasjoner med det tragiske som har skjedd i Oslo eller Utøya. Jeg forstår veldig godt at personer har sett på denne siden som mistenktsomt.

Jeg har nå fjernet foregående logo og melding, av hensyn til det tragiske som har skjedd i Oslo.

--Justis.no
Vis hele sitatet...
*PHEW*
Vet ikke om dette er besvart, men er det noen som har klippet fra nrk når terror eksperten uttalte seg om wow?
Sitat av Kamrud Vis innlegg
Blir vel ingen stor overaskelse, han har jo alt vedkjent straffeskyld. Han ender nå opp med endten 4 eller 8 ukers varetektsfengsling.
Vis hele sitatet...
Begjæringen var jo på 8 ukers varetektsfengsling og han har vedkjent straffeskyld, hvorfor skulle kjennelsen da forkortes til 4 uker
Sitat av Voreah Vis innlegg
Hørt om zoom? ENGLISH CAPS LOCK
Vis hele sitatet...
Skulle tro at det var Michael J. Fox som filma
http://gfx.dagbladet.no/labrador/174/174494/17449419/jpg/active/978x409.jpg
Den forrige linken jeg postet ble inaktiv.

Sitat av skukketrure Vis innlegg
noen som har link til bilder av han i p-huset ?
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2011/07/25/n...drap/17448599/

edit, for sein...
Sist endret av upside; 25. juli 2011 kl. 14:51.
Bilde av ABB i p-huset

http://i.imgur.com/bZXkk.jpg
Sist endret av LDAWG; 25. juli 2011 kl. 14:52.
Sitat av wigger Vis innlegg
Vet ikke om dette er besvart, men er det noen som har klippet fra nrk når terror eksperten uttalte seg om wow?
Vis hele sitatet...
Du kan sikkert søke det frem på www.nrk.no sin nett-tv
Han har på seg den Røde Lacoste-genseren sin, samme som på ett av de andre bildene om jeg ikke husker feil. Samme piquet-skjorte under også.
Sist endret av LiveUpdates100; 25. juli 2011 kl. 14:53.
Sitat av noy Vis innlegg
Begjæringen var jo på 8 ukers varetektsfengsling og han har vedkjent straffeskyld, hvorfor skulle kjennelsen da forkortes til 4 uker
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har forstått er det vanlig med endten 4 eller 8 uker, muligheten er der men ville blitt overasket om han får noe annet enn 8 uker.
Om ABB får 21 års fengsel, er dette bare 3mnd for hvert liv han tok. SYKT!
Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
Om ABB får 21 års fengsel, er dette bare 3mnd for hvert liv han tok. SYKT!
Vis hele sitatet...
Ikke kom med slike idiotiske poster. 21 år forvaring betyr ikke 21 år i fengsel. Han kan i praksis ende opp med 70 år i fengsel for så å dø av alderdom der. Hvor mange år vil du at han skal bli dømt til? 1000 år?
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 14:55.
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg


Han har tydeligvis klipt seg noe spesielt?
Vis hele sitatet...
Han begynner å miste håret.

Dette er et gammelt bilde av Breivik: http://gfx.dagbladet.no/labrador/174...ctive/729x.jpg

Dette er et nyere bilde av han (Legg merke til "hentesveisen"): http://static.vg.no/uploaded/image/b...684868_414.jpg
http://media.aftenposten.no/archive/01516/_SCC-AIPub_A-l_pet_1516126x.jpg
Sitat av foobar2000 Vis innlegg
Han begynner å miste håret.

Dette er et gammelt bilde av Breivik: http://gfx.dagbladet.no/labrador/174...ctive/729x.jpg

Dette er et nyere bilde av han (Legg merke til "hentesveisen"): http://static.vg.no/uploaded/image/b...684868_414.jpg
Vis hele sitatet...
Han har skinnet og stylet seg i forkant av massakren.
Ett fengselsår er vel heller ikke det samme som ett kalenderår?
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ett fengselsår er vel heller ikke det samme som ett kalenderår?
Vis hele sitatet...
Jo, nok en iditiosk FrP-tilhenger-myte.
Forbedret det ene bildet litt:

http://i.imgur.com/w9x2E.png
Sist endret av LiveUpdates100; 25. juli 2011 kl. 14:58.
Har søkt på nrk sine sider, og finner ikke noe etter kl 20:00 ca.
uttalelsen var vel senere om jeg ikke husker feil?
Sitat av Voreah Vis innlegg
Hvor mange år vil du at han skal bli dømt til? 1000 år?
Vis hele sitatet...
Ville vært passende. Skulle vært mulig å opprettet en siktelse for hvert drap og akkumulert straff.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Ikke kom med slike idiotiske poster. 21 år forvaring betyr ikke 21 år i fengsel. Han kan i praksis ende opp med 70 år i fengsel for så å dø av alderdom der. Hvor mange år vil du at han skal bli dømt til? 1000 år?
Vis hele sitatet...
Hvordan veit du at det blir forvaring
Sist endret av noy; 25. juli 2011 kl. 14:59.
Sitat av noy Vis innlegg
Hvordan veit vi du at det blir forvaring
Vis hele sitatet...
Hvordan veit dere at han blir frikjent? Fordi Stoltenberg og AP suger?

Av alle mennesker med fare for gjentakelse som har blitt dømt i Norge, så troner han vel på toppen?
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 14:59.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Fordi gjentagelsesfaren er såpass stor

Edit: Fakk! for sen
Sist endret av Dr. fungitumb; 25. juli 2011 kl. 15:00.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.