Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2980
Hei. Jeg prøver å lage meg jernoksid/rust som skal brukes som ingrediens i rocketfuel om dere vet hva det er.
Jeg bruker elektrolyse for å skaffe rust. 2 Jern spikre (usikker på om de er rustfrie eller ikke) som elektroder og vanlig borsalt som elektrolytt (ja, jeg vet at det dannes klorgass.)

Jeg prøvde i går med en 12 V, ca. 15A strømforsyning. Elektrolytten begynte å koke og det ble dannet mye svart drit i glasset. Har tørket den svarte driten og den er fortsatt svart. Kan minne om slike svarte kullstifter, bare i pulverform. Jeg aner ikke hvilket stoff dette er.

Pga. Jeg ikke fikk rust i går har jeg nå snartet på nytt med elektrolysen. Nå bruker jeg en meget svakere strømforsyning. Det er blitt dannet et orange/brunt lag som ser ut som rust, men vannet i glasset er grønt og det ser ut til å dannes grønt grums. Hva er dette?

hjelp
Bruk denne fine guide isteden, så får du et mye renere produkt.
kvarburg's Avatar
Trådstarter
Første forsøk, tørket.
http://imageshack.us/m/850/972/p1010543.jpg

Andre forsøk, grums og drit
http://imageshack.us/m/835/8954/p1010544a.jpg
Ble fokus på feil plass, men dere ser hvordan det er...

Sitat av mikkello Vis innlegg
Bruk denne fine guide isteden, så får du et mye renere produkt.
Vis hele sitatet...
har dessverre ikke saltsyre
Sist endret av kvarburg; 26. mai 2011 kl. 17:50.
Har du koblet pluss og minus riktig? Det grønne ser ut som kobberkarbonat, så det er en mulighet for at det enten er kobber i spikeren eller at du løser opp kobberet i ledningen.
Stikk på en maler/jernvareforetning å kjøp en liter da vel? Er ganske greit å ha stående.
kvarburg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du koblet pluss og minus riktig? Det grønne ser ut som kobberkarbonat, så det er en mulighet for at det enten er kobber i spikeren eller at du løser opp kobberet i ledningen.
Vis hele sitatet...
Oysann, det er faktisk mulig. Husker jeg brukte en kobberelektrode som ble grå etter en eller annen reaksjon... Har sikkert forvekslet den med en vanlig en. Skal prøve å bytte om

Ja, nå ser jeg klart at det ble rust. Da får jeg bare bytte elektrolytten så jeg slipper grønn drit...

Er forresten kobberkarbonat nyttig til noe?
Sist endret av kvarburg; 26. mai 2011 kl. 18:06.
hva dannes hvis det kopper elektroder brukes ?
kvarburg's Avatar
Trådstarter
Sitat av baadpyro Vis innlegg
hva dannes hvis det kopper elektroder brukes ?
Vis hele sitatet...
som skrevet tidligere:

Sitat av Provo Vis innlegg
Har du koblet pluss og minus riktig? Det grønne ser ut som kobberkarbonat, så det er en mulighet for at det enten er kobber i spikeren eller at du løser opp kobberet i ledningen.
Vis hele sitatet...
Dvs at det dannes kobberkarbonat når du bruker kobberelektroder. Jeg har dessverre ikke reaksjoneformelen...

Da har jeg laget en del rust her. Ser faktisk ut til å fungere, driver å tørker nå og det begynner å bli rette fargen Kan laste opp bilde når det er ferdigtørket, om dere vil da.
Sist endret av kvarburg; 26. mai 2011 kl. 19:03.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av kvarburg Vis innlegg
som skrevet tidligere:



Dvs at det dannes kobberkarbonat når du bruker kobberelektroder. Jeg har dessverre ikke reaksjoneformelen...
Vis hele sitatet...
2 Cu + O2 + 2 H2O --> 2 Cu(OH)2

Cu(OH)2 + CO2 --> CuCO3 + H2O
Kobberkarbonat, også kalt Malachite green.
"A beautiful light blue to deeper blue powder, which sometimes is used as a pigment. Used as a blue flame colorant in low temperature class compositions of the potassium (per)chlorate base or in compositons of the ammonium perchlorate base. The resulting blue is weaker than that using Paris green or CuSO4." - PyroGuide
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Dvs at det dannes kobberkarbonat når du bruker kobberelektroder. Jeg har dessverre ikke reaksjoneformelen...
Vis hele sitatet...
Provo har rett i at grønt/blått tyder på kobber. Sørg for å bruke bare jernelektroder og hold ledningene unna elektrolytten for å unngå dette.
Men: Det dannes hovedsaklig kobberhydroksid, Cu(OH)2. Det er ikke CO32- tilstede i løsninga, og derfor dannes ikke kobberkarbonat. Det er litt CO2 i lufta som reagerer med hydroksidet og danner karbonat, men hovedproduktet er kobberhydroksid.

Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Kobberkarbonat, også kalt Malachite green.
Vis hele sitatet...
Her har du misforstått - Kobberkarbonat inngår i mineralet malakitt (CuCO3·Cu(OH)2), men stoffet malakittgrønt er ikke beslektet i det hele tatt.


Kvarburg: Spiker er i >90 % av tilfellene galvaniserte med sink, så du vil ikke få et rent produkt. Armeringsjern er billig og relativt rent jern. Du vil uansett ikke få helt rent jern(III)oksid ved elektrolyse, det er nok en del sidereaksjoner som danner andre produkter. Blant annet vil en del av jernoksidet hydreres og danne Fe(OH)3 som med oppvarming vil dehydrere og danne jernoksid. For å få et renere produkt kan du varme opp råproduktet ditt for å drive vekk vannet.
Sist endret av BomberMan; 26. mai 2011 kl. 22:34.
kvarburg's Avatar
Trådstarter
Takk skal du ha

Men fordi det dannes kobberhydroksid og jeg har mulighet til å lage det, er det noe jeg kan bruke det til?
Hadde vært litt morsomt med grønn/blå røyk f.eks.
Sist endret av kvarburg; 27. mai 2011 kl. 07:31.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Men fordi det dannes kobberhydroksid og jeg har mulighet til å lage det, er det noe jeg kan bruke det til?
Hadde vært litt morsomt med grønn/blå røyk f.eks.
Vis hele sitatet...
Du kan lage kobber(II)oksid ved å varme det opp:

Cu(OH)2 -> CuO + H2O

CuO brukes vel i noen blå fargekomposisjoner og i kobbertermitt.
Sitat av BomberMan Vis innlegg

Her har du misforstått - Kobberkarbonat inngår i mineralet malakitt (CuCO3·Cu(OH)2), men stoffet malakittgrønt er ikke beslektet i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Beklager, på pyroguide sto Malachite under synonymer hvis jeg ikke husker feil.. Men my bad!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan ikke det svarte i det første forsøket være Jern(II)oksid.

Edit:
Kan ikke være jern(II,III)oksid ettersom det er mer komplisert å danne..
Sist endret av Katalysator; 6. juni 2011 kl. 12:26.
Tviler på at det er snakk om kobber her. Jeg tror det er heller jern. Men først.


Sitat av hanses Vis innlegg
2 Cu + O2 + 2 H2O --> 2 Cu(OH)2

Cu(OH)2 + CO2 --> CuCO3 + H2O
Vis hele sitatet...
Dersom det var kobber i den positive elektroden, blir kobber først oksidert til kobberioner, derfor er likningen din feil.

Først:

Cu(s) -> Cu2+(aq) + 2e-
Cu2+(aq) + O2(aq) + 2H2O(l) -> Cu(OH)2(s)

Uansett, hele ideen om oppløst karbondioksid er feil, det er altfor lite av det i lufta til å kunne danne kobberkarbonat.

TS og alle andre:

Det er ikke noe kobber her. Dette er rust, det grønne er rett og slett rust. Det første som skjer er at du får oppløste jernioner som følge av elektrolysen. Disse vil reagere med hydroksid i vannet på følgende vis:

Fe2+(aq) + 2OH- -> Fe(OH)2(s)
Litt sånn forenklet, går denne videre til Fe(OH)3 og Fe2O3*xH2O.

Poenget er at Fe(OH)2 er mest sannsynlig det som ligger i reaksjonskolben og har fargen grønn. Nå, spørsmålet er hvorfor Fe(OH)2 er stabil der, som jeg nevnte så går dette over til Fe(OH)3...? Jo, fordi reaksjonskolben har god tilgang til oksygengass.

Alt det jeg skrev ovenfor er en forenkling av virkeligheten. Og jeg skal forklare deg hvorfor.

Du presiserte at du brukte natriumklorid som elektrolytt, og det er nettopp der svaret ligger. Du har brukt for mye elektrolytt. Det grønne du ser er rust, og kan både være rust av Fe(II) og Fe(III). Det som har skjedd er at konsentrasjonen av kloridioner har vært større enn konsentrasjonen av hydroksid (dersom vannet var destillert er produktet av konsentrasjonen til hydronium og hydroksid lik vannets ioneprodukt ergo [Cl-]>1*10^-7moldm-3) og det er dannet vann-kloridkomplekser som da har reagert med Fe(OH)2 og Fe(OH)3 og dannet det grønne du ser der.

Ut av full nysjerrighet, hvorfor i alle dager prøver du å lage rust når verden prøver for harde livet å unngå rust?
Edit:
Jeg ser nå at du prøver å lage rakett, hvorfor bruker du tiden på det egentlig? Rust kan du få fra bilverskteder.
Sitat av 852 Vis innlegg
Uansett, hele ideen om oppløst karbondioksid er feil, det er altfor lite av det i lufta til å kunne danne kobberkarbonat.
Vis hele sitatet...
Kobberkarbonat var det jeg som foreslo. Jeg var usikker på hvor karbonet skulle komme fra, men jeg visste ikke om at kobberhydroksid, som Bomberman rettet det til, også var grønt/blått. Det er altså kobberhydroksid som er det stående forslaget, og det er derfor ikke behov for karbon.

Sitat av 852
Det er ikke noe kobber her. Dette er rust, det grønne er rett og slett rust. Det første som skjer er at du får oppløste jernioner som følge av elektrolysen.
Vis hele sitatet...
Jovisst er det kobber der. Ledningen som ligger i elektrolytten er laget av kobber, og kvarburg har bekreftet at polariteten var feil, slik at han løste opp kobber i stedet for jern. Jernhydroksid har vel en vesentlig mørkere grønnfarge enn den blåaktige fargen i koppen til kvarburg?

Jernhydroksid:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Ferrous_hydroxide.JPG/220px-Ferrous_hydroxide.JPG

Kobberhydroksid:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Cupric_hydroxide_.JPG/200px-Cupric_hydroxide_.JPG
Sitat av Provo
Jovisst er det kobber der. Ledningen som ligger i elektrolytten er laget av kobber, og kvarburg har bekreftet at polariteten var feil, slik at han løste opp kobber i stedet for jern. Jernhydroksid har vel en vesentlig mørkere grønnfarge enn den blåaktige fargen i koppen til kvarburg?
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig, at kobberledningen ble oksidert til kobberioner? Det er feil. Han hadde to jernspikere som elektroder. Den ene vil da være negativ elektrode fordi den er koblet til negativ pol i spenningskilden, og den andre er positiv elektrode fordi den er koblet til positiv pol i spenningskilden. Ved anoden (den negative elektroden) skjer det en oksidasjon, mens på den positive elektroden, katoden, skjer det en reduksjon.

Jeg går ut i fra at det dere påstår er at den negative elektroden som er koblet til spenningskilden via kobberledning er i kontakt med elektrolytten i tillegg til selve kobberledningen (at begge er i kontakt med elektrolytten). Vel. Da har du Cu(s) og Fe(s) som elektroder, og for at kobberet skal bli oksidert må den selvsagt være den positive elektroden, altså koblet til positiv pol i spenningskilden. Da er jeg enig med dere, men føler det er et lite sannsynlighet for å gjøre et så grovt feil hvis man vet hva man gjør

**beklager dårlig språk.
Sitat av 852 Vis innlegg
Hva mener du egentlig, at kobberledningen ble oksidert til kobberioner? Det er feil. Han hadde to jernspikere som elektroder. Den ene vil da være negativ elektrode fordi den er koblet til negativ pol i spenningskilden, og den andre er positiv elektrode fordi den er koblet til positiv pol i spenningskilden. Ved anoden (den negative elektroden) skjer det en oksidasjon, mens på den positive elektroden, katoden, skjer det en reduksjon.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg klar over, men hvis du ser på bildet som ble postet av det grønne stoffet, så ser du at kobberledningen er i kontakt med elektrolytten.

Sitat av 852
Jeg går ut i fra at det dere påstår er at den negative elektroden som er koblet til spenningskilden via kobberledning er i kontakt med elektrolytten i tillegg til selve kobberledningen (at begge er i kontakt med elektrolytten). Vel. Da har du Cu(s) og Fe(s) som elektroder, og for at kobberet skal bli oksidert må den selvsagt være den positive elektroden, altså koblet til positiv pol i spenningskilden. Da er jeg enig med dere, men føler det er et lite sannsynlighet for å gjøre et så grovt feil hvis man vet hva man gjør
Vis hele sitatet...
En så grov feil? At katodeledningen hadde kontakt med elektrolytten? En uheldig nybegynnerblemme vil jeg kalle det. Og når kvarburg har bekreftet at dette var problemet, så er det vel ikke liten sannsynlighet for at det stemmer, eller?
Sist endret av Provo; 11. juni 2011 kl. 12:01.