Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 840
Okay, prøver meg på denne Java-greia igjen, men det går ikke særlig bra. Har lastet ned Eclipse, og har hentet en Hello World-kode herfra. Når jeg prøver å kjøre koden med det lille play-symbolet får jeg i midlertid beskjed om at «Selection does not contain an applet». Man skulle tro dette var den enkleste koden i verden å kjøre, men den gang ei. Hva er galt?!
Play-knappen er nok ikke for kompilering og kjøring av java-programmer, men java-applets. Prøv å høyreklikke på .java filen og finn "Run as", og velg java application (e.l.). Det kan også være en ide å lære seg å bruke terminalvindu til å kjøre koden.

For å gjøre dette må du først sette environment-variabelen PATH til mappen der java jdk er installert. (Dette for å la deg bruke kommandoene java og javac uten å måtte være i mappen der disse filene ligger). Deretter manøvrerer du deg til mappen hvor .java-filene dine ligger, og skriver 'javac mittprogram.java -o mittprogram' for å kompilere koden. Deretter kan koden kjøres med kommandoen 'java mittprogram (+ evnt parametere)'.